appleshare til win og mac
Fra : Ole

Dato : 30-01-05 08:18

Hej

appleshare, er det med til macen når man køber den? jeg har forsøgt at søge
efter det på min XP men den er der ikke som den var på NT, findes programmet
stadig til Win ?

Ole

Fra : Zaphod B

Dato : 30-01-05 10:55

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> efter det på min XP men den er der ikke som den var på NT, findes programmet

ApleShare (tm) var et varemerke for Apples filtjener basert på AppleTalk
og siden TCP/IP, under det gamle Mac OS (opp til versjon 9). Den finnes
ikke lenger, og har i og for seg aldri eksistert som eget program på PC.
Tenker du på PC MacLAN? For det finnes fortsatt, og setter en PC i stand
til å opptre som en Apple-tjener med fil og print, samt en Apple-klient
motsatt retning.

Nå er jo det du spør om, egentlig om det finnnes muligheter for å dele
fra PC m/WinXP til Mac. Svaret på det er at det er det, takket være
Macens operativsystem eller styresystem, Mac OS X. OS X kan opptre som
en klient på et Windows-nettverk. Bare åpne et vindu i Finder (Macens
"Windows Explorer), klikk på "Nettverk" og vent et par sekunder, og du
vil se de tilgjengelige Windows-domenen dukke opp, og klikker du der,
vil du finne maskiner med deling påslått, inkl. rene tjenere.

M.h.t. print, åpne Print Utility (vet ikke hva den heter på dansk, på
norsk heter den Skriververktøy) og sett opp en Windows-printer der, så
kan du printe som til en hvilkensomhelst delt printer på Windows-nettet.
Men husk at svært ofte er den samme printer tilgjengelig direkte via
AppleTalk eller TCP/IP, så du ikke trenger å gjøre det så komplisert.

--
/Z

Fra : Ole

Dato : 30-01-05 14:01

"Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tenker du på PC MacLAN? For det finnes fortsatt, og setter en PC i stand
> til å opptre som en Apple-tjener med fil og print, samt en Apple-klient

kan det PC MacLAN dele dokumenter med mine venner som sidder andre steder i
byen og som bruger PC?

Ole

Fra : Ole

Dato : 30-01-05 14:16

"Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> kan det PC MacLAN dele dokumenter med mine venner som sidder andre steder
> i byen og som bruger PC?

en ting mere, det program, så vidt jeg har kunnet finde ud af så findes det
kun til PC, men hvad bruger en mac som vil dele tekst og billede filer med
andre?

Ole

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 30-01-05 14:33

> [...]

> kun til PC, men hvad bruger en mac som vil dele tekst og billede filer med

Mac OSX kort og godt

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Ole

Dato : 30-01-05 14:36

"Kaj Christiansen" <kajc@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Mac OSX kort og godt

for PC brugere er det lidt en dyr løsning at købe PC LAN, findes der en
gratis/billigere løsning for dem så de kan connecte til min mac?

Ole

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 30-01-05 14:52

> [...]

> for PC brugere er det lidt en dyr løsning at købe PC LAN, findes der en
> gratis/billigere løsning for dem så de kan connecte til min mac?

Windowsbrugere kan også forbinde direkte til Mac OSX. Jeg har sakset
nedenstående to udklip fra Mac-hjælp, dels overordnet om hvilke
muligheder der er, og dels konkret vejledning til at få forbindelse med
mac fra windows:

"Mac OS X-tjenester

Mac OS X inkluderer en række netværkstjenester baseret på
standardbaserede og open-source teknologier, der er lette at indstille
og bruge.

? Personlig arkivdeling vha. AFP
? Windows-arkivdeling vha. SMB/CIFS (Samba)
? File Transfer Protocol (FTP)
? Personlige webdelingstjenester vha. open-source
Apache-webserver
? Printerdeling
? Rendezvous (ingen konfiguration)
? Internetdeling
? Firewall-beskyttelse
? Ekstern log ind baseret på Secure Shell (SSH)
? Eksterne Apple events

Du kan få flere oplysninger om de tjenester, der leveres af Mac OS X,
hvis du besøger webstedet om Mac OS X."

"Oprette forbindelse til en Mac fra en Windows-computer

Hvis du slår Windows-arkivdeling til på Mac, kan andre brugere oprette
forbindelse til den fra Windows-computere.

For at oprette forbindelse til Mac fra en Windows-computer skal
brugerne have netværksadressen på Mac. Du kan se netværksadressen, hvis
du åbner Deling og vælger Windows-arkivdeling. Adressen vises under
listen over tjenester.

Brugerne skal også have et brugernavn og en adgangskode til en konto på
din computer.
1. Vælg Netværkssteder på Startmenuen på
Windows-computeren.
2. Du kan oprette forbindelse til computeren på følgende
måder:

Hvis Mac- og Windows-computerne er tilsluttet det samme lokalnetværk og
subnet og er medlemmer af den samme arbejdsgruppe, skal du klikke på Vis
arbejdsgruppecomputere i Stifinder-panelet. Dobbeltklik på den computer,
du vil oprette forbindelse til, og skriv det korte brugernavn og
adgangskoden til kontoen.

Hvis computerne ikke hører til den samme arbejdsgruppe, men du har
oprettet forbindelse til Mac-computeren før, skal du klikke på Microsoft
Windows-netværk i Stifinder-panelet og derefter dobbeltklikke på
arbejdsgruppen.

Hvis du ikke har oprettet forbindelse til computeren før, kan du måske
finde den ved at klikke på Mappe i værktøjslinjen.

Hvis du stadig ikke kan se computeren, skal du dobbeltklikke på "Opret
et netværkssted" i Stifinder-panelet og følge instruktionerne på skærmen
for at føje Macintosh til Netværkssteder.

Når du bliver bedt om at angive serveren, skal du skrive
netværksadressen. Sharenavnet er navnet på hjemmemappen til den
brugerkonto, du bruger, og det er som regel det samme som kontoens korte
navn.

Det kan vare et øjeblik, før Windows-computeren viser Mac-computeren på
netværket.

Hvis du ikke kan oprette forbindelse til Mac fra en Windows-computer
vha. brugerkontoen, skal du måske nulstille adgangskoden til den
pågældende konto i vinduet Konti.

Når du har oprettet forbindelse til Mac, har du adgang til alle mapper
i brugerkontoens hjemmemappe.

Du kan også oprette forbindelse til Mac fra en anden Mac vha.
Windows-arkivdeling."

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Ole

Dato : 30-01-05 15:13

> Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:
>
> "Mac OS X-tjenester

Tak for et fyldigt svar

Ole

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-05 18:23

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> for PC brugere er det lidt en dyr løsning at købe PC LAN, findes der en
> gratis/billigere løsning for dem så de kan connecte til min mac?

MacOSX indeholdwer servere som næsten enhver computer platform kan
forbinde til - herunder osse windows.

Hvis blot den éne af brugerne har MacOSX (eller linux) skal den anden
ikke installere ekstra SW.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Zaphod B

Dato : 30-01-05 14:49

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> "Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

PC MacLAN er - svjv - et produkt for lokalnettet, selv om du muligens
kan hente dokumenter med det hvis du vet om den eksakte IP-adressen og
den ikke er gjemt bak en brannmur e.l. Til filtransport over internett
på enklest mulig måte vil jeg anbefale enten ftp eller å bruke en felles
filserver et sted, helst med WebDAV, en felles standard for filserving
på internett over http. Svært mange ISP'er tilbyr nå f.ø. lagringsplass
på serverne sinde for betalende og noen ganger frie klienter.

> en ting mere, det program, så vidt jeg har kunnet finde ud af så findes det
> kun til PC,

Det er korrekt. Det trenges ikke til Mac, siden den har mulighet til å
dele med seg uten ekstra programvare.

> men hvad bruger en mac som vil dele tekst og billede filer med
> andre?

Med Mac OS X fildeling, som fungerer til både Macer og PC'er på samme
nett. Det er innebygget i Macen og kan slås på med ett eller to klikk.
Det samme gjelder for ftp, som er internett-standarden for filoverføring
og mye brukt for å laste opp innhold til f.eks. webtjenere. En
ftp-tjener kan også aktiveres med ett klikk på Mac OS X og den kan da
nås fra alle maskiner som har tilgang til den via TCP/IP.

Alternativt kan PC'en på sin side slå på deling, og Macen kan så logge
seg på en PC som om det var en annen Mac.

Avhengig av hvor sensitivt materialet er, kan f.eks. steder som
www.dropload.com også fungere bra som en felles filtjener "der ute".

Uansett hva du velger, gjelder at du må ha programmer i begge ender som
forstår hverandres filer, altså kompatible grafikkformater,
tekstdokumenter, osv.

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-05 18:23

> en ting mere, det program, så vidt jeg har kunnet finde ud af så findes det
> kun til PC, men hvad bruger en mac som vil dele tekst og billede filer med
> andre?

OSX indeholder klient/server til såvel Macintosh (afp), Windows (smb)
som Unix (nfs) fildeling. Alle disse tjenester er beregnet til lokal
netværk, men de kan bruges over internet også.

Til fildeling over internettet har OSX indbyggede klient/server til
såvel ftp som webdav. Skal der bruges krypterede overførsler anvendes
sftp over OpenSSH.

Serverne slås til i Systemindstillinger under "Deling". Klienterne er
indbygget i Finder og du forbinder til en server ved at taste ævle+K og
skrive <protokol://ipnummer> eller <protokol://bruger:password@ipnummer>

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ole

Dato : 30-01-05 14:00

Jeg har 2 pcere og tænker på at skifte helt ud, den ene kører webserver, kan
jeg nøjes med en mini mac og køre webserver på den samtidigt køre adobe
photoshop og de andre programmer på den mens det kører i baggrunden? vil det
give for meget belastning?

Ole

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-05 18:23

> [...]

> photoshop og de andre programmer på den mens det kører i baggrunden? vil det

Det kommer an på hvor meget load der er er på såvel webserveren som hvor
tunge opgaver der laves i photoshop. Umidelbart skal du være forberedt
på at give den en ordenlig spand ram (mindst 512MB, helst mere) for at
undgå at Photoshop bruger scratch. Husk at mimi'en kun er udstyret med
en 2.5" disk. Tilgangstiden på denne er ikke just imponerende, ej heller
selvom du skulle være heldig at få en mini med 5400rpm disk. (de 4200rpm
i mini'ens specs er åbenbart minimum idet nogen mini'er leveres med
5400rpm diske)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Ole

Dato : 30-01-05 18:32

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvom du skulle være heldig at få en mini med 5400rpm disk. (de 4200rpm
> i mini'ens specs er åbenbart minimum idet nogen mini'er leveres med

så kan jeg regne ud at det bedst kan betale sig at beholde den ene pc

tak for alle svarene

Ole

Fra : Christian Bech

Dato : 31-01-05 11:54

In article <ES8Ld.404$9M6.60@news.get2net.dk>,
"Ole" <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> så kan jeg regne ud at det bedst kan betale sig at beholde den ene pc

Næ nej, du køber da bare to minier