Grimme print fra Freehand MX på Mac OS X
Fra : JKH

Dato : 28-01-05 20:03

Hej,

Jeg har problemer med at printe fra Freehand MX på min EPSON Stylus Color
880.

Indtil for nylig benyttede jeg Freehand 9 på Mac OS 9 - med den samme
printer - og mine print så altid ud som de skulle.

Siden jeg opgraderede til Mac OS 10.3.7 og Freehand MX, er mine print blevet
grovkornede og med takkede kanter. Kontrasten er også blevet skarpere. Intet
jeg prøver, lader til at virke...

Er der nogen, der kan hjælpe mig?

/Jan

Fra : Erik Richard

Dato : 28-01-05 23:40

Hej Jan

JKH wrote:
> [...]
>
> Indtil for nylig benyttede jeg Freehand 9 på Mac OS 9 - med den samme
> printer - og mine print så altid ud som de skulle.

Hvordan gemmer du dine billeder - i standard FH formatet, EPS, JPG PICT/PCX?

Der er nemlig meget stor forskel på FH 9 og 10 og så MX versionen. FH
9.x og 10.x arbejder i udskrift som 'vektor' program med fuldt
udglatning og i millioner af farver, mens MX ikke vektoriserer udskrift,
og er begrænset til ca. 32.000 faver ved std. 72dpi/per inch (300dpi pr.
cm.).

> Siden jeg opgraderede til Mac OS 10.3.7 og Freehand MX, er mine print blevet
> grovkornede og med takkede kanter. Kontrasten er også blevet skarpere. Intet
> jeg prøver, lader til at virke...

Fra og med ver. 11.x / MX er FH blevet fuldt PostScript kompatibelt, og
med en non-PS printer vil det altid give 'kantede' billeder og skarpere
overgange mellem de forskellige farver.

> Er der nogen, der kan hjælpe mig?

Hm, jeg mener, der er et eller andet sted i prefs settings, hvor man kan
kalibrere printere, der ikke er PS kompatible. - Noget ala det, du kan
gøre i 'Printer Settings' i FH 9.x. Om det stadig er tilfældet, véd jeg
desværre ikke, da jeg stadig bruger ver. 9.x og kører i OS 9.2.2, når
jeg skal bruge FH.

- Men hvis du kan ændre ved printsætningen - evt. i din printersoftware,
skal den stå til 600dpi og ikke 300dpi, og den skal under alle
omstændigheder stå til non-PS printing. - Jeg kan se, jeg ikke har de
Xtras installeret på den her maskine, så jeg kan ikke give dig de
eksakte indstillinger. Den Epson software, jeg har understøtter nemlig
ikke 880 serien.

Jeg véd godt, det kan være bøvlet og tidskrævende, men har du prøvet at
importere en færdig FH fil til Photoshop? (hvis du har en X ver.) - og
så printe ud gennem PhS? - evt. ved først at gemme som PSD fil. Det
giver ikke en fuld vektorisering, med mindre du har en fuldt udstyret
vektor plugin til PhS.

Kan det bruges til noget?
mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : JKH

Dato : 03-02-05 23:29

Hej Erik,

> [...]
> gøre i 'Printer Settings' i FH 9.x. Om det stadig er tilfældet, véd jeg
> desværre ikke, da jeg stadig bruger ver. 9.x og kører i OS 9.2.2, når

Det behøver du så ikke længere. Det viser sig at FH fra og med version 10
sidestiller visningskvaliteten af bitmaps med printkvaliteten, hvilket giver
problemer med non-PS printere. Default settings er "under middel". Læs mere
her:

http://www.macromedia.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=tn_15503

Yderligere krævedes den EPSON 880-driver der findes på OS 10.3.3
install-disken for at farver og kontraster bliver optimale. Den driver man
henter fra EPSONs hjemmeside sutter...

/Jan

Fra : Erik Richard

Dato : 04-02-05 00:11

Hej Jan

JKH wrote:

> [...]
> problemer med non-PS printere. Default settings er "under middel". Læs mere

OK, så tror jeg, jeg bliver ved ver. 9.x... - Den bliver lige bookmarked
til senere brug.

> Yderligere krævedes den EPSON 880-driver der findes på OS 10.3.3
> install-disken for at farver og kontraster bliver optimale. Den driver man
> henter fra EPSONs hjemmeside sutter...

Det anede mig, at det kunne være dér, 'hunden' lå begravet. Det vil så
give de samme problemer på min HP PSC 1110, der jo hellr ikke er PS
kompatibelt, og lige nu vil jeg ikke ud og investere i en PS farvelaser
/ inkjet, da jeg skal også skal flytte i den nærmeste fremtid, så jeg
forbliver på min FH 9.x og så min gamle Laserwriter 300 til gråtone og
HP'eren til farve...