Forskellige typer skærmpanel
Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-05 19:58

Jeg leder jo lidt efter en fladskærm til en Mac mini. Der findes
åbenbart forskellige typer paneler, der har forskellige egenskaber mht.
skærmopdatering, betragtningsvinkel og farveægthed. Fabrikanter opgiver
bare sjældent, hvilken type paneler, der er tale om. Kan man finde ud
af, hvilke paneler, Apple bruger? Jeg synes, at min egen TiBook 15" har
en god skærm. Det samme gælder min mors iMac G3 17". Vores iBook 1 GHz
14" er jeg derimod ikke så imponeret over. Hvis man ikke sidder præcis
foran den, bliver farverne forkerte. Sidder der en dårligere skærm i
iBook? Det er jo bare betragtningsvinklen, jeg har bemærket. Måske er
opdateringshastigheden så til gengæld bedre. Jeg har bare aldrig manglet
noget på de skærme, jeg har nævnt som gode. Men jeg bruger heller ikke
hurtigt FPS-spil og den slags.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-02-05 20:18

In article <news-59381E.19582903022005@thomson.uni2.net>, Henrik Münster wrote:
> [...]
> opdateringshastigheden så til gengæld bedre. Jeg har bare aldrig manglet
> noget på de skærme, jeg har nævnt som gode. Men jeg bruger heller ikke

Den billige Packard Bell til 1299,- i Fona ændrer farven lidt
for meget når man bevæger hovedet rundt. Har købt en jeg overvejer
at levere tilbage, selvom 1299 for en 15" TFT er i den rigtige ende
af prisskalaen.

Dem der spiller spil skal have IFP-S paneler, og der er vist en Dell
model 2100 der er en anelse billigere end Apple's.

Men ellers gælder det vist nogenlunde at de gode paneler er dyre.
Har også en IIyama ProLite E431S som er i mellemklassen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-02-05 20:40

Henrik Münster skrev:

> Kan man finde ud af, hvilke paneler, Apple bruger?

De bruger i 9 ud af 10 tilfælde IPS, eller S-IPS-paneler.
Prøv f.eks. at slå Apple op under 'Hersteller' på det link jeg gav
dig den anden dag i skærmgruppen (news:ctjk4n.39s.1@tgm.dyndns.dk).

> Vores iBook 1 GHz 14" er jeg derimod ikke så imponeret over.
> Hvis man ikke sidder præcis foran den, bliver farverne
> forkerte. Sidder der en dårligere skærm i iBook?

Det kan meget vel tænkes ja. På bærbare computere er det for det
meste skærmen man sparer på. Hvis du har mulighed for at finde dens
kontrastforhold, så kan man ofte gætte sig til paneltypen alene ud
fra det. IPS og S-IPS har de laveste kontrastforhold _på papiret_
(typisk 200 til 400:1) og MVA-paneler har de højeste (typisk fra
400 til 600:1). Desværre kan man bare sjældent nøjes med at gå ud
fra det, der står på papiret.

På et MVA-panel skal man f.eks. ikke flytte hovedet ret meget før
farverne ændrer sig markant, hvor man med et S-IPS-panel skal langt
længere ud til siderne (eller op og ned) før man kan se farveskift
og også selvom begge typer på papiret har den samme betragtnings-
vinkel (170° f.eks.), så det er en jungle, hvor man er pisket til
at se skærmen i funktion før man kan vide sig sikker på dens fordele
og ulemper.

Det sjove er, at det ofte er MVA-paneler du finder i de billigste
fladskærme og bærbare computere. IPS og S-IPS-paneler finder man
som regel kun i top-modellerne. TN-paneler bliver dog vist også
bedre og bedre, men S-IPS er stadig det man oftest vælger at proppe
i top-modellerne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-05 22:33

In article <ctu27i.pg.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> De bruger i 9 ud af 10 tilfælde IPS, eller S-IPS-paneler.
> Prøv f.eks. at slå Apple op under 'Hersteller' på det link jeg gav
> dig den anden dag i skærmgruppen (news:ctjk4n.39s.1@tgm.dyndns.dk).

Det er en god side. Tak for linket. Måske formulerede jeg mig lidt
uklart. Jeg tænkte egentlig på Apples computere med indbygget skærm som
iMac og de bærbare. Jeg er blot hjemmebruger, så for mig er en Mac en
computer med indbygget skærm
Men ellers hygger jeg mig med at læse test af skærme på nettet.
Det er rigtig spændende, da der er hundredevis af modeller, og der
kommer hele tiden nye. Når man læser en test, så er det ikke altid lige
den specifikke model, man kan finde i Danmark. Og så kan man ikke regne
med testen. De tekniske data kan man heller ikke regne med. Endelig er
de forskellige test heller ikke altid enige. Men på et tidspunkt må jeg
da begynde at få et overblik.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 03-02-05 23:57

Hej Henrik

Jeg har godt nok set, du har været igang med en større eftersøgning.

Jeg har været lidt ude og kigge mig rundt. De ting, jeg har lagt vægt
på, er netop kontrast, farver og betragtningsvinklerne.

Med de ca. 15-20 forskellige modeller, jeg har set nu, må jeg sige, at
jeg har snævret det ind til nogle ganske få stykker, som jeg vil sige,
kan opfylde alle tre dele.

Philips 17" - fra ca. 2800kr., 2 års garanti/reklamationsret
Samsung 17" - fra ca. 2900kr., 3 års onsite garanti
Hansol 17" - fra ca. 1700kr., 2 års garanti/reklamationsret
Medion 17" (Samsung! til 2095kr. i ALDI!!), 3 års totalgaranti, onsite.

De står alle med usædvanlig fine farver i standard indstilling
(default). Har høj betragtningsvinkel. - Medion skærmen endda helt op
til 160°. Alle har kontrastindstilling i 1:500, hvilket er meget, meget
flot.

Finishmæssigt er det klart Philips, Medion og Samsung, der virker mest
gedigne, mens Hansol, som jo er et lavprismærke, virker mere
plasticagtigt, men billedmssigt bedre end forventet.

'Vridstabilitet'. Her er Samsung og Medion klart de bedste. Medion
skærmen er faktisk endda mere vridstabil end Samsung, - og igen er
Hansol skærmen 'plastic', men det er til gengæld også den fladeste af dem.

Tja, det bliver så nok også det sidste større projekt, jeg får ordnet,
inden I slipper for mig i gruppen i nogle dage. Fra og med søndag og så
nok den næste uges tid, befinder jeg mig på Randers Centralsygehus,
Ortopædkirurgisk Afd....

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-02-05 00:19

In article <4202ac32$0$23058$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg har godt nok set, du har været igang med en større eftersøgning.

Jeg skal jo alligevel vente på en Mac mini. Så kan jeg lige så godt
bruge tiden til at sætte mig ind i sagerne og se på anmeldelser på
nettet. Det elsker jeg jo

> [...]
>
> Med de ca. 15-20 forskellige modeller, jeg har set nu, må jeg sige,
> at jeg har snævret det ind til nogle ganske få stykker, som jeg vil

Tak for rådene. Men selv indenfor de enkelte mærker er der vist vid
variation. Mange af dem bruger vist de samme paneler. LG ejes vist af
Philips f.eks. Ville du ikke selv bedre kunne bruge en 19" skærm? Den
har jo samme opløsning, men er større.

> [...]
> søndag og så nok den næste uges tid, befinder jeg mig på Randers
> Centralsygehus, Ortopædkirurgisk Afd....

Held og lykke med det. Jeg håber, din skulder bliver bedre. Det er et
stort handicap ikke at kunne bruge armen ordentligt og at have smerter.
Som gammel cykelrytter føler jeg med dig Heldigvis går brækkede
kraveben som regel over af sig selv.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 04-02-05 01:02

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Jeg skal jo alligevel vente på en Mac mini. Så kan jeg lige så godt
> bruge tiden til at sætte mig ind i sagerne og se på anmeldelser på
> nettet. Det elsker jeg jo

Ja, og nu er shipping datoen igen rykket for de seneste, så de er helt
henne omkring 20. febr....

> Tak for rådene. Men selv indenfor de enkelte mærker er der vist vid
> variation.

Jeg gik udelukkende efter en gennemsnitsstandard i 17" skærme.

> Mange af dem bruger vist de samme paneler. LG ejes vist af
> Philips f.eks.

Ja, LG er Philips's konsumafdeling så at sige...

> Ville du ikke selv bedre kunne bruge en 19" skærm? Den
> har jo samme opløsning, men er større.

Både og. Jeg har også kigget på større skærme, men såsnart man kommer
over 17-18", så falder kontraststyringen fra 1:500 til 1:400, og det er
slet ikke nok til, at en 19" fladskærm kan hamle op med selv den
billigste 19"-21" CRT skærm, hvor kontrast målt efter samme standard
ligger helt oppe på min. 1:900. - På visse high definitions Trinitron
skærme endda helt oppe på 1:1200, men ellrs er det da rigtig, at fx. en
19" fladskærm vil give samme billedfelt som en normal 21". Pt. kører jeg
med både en 19" Dell P991 Trinitron og en 21" LaCie, samt en 17" Apple
StudioDisplay (den blågrønne).

Med den bnrilletype, jeg bruger - en stærbrille på +20.75, - kan jeg
sidde i ca. normalafstand på omkring 50 cm og have næsten hele
skærmbilledet i synsfeltet på en 19" skærm, - det kan jeg ikke på en
21", - her skal jeg ud på ca. 75cm afstand. Størrelsesforholdet mellem
en 19" og så en 21" udlignes med den større skærmflade.

> [...]
> stort handicap ikke at kunne bruge armen ordentligt og at have smerter.
> Som gammel cykelrytter føler jeg med dig Heldigvis går brækkede

Tak, bare jeg bliver fri for smerterne, så sidt med om jeg kun får ca.
60-70% af normal styrke tilbage. Det er ikke just sjov at skulle have så
stærke smertestillende, at det ville slå en normal person omkuld...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-02-05 01:53

> [...]
> opdateringshastigheden så til gengæld bedre. Jeg har bare aldrig manglet
> noget på de skærme, jeg har nævnt som gode. Men jeg bruger heller ikke

Jeg har også en 1 GHz iBook og er heller ikke specielt imponereret
over dens skærm når det kommer til betragtningsvinkel. Der skal ikke
meget til, før end farverne skifter og det er især ved mørke farver,
at den er gal. Det er ikke det store problem for mig, med det jeg
bruger den til, men jeg er altså enig med dig.

Mht. fladskærm til Mac mini, så har jeg selv en Samsung SyncMaster
193T, der har et 25 ms PVA panel med et kontrastforhold på 750:1.
Samsung laver deres egne paneler og det er vist altid PVA og MVA
(såvidt jeg ved). Jeg er meget glad for skærmen, men der er helt
sikkert kommet nyere og bedre modeller på markedet nu.

Mht. opdateringsfrekvensen er TN-panelerne meget hurtige, men de har
dog et begrænset farverum. S-IPS panelerne er det gode kompromis
mellem en lav opdateringsfrekvens og gode farver, så de foretrækkes af
mange, især hvis man skal spille. De er som regel også noget dyrere
end skærme med TN-paneler. Samsungs PVA paneler er som regel noget
langsommere, men har til gengæld et meget stort kontrastforhold og
gode farver.

Det er en jungle... Mine erfaringer med fladskærme siger mig dog, at
selv de billige 17" skærme til ca. 2000 kr. er forbavsende gode.
Acceptable farver og betragtningsvinkel, og opdateringsfrekvensen er
god på dem pga. TN-panelerne. Desværre har de billige skærme ikke DVI
og det må man lige vurdere med sig selv, hvorvidt det er vigtigt. Jeg
ville aldrig købe en skærm uden DVI, men de billige skærme jeg har set
har haft et rigtigt flot billede via VGA, så det er vist ikke det
store tab. Hvis man bruger skærmen meget, er det nok bare ikke der man
skal gå på kompromis.

Mht. 17" og 19" har jeg selv en 19" og det er jeg glad for. 17" er ok,
og da tingene fylder mere på Mac OS X end på Windows, så er det
bestemt brugbart, men jeg kan godt lide at det er lidt større, og at
man kan få skærmen på afstand.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-05 07:28

In article <qjtad2-evc.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:
> [...]
> har haft et rigtigt flot billede via VGA, så det er vist ikke det
> store tab. Hvis man bruger skærmen meget, er det nok bare ikke der man

Den 1299 kr skærm de har i Fona har ikke DVI, som jo er det en
Mac Mini kører som standard. Så man skal bruge den adapter der
følger med Minien. Overvejer at returnere den og få en med DVI.