Hej Henrik
Henrik Münster wrote:
>>- Så får iTunes Store konkurrence!
>>
>>Napster:
>>Seems Napster going after Apple/iTunes with a pricey Super Bowl ad. A
>>'do the math' campaign about having thousands of songs for just
>>$14.95 a month vs. paying $0.99 per song. Well, that's nice and all -
>>except you have to use a Napster supported device + you stop paying
>>that monthly fee and it's all gone. Most of us already have quite a
>>music collection and probably are fairly selective about what music
>>we buy and thus own as well. I agree with the Register article -
>>Napster isn't a deal. At least not for the average consumer that
>>Napster needs to woo in order to be successful with their service. If
>>Napster does make this fly, in my opinion it will be because people
>>really -aren't- doing the math.
>
> Jeg kan nu også godt se nogle fordele ved systemet. Det virker da
> besnærende, at man for kr. 100,- om måneden får adgang til et enormt
> bibliotek (det hedder vel egentlig diskotek). Jeg har ikke selv nogen
> videre samling musik og vil nok aldrig få det. Det lægger jeg ikke så
> meget vægt på.
Jeg har heller ikke så meget imod, at Napster kommer igen på lovlig vis.
Men jeg ser det som et gevaldigt problem med den lave pris, da det jo
oftest har været div. kunstneres royalties, der har været problemet. En
kunstner får jo betaling pr solgt eksemplar, og hvis man frit kan
downloade alt for 100kr. pr.md., så bliver der ikke mange ører til
kunstneren.
Og hvem skal så financiere det? - Reklamer? - Napster har jo fået et
lidt blakket ry, så der er nok ikke den store interesse for at tegne
store millionkontrakter, som vil være nødvendig for at kunne betale
kunstnere de aftalte royalty beløb. Disse royalties er jo stort ses ens
verden over, da de oftest er lavet gennem div. bureauer - NCB, BIEM,
ASCAP/GEMA osv.osv...
> Til gengæld kunne det da være rart at kunne høre
> hit-sangene, mens de er populære. Som det er nu, overvejer jeg det da en
> ekstra gang, før jeg køber en cd. Hvis jeg bare kunne hente numrene,
> mens de er "hotte", ville jeg nok hente mange flere nye numre.
Her har jeg altid brugt den politik, at hvis jeg stadig efter et halvt
til et helt år stadig kan lide pladen lige godt, så køber jeg. - Det her
med bare at købe 'hitsangen' gider jeg ikke. - Og så er der som regel
også en fordel ved at kunne vente med køb af en CD, - den er som regel
på tilbud.
> Faren er selvfølgelig, hvis tjenesten forsvinder en dag. Så har
> man gennem årene pumpet en formue i den, og nu står man bare med
> ingenting.
Det er altid en risiko...
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <
http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~