iMac hviner
Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-05 19:54

Min mor har en iMac G4 17" 1 GHz 1 MB. Jeg synes, den har en lidt
hvinende lyd, som ikke var der i starten. Den er faktisk lidt
irriterende. Jeg har ellers altid syntes, at iMac G4 var så dejligt
stille. Det sjove er, at så snart jeg trykker museknappen ned, så
forsvinder lyden. Hvordan går det til? Er det grafikkortet, man kan
høre? Eller er der skærmen? Jeg har været ude for med andre computere,
at man kan høre en meget svag tikkende lyd, hvis man bevæger
musenmarkøren langsomt hen over skærmen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ole Jensen

Dato : 03-02-05 20:59

> [...]
> at man kan høre en meget svag tikkende lyd, hvis man bevæger
> musenmarkøren langsomt hen over skærmen.

Det er processoren du kan høre. Prøv i
systemindstillinger/energibesparelse at stille til højeste ydeevne,
eller evt en anden.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-05 21:21

In article <1grfe83.1ytiom51vhu0qoN%newsplus@oleswebsite.dk>,
newsplus@oleswebsite.dk (Ole Jensen) wrote:

> Det er processoren du kan høre. Prøv i
> systemindstillinger/energibesparelse at stille til højeste ydeevne,
> eller evt en anden.

Er det virkelig processoren? Tænk, at jeg kan høre 1 GHz
Det er bare sjovt, at lyden forsvinder, når jeg trykker på museknappen.
Det må jo ændre et eller andet i strømmen, så en eller anden dims ikke
går i selvsving. Det minder mig lidt om trafoer, der også nogle gange
kan høres. Det er vist fordi, nogle viklinger står og svinger. Det kan
måske også ske med en processor. Ikke viklinger måske, men princippet.
Jeg synes ikke, lyden har været der fra starten, men en trafo kan vist
også begynde at larme med tiden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-02-05 01:37

> [...]
> måske også ske med en processor. Ikke viklinger måske, men princippet.
> Jeg synes ikke, lyden har været der fra starten, men en trafo kan vist

Prøv at undersøg om det ikke er en fejl som Apple dækker. Jeg mener at
huske, at PowerMac G5'erne har haft samme problem, og her reparerer
Apple da det er en kendt defekt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-02-05 17:18

> [...]
> måske også ske med en processor. Ikke viklinger måske, men princippet.
> Jeg synes ikke, lyden har været der fra starten, men en trafo kan vist

Jeg har det samme problem med min TiBook. Den har det også med at hvine.
Det mystiske ved den er at visse programmer kan sætte den i gang.
Eksempelvis havde jeg en version af FirstClass som var storslem. Bare
programmet blev startet så hvinede den bærbar. Med den nuværende version
af FC sker det kun når "download" dialogboksen kommer frem. Til gengæld
har jeg fået et eksternt firewire lydkort, som trækker strøm fra Mac'en,
og når det er tilsluttet hviner Mac'en. Selv med strømforsyning sat til
lydkortet hviner den (altså Mac'en).

--
Mvh Martin