Mac Mini i butikkerne
Fra : Ole Hansen

Dato : 03-02-05 13:45

Hej,

Hvornår får vi den lille ny at se i butikkerne? Jeg vil pille og rode
ved den, vil jeg så :)

--
Ole Hansen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 03-02-05 15:21

Ole Hansen wrote:
> Hej,
>
> Hvornår får vi den lille ny at se i butikkerne? Jeg vil pille og rode
> ved den, vil jeg så :)

applecenter på gammel mønt skulle allerede have den.

JonB

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-02-05 19:04

In article <u1xbx6cd6.fsf@get2net.dk>, Ole Hansen wrote:
> Hej,
>
> Hvornår får vi den lille ny at se i butikkerne? Jeg vil pille og rode
> ved den, vil jeg så :)

Min står allerede på mit bord. Den er lidt større, og larmer lidt mere
end folk generelt har givet udtryk for. Jeg kan høre den på en
halv meters afstand. Men ellers er den fremragende.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 03-02-05 20:02

> Min står allerede på mit bord. Den er lidt større, og larmer lidt mere
> end folk generelt har givet udtryk for. Jeg kan høre den på en
> halv meters afstand. Men ellers er den fremragende.

Tillykke!

Hvordan kører den med "kun" 256 Mb ram?

Hilsen Bp

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-02-05 20:30

In article <42027528$0$48630$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Bo Jørgensen wrote:

> Tillykke!

Tak.

> Hvordan kører den med "kun" 256 Mb ram?

Det aner jeg ikke, min er modellen:
1.25GHz/512MB/80GB HD/COMBO/BLUETOOTH+AP/56K MDM

Harddisken er 4200 RPM, RAM er PC3200.

Men den kører godt, Safari + Mail + "fink selfupdate" + lidt
af det løse har ikke gået brugt al RAM endnu, så den kører godt,
og føles noget hurtigere end min iBook G4 800MHz.

Ved store compilejobs, hvor disk/CPU presses, så går blæseren
i gang, og man kan høre der flyttes noget luft. Kører DVI til
min 17" TFT skærm i 1280x1024, og den står hammergodt.
Min Via Epia M10000 PC/Linux server henne i hjørnet larmer
godt nok meget mere, også her hvor jeg sidder.

Ledningerne bagpå sidder godt nok tæt.

Troede det hele var Alu, men toppen er hvis iBook plastic.
det er skuffende at de ikke kunne presse lys ind i æblet.
Alu-kanten rager 1/10mm højere op endplastic'en for at skåne den.

Gummimåtten under hele bunden ser gennemtænkt ud, og serienummeret
er præget i den. Bunden er lunken, men resten af maskinen mærkes
ikke lun, tværtimod virker alu'en koldere end luften. Men der var
nogen der talte om det var en del af kølingen.

Bryder mig ikke helt om slot-in drevet. Metalkanterne virker
lige "skarpe" nok, og vilkunen ridse CD'ere - Der burde have været
rundet mere af.

Men den skal med på arbejde i morgen, så kollergerne kan se en
rigtig arbejdsstation, som er meget mindre end selv deres tynde
klienter.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-05 20:52

In article <slrnd04uu0.pho.povlhp@103.home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Det aner jeg ikke, min er modellen:
> 1.25GHz/512MB/80GB HD/COMBO/BLUETOOTH+AP/56K MDM

Tør man spørge, hvor meget du har givet for den? Jeg havde også bestilt
sådan en bare uden Bluetooth. Det var ret dyrt, da jeg bestilte, og vi
har ikke umiddelbart brug for det. Nu er prisen sat ned, så det kun
koster kr. 149,- ekstra, hvis man også bestiller AirPort. Det vil jeg
godt ofre, for man kan jo få brug for det senere. Jeg har derfor
afbestilt min i dag og vil bestille en ny på Apple Store. I mellemtiden
har jeg også fået en rabatkupon på kr. 200,-, så jeg får den endda kr.
50,- billigere med bluetooth. Men jeg får den så nok først om en måned.

> Ved store compilejobs, hvor disk/CPU presses, så går blæseren
> i gang, og man kan høre der flyttes noget luft. Kører DVI til
> min 17" TFT skærm i 1280x1024, og den står hammergodt.

Er en 17" skærm i også rigeligt? En 19" skærm har samme opløsning, men
tingene er lidt større. Jeg var egentlig mest lun på en 19", men min
mors 17" iMac har fået mig på andre tanker. Måske er der forskel på,
hvor stor skærm man føler behov for på Windows og Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-02-05 23:47

In article <news-4BE18D.20515303022005@thomson.uni2.net>, Henrik Münster wrote:

> Tør man spørge, hvor meget du har givet for den?

Det kan du jo bare slå op. Den står til 4519,20 + moms = 5649 kr -
Hvilket er dyrt nok. men bluetooth er uundværligt til at synkronisere
telefon, og ikke mindst til Romeo, så bliver telefonen en trådløs
fjernbetjening. Jeg har også bestil videokabel, men fået det forkerte.
vil gerne kunne slutte den til TV og bruge som mediabox. Derfor
BT + Romeo.

>... og vil bestille en ny på Apple Store. I mellemtiden
> har jeg også fået en rabatkupon på kr. 200,-, så jeg får den endda kr.
> 50,- billigere med bluetooth. Men jeg får den så nok først om en måned.

Regner du med det går så hurtigt ?

> [...]
> mors 17" iMac har fået mig på andre tanker. Måske er der forskel på,
> hvor stor skærm man føler behov for på Windows og Mac.

Man kan aldrig få for meget skærmplads. 1280x1024 er OK. Men tingene er
for små på min 19" Sony G420 CRT skærm i 1600x1200. Jeg mener 1280x1024
er OK til 17". Men har også en iBook 12".

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-02-05 00:27

In article <slrnd05aec.pi1.povlhp@103.home.terminal.dk>,
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Det kan du jo bare slå op. Den står til 4519,20 + moms = 5649 kr -
> Hvilket er dyrt nok.

Ja tak, men det var dyrere, da jeg bestilte min. Den pris, du opgiver,
er den nye, efter kombinationen af AirPort og Bluetooth er blevet sat
betragteligt ned. Jeg har netop afbestilt min hos Apple Store for at
kunne bestille en ny med Bluetooth. Det undrer mig derfor, at du har
fået din allerede, for så må du have bestilt før mig, men samtidig har
du fået den til den lave pris.

> [...]
> har også bestil videokabel, men fået det forkerte. vil gerne kunne
> slutte den til TV og bruge som mediabox. Derfor BT + Romeo.

Jeg har ikke noget at bruge Bluetooth til nu. Jeg ville derfor ikke give
de kr. 5-600,-, det vist kostede før. Men når det nu kan fås for kr.
150,- ekstra, vil jeg gerne have det med. Især da jeg har fået en
rabatkupon på kr. 200,- fra Apple Store. Man ved jo ikke, om man får
gavn af det senere.

> Regner du med det går så hurtigt ?

Jeg har lært at være tålmodig. Apple Store siger 3-4 uger, så en måneds
tid er vel ikke helt urealistisk.

> Man kan aldrig få for meget skærmplads. 1280x1024 er OK. Men tingene
> er for små på min 19" Sony G420 CRT skærm i 1600x1200. Jeg mener
> 1280x1024 er OK til 17". Men har også en iBook 12".

Så tror jeg ikke, jeg vil udelukke en 17", men jeg vil også se på
skærmenes andre egenskaber.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-02-05 07:31

In article <news-D8E766.00263204022005@thomson.uni2.net>, Henrik Münster wrote:
> [...]
> kunne bestille en ny med Bluetooth. Det undrer mig derfor, at du har
> fået din allerede, for så må du have bestilt før mig, men samtidig har

De sendte mig en mail om at de havde sat prisen ned, og håbede jeg
fortsat ville fastholde min ordre, men at jeg selvfølgelig kunne
annulere den hvis jeg ville ...

> [...]
> 150,- ekstra, vil jeg gerne have det med. Især da jeg har fået en
> rabatkupon på kr. 200,- fra Apple Store. Man ved jo ikke, om man får

Trådløst tastatur/mus er også en mulighed. Men de billige USB
løsninger virker også.

> Jeg har lært at være tålmodig. Apple Store siger 3-4 uger, så en måneds
> tid er vel ikke helt urealistisk.

Når du får en dato, så lad os høre.

> Så tror jeg ikke, jeg vil udelukke en 17", men jeg vil også se på
> skærmenes andre egenskaber.

For at få mere opløsning, så skal du med TFT op i 20". Jeg er ved at vænne
mig til 17". Det var den sekundære skærm på min PC, hvor jeg sagtens kunne
kører 1600x1200 på min 19" CRT. Men fontene i MacOS er åbenbart lidt mindre.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-02-05 17:01

In article <slrnd065m2.pnh.povlhp@103.home.terminal.dk>,
> [...]

> De sendte mig en mail om at de havde sat prisen ned, og håbede jeg
> fortsat ville fastholde min ordre, men at jeg selvfølgelig kunne

Jeg havde jo bestilt min uden Bluetooth, fordi jeg syntes, det var for
dyrt. Derfor har jeg ikke fået en e-mail. Prisnedsættelsen omfattede jo
ikke min model. De kunne jo ikke vide, at jeg var interesseret i
Bluetooth, hvis det var billigt. I mellemtiden fik jeg så også en
rabatkupon på kr. 200,- fra Apple Store, og det er før moms. Den nye Mac
mini, jeg har bestilt, er således kr. 100,- billigere end den første,
samtidig med, at den har Bluetooth.

> Trådløst tastatur/mus er også en mulighed. Men de billige USB
> løsninger virker også.

Men indbygget Bluetooth er mere elegant, og så optager det ikke en
USB-port. Man ved jo aldrig, om man får brug for det en dag.

> Når du får en dato, så lad os høre.

Nu er den kommet. Der står d. 3/3 2005, på eller før denne dato. Men det
er vel godt nok. Vi står jo ikke og mangler den akut.

> [...]
> vænne mig til 17". Det var den sekundære skærm på min PC, hvor jeg
> sagtens kunne kører 1600x1200 på min 19" CRT. Men fontene i MacOS er

En 20" vil jeg simpelthen ikke ofre. Det siges også, at grafikkortet i
Mac mini har det bedst med ikke alt for høje opløsninger.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-02-05 20:32

In article <news-40D424.17003205022005@news.tele.dk>, Henrik Münster wrote:

> En 20" vil jeg simpelthen ikke ofre. Det siges også, at grafikkortet i
> Mac mini har det bedst med ikke alt for høje opløsninger.

1280x1024 er udemærket, jeg har vænnet mig til det nu.
Jeg har også set, at man anbefaler ikke at gå over 1600x1200 med Mini,
da de 32MB grafikhukommelse er i underkanten.

1600x1200 er dog kun 2mpixel, med 3-4 bytes for hver pixel = 8mpix.
Så der er plads til 4x skærmarealet i VRAM. Men alle vinduer ligger der
vist.

Fra : Michael Holm

Dato : 04-02-05 00:08

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Tillykke!
>
> Hvordan kører den med "kun" 256 Mb ram?
>
> Hilsen Bp

Fik en Mini i lørdags i officeline, den lille model, med 256 mb ram, den
kører Unreal tournement 2004 (som vi kom til at købe samtidigt :) fint !

iMac g5, PB G4 og mini'en som kørte over vores oldgamle fjernsyn, i kamp
mod hinanden.
Det er et spil som kræver sin maskine, så jeg var forbavset over at det
kørte så godt!

Endda i lidt sjovt netværk:
iMac G5--> fælles hub
PB G4 --> airport-->fælles hub
Mini'en->Ethernetledning til airport express--> trådløst til airport
base->fælles hub

Jeg syntes den er mere stille end iMac G5. Efter weekenden skal den med
tilbage på jobet og testes med div. gamle skærme :)
+ den skal skilles ad og havde en 512 klods i ! Har allerede fundet 2
spartler frem!
(på trods af ovenstående ros, bør en OS X mac ikke havde mindre end 512
i :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Erik Richard

Dato : 03-02-05 23:11

Hej Ole

Ole Hansen wrote:
> Hvornår får vi den lille ny at se i butikkerne?

Som jeg fik det at vide hos OfficeLine i forgårs forventer de den først
sidst i februar pga. de mange tusinde forudbestillinger. - De har fået
at vide, at på nuværende tidspunkt er der forudbestilt over 300.000 stks.!

> Jeg vil pille og rode ved den, vil jeg så :)

'Pille' - hm, det kommer nok an på, hvad du mener med det, men hvis du
bor i nærheden af en OfficeLine butik, så har de den stående til
demonstration. Og jeg kan garantere dig for, at den _er_ lækker!!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>