opdatering af os
Fra : Ole

Dato : 05-02-05 10:28

hvordan foregår opdatering fra en version af os til mac til en anden
version? skal det hele formateres over eller installere man bare ovenpå og
beholder programmer og filer i mapperne?

Ole

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-02-05 11:24

In article <rk0Nd.242$cw2.134@news.get2net.dk>,
"Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> version? skal det hele formateres over eller installere man bare ovenpå og
> beholder programmer og filer i mapperne?

Du kan bare installere ovenpå/opgradere/lave en nyt system hvor de
fleste programmer bare vil virke efterfølgende - d.v.s. meget meget få
vil ikke.

Fra : Ole

Dato : 05-02-05 12:06

"Steen Larsen" <steen.remove@this.lykking.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan bare installere ovenpå/opgradere/lave en nyt system hvor de
> fleste programmer bare vil virke efterfølgende - d.v.s. meget meget få
> vil ikke.

tak for svaret

Ole

Fra : Zaphod B

Dato : 05-02-05 12:16

> [...]

> version? skal det hele formateres over eller installere man bare ovenpå og
> beholder programmer og filer i mapperne?

Små oppdateringer (vedlikehold, sikkkerhetsoppdateringer, osv) kommer
vanligvis i form av pakker hentet på nettet via Programvareoppdatering
eller Software Update. De bare installeres fortløpende på det gamle.

Større oppgraderinger (f.eks. fra 10.2.x til 10.3, og sikkert også til
10.4 når den kommer) kan man velge hvordan man vil gjøre. Jeg har gode
erfaringer med de feste varianter:

- Legge nytt ovenpå gammelt (men ta backup først!). Har alltid fungert
for meg (men "YMMV"), men som sagt, ta kopi av viktige data først. Det
vil si din brukerkatalog. Kun for sikkerhets skyld, selvsagt...

- Arkivere det gamle system og beholde all brukerinformasjon (Archive
And Install-opsjonen i installasjonsprogrammet). Dette gir deg egentlig
et veldig godt kompromiss: Du beholder alle de gamle valg- og pref-filer
i et arkivert system, og kan hente inn det du oppdager at du mangler
etterhvert, men installerer et 100% friskt system ved siden av.

- Clean install (formatere og installere helt fra bunnen, kopiere inn
igjen brukerinfo fra backup). Veldig safe, men også en del arbeid for å
legge inn alle patcher, legge brukerdata på riktige steder, osv.

- Ny maskin med Clean Install hvor man henter inn komplett brukerinfo,
meget enkelt, helt smertefritt, fra eldre maskin via Firewire.
_Glitrende_ løsning ved bytte av maskin.

Jeg stoler _nesten_ 100% på Apples installer etterhvert, så jeg vil si
at en vanlig bruker burde kunne velge alternativ en eller to i listen
over, dersom du altså ikke likevel skal installere på en ny maskin, hvor
du bør velge den siste. Med mindre du gjerne vil håndgjøre det selv og
lære av det.

--
/Z

Fra : Ole

Dato : 05-02-05 13:18

"Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> skrev i en meddelelse
> [...]
> over, dersom du altså ikke likevel skal installere på en ny maskin, hvor
> du bør velge den siste. Med mindre du gjerne vil håndgjøre det selv og

Tak for svaret, jeg har et mere, jeg ved godt at 1 GB er bedre end 512 MB,
men behøver jeg virkelig 1 GB for at køre adobes programmer? det er de
tungeste jeg kan komme i tanke om

Ole

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-05 15:07

> [...]

> Tak for svaret, jeg har et mere, jeg ved godt at 1 GB er bedre end 512 MB,
> men behøver jeg virkelig 1 GB for at køre adobes programmer? det er de

Behøver og behøver.......det er vel et spørgsmål om dit temperament
Jeg kørte længe med alle Adobes programmer på 768MB RAM, indtil den fik
en klods mere, så der nu er 1.25GB RAM - det er rart, når 300MB-billeder
ikke tager hele dagen om at åbne.
Jeg tror også, det afhænger lidt af, hvad du laver, og på hvilken
maskine med hvilken konfiguration.

Så dit temperament og din pengepung må vel afgøre det - programmerne kan
sagtens arbejde med 512MB RAM.
M.

Fra : Ole

Dato : 05-02-05 18:56

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> skrev i en
meddelelse
> [...]
> maskine med hvilken konfiguration.
>
> Så dit temperament og din pengepung må vel afgøre det - programmerne kan

det jeg mest skal bruge maskinen til er websider og billeder til samme, så
det er ikke så tungt

Jeg køber den store mac mini

Ole

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-05 19:56

> [...]

> meddelelse

> det jeg mest skal bruge maskinen til er websider og billeder til samme, så

Jamen, held & lykke da

Fra : Marcus

Dato : 05-02-05 13:20

- - -
> [...]
> for meg (men "YMMV"), men som sagt, ta kopi av viktige data først. Det
> vil si din brukerkatalog. Kun for sikkerhets skyld, selvsagt...

Jag har en maskin (den här) som har fått alla nya system sen 10.0
installerat ovanpå det gamla, fungerar bara fint.

*Men* när jag formaterade disken och nyinstallerade 10.3.5 på en PB som
också den fått samma behandling 10.0 -> 10.3 blev den plötsligt klart
mycket snabbare!

Ergo: det kan vara bra för prestandan att bli av med alla gamla filer
som ligger och skräpar.

Dessutom upptäcker man ju att det är många program som man de facto inte
startat under det senaste året...

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN