Dødt batteri - helt dødt
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-01-05 08:57

Mit batteri på min PowerBook 12" er dødt, helt dødt!

I menuen øverst til højre står der bare "Beregner før helt opladt", og
jeg kan slet ikke starte min Mac uden strømforsyningen.

Jeg har prøvet i terminalen at skrive:
ioreg -l | grep -i IOBatteryInfo
Jeg får så følgende svar:
"IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=7557,"Amperage"=0,"Current"=$
Hvad det så end betyder?

Er der nogen, der har været ude for noget lignende? Ideer til, hvad jeg
kan gøre?

Ellers må jeg jo have den til reparation, men det er jo ikke sådan at
undvære Mac'en! Og den fungerer jo bortset fra det med batteriet fint.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 10:07

In article <1gqs8gw.1yyfesy1dp8v00N%jjj@cyrk.dk>, Jesper Juellund Jensen wrote:
> [...]
> ioreg -l | grep -i IOBatteryInfo
> Jeg får så følgende svar:
> "IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=7557,"Amperage"=0,"Current"=$

$ tegnet betyder dit terminalvindue er for smalt.
Vil ikke lige give mit output som eksempel da min OSX er lidt
anderledes.

> [...]
>
> Ellers må jeg jo have den til reparation, men det er jo ikke sådan at
> undvære Mac'en! Og den fungerer jo bortset fra det med batteriet fint.

Batteri er noget man bare køber. Men du kan prøve de forskellige råd
der er på nettet med LiIon. Hvordan gik den død ? Lige pludseligt ?

Prøv at zappe PRAM of Power Manager. Apple beskriver hvordan på deres
supportsite.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-01-05 12:32

Povl H. Pedersen skrev:

> $ tegnet betyder dit terminalvindue er for smalt.

O.k. Den fulde linje er:

"IOBatteryInfo" =
({"Capacity"=7557,"Amperage"=0,"Current"=0,"Voltage"=12258,"Flags"=83886
1189})

> Batteri er noget man bare køber.

Jo, men da det er mindre end to år siden, jeg købte Mac'en, så burde
forhandleren vel dække det. Og lur mig, om de så ikke kræver, at jeg
afleverer hele min Mac, og beholder den i en uge eller mere.

> Hvordan gik den død ? Lige pludseligt ?

Sådan husker jeg det (det er over en måned siden). Men som regel bruger
jeg den faktisk sammen med strømforsyning, så det, jeg først bemærkede,
var, at den nu ikke kan tilsluttes en skærm fra vågeblus uden at i sort.
Så nu bliver jeg nødt til at slukke den, når jeg vil tilslutte min store
skærm.

> Prøv at zappe PRAM of Power Manager.

Det har jeg prøvet. Uden resultat.

Ellers tak for rådet.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-01-05 15:51

Jesper Juellund Jensen - jjj@cyrk.dk on 22/01/05 12:32 wrote:

> Jo, men da det er mindre end to år siden, jeg købte Mac'en, så burde
> forhandleren vel dække det. Og lur mig, om de så ikke kræver, at jeg
> afleverer hele min Mac, og beholder den i en uge eller mere.

De 2 år er reklamationsret, og i den reklamationsretsperioden påhviler det
dig at bevise at dit batteri har haft defekten fra starten. Jeg tror ikke du
får noget ud af det med en 2 år gammel maskine. 2 år er i mine øjne en
ganske normal levetid for et batteri.

> [...]
> var, at den nu ikke kan tilsluttes en skærm fra vågeblus uden at i sort.
> Så nu bliver jeg nødt til at slukke den, når jeg vil tilslutte min store

Hvis ikke du bruger dit batteri med jævne mellerum, men bare har maskinen
stående med oplader i, ja så dør batteriet stille og roligt.

--
/peter

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-01-05 18:21

Peter Kiil skrev:

> De 2 år er reklamationsret, og i den reklamationsretsperioden påhviler det
> dig at bevise at dit batteri har haft defekten fra starten.

Det er en længere juridisk diskussion, som vist ikke skal tages her.

> Jeg tror ikke du får noget ud af det med en 2 år gammel maskine. 2 år er i
> mine øjne en ganske normal levetid for et batteri.

Man bør kunne forvente, at et batteri fungerer selv efter to år. Jeg er
med på, at batteritiden kan være meget kort efter to år, men det bør
ikke være helt dødt.

> Hvis ikke du bruger dit batteri med jævne mellerum, men bare har maskinen
> stående med oplader i, ja så dør batteriet stille og roligt.

Jeg bruger det da med jævne mellerum, og af og til er det også helt i
bund. Men jeg er sådan set indforstået med, at batteriet bliver
dårligere og dårligere, men lige inden det døde, kunne maskinen sagtens
holde, hm, ja, i hvert fald over en time med intensiv brug.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 23-01-05 19:20

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> dårligere og dårligere, men lige inden det døde, kunne maskinen sagtens
> holde, hm, ja, i hvert fald over en time med intensiv brug.

Det lyder som om dit batteri ikke lader. Prøv at resette ladestyringen i
Open Firmware ved at holde CMD-OPTION-O-F nedtrykket under
opstart og skrive:

reset-nvram
reset-all

Hilsen,
Thorkil.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 25-01-05 09:34

Thorkil Olesen skrev:

> Det lyder som om dit batteri ikke lader.

Nemlig.

> Prøv at resette ladestyringen i Open Firmware ved at holde CMD-OPTION-O-F
> nedtrykket under opstart og skrive:
>
> reset-nvram
> reset-all

Tak for forslaget - men det hjalp desværre heller ikke.

Nå, nu har jeg flyttet alle mine arkiver over på en gammel G3, 233 MHz
(støn!), hvilket tog cirka 20 timer, så nu vil jeg tage den med ind til
forhandleren.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-01-05 11:00

> [...]

> Nå, nu har jeg flyttet alle mine arkiver over på en gammel G3, 233 MHz
> (støn!), hvilket tog cirka 20 timer, så nu vil jeg tage den med ind til

Jeg kan osse se du har

Er det fra den gamle G3 233 MHz maskine du poster fra nu? Hvis det er,
vil du være behjælplig og beskrive hvordan din maskine er sat op med OS
X?

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 25-01-05 11:40

Axel Hammerschmidt skrev:

> Er det fra den gamle G3 233 MHz maskine du poster fra nu?

Ikke nu (se anden meddelelse), men den besked du svarede på var postet
fra den gamle G3 233 MHz (beige).

> Hvis det er, vil du være behjælplig og beskrive hvordan din maskine er sat
> op med OS X?

Så vidt jeg husker, var det eneste, man skulle sørge for, at den første
partition på harddisken var max 8 Gbyte. Ellers var det bare at
installerede 10.2. Jeg har ikke sat den op på nogen speciel måde ellers.

Så vidt jeg ved, kan den desværre ikke trække 10.3, hvilket er lidt
ærgerligt, da man så også må klare sig med gamle versioner af en række
programmer, f.eks. Mail.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard

Dato : 25-01-05 22:55

Hej Jesper & Axel

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Ikke nu (se anden meddelelse), men den besked du svarede på var postet
> fra den gamle G3 233 MHz (beige).

Blot et tip...
En Beige G3/233mhz kan med lethed overclockes til 266mhz. Nogle har
endda haft den på 292mhz uden de store problemer. Det vil give noget
mere 'overskud' på den.

> Så vidt jeg husker, var det eneste, man skulle sørge for, at den første
> partition på harddisken var max 8 Gbyte.

- Og at ATA disken _skal_ sidde på ATA BUS 0 ID 0 - uanset, om det er en
rev.A, B eller C - ROM ver. $77D.40F2 (rev.A), $77D.45F2 (rev.B),
$77D.45F3 (rev.C).
- Og hvis det er en SCSI disk, _skal_ OS X være en fuld OS X 10.2.6.
Onboard SCSI kortet understøttes først fra og med ver. 10.2.6.

> Ellers var det bare at installerede 10.2. Jeg har ikke
> sat den op på nogen speciel måde ellers.

Man skal bare huske, at de serielle porte (DIN RS232) ikke er
understøttet til printere eller modems. Modems dog med undt. af Apples
egne GeoPort modems samt GlobalVillage Macintosh Editions V.34 (33,6k)
og V.90 (33,6k & 56k).

Onboard SCSI er fuldt understøttet fra og med OS X 10.2.6.

> Så vidt jeg ved, kan den desværre ikke trække 10.3, hvilket er lidt
> ærgerligt, da man så også må klare sig med gamle versioner af en række
> programmer, f.eks. Mail.

Nej, Beige G3 kan kun trække OS X til og med 10.2.8. Men svjh. fra
Apples site, er der en Mail og Safari version nyere end den medflg. i
10.2.8, der kan downloades seperat og installeres på 10.2.8.

Et par hardware tips...
- Hvis du har et USB eller Combo USB+FW kort til den, skal dette kort
monteres _før_ installering af OS X, så vil der være fuldt USB 2.0
understøttelse.
- PCI grafikkort som fx. Rage 128Pro er fuldt understøttet, hvis det
installeres før OS X.
- PCI SCSI kort som fx. 2906, 2930, 2940UW (Mac + flashed PC ver.),
2940U2B (PD) og 2940U2W (Mac - flashed PC ver.) er fuldt understøttet.
- Hvis du kunne få fat i en billig CPU fra en Beige G3 300 eller 333,
passer denne CPU direkte i en 233mhz slot.
- Sonnet Crescendo G3/G4 upg. CPU til de Beige _kan_ køre uden drivere,
men det anbefales ikke af Sonnet. Driver CD medflg. ved køb af ny CPU.
Det kan ikke betale sig at købe en ny CPU til en 233mhz, medmindre du
har max RAM og fx. 2x80gb HD og div. PCI kort. Så kan den blive en
fortrinlig server.
- PowerLigix PowerForce G3/G4 kort kræver originale drivere, men som
Sonnet kortene er de fuldt X-kompatible.

Det samme gælder for de tilsv. CPU upg. til fx. PM 8600 og 9600.

Et par ekstra tips...
- Brug fx. XPostFacto 3.0 som installer istedet for den normale
X-installer fra installer CD'en. XPF har en langt bedre understøttelse
af de forskellige installationspakker i X på både Beige G3 og de non-G3
PowerMacs, der også kan køre OS X - fx. PowerMac 8600/250 og 9600/233,
300 og 350mhz. Dog kan max. installeres OS X 10.1.5 på de gamle PCI
PowerMacs. Mail og Safari fra 10.2.5 kan dog også køre på 10.1.5.

- Ved brug af XPF 3.0 skulle floppydrev nu være fuldt understøttet
allerede fra og med 10.2.6 på Beige G3 og 10.1.5 på non-G3.
- Serielle porte er dog stadig ikke understøttet udover Apples egne
modems samt GV Mac Ed..

Understøtelse af div. programmer..
- 10.2.8 kan sagtens trække MSOffice X 10.1x og MSO 2004.
- Filemaker Pro 7.x er fuldt brugbar
- Alle seneste Mozilla ver. kan bruges på 10.2.x
- Camino? ...hm, kører ikke stabilt på X-ver. før 10.2.6
- WaMCom 1.31 kører fint på selv 10.1.5 - +10.2.3 er dog bedst.
- PhotoShop 7.x og PhotoShop Elements kan også køre på 10.2.6-8.
- Freehand 10.x og nyere kræver mindst 10.2.6 for at køre stabilt.
NB! Freehand 10.x er samme ver. til både Classic og X.
- Scanner software fra Canon kører fint på 10.2.x
- Epson drivere til både printere og scannere findes tol 10.2.x

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 00:54

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Man skal bare huske, at de serielle porte (DIN RS232) ikke er
> understøttet til printere eller modems. Modems dog med undt. af Apples
> egne GeoPort modems

vrøvl, det modem er end ikke understøttet med de orignale OS8-8.6 - Den
beige G3 har nemlig ikke Geoport.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 00:54

> [...]

> Apples site, er der en Mail og Safari version nyere end den medflg. i
> 10.2.8, der kan downloades seperat og installeres på 10.2.8.

nope, ingen hentbar mail.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 00:54

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> - Freehand 10.x og nyere kræver mindst 10.2.6 for at køre stabilt.
> NB! Freehand 10.x er samme ver. til både Classic og X.

Freehand 10 kører alstå selv på Mac OS X 10.00!

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 25-01-05 11:34

Jesper Juellund Jensen skrev:

> Nå, nu [...] vil jeg tage den med ind til forhandleren.

- som sagde, at det ville tage mindst 2-3 uger, da der var meget pres på
for tiden. Jeg besluttede at tage PowerBook'en med hjem igen, for så
længe vil jeg ikke vente. Den virker jo fint, bortset fra det med
batteriet.

Så nu overvejer jeg næste træk ... Jeg kvier mig lidt ved at betale 800
kr. for at komme foran i køen, når jeg allerede har betalt for en
forsikring samme sted, og den endda stadig er dækket af
reklamationsretten. Nå, af og til er det ikke værd at "få ret". En anden
mulighed er bare at leve med det; PowerBook'en holder jo alligevel ikke
evigt, og jeg skal vel også på et tidspunkt have en ny.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-05 22:50

In article <1gqxzyh.hwm2zj1wpybpcN%jjj@cyrk.dk>,
> [...]

> på for tiden. Jeg besluttede at tage PowerBook'en med hjem igen, for
> så længe vil jeg ikke vente. Den virker jo fint, bortset fra det med

Heldige rad! Min har været til reparation i tre måneder. At have en Mac
er næsten som at have en engelsk bil før i tiden: Man skal have to for
at være nogenlunde sikker på, at der er en, der virker.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ollie

Dato : 26-01-05 23:06

In article <news-3CCEDD.22494025012005@news.tele.dk>, Henrik Münster
<news@muenster.dk> wrote:

> Heldige rad! Min har været til reparation i tre måneder. At have en Mac
> er næsten som at have en engelsk bil før i tiden: Man skal have to for
> at være nogenlunde sikker på, at der er en, der virker.

Nu har jeg ingen erfaringer med engelske biler men i de snart 15 år jeg
har haft Mac har jeg da, 7-9-13, aldrig haft en defekt.

PT står min snart 10 årige Performa 6400 og sørger for baggrundsmusik
via iTunes på mit arbejde.

Det er sku ikke mange PC'er der kunne klare det

Mvh.
Ole

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-05 01:30

In article <260120052305574011%ollie@whatdoyouthink.com>,
Ollie <ollie@whatdoyouthink.com> wrote:

> Nu har jeg ingen erfaringer med engelske biler men i de snart 15 år
> jeg har haft Mac har jeg da, 7-9-13, aldrig haft en defekt.

Det er såmænd heller ikke fordi, jeg har haft mange problemer. Det er
mere det, at når der så endelig er problemer, så er reparationstiden
grotesk lang. Man kan måske undvære en computer nogle dage, men når det
er tre måneder, så er man jo nødt til at have en reservecomputer.
Men bortset fra det knækkede hængsel på min PowerBook nu, så har
vi vist ikke haft en Mac til reparation siden den berygtede PowerBook
5300.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-01-05 23:50

> [...]

> for tiden. Jeg besluttede at tage PowerBook'en med hjem igen, for så
> længe vil jeg ikke vente. Den virker jo fint, bortset fra det med

Jeg har aldrig forstået hvorfor der er nødvendigt med et batteri i en
bærbar. Her, hvor vi bor er der altid adgang til en stikkontokt.

På et tidspunkt solgte Zitech nogle bærbar modeller helt uden batterier.
Ideen var, at de var nemme at ta' med, at flytte rundt med. De vejede
osse meget mindre end notebooks med batterier. Jeg syntes selv ideen var
genial! Desværre ser det ud til at jeg er ret alene med den holdning.
Zitech sælger dem ikke længere.

> [...]
> mulighed er bare at leve med det; PowerBook'en holder jo alligevel ikke
> evigt, og jeg skal vel også på et tidspunkt have en ny.

Kan du ikke bare ta' batteriet ud? Og så bruge computeren som en
"nem-at-flytte-rundt-med" computer. Så skal du heller ikke slæbe rundt
med så mange kilo.

ASUS laver en notebook, der kun vejer 1,3 kg, men med et eksternt dvd/cd
drev. Vægten kunne sikkert komme ned under 1 kg hvis de osse sløjfede
batteriet.

IMHO. Notebook computere vejer stadig alt for meget.

Jeg syntes osse batterierne var irriterende i sin tid med lommeregnerne.
Man skulle huske at af- og oplade NiCd batterierne jævnligt, ellers gik
de døde. HP (jeg havde en HP25) skrev i deres manual, at det ville skade
regnemaskinen, hvis man brugte den med opladeren uden at NiCd batteriet
var sat i. Jeg prøvede det så mange år senere (da alle de NiCd batterier
jeg havde købt var begyndt at lække deres giftige stads) og der skete
ikke en disse. Men HP fik da solgt nogle flere batterier.

(I øvrigt, mange tak for oplysningerne ang din G3 og Mac OS X)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-01-05 00:39

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Jeg har aldrig forstået hvorfor der er nødvendigt med et batteri i en
> bærbar. Her, hvor vi bor er der altid adgang til en stikkontokt.

I en mac er det rart, fordi den går på vågeblus og ikke lukker OS X
helt ned. Det kan du ikke uden batteri.

> IMHO. Notebook computere vejer stadig alt for meget.

Fremtiden som jeg ser den er at ens computer er indbygget i
mobiltelefonen. Så sætter man den blot til en dockingstation og har
det hele med.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-01-05 01:56

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> I en mac er det rart, fordi den går på vågeblus og ikke lukker OS X
> helt ned. Det kan du ikke uden batteri.

Jeg kan nu ikke se fordelen ved at gå på vågeblus.

Maskinen skal swappe -- dvs gemme de filer der var åbne når der lukkes,
på HDD. Hvordan redder man det, når der sker et systemnedbrud?

Jeg syntes det er betryggende, at man kan hive en HDD ud af maskinen og
sætte den i en anden og gendanne sine data.

Er det ikke en ligegyldig - og en risikobehæftet detalje, at maskinen
går på vågeblus?

> Fremtiden som jeg ser den er at ens computer er indbygget i
> mobiltelefonen. Så sætter man den blot til en dockingstation og har
> det hele med.

Ja. Der er mange muligheder. Men displayet i en mobiltelefon er da småt.
Hvad med en USB stick, med eget styresystem og data, der bruger
resourcerne (display og RAM) i en allerede opstillet host computer?

Når jeg nævner notebook, tænker jeg på de muligheder der er i øjeblikket
ved bibliotekerne. På f.eks KB, kan man allerede bruge sin egen
notebook, når man er låner.

Pokker om jeg lige nu vil slæbe rundt på mere end 1 kg i den anledning!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-01-05 13:56

> Jeg kan nu ikke se fordelen ved at gå på vågeblus.

I en bærbar er det genialt. Ganske få sekunders åbne og lukketid.

Det er faktisk en af de ting der virkelig skiller en Mac fra en PC.

> Maskinen skal swappe -- dvs gemme de filer der var åbne når der lukkes,
> på HDD. Hvordan redder man det, når der sker et systemnedbrud?

Det forstod jeg ikke. Kan du forklare det igen?

> Er det ikke en ligegyldig - og en risikobehæftet detalje, at maskinen
> går på vågeblus?

Det er det jo altid. Jeg har nu ikke haft problemer med det.

> Ja. Der er mange muligheder. Men displayet i en mobiltelefon er da småt.

Jada. Men det er da fint til at checke sin mail med. Har man fået
noget stort så tøffer man bare over til en dockingstation og ser det
på en stor skærm.

> Hvad med en USB stick, med eget styresystem og data, der bruger
> resourcerne (display og RAM) i en allerede opstillet host computer?

Styresystem? Vil du nu til at boote igen?

> Pokker om jeg lige nu vil slæbe rundt på mere end 1 kg i den anledning!

Det er jo også de færreste mobiler der vejer så meget :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-02-05 23:25

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> I en bærbar er det genialt. Ganske få sekunders åbne og lukketid.
>
> Det er faktisk en af de ting der virkelig skiller en Mac fra en PC.

Nu har jeg ikke en up-to-date bærbar PC, men både W2K og WinMe hos mig
kan da gå på vågeblus.

Faktisk booter WinMe fra power on så hurtigt, at jeg regner med at
indstillingerne mm har været gemt på disk. Og det er jeg faktisk ikke
særlig begejstret for. Under en normal boot på en computer, checkes
hardware under boot up og de rigtige komponenter installeres i
styresystemet.

> Det forstod jeg ikke. Kan du forklare det igen?

Se lige ovenfor (om hvorfor osse WinMe booter hurtigt).

> [...]
> på en stor skærm.

> Styresystem? Vil du nu til at boote igen?

Jeg tænkte på en USB stick, der var stor nok til at rumme styresystem
mm. Og en computer, der kan boote fra en USB stick.

Det seneste nummer af Alt om Data (Særnummer nr 1. fra 3.2.2005) har en
forside CD med en "Liveboot" udgave af Knoppix med Linux kerner 2.4 og
2.6. Når et Linux styresystem booter undersøges hardware.

Forfatteren (Kenneth Geisshirt) forslår et sted i artiklen, at man tager
CDen og en USB stick med på sine rejser og booter Knoppix på
internetcafeen og får adgang til sin hjemmevante computer.

> Det er jo også de færreste mobiler der vejer så meget :)

Selv en Apple computer vejer da væsentlig mere end en CD og en USB
memory stick til sammen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 22:47

> Jeg kan nu ikke se fordelen ved at gå på vågeblus.

hit lige ud af hvad det dækker over! den vågner og er klar inkl. evt
netværk på 2-3 sekunder. Det er meget nyttigt.

> Maskinen skal swappe -- dvs gemme de filer der var åbne når der lukkes,
> på HDD.

nej, ikke med Apples "deep Sleep" som alle mac'er med AGP bus
understøtter.
Du må tænke på Windows's Hibenate funktion (som soose var muligt med 8.6
på de allerførste iBøger med 3GB disk og 32MB RAM onboard)

> Hvordan redder man det, når der sker et systemnedbrud?

På samme måde som man redder data fra et hvilket som helst OS når
maskinen går ned?

> [...]
> sætte den i en anden og gendanne sine data.
>
> Er det ikke en ligegyldig - og en risikobehæftet detalje, at maskinen

nej find nu ud af HVAD det er.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-05 07:12

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> hit lige ud af hvad det dækker over! den vågner og er klar inkl. evt
> netværk på 2-3 sekunder. Det er meget nyttigt.

> nej, ikke med Apples "deep Sleep" som alle mac'er med AGP bus
> understøtter.

Altså, der swappes ikke...

> [...]
> på de allerførste iBøger med 3GB disk og 32MB RAM onboard)

> På samme måde som man redder data fra et hvilket som helst OS når

Hvis det skal forstås som et spørgsmål, så er svaret, at ens data i så
fald ville kunne gendannes fra de data, der er lagret på disken.

> nej find nu ud af HVAD det er.

Hvis det er rigtigt, som du skriver ovenover, at (de åbne) filer ikke
skrives på disk når maskinen går på vågeblus, hvor opbevares de så,
således at de kan gendannes ved et strømsvigt - herunder osse ved
strømsvigt i batteriet?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-01-05 19:47

Axel Hammerschmidt skrev:

> Jeg har aldrig forstået hvorfor der er nødvendigt med et batteri i en
> bærbar.

Det er heller ikke strengt nødvendigt, men i nogle situationer er det nu
meget rart:
- Når jeg på vej hjem fra arbejde lige tager en kop eftermiddagskaffe på
den lokale cafe og svarer e-mails osv.
- På færgen til Bornholm (i toget er der stikkontakter)
- Når jeg tager computeren med rundt herhjemme, i sengen, i sofaen, i
haven
- Når jeg møder en studerende på gangen og skal lave en aftale (se i min
kalender)
- Til møder (hvor der nok er stikkontakt, men ikke altid ved bordet)
Osv. osv.

> Kan du ikke bare ta' batteriet ud?

Men så er der et stor hul i bunden ...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper Sommer

Dato : 27-01-05 20:15

Jesper Juellund Jensen wrote:

Jeg kan overhovedet ikke undvære batteriet i min bærbare, så jeg er
sådan set ret lykkelig for det ... ? Skal jeg opremse alle de
situationer ifm. med mit arbejde, hvor jeg absolut ikke kan leve uden ?

> Men så er der et stor hul i bunden ...

De fleste mærkevareproducenter kan tilbyde dig et stykke plastik der
matcher i dette hul, og som "blænder" for det. For DELLs vedkommende
følger det altid med (i gjorde da i hvert fald med min sidste maskine)
og jeg har set tilsvarende dimser fra både IBM og HP. Det skulle være
mærkeligt om ikke man kan få noget tilsvarende til en iBook eller anden
Apple notebook ?

Hvis det er en multi-bay kan du også bare købe et stykke ekstraudstyr af
een eller anden art, og montere ? F.eks. en ekstra harddisk eller lign ?

- Jesper

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-01-05 00:43

Jesper Juellund Jensen - jjj@cyrk.dk on 25/01/05 11:33 wrote:

> [...]
> mulighed er bare at leve med det; PowerBook'en holder jo alligevel ikke
> evigt, og jeg skal vel også på et tidspunkt have en ny.

Hvis du har betalt for en udvidet forsikring burde du da kunne nøjes med at
aflevere batteriet?

--
/peter

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-01-05 19:47

Peter Kiil skrev:

> Hvis du har betalt for en udvidet forsikring burde du da kunne nøjes med
> at aflevere batteriet?

Jeg er ikke sikker på, at det er batteriet, der er problemet. Det kan
vel også være opladefunktionaliteten i computeren.

Nå, et par af mine kolleger har samme model som min, så måske skulle jeg
prøve, om min PowerBook kan oplade deres batterier, og om mit batteri
duer i deres PowerBook'er.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-06-05 19:48

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Nemlig.

Hvordan???
Når jeg skriver
reset-nvram

returnerer maskinen:
reset/nvram
reset, unknown word

Den lader mig ikke skrive en bindestreg, men skifter den til en
skråstreg.

Håber på papudskåret forklaring

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-06-05 20:05

spam@nej.dk (Henrik Jensen) writes:

> Hvordan???
> Når jeg skriver
> reset-nvram
>
> returnerer maskinen:
> reset/nvram
> reset, unknown word
>
> Den lader mig ikke skrive en bindestreg, men skifter den til en
> skråstreg.

Det lyder som om OpenFirmware ikke ved at du bruger et dansk
tastatur. Prøv istedet for at trykke på tasten med en bindestreg på så
at trykke på tasten til højre for 0.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his