Nokia 5140 og mac?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 05-02-05 20:38

Jeg har i lang tid været vild med Nokia 5140 (den blålige
"håndværker"-telefon).
Nu er den til at betale for mig, men jeg kan ikke finde den på apples
iSync-sider (der er iøvrigt meget få telefoner?!).
Kan nogen fortælle mig, hvorvidt jeg vil kunne synkronisere noget med
mac'en? (OSX 10.3 - ej bluetooth)
Og hvor meget: adresser - kalender osv.
Giv mig kun gode svar som "ja, du kan det hele - køb blot et
usb-kabel..."

--
Mvh. Poul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 06-02-05 10:46

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Nokia 5140 (den blålige "håndværker"-telefon).
> Kan nogen fortælle mig, hvorvidt jeg vil kunne synkronisere noget med
> mac'en? (OSX 10.3 - ej bluetooth)

Jeg har søgt en del, men kun fundet svar som "den findes ikke på apples
iSync-side" og det synes jeg stadig ikke er tilfredsstillende, for der
er jo meget få telefoner på den side.
Er der virkelig ikke flere telefoner som understøåttes af iSync?

Omkring nokia 5140 så har jeg fundet følgende oplysninger (blandt andet
at den kører med nokia OS og ikke symbian OS - det har ret stor
betydning mht. mac, ikke?! Jeg ved ikke hvad jeg taler om

Nokia 5140 Technical Specs
Series 40 Developer Platform 2.0

Operating System:
Nokia OS
Java Technology:
CLDC 1.1
MIDP 2.0
Nokia UI API
Wireless Messaging API (JSR-120)
Mobile Media API (JSR-135)
Java Technology Wireless Industry rel. 1 (JSR-185)

Browser:
WAP 2.0
XHTML over TCP/IP

Messaging:
SMS
MMS+SMIL

UAProfile:
Profile rel. 1

Digital Rights Management:
OMA DRM v1.0

Local Connectivity:
Infrared
USB

Network Data Support:
CSD
HSCSD
GPRS
EGPRS

--
Mvh. Poul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 06-02-05 14:01

> [...]

> er jo meget få telefoner på den side.
> Er der virkelig ikke flere telefoner som understøttes af iSync?

Undskyld jeg sådan snakker med mig selv... men jeg er meget optaget af
emnet
Efter at have kigget en halv dag i forskellige forums om osx og
cellphones, har jeg læst flere steder, at iSync-enheds-listen hos apple
ikke er komplet. Og at der er en standard sat af Nokia, der hedder
syncML - og at apples iSync skulle kunne overholde den standard.
Og det gør 5140'eren:
(fra Nokias site)
Tilslutningsmuligheder
Pop-Portâ„¢-brugerflade
Tilslut telefonen trådløst eller med tilslutningsadapterkabel DKU-5 til
en kompatibel telefon eller en kompatibel pc
Infrarød
Send/modtag billeder, videoklip, musikfiler og grafik
Installer applikationer med Nokia PC Suite til Nokia 5140-telefonen
XHTML-browsing (WAP 2.0) via TCP/IP stack
OMA Forward Lock til beskyttelse af indhold
OMA Super Distribution via infrarød forbindelse og MMS
SyncML

Er jeg ved at være på rette vej? Er der én, der tør sige: køb den bare,
den duer via USB...?
--
Mvh. Poul

Fra : Christian Bech

Dato : 06-02-05 14:02

In article <1grk5lu.14dnkhrgyli2oN%skovmand@mac.com>,
skovmand@mac.com (Poul Skovmand Thingholm) wrote:

> [...]
> at den kører med nokia OS og ikke symbian OS - det har ret stor
> betydning mht. mac, ikke?! Jeg ved ikke hvad jeg taler om

Jeg ved egentlig ikke nok om det til at kunne svare, men svjv. er det
serierne der er understøttet. Apple understøtter således 6600, som er en
serie 60. Det burde betyde, at den nye 6270 også er understøttet, men
ikke 6110, der trods navnet ikke er en serie 60. Hos Nokia er det
generelt kun de dyreste modeller, der er understøttet.

Det skal vist være Symbian OS, men jeg tror også, man kan kigge på, om
telefonen understøtter Sync ML.

Under alle omstændigheder burde Apple opdatere siden..

Fra : Peter Bjørn Thomsen~

Dato : 06-02-05 17:22

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> on søndag 6. februar 2005 at
14:02 +0100 wrote:

> [...]
>telefonen understøtter Sync ML.
>
>Under alle omstændigheder burde Apple opdatere siden..

Jeg kan tilslutte mig selskabet af høveder, der ikke har så meget forstand
på spørgsmålet. Men jeg husker en lignende snak her på listen, som -
tilsyneladende ret kompetent - konkluderede, at Nokia-telefoner som fx.
min 7250 ikke er understøttet af iSync, og at Apple har fået en del klø
for det, men at der måske er håb engang ude i fremtiden. Ærgerlig,
ærgerlig, ærgerlig.... Og der har jeg så selv parkeret problemet.

Min arbejdsgiverfinansierede 7250 hører til i den mere kostbare ende, så
jeg tror ikke rigtig på, at iSync først og fremmest understøtter de dyrere
modeller.

Ligesom den gode mr. Skovmand vil jeg være taknemmelig for oplysninger om,
hvordan jeg får mobilknoglen på min mac.

mvh
peter

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 13-02-05 17:44

Peter Bjørn Thomsen /MH <pbt@lynxmedia.dk> wrote:

> [...]
> min 7250 ikke er understøttet af iSync, og at Apple har fået en del klø
> for det, men at der måske er håb engang ude i fremtiden.

Tja, jeg købte ikke den famøse Nokia 5140 fordi Debitel skrev med meget
småt, at der var krav om tilkøbspakke på 99,- i 6 måneder. Det var så
derfor at tilbuddet var de 600,- billigere end ellers...
Men mine mange undersøgelser i diverse OSX-fora siger alle det samme:
listen over understøttede telefoner er på ingen måde komplet, men
omvendt er man heller ikke garanteret ved at købe nogen i samme »serie«
som en af de understøttede telefoner.

> Ærgerlig, ærgerlig, ærgerlig.... Og der har jeg så selv parkeret problemet.

Jeg svinger stadig frem og tilbage mellem 2 p-båse: købe en billig
ukompatibel telefon eller vælge den af de med sikkerhed understøttede
telefoner, som jeg bedst kan lide, og så lede i guloggratis, dba osv.
Men ærgerligt er det, at selvom apple »styrer« mit mobilkøb, giver de
mig ikke fyldestgørende oplysninger. Og mens mit nye abonnement næsten
er betalt ud, kommer tigeren og understøtter... nokia 5140 med syncML!
WAH!
--
Mvh. Poul