PowerBook G3 - Bronze og OS X
Fra : Jens Birk

Dato : 04-02-05 07:43

Jeg er ved at installere OS X på min PowerBook 333MhZ, og det er lykkedes
mig at installere v 10.1, men jeg kan ikke få den til at boote fra CD'en OS
X v 10.2. Den finder godt nok systemet på CD'en og æblet kommer frem, men
lige når den skifter til blå skærm, så står den stille.... Hvad gør jeg?

vh
Jens

Fra : Zaphod B

Dato : 04-02-05 08:06

Jens Birk <jbi@kmd.dk> wrote:

> [...]
> lige når den skifter til blå skærm, så står den stille.... Hvad gør jeg?

Bare undrer:
Hvor meget minne har du?

--
/Z

Fra : Jens Birk

Dato : 04-02-05 08:10

Minne??

Fra : Zaphod B

Dato : 04-02-05 09:23

Jens Birk <jbi@kmd.dk> wrote:

> Minne??

Er "minne" kun et norsk uttrykk for RAM?

Jeg mener, som det ble sagt, "hukommelse".
Grunnen til at jeg spør, er at dersom du forsøker å installere OS X på
en eldre maskin, som altså pr. def. har langsom prosessor, langsomt
CD-drev og antagelig også langsom harddisk, så blir det hele ulidelig
langsomt hvis der også er lite - minne - hukommelse - RAM. Jeg har en
gang installert OS X på en Bronze med 96 MB RAM. Det går, men både
installasjonen og bruken går _utrolig_ langsomt. Det er faktisk ikke
utenkelig at det du opplever som stopp kun er en meget lang
"tenkepause", men det vet jeg ikke.
--
/Z

Fra : Jens Birk

Dato : 04-02-05 09:43

hmm..

Jeg startede ved at holde C nede i går aftes kl. 23.30, og da jeg stod op i
morges kl. 5.40 stod den stadig med blå skærm.... så lang tid kan det da vel
ikke tage...

Jens

Fra : Zaphod B

Dato : 04-02-05 09:59

Jens Birk <jbi@kmd.dk> wrote:

> [...]
> morges kl. 5.40 stod den stadig med blå skærm.... så lang tid kan det da vel

Nei. Det er galt.
--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 00:52

Hej Zaphod

Zaphod B wrote:

> Er "minne" kun et norsk uttrykk for RAM?

Ja, når det bruges om RAM, så er det kun norks og svensk, men 'minne'
bruges også på jysk om det at huske noget, - og endda stavet på samme
måde, mens det på rigsdansk hedder 'mindes' om det at huske...

> [...]
> installasjonen og bruken går _utrolig_ langsomt. Det er faktisk ikke
> utenkelig at det du opplever som stopp kun er en meget lang

En Lombard/Bronze kører faktisk både hurtigt og stabilt med selv OS X
10.3.7, - faktisk også hurtigere end OS 9.1, så man kan sagtens
installere nyeste OS X på den.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> En Lombard/Bronze kører faktisk både hurtigt og stabilt med selv OS X
> 10.3.7, - faktisk også hurtigere end OS 9.1.

Du har altså nogen sære opfattelser af hastighed. Jeg sidder på en
tilsvarende iBog 300 der nok har en CPU der er en anelse langsommere,
men tilgængæld har den uundværlige AGP bus. Hurtig er bestemt ikke et
ord jeg vil bruge om den, slet ikke når det drejer sig om GUI - i al
fald ikke når den kører 10.x (i dette tilfælde 10.3). OS9 og YDL3 kører
derimod forygende.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-02-05 08:46

On Fri, 4 Feb 2005 08:10:16 +0100, Jens wrote:

> Minne??

Hukommelse, i.e. RAM.

Mvh.

--
"Where hell waits behind every door Adam Sjøgren
With John Denver songs" asjo@koldfront.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-02-05 15:03

Jens Birk <jbi@kmd.dk> wrote:

> [...]
> lige når den skifter til blå skærm, så står den stille.... Hvad gør jeg?

Henter XPostFacto:

http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Archive/XPostFacto2.2.5.s
it

(Check lige url'en. Der skal stå .sit til sidst)

Fra : Martin [5220]

Dato : 04-02-05 17:30

> Henter XPostFacto:

Og det er ?

jeg har nemlig lignende problemer på en G4, med 1024 mb ram

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel god !!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-02-05 18:47

Martin [5220] <nospam@galnet.dk> wrote:

> Og det er ?
>
> jeg har nemlig lignende problemer på en G4, med 1024 mb ram

Det er en alternativ Mac OS X installer. Apples installer kan godt være
"vanskelig" - især på G3erne.

Det link jeg gav kunne give indtryk af at det er betalings software, men
det er det ikke. Det var heller ikke versionen til en G4. Der findes en
nyere version 3.

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Zaphod B

Dato : 04-02-05 18:49

Martin [5220] <nospam@galnet.dk> wrote:

> Og det er ?
>
> jeg har nemlig lignende problemer på en G4, med 1024 mb ram

Da spør jeg: Er du 100% sikker på at installasjonsmediet ditt er OK? ER
CD'en intakt, uten riper, er den original, osv? Du _skal_ bare ikke ha
problemer med det der på en G4 med nok RAM.
--
/Z

Fra : Martin [5220]

Dato : 04-02-05 20:21

> Da spør jeg: Er du 100% sikker på at installasjonsmediet ditt er OK? ER
> CD'en intakt, uten riper,

Ingen ridser

> er den original

Det er en kopi på 4 cd som jeg har lånt af en ven for at prøve om det
virker.

Men jeg poster et nyt indlæg med mit problem. AL hjælp er YDERST velkommen

Fra : Zaphod B

Dato : 04-02-05 21:09

Martin [5220] <nospam@galnet.dk> wrote:

> Det er en kopi på 4 cd som jeg har lånt af en ven for at prøve om det
> virker.

Så lenge den ikke virker på to maskiner, er jeg jo tilbøyelig til å
mistenke kopien.
--
/Z

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-02-05 16:24

In article <1grhbje.1ab6rl11wz28n6N%NOT.diskworld@mac.com.INVALID>,
NOT.diskworld@mac.com.INVALID (Zaphod B) wrote:

> Så lenge den ikke virker på to maskiner, er jeg jo tilbøyelig til å
> mistenke kopien.

Der er utroligt mange, som har problemer med at installere OS X fra
kopi-cd'er. Jeg vil da gætte på, at problemet er, at cd'erne bare er
kopierede og ikke gjort bootbare. Er det ikke simpelthen det, der er
galt?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-02-05 17:05

> [...]
> kopi-cd'er. Jeg vil da gætte på, at problemet er, at cd'erne bare er
> kopierede og ikke gjort bootbare. Er det ikke simpelthen det, der er

Det er også mit bedste bud.
I øvrigt lidt irriterende, at der skal supporteres så meget, før det
kommer frem, at det er kopier af original CD'en der anvendes.
Tvivler på at ret mange kan fremstille en korrekt bootbar CD.

/Preben (som køber MacOS
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-05 20:00

> [...]
> kommer frem, at det er kopier af original CD'en der anvendes.
> Tvivler på at ret mange kan fremstille en korrekt bootbar CD.

Da jeg så den samme sovs på Macnyt og mediamac forstod jeg pludselig,
hvad de kloge mener med - uden for pædagogisk række vidde
M., der gør det samme som P.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> [...]
> kopi-cd'er. Jeg vil da gætte på, at problemet er, at cd'erne bare er
> kopierede og ikke gjort bootbare. Er det ikke simpelthen det, der er

ikke nødvendigvis, det kan sagtens være det er CD drevet den er gal med.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> Ingen ridser

> Det er en kopi på 4 cd som jeg har lånt af en ven for at prøve om det
> virker.

Det lyder som et CD drev der er ved at afgå ved døden. prøv med en
original (presset) CD. Slidte optiske drev i bærbare Apple computere har
for vane ikke at ville boote OSX fra brændte medier.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 04:34

Hej Martin

Martin [5220] wrote:

> Og det er ?

XPostFacto er et kontrolpanel/installer til at installere OS X på
maskiner, der normalt _ikke_ kan køre med OS X - fx. en PowerMac 9600/350.

På G3 arkitekturen kan XPF _KUN_ bruges til at installere OS X 10.2.x på
de gamle Beige G3.

> jeg har nemlig lignende problemer på en G4, med 1024 mb ram

Som jeg tidl. har skrevet, så er dit problem, at maskinens firmware skal
resettes, - jeg kan bare ikke huske, hvordan det gøres, - og kan heller
ikke se de dersens små typer på skærmen, - så bare der dog var én, der
kan forklare, hvordan firmwaren resettes til maskinens 'fødte' standard.

Fra : Martin [5220]

Dato : 05-02-05 08:39

> [...]
> ikke se de dersens små typer på skærmen, - så bare der dog var én, der kan
> forklare, hvordan firmwaren resettes til maskinens 'fødte' standard.

Jeg har fundet ud af at resette FirmWaren, det gav ingen ændring

Jeg har også resettet PR-rammen og resettet bundkort ved at trykke på den
lille knap på det.

Altsammen uden ændring.

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 20:29

Hej Martin

Se det andet svar. Det _er_ CD'erne, der er lavet forkerte.
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> [...]

> ikke se de dersens små typer på skærmen, - så bare der dog var én, der
> kan forklare, hvordan firmwaren resettes til maskinens 'fødte' standard.

du blander Firmware og OpenFirmware parametre sammen. kort sagt
vildleder du mere end du vejleder.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 04:24

Hej Axel

Det er ikke nødvendig at bruge XPostFacto til at installere OS X på en
Lombard/Bronze. Som tidl. skrevet, så er der for lidt RAM i maskinen...
mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-02-05 15:51

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det er ikke nødvendig at bruge XPostFacto til at installere OS X på en
> Lombard/Bronze. Som tidl. skrevet, så er der for lidt RAM i maskinen...

Nu kom oplysningen om at der var 128MB "minne" jo først efter jeg havde
posted, men iflg oplysningerne på æsken til min Jaguar, så opfylder en
PBG3 med 128MB RAM systemkravene.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-02-05 16:47

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Nu kom oplysningen om at der var 128MB "minne" jo først efter jeg havde
> posted, men iflg oplysningerne på æsken til min Jaguar, så opfylder en
> PBG3 med 128MB RAM systemkravene.

Hvad er minimumskravene? Jeg ville formode at 128 Mb var meget tæt
på, og så er det ikke sjovt at køre.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-02-05 17:49

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Hvad er minimumskravene? Jeg ville formode at 128 Mb var meget tæt
> på, og så er det ikke sjovt at køre.

Der er ikke noget der hedder minimumkravene. Der står "Systemkrav" på
siden af æsken og de er:

Power Mac G3 eller G4, iMac, eMac, PowerBook G3 eller G4, iBook med
128MB RAM.

Så er der en note, til sidst: Den originale PowerBook G3 og
processoropgraderingskort understøttes ikke.

Begynder vi at tale applikationer, så er der noget der hedder "system
requirements" for MS Office:mac 2004, og de er:

G3, Mac OS X-compatible processor og higher
Mac OS X version 10.2.8 or later
256MB of RAM

-så kommer der nogle krav til HDD, CD-ROM drevet, skærmopløsningen osv
osv.

Der er således ikke nogen grund til at Jens Birk køber mere RAM, bare
for at få Mac OS X 10.2 på sin PB G3. Han får nok mere ud af at købe en
original Mac OS X CD - evt en brugt.

Fra : Zaphod B

Dato : 05-02-05 19:07

> Der er ikke noget der hedder minimumkravene. Der står "Systemkrav" på
> siden af æsken og de er:
>
> Power Mac G3 eller G4, iMac, eMac, PowerBook G3 eller G4, iBook med
> 128MB RAM.

Diskusjonen begynte jo med om det var mulig å _installere_ Panther på
maskinen. Det skal det helt klart være med 128MB RAM. Men om det er
sjovt (!) å kjøre med så lite, det er en annen sak. Det er det ikke.

Ellers er jeg helt enig med ham som sa at det er litt irriterende at det
først kommer frem i fjerde-femte ledd i diskusjonen at det er en kopiert
installasjons-CD som lager problemet. Jeg kan svare mer når det -
eventuelt - ikke fungerer med _original_ CD. Da har vi et reelt problem,
nå er det egentlig bare tull å gå videre.
--
/Z

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-02-05 19:43

> [...]

> eventuelt - ikke fungerer med _original_ CD. Da har vi et reelt problem,
> nå er det egentlig bare tull å gå videre.

Det er desværre ikke første gang, at switchsere ankommer med problemer,
som viser sig at hidhøre fra piratkopieret OS.

Et godt hint er som regel:

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-05 20:02

> Det er desværre ikke første gang, at switchsere ankommer med problemer,
> som viser sig at hidhøre fra piratkopieret OS.
>
> Et godt hint er som regel:
>
> /Preben

Vi kuuuuuuuuu svitse dem?
M.

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 22:52

Hej Zaphod

Zaphod B wrote:

> Diskusjonen begynte jo med om det var mulig å _installere_ Panther på
> maskinen. Det skal det helt klart være med 128MB RAM. Men om det er
> sjovt (!) å kjøre med så lite, det er en annen sak. Det er det ikke.

Som jeg tidligere har skrevet, så _kan_ det ske, at man ikke kan
installere en Panther direkte med kun 128mb RAM på en Lombard/Bronze
eller en af de første iBooks.

Installerer du derimod først en Jaguar og bruger Panther CD'en som
opgraderings CD, så er der ingen problemer. Men det vil under alle
omstændigheder nedsætte ydelsen, da systemet vil benytte sig af ret
store virtuelle RAM blokke. - Og selvom VM er blevet bedre nu med OS X,
så er fysisk RAM nu stadig særdeles meget hurtigere end en swapfil på en HD.

> [...]
> eventuelt - ikke fungerer med _original_ CD. Da har vi et reelt problem,
> nå er det egentlig bare tull å gå videre.

Det er jeg også fuldstændig enig i. Og som der vist var en eller anden,
der sagde, så var det ikke alle, der kunne lave en bootbar CD.

Det er ellers ganske enkel, hvis man bruger Roxio Titanium, så vælger
man blot 'CD Copy', - så _ER_ kopien bootbar! - Laver man derimod en
image fil først og mounter den, skal man først klikke på 'Select' og
afkrydse 'Make Bootabnle', først da er den bootbar. - Den funktion har
man bare ikke i Finder/Diskburner.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-02-05 23:03

> [...]

> maskinen. Det skal det helt klart være med 128MB RAM. Men om det er
> sjovt (!) å kjøre med så lite, det er en annen sak. Det er det ikke.

Nej! Jens Birk ville installere Jaguar. Og der er systemkravene mht RAM
128MB. Han vil da kunne bruge Safari 1.0.

Prøv en gang at læse det igen!

> [...]
> eventuelt - ikke fungerer med _original_ CD. Da har vi et reelt problem,
> nå er det egentlig bare tull å gå videre.

Og så er dem, der kommer med de første svar i tråden, der ikke tænker
sig om, men bare fyrer løs: mere RAM! opgrader! osv.

Det er sgu' da yderst sjældent, jeg har set et uddybende spørgsmål i den
første followup.

Fra : Zaphod B

Dato : 06-02-05 07:16

> Nej! Jens Birk ville installere Jaguar. Og der er systemkravene mht RAM
> 128MB. Han vil da kunne bruge Safari 1.0.

Det er riktig at det var Jaguar. Men minimum systemkravet m.h.t. å kunne
installere det, er det samme. Han vil kunne bruke ikke bare Safari, men
mange andre programmer også - det vil bare gå meget langsomt. Bare han
altså får det installert.

> Prøv en gang at læse det igen!

Takk for den vennlige oppfordring.

Det står:

> [...]
> lige når den skifter til blå skærm, så står den stille.... Hvad gør jeg?

Derfor spurte jeg: Hvor mye minne (hukommelse) har du? Jeg har nemlig
opplevd detet selv, det er et relevant spørsmål. Jeg sa _ikke_
"Oppgradér!" Etter det har jeg sagt hele veien at det var mediet/diskene
som ikke duger, og det holder jeg fast ved.

> [...]
> sig om, men bare fyrer løs: mere RAM! opgrader! osv.
>
> Det er sgu' da yderst sjældent, jeg har set et uddybende spørgsmål i den

Mitt var nettopp det, et oppfølgende spørsmål: "Hvor mye minne
(hukommelse) har du?". Derfor skyter du feil mann. Som du selv sier:
"Prøv en gang at læse det igen!" Og neste gang _før_ du fyrer løs en
sånn salve.

Men som sagt er jeg egentlig ferdig med denne tråden; det er ikke noe
poeng i å supportere noen med a) en (ulovlig) kopi som b) ikke er riktig
laget.
--
/Z

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-02-05 16:05

> [...]

> installere det, er det samme. Han vil kunne bruke ikke bare Safari, men
> mange andre programmer også - det vil bare gå meget langsomt. Bare han

Jeg har ikke en Panther, men det lyder interessant, at 10.3 osse har
systemkravet 128MB RAM.

Med 128MB og Jaguar (eller Panther) på en PB, så har han da en avanceret
regnemaskine.

I øvrigt, Jens Birk må da kunne opgraderer den allerede installerede
10.1 - i stedet for at skulle boote Pantheren fra CDen? Han har jo et
syresystem på maskinen allerede.

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 22:43

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Der er ikke noget der hedder minimumkravene. Der står "Systemkrav" på
> siden af æsken og de er:
>
> Power Mac G3 eller G4, iMac, eMac, PowerBook G3 eller G4, iBook med
> 128MB RAM.

Man kunne jo godt sige, at de 128mb RAM er minimumskravet. Og det gælder
faktisk _KUN_ for en standard installering. Laver du en fuld /
customized installering med bl.a. understøttelse af de asiatiske sprog,
stiger kravet til 192mb fysisk RAM som absolut minimum.

> Så er der en note, til sidst: Den originale PowerBook G3 og
> processoropgraderingskort understøttes ikke.

Den originale PowerBook G3 (den forvoksede 5300) kan køre med OS X
10.1.5, men X kan som eneste 'G3-undtagelse' kun installeres via
XPostFacto 3.0b10 eller nyere.

Hvad angår processor opgraderinger, så er dette absolut _ikke_ korrekt.
- Begge mine G4 er processoropgraderede maskiner, og er fuldt
understøttet af OS X 10.3.x. Jeg har en 1,4ghz GigaDesign i den ene G4
og en Dual 1,5ghz GigaDesign i den anden. X 10.3.7 er installeret på
begge maskiner, og kører uden drivere - altså 'native'.

Desuden har jeg en Beige G3, hvor der ligger et 900mhz/1.0 - 1.0/1.1ghz
PowerLogix PowerForce zIF upgrade og blot venter på at blive puttet i.
Dette kort er også 100% OS X 10.3.x kompatibel. Men da det er et ZIF
combo kort, der kan bruges i både B&W G3 (900-1000mhz) samt de Beige G3
(1000-1100mhz), så er OS X i en Beige reduceret til en 10.2.8, mens det
i en B&W kan køre med 10.3.x.

PowerForce kortet kræver drivere, da man kan ændre forskellige
opsætninger på netop dette kort - fx. nedsætte CPU hastigheden, men
derved øge kraften / mængde af "data throughput per datainterval", ændre
cachens arbejdsområde - fx. fra std. 2:1 til 2:5 eller 5:1 samt
mellemliggende intervaler.

Jeg monterede i øvrigt sidste forår forløberen ZIF900 i en B&W G3 El
Capitan istedet for den opr. 400mhz, og den kører forrygende hurtig. Der
er blot en fejl i firmwaren, som lige skal rettes, inden vi smider 10.3
på den....

Meget kort kan det siges sådan, - Alle ikke-ZIF opg. CPU'er er 100%
'native' og kræver ingen drivere. - Alle ZIF opg. kræver driver, men er
til gengæld noget mere fleksible i opsætning.

En kort liste over driverfri opgraderinger.
- Samtlige kort fra GigaDesign
- Samtlige non-ZIF kort fra PowerLogix
- Samtlige non-ZIF kort fra Sonnet*)
- Samtlige non-ZIF kort fra Mercury

- Alle ZIF opg. fra de samme firmaer kræver drivere.

- Alle er fuldt OS X 10.3.x kompatible**)

*) Der er 2 undtagelser for Crescendo G4/700 og G4/800 til PCI PowerMac
8600 og 9600. Dette kort kræver driver. Samme kort bruges til de gamle
PCI G4/350mhz, 400mhz, 450mhz, Server450mhz . Kortet kan ikke bruges på
de tilsv. AGP maskiner.

**) OS X til og med 10.x skal dog installeres via XPostFacto på PM 8600
og 9600.

> [...]
> requirements" for MS Office:mac 2004, og de er:
>
> G3, Mac OS X-compatible processor og higher

MSOffice 2003 kan faktisk godt køre på en 10.2.6, men den er særdeles
ustabil i både Excel og PowerPoint...

> [...]
>
> Der er således ikke nogen grund til at Jens Birk køber mere RAM, bare
> for at få Mac OS X 10.2 på sin PB G3. Han får nok mere ud af at købe en

Det er vi så ikke enige om, og det siger jeg ud fra erfaring med både
Lombard/Bronze, Pismo og de første iBooks, og som jeg tidl. har
forklaret har det noget at gøre med den måde, hvorpå div.
installationspakker håndteres i ROM hhv. RAM.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-02-05 23:10

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hvad angår processor opgraderinger, så er dette absolut _ikke_ korrekt.
> - Begge mine G4 er processoropgraderede maskiner, og er fuldt
> understøttet af OS X 10.3.x.

Jamen for pokker! Her drejer det sig om OS X 10.2.

Fra : Erik Richard

Dato : 06-02-05 02:32

Hej Axel

Korrekt, men alle de processorer, jeg nævner er fuldt Mac OS X
kompatible uanset version, - og endda inkl. Tiger, når den kommer!

Det, jeg skrev, er ganske enkelt transcriberet fra enten PowerLogix',
Sonnets, GigaDesigns eller Otherworld Computings sites med
processorupgrades.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 21:41

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Nu kom oplysningen om at der var 128MB "minne" jo først efter jeg havde
> posted,

OK, men den dukkede op hos mig før...

> men iflg oplysningerne på æsken til min Jaguar, så opfylder en
> PBG3 med 128MB RAM systemkravene.

Det _burde_ være nok, men jeg har set flere, der har haft det samme
problem på netop Lombard/Bronze, Pismo 400mhz og 500mhz modellerne samt
de første iBooks med kun 128mb RAM. Men såsnart de havde øget RAM fra
128mb til fx. 256mb eller 384mb, så forsvandt installationsproblemerne.

Svjh. har det noget at gøre med, at nogle af installationspakkerne er
for store til, at de kan rummes i hukommelsen, da der skal være plads
til både de komprimerede pakker, samt de udpakkede installationsfiler,
_før_ de via installeren overføres til disken.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> Henter XPostFacto:

det er ikke nødvendigt til en lombard

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-02-05 00:18

On Fri, 4 Feb 2005 10:22:50 +0200, Zaphod wrote:

> Er "minne" kun et norsk uttrykk for RAM?

Bruger man ikke noget tilsvarende på svensk også?

På dansk kan man f.eks. sige "i mands minde", hvilket er en unøjagtig
tidsangivelse

Mvh.

--
"You know, I *thought* earth's gravity felt Adam Sjøgren
exceptionally strong today." asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-02-05 16:52

Jens Birk <jbi@kmd.dk> wrote:

> [...]
> lige når den skifter til blå skærm, så står den stille.... Hvad gør jeg?

Hej Jens

Mere RAM i dyret. Lombard har SCSI og ingen FireWire, så derfor bør du
holde dig til Jaguar (10.2.X)

Husk at opgradere firmware inden du installerer OS X

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard

Dato : 05-02-05 21:52

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Mere RAM i dyret. Lombard har SCSI og ingen FireWire,

Det har overhovedet intet med X at gøre, men 256mb eller 384mb vil gøre
underværker...

> så derfor bør du holde dig til Jaguar (10.2.X)

Pjat! - Lombard/Bronze kører langt bedre og hurtigere med 10.3.x end med
10.2.x. Man skal faktisk helt ned i OS 8.5.1 for at få et system, der
kører lige så hurtig som OS X 10.3.x på en Bronze...

> Husk at opgradere firmware inden du installerer OS X

?? - Og hvor lige på enten Jaguar eller Panther finder man så den? - Der
ligger ingen firmwareupdates på min OS X 10.3.5! - Derimod ligger der en
firmware opd. på OS 9.1 og 9.2 CD'erne, men de er kun til stationære
maskiner...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-02-05 21:14

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Jesper

> Det har overhovedet intet med X at gøre, men 256mb eller 384mb vil gøre
> underværker...

Jo det har for OS X efterspørger FireWire og derfor kan det drille at
installere på fx. en Lombard og en beige G3.

Ydermere bliver der et eller andet bøvl med printer/modem porten.

> Pjat! - Lombard/Bronze kører langt bedre og hurtigere med 10.3.x end med
> 10.2.x. Man skal faktisk helt ned i OS 8.5.1 for at få et system, der
> kører lige så hurtig som OS X 10.3.x på en Bronze...

Jeg er ligeglad med hastigheden. Jeg skriver om problemerne med at
installere Panther på en ikke-FireWire Mac.

> [...]
> ligger ingen firmwareupdates på min OS X 10.3.5! - Derimod ligger der en
> firmware opd. på OS 9.1 og 9.2 CD'erne, men de er kun til stationære

Bare en opfordring, hvis Jens kom fra fx. en OS 8.X installation og
ville gå direkte til OS X

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard

Dato : 09-02-05 19:01

Hej Jesper

> Jo det har for OS X efterspørger FireWire og derfor kan det drille at
> installere på fx. en Lombard og en beige G3.

Lombard/Bronze og Beige G3 har _INTET_ med hinanden at gøre! - heller
ikke installationsmæssigt. Og at installere 10.3.x på en Lombard/Bronze
er lige så let som på en Pismo, iBook eller TiBook.

> Ydermere bliver der et eller andet bøvl med printer/modem porten.

Jesper, nu vrøvler du ganske enkelt. Lombard/Bronze har 2x USB og
hverken ADB eller andre af de ældre stiktyper, - og så har den SCSI
istedet for Firewire. Men i øvrigt så kører de billige PCMCIA FW kort,
man kan købe hos PC Lageret i Århus til 249kr. ganske fortrinligt på en
Lombard/Bronze.

> Jeg er ligeglad med hastigheden. Jeg skriver om problemerne med at
> installere Panther på en ikke-FireWire Mac.

- Og der er overhovedet INGEN problemer med det!

> Bare en opfordring, hvis Jens kom fra fx. en OS 8.X installation og
> ville gå direkte til OS X

Dvs., at Jens i givet fald også skal hen og købe en Mac OS 9.2 retail
box for evt. at kunne opgradere firmware?

Det bedste vil helt klart være at anskaffe sig en OS X 10.3.x (10.3.5)
retail box, installere den. Herefter downloade comboupdate 10.3.7, som
også indeholder bl.a. den nødvendige firmwareupdate for PowerBook
Lombard Series og Pismo Series.

Og jeg kan garantere for, at der ikke vil blive problemer med at
installere Panther på en Lombard/Bronze. Der er faktisk mange, der
foretrækker både Lombard/Bronze og Pismo fremfor bl.a. de mindre iBooks.
- Hvorfor er det ellers så svært at købe dem brugte?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-05 22:10

> [...]

> foretrækker både Lombard/Bronze og Pismo fremfor bl.a. de mindre iBooks.
> - Hvorfor er det ellers så svært at købe dem brugte?

fordi de fleste er gået i stykker og ikke længere er salgbare - og fordi
skærmene på dem er så elendige og de iøvrigt er uegnede til OSX, således
at ejerne ikke kan forstille sig de kan sælges. Det kan de iøvrigt
heller ikke, i al fald ikke til de priser som ejerne forventer at få for
dem.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 09-02-05 19:30

Hej Jesper og Jens og Erik

>Erik Richard Wrote

> Jo det har for OS X efterspørger FireWire og derfor kan det drille at
> installere på fx. en Lombard og en beige G3.
>
> Ydermere bliver der et eller andet bøvl med printer/modem porten.

Jeg er altså et lysende eksempel på, at en PB G3, Lombard (Bronze
keyboard) 333MHz med 512 MB Ram GODT kan køre OS X 10.3.7 - jeg startede
med at installere 10.3 på den, medens den kun havde 192 RAM, og ok - det
var lidt langsommeligt, og hjalp en del, da den fik mere RAM, men det
køre fint.

I øvrigt har den PB ikke FireWire - det er korrekt; men ikke noget
problem for 10.3 - det bliver det efter sigende for 10.4, der skulle
komme til at kræve onboard FW, men jeg har ikke selv haft lejlighed til
at teste det.

I øvrigt har PB G3, bronze 333MHz IKKE printer eller modemport. Den har:
telefon (modem), skærm (VGA), S-vhs (out) [og ved et meget hurtigt
øjekast kan den da ligne en gammel printerport], SCSI, ethernet, 2*USB,
højttaler ud, og mikrofon ind samt et stik til strøm. Derudover er der i
siden en PCMCIA (PC Card)-port.

Håber dette kan opklare evt uenigheder. og Jens: er du i nærheden og har
brug for hjælp til installation, så sig til.

/Mvh Sebastian