OS X: Installation af deb-pakker, som fink~
Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 23-01-05 14:19

Hejsa

Jeg er ved at teste trådløse netkort til PCMCIA-porten og USB-porten på
min PB G3 Lombard, der er for gemmel til at bruge airport-kort.
Og det er selvfølgelig de færreste kort, der kan købes i alm handel, der
har driver til Mac; men på nettet kan jeg finde en del drivere til Linux
i form af debian-pakker. Jeg kan regne ud, at jeg skal bruge fink til på
en eller anden måde at få dem installeret; og jeg kan godt få fink til
at installere af de binaries, som den selv kender i sin liste; men
hvordan får jeg den til at installere en pakke, som JEG har hentet ned
på min disk???

Hjælp udbedes - gerne via chat sebidk i iChat/AIM =

Mvh Sebastian A. Dyhr

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 23-01-05 16:29

On 2005-01-23 14:19:16 +0100, sadyhrSLET@DETTEmail.tele.dk
(=?ISO-8859-1?Q?Sebastian_Adorj=E1n_Dy?= =?ISO-8859-1?Q?hr?=) said:

> [...]
> at installere af de binaries, som den selv kender i sin liste; men
> hvordan får jeg den til at installere en pakke, som JEG har hentet ned

Først; en linux driver kan ikke bruges umiddelbart på OS X eller
omvendt. Grunden er at driveren til linux er skrevet til linux kernen,
og OS X bruger som bekendt Darwin kernen. De to er ikke kompatible,
svjv.

Men ang. dit fink spørgsmål, så bruger fink debian's værktøjer. Så man
har apt-get og dpkg til rådighed. Prøv at lege med dpkg -i fra
terminalen. Men jeg tvivler meget på at du kan få driveren til virke af
den grund.

/Daniel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 16:50

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhrSLET@DETTEmail.tele.dk> wrote:

> [...]
> at installere af de binaries, som den selv kender i sin liste; men
> hvordan får jeg den til at installere en pakke, som JEG har hentet ned

sudo dpkg --install uri-til-pakke

men glem! For det første er darwin ikke binær kompatibel med linux.
Dernæst bruger darwin I/O-kit som arkitektur for devicedrivere hvor
linux bruger linux kerne moduler som arkitektur for devicedrivere.
Dvs at du kan ej heller nøjes med at oversætte og patche kildekoden til
din PMCIA dirver, kompilere den og installere den.

Var det ikke en ide at smidde en YDL eller debian/ubuntu på den gamle
maskine såfremt du ønsker *nix, pensionere den eller leve med de
begrænsninger den nu engang har under OSX - man kommer langt med
ethernet, modem og USB porte?

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 23-01-05 21:52

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> sudo dpkg --install uri-til-pakke

Det var netop LOKALE pakker, som jeg skulle installere - det nytter
næppe med urlen til en .zip eller .tgz, vel?? Det formoder jeg blot -
det kunne selvfølgelig tænkes at du - ok ellers kunne jeg selvf pakke ud
og lægge dem lokalt på web.

> [...]
> Dvs at du kan ej heller nøjes med at oversætte og patche kildekoden til
> din PMCIA dirver, kompilere den og installere den.

Aha,. se det anede jeg ikke, og det går det selvfølgelig ret besværligt.

> [...]
> maskine såfremt du ønsker *nix, pensionere den eller leve med de
> begrænsninger den nu engang har under OSX - man kommer langt med

Nej det var ikke nogen option at lægge linux af en slags på den; det
handler om at finde ud af, hvilken måde man kan komme på wlan med en
PCMCIA eller USB-port på Mac gerne under OS 9, men i det mindste under X
- og det er ofte lidt billigere at købe ikke-Apple kort

/Sebastian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-05 00:55

> [...]
> næppe med urlen til en .zip eller .tgz, vel?? Det formoder jeg blot -
> det kunne selvfølgelig tænkes at du - ok ellers kunne jeg selvf pakke ud

uri: file:///Users/dit_navn/pakke.deb = /Users/dit_navn/pakke.deb

kort sagt er er dpkg ret lige glad med om et fil er lokal eller på et
serverdrev den kan læse fra. Når der er tale om en lokal fil kan du
strippe "file://"

> Aha,. se det anede jeg ikke, og det går det selvfølgelig ret besværligt.

nej, det gør det umuligt.

> [...]
> PCMCIA eller USB-port på Mac gerne under OS 9, men i det mindste under X
> - og det er ofte lidt billigere at købe ikke-Apple kort

Der findes en åbensovs dims som virkede med eks Farrallon Skyline
kortene på Lombard under 10.1, har du prøvet den?
(Jeg ved det virker fordi jeg selv har brugt det, men det er altså
tilbage i 2000 eller 2001)

- er du nu helt sikker på at PMCIA ikke duer under 10.2, 10.3 eller hvad
du nu kører?

Under OS9 kan du da bruge lucent's bronce og silver kort med Apples
Airport SW. Eller Farrallons Skyline kort. Derudover findes der osse en
købe driver, andre kort der bruger samme chipsæt som lucent/apple og
skyline bør osse due, men du må nøjes med 11Mbit og det er end ikke
sikkert du kan brug WEP.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-05 10:59

> [...]

> kort sagt er er dpkg ret lige glad med om et fil er lokal eller på et
> serverdrev den kan læse fra. Når der er tale om en lokal fil kan du

dvs du SKAL vist strippe "file://"

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 24-01-05 13:52

Hej Morten

Mange tak for de uddybende forklaringer.

/Sebastian

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 24-01-05 14:54

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 25-01-05 18:30

Hej Ole

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> wrote:

> har du kikket på http://wirelessdriver.sourceforge.net/ ?

Ja jeg har hentet den, og er ved at se på, om den understøtter nogle af
kortene.

Tak for forslaget i øvrigt, og jeg har også kig på de to
betalingsdrivere fra

www.IOxperts.com og www.orangeware.com

Mvh Sebastian