Bredformat skærm til Mac mini
Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-05 14:38

Som I ved, leder jeg efter en skærm til vores kommende Mac mini. Jeg
vakler lidt mellem en 17" og en 19". De har jo samme opløsning, men
tingene er lidt større på en 19". Jeg sidder lige ved min mors 17" iMac
G4. Den har faktisk en glimrende skærm, og den er jo i bredformat.
Opløsningen er hele 1440x900, så tingene må være mindre på den end på en
traditionelt 17" skærm. Alligevel går det fint.
Jeg kan faktisk godt lide det brede format. Det har jeg jo også
på min 15" PowerBook, som jeg har en svag erindring om. Det er rart at
kunne have flere vinduer åbne ved siden af hinanden. Kan man ikke få
sådan en skærm i løs vægt, som sidder på en 17" iMac? Jeg kan ikke finde
den på edbpriser.dk eller ved en Google-søgning. Er der andre forslag
til skærme i bredformat (og til en rimelig pris).
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-01-05 15:43

In article <news-3D44E8.14374230012005@thomson.uni2.net>, Henrik Münster wrote:
> [...]
> den på edbpriser.dk eller ved en Google-søgning. Er der andre forslag
> til skærme i bredformat (og til en rimelig pris).

Desværre, der er ikke mange skærme i bredformat tilgængelige til en
rimelig pris. Bare det at finde noget med en højere opløsning end
standard er besværligt. 17"-19" er normalt 1280x1024. Har selv ledt
med lys og lygte efter en 1440x1050 / 1600x1200 der er mindre end
20", men uden held.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-05 16:21

In article <slrncvpsja.12f.povlhp@povl-h-pedersens-ibook-g4.local>,
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> standard er besværligt. 17"-19" er normalt 1280x1024. Har selv ledt
> med lys og lygte efter en 1440x1050 / 1600x1200 der er mindre end

Jeg tænkte det nok. Jeg vil lige prøve at spørge i skærmgruppen. Det
burde jeg måske have gjort først, men jeg tænkte ikke lige over det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Blaster

Dato : 30-01-05 17:56

Jeg ved ikke om du har læst review at Mac Mini, men jeg har set steder at de
påpeger at der er for lidt ram på i grafikkortet i mini'en til opløsninger
over 1280*1024, men det er måske bare mig ??

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-05 23:31

Blaster <blaster25@hotmail.com> wrote:

> Jeg ved ikke om du har læst review at Mac Mini, men jeg har set steder at de
> påpeger at der er for lidt ram på i grafikkortet i mini'en til opløsninger
> over 1280*1024, men det er måske bare mig ??

Der er blot for lidt VRAM til at kunne annimere "Cube" effekten under
Quartz Extreme i opløsninger over 1600x1200. Der bruges dog stadig QE
selvom skærmen kører eks 1600x1200.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-05 18:23

> [...]
> den på edbpriser.dk eller ved en Google-søgning. Er der andre forslag
> til skærme i bredformat (og til en rimelig pris).

En af mine venner har før jul købt et 17" LCD TV fra JVC - det har en
opløsning på 1280x768 og såvel DVI, VGA samt almndelige videoindgange.
Jeg er ret imponeret over kvaliteten, især kvaliteten på "scaleren" (den
dims der opskalerer PAL signalet til 1280x768). Billedet fra hans iBog
G3 over VGA indgangen er også rigtigt godt. Prisen kan jeg ikke huske,
men den var nok "lidt" høj i forhold til en almindelig skærm i 4:3
format uden TV tuner.

Anyway, det kunne være du også skulle kigge på den slags såfremt den er
til børneværelset, idet den kan bruges som skærm for såvel TV, mini og
spillekonsol.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-05 18:52

In article <1gr7kg6.nwiypw13kr3toN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> [...]
> Prisen kan jeg ikke huske, men den var nok "lidt" høj i forhold til
> en almindelig skærm i 4:3 format uden TV tuner.

Jeg har kigget lidt på edbpriser.dk, og man kommer hurtigt op at kysse
de kr. 5.000,-. Der er dog muligheder til lidt under:

<http://www.dvdpriser.dk/Listprices.asp?ID=115768>

> Anyway, det kunne være du også skulle kigge på den slags såfremt den
> er til børneværelset, idet den kan bruges som skærm for såvel TV,
> mini og spillekonsol.

Tanken har også strejfet mig. Jeg er bare bange for, at man kommer til
at gå for meget på kompromis med kvaliteten af selve skærmen, når den nu
også skal have tv. Meningen er jo, at det skal være en billige computer,
som kan fungere som reservemaskine, og som børnene kan bruge. Så vi
befinder os jo i de lidt lavere prislag.
Men den her iMac har fået mig til at tænke lidt. Jeg var faktisk
mest lun på en 19" skærm. Mange anmeldelser siger, at tingene er lidt
for små på en 17", der jo har samme opløsning. Men det går jo faktisk
helt godt på den her iMac 17", og den har jo langt større opløsning, så
tingene må være endnu mindre. Måske er der forskel på, hvordan tingene
virker på Windows og Mac OS X. En 17" skærm er dels billigere, men jeg
har indtryk af, at de ofte er bedre. Her tænker jeg bl.a. på træghed og
betragtningsvinkel. Og sådan set er det jo også en fordel, hvis en skærm
ikke fylder for meget. En 19" er jo stor.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster