Ny Mac!
Fra : Happydane

Dato : 07-02-05 18:51

Hej NG

Jeg var i dag nede i Fona for at bestille min nye Mac, og snakken endte ved
grafikkortet.
Er et ATI lige så godt som et NVIDIA kort, begge kort har 256 mb hukommelse.

Martin

--
Fjern DETTE fra min mail

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-02-05 21:45

In article <3a32f$4207aa86$3e3d8433$2036@nf4.news-service.com>, Happydane wrote:
> [...]
> grafikkortet.
> Er et ATI lige så godt som et NVIDIA kort, begge kort har 256 mb hukommelse.

På PC siden kæmper de en brav kamp, og ATI er de seneste 3-4 år gået
fra næsten ingenting til at være de førende. Så det er en tæt kamp.
Men det afhænger af de konkrete modeller. På PC siden har mine 2 seneste
været ATI, og før det et par NVidia.

Fra : Happydane

Dato : 07-02-05 21:55

> [...]
> fra næsten ingenting til at være de førende. Så det er en tæt kamp.
> Men det afhænger af de konkrete modeller. På PC siden har mine 2 seneste

Vi taler om følgende modeller.

ATI Radeon 9800 XT 256MB ADC/DVI
NVIDIA GeForce 6800 GT DDL 256MB 2xDVI
NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL 256MB 2xDVI

Mit valg var Ultra'en, men forhandleren sagde at ATI'en var lige så god.

Kortet skal i en MP G5 (2.5) og skal primært bruges til fotoredigering
(digitalfotos) og et enkelt spil eller 2
På kortet kommer en 20" Flat panel (Apple Cinema Display)

På forhånd tak.

Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-02-05 22:35

Happydane <harregaardDETTE@ishoejby.dk> wrote:

> Vi taler om f?lgende modeller.
>
> ATI Radeon 9800 XT 256MB ADC/DVI
> NVIDIA GeForce 6800 GT DDL 256MB 2xDVI
> NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL 256MB 2xDVI
>
> Mit valg var Ultra'en, men forhandleren sagde at ATI'en var lige s? god.
>
> Kortet skal i en MP G5 (2.5) og skal prim?rt bruges til fotoredigering
> (digitalfotos) og et enkelt spil eller 2
> P? kortet kommer en 20" Flat panel (Apple Cinema Display)

Et godt valg, for ATI Radeon 9800 er en helt generation bagud. ATI er
allerede ude med deres X800 model til Mac, og det er nok det bedste
valg lige pt.

Du kan evt. se test på http://www.xlr8yourmac.com.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Zaphod B

Dato : 07-02-05 22:49

> [...]

> Kortet skal i en MP G5 (2.5) og skal primært bruges til fotoredigering
> (digitalfotos) og et enkelt spil eller 2

Med all respekt - om du ikke mener det med "et spil eller to" meget,
meget ironisk, så har du jo ikke behov for noen av disse.

Fotoredigering er en 2D-aktivitet som ikke krever i nærheten av det
disse kortene tilbyr av krefter. Driver du med 3D-animering eller
-konstruksjon, eller enda mer, med virkelig tung spill-aktivitet, så...

> På kortet kommer en 20" Flat panel (Apple Cinema Display)

Lekkert blir det jo.

> På forhånd tak.

Værs'go'!

--
/Z

Fra : Happydane

Dato : 07-02-05 22:54

"Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> skrev i en meddelelse

> [...]
> disse kortene tilbyr av krefter. Driver du med 3D-animering eller
> -konstruksjon, eller enda mer, med virkelig tung spill-aktivitet, så...

Gu fanden mener jeg det
Det var alternativet til at rode rundt i en PC verden, der ikke kan andet
end at give hovedpine.
Jeg står og mangler en puter til hjemmet, og da jeg roder meget med digitale
fotos, skulle jeg have en maskine der kunne trække det, og uden at komme men
små dumme forsinkelser.
Så jeg ende med at spørge i en PC gruppe, hvad de kunne råde mig til, og det
gav ikke andet end hovedpine, at sidde og glo på alle de processorer og jeg
ved ikke hvad.

Og nu arbejder jeg til tider og en gang i mellem ofte med en Mac, og så
kunne jeg lige så godt købe en.
Jeg spiller ikke, men nu har vi 2 tøser der snart kunne finde på det.
Så den skal bare bruges til fotoredigering og et spil eller to.

Jeg tror jeg hopper på Ultra udgaven.

Martin

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-02-05 09:34

> [...]

> Jeg spiller ikke, men nu har vi 2 tøser der snart kunne finde på det.
> Så den skal bare bruges til fotoredigering og et spil eller to.

Det lyder som om du har godt med penge Hvis ikke tøserne er til
shoot-em-up spil, så skulle man nok kunne klare sig med mindre end et
top-of-the-line kort. Husk på at disse kort ofte har larmende blæsere og
så kunne du jo selv blive ked af det.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-02-05 23:47

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> disse kortene tilbyr av krefter. Driver du med 3D-animering eller
> -konstruksjon, eller enda mer, med virkelig tung spill-aktivitet, så...

Efterhånden som Apple får læsset mere og mere af arbejdet med at
opbygge brugerfladen i OS X over på grafikkortet, så er det en bedre
og bedre ide at bruge penge på et ordentligt grafikkort. Med den
kommende Mac OS X 10.4 bliver det endnu vigtigere da CoreGraphics
introduceres.

Så det er bestemt ikke spildt, for Apple er nok ikke færdige med at
bygge grafisk lir ind i OS X!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> [...]

> disse kortene tilbyr av krefter. Driver du med 3D-animering eller
> -konstruksjon, eller enda mer, med virkelig tung spill-aktivitet, så...

Quartz extreeme bruger OpenGL funktioner til 2d skærmoptegningen - dvs
at et hurtigt 3D kort er osse at fortrække selv om men ej spiller eller
animerer.
i 10.4 vil endnu flere 2D funktioner bliver flyttet "ud" på grafikkortet
som følge af coreGraphics og CoreVideo. dvs at at såfremt man har et
graafikkort der kan, vil _al_ skærmoptegning i 10.4 blive håndteret af
grafikortet.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> [...]

> NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL 256MB 2xDVI
>
> Mit valg var Ultra'en, men forhandleren sagde at ATI'en var lige så god.

Det er det ikke - endda langt fra. 9800XT er dog stadig et hurtigt kort,
men for at matche GF6800 kortene skal du op i ATI's x800 (i DDL
version), som endnu ikke kan fås til mac her i landet.

> Kortet skal i en MP G5 (2.5) og skal primært bruges til fotoredigering
> (digitalfotos) og et enkelt spil eller 2
> På kortet kommer en 20" Flat panel (Apple Cinema Display)

billedkvaliteten fra nvidia og x800 er osse af højere kvalitet pga af
DDL understøttelsen - 9800XT kan eks ikke drive Apples 30" ordenlgt.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Fri Kapitalist

Dato : 07-02-05 22:33

Happydane wrote:

> [...]
> NVIDIA GeForce 6800 Ultra DDL 256MB 2xDVI
>
> Mit valg var Ultra'en, men forhandleren sagde at ATI'en var lige så

Radeon 9800 er forrige generation, Geforce 6800 er sidste skud på
stammen fra Nvidia og er mindst en klasse over 9800, det gælder for
begge versioner af GF 6800.

Hurtigste kort er pt Ati's Radeon X850 XT Platinum Edition men GF 6800
Ultra er ikke langt bag efter.

Med mindre man har rigtig mange penge så synes jeg at et GF6800 er et
meget flot kort at købe, måske endda for flot, 9800 er stadig et
meget kompetent gfx.