Er skærmen ved at stå af?
Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-05 23:01

Hvis en CRT-skærm med jævne mellemrum afgiver en kort, skarp lyd nærmest
som en gnist, og skærmbilledet samtidig hopper i en brøkdel af et
sekund, så er det ikke enormt godt, vel?
Nu jeg er her: En af mine gode venner vil i øvrigt gerne vide,
om det er meget svært at sætte en ekstern skærm på en gammel iMac 233
rev. B i en nødsituation.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 21-01-05 01:24

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> Hvis en CRT-skærm med jævne mellemrum afgiver en kort, skarp lyd nærmest
> som en gnist, og skærmbilledet samtidig hopper i en brøkdel af et
> sekund, så er det ikke enormt godt, vel?

Nej, det er ikke godt. Umiddelbart lyder det til, at der er ved at opstå
en kortslutning i enten strømforsyningen - smeltning af isolering,
_eller_ at der er kommet fugt til strømforsyningen i nærheden af
inputterminalerne på selve strømforsyningen. Dette kan forårsage
kalkdannelse, som leder strømmen forkert. - Der kan desuden også være
tale om, at fejlen er i selve HF trinnet (højspændingstrinnet) i
forbindelse med MF delen, - dette primært ved Trinitron billedrør, da de
bruger en MF spænding på 5500v.

Hvis det ikke er en af disse to ting, så kan det være, at skærmen
trænger til at blive degausset, men hvis der ikke er en knap på skærmen
til degaussing, skal det gøres med prof værktøj.

> Nu jeg er her: En af mine gode venner vil i øvrigt gerne vide,
> om det er meget svært at sætte en ekstern skærm på en gammel iMac 233
> rev. B i en nødsituation.

Svjv. kan det overhovedet ikke lade sig gøre på en rev.B. - Havde det
været en rev.A, kunne det lade sig gøre, da der er mulighed for at
montere et enkelt PCI kort i siden halvt under bunden. - I så fald kunne
fx. en RagePro PCI kort monteres. Men man skal have særdeles godt
kendskab til at skille skærmdelen ad for evt. at trække ekstra ledninger
til et skærmstik. Plus, at man skal have de rigtige måleinstrumenter til
at kunne få det hele trimmet og monteret korrekt. Det er ikke gjort med
at se og afmontere kabel til selve skærm og føre det til et eksternt
stik, som man desuden selv skal lave hul til. - Så i princippet jo, men
i praksis nej, det kan ikke gøres.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Sebastian

Dato : 21-01-05 09:23

> Hvis en CRT-skærm med jævne mellemrum afgiver en kort, skarp lyd nærmest
> som en gnist, og skærmbilledet samtidig hopper i en brøkdel af et
> sekund, så er det ikke enormt godt, vel?
Det lydder ikke godt.
> Nu jeg er her: En af mine gode venner vil i øvrigt gerne vide,
> om det er meget svært at sætte en ekstern skærm på en gammel iMac 233
> rev. B i en nødsituation.
svært i forhold til hvad?
Giv mig et praj, hvis du gerne vil have servicehåndbogen.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> Hvis en CRT-skærm med jævne mellemrum afgiver en kort, skarp lyd nærmest
> som en gnist, og skærmbilledet samtidig hopper i en brøkdel af et
> sekund, så er det ikke enormt godt, vel?

nej. med mindre han forsøger at køre skærmen i en opløsning den ikke er
specificeret til (ret svært på på en mac, især på en imac)

> Nu jeg er her: En af mine gode venner vil i øvrigt gerne vide,
> om det er meget svært at sætte en ekstern skærm på en gammel iMac 233
> rev. B i en nødsituation.

det er MEGET svært...