Problemer med hard mounts (fstab vs. autom~
Fra : Jonas Voss

Dato : 20-01-05 15:01

Jeg forsøger at sætte OS X 10.3.7 klienter i et netværk til at mounte
shares fra en Red Hat Enterprise Server vha. hard mounts.

Svjhf, så er det standard at bruge fstab til den slags, og i fstab
skrive en entry lignende denne, for at mounte et share:

server.ip.adresse:/sti/til/share /localt/mountpoint/ nfs [evt. flag]

Det plejer at virke på en linuxmaskine, til en linuxmaskine.

Forsøger jeg at skrive dette ind i fstab på OS X, og udstede et mount
-a, så bliver der ikke mountet noget. Og der bliver sært nok heller ikke
skrevet noget til nogle logfiler.

Hvis jeg i stedet skriver følgende direkte i shell'en:

mount server.ip.adresse:/sti/til/share /lokalt/mountpoint

Så bliver filsystemet fint mountet, og alt ånder fred og ro.

Er der nogle der har en idé til hvad der kan gå galt? Jeg ved godt det
er lidt svært, når man ikke har nogle logfiler at kigge i, men det er
blandt andet derfor jeg skriver og spørger her (:

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"My capacity for happiness,' he added,'you could
fit into a matchbox without taking out the matches first."

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 20-01-05 15:20

voss@null.dk (Jonas Voss) writes:

> Jeg forsøger at sætte OS X 10.3.7 klienter i et netværk til at mounte
> shares fra en Red Hat Enterprise Server vha. hard mounts.

Har du læst
http://deaddog.duch.udel.edu/~frey/darwin/archive/DarwinAndNFS.pdf ?

Trin-for-trin instruktion i hvad du skal gøre i netinfo. /etc/fstab
bliver, så vidt jeg husker, ignoreret i et normalt Mac OS X system.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-01-05 15:25

In dk.edb.mac, Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]

> Trin-for-trin instruktion i hvad du skal gøre i netinfo. /etc/fstab
> bliver, så vidt jeg husker, ignoreret i et normalt Mac OS X system.

Nix, har ikke læst den, men det vil jeg da straks gøre.

Og jeg tror du har ret i, at fstab bliver ignoreret fuldstændig, og det
er yderst irriterende (:

Kigger lige på linket, takker mange gange.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-01-05 17:26

> [...]

> Trin-for-trin instruktion i hvad du skal gøre i netinfo. /etc/fstab
> bliver, så vidt jeg husker, ignoreret i et normalt Mac OS X system.

Genialt! Det virker perfekt.

Man føler sig lidt dum, når man har siddet med problemet i et par dage,
og ikke er faldet over det dokument.

Linket er dødt pt. men jeg havde downloadet den for et år siden for at
kigge på det, men brugte dengang automount i stedet for mount. NFS og
automount opfører sig rimelig flaky her på stedet, men jeg tror nu ikke
det er OS Xs skyld, da linuxboksene også kokser lidt over det.

I hvert fald skal du mange tak for hjælpen.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Here was something that Ford felt he could speak about with
authority. "Life," he said, "is like a grapefruit."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Genialt! Det virker perfekt.

Har i fået udfaset NIS og gennemført skiftet til LDAP? I givet fald kan
du angive mountet i LDAP databasen og smidde den ud over DHCP.
I OSX's LDAP klient kan du forholdsvis mappe de rette scema'er til, så
du ikke behøver at gøre det på databasen.

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-01-05 12:27

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Har i fået udfaset NIS og gennemført skiftet til LDAP?

Ja, sådan delvist i hvert fald. Pt. er det kun macerne der bruger
LDAPen, men det er meningen alle skal det. Det kommer nok, til næste
semester, som vi siger (:

> I givet fald kan du angive mountet i LDAP databasen og smidde den ud
> over DHCP. I OSX's LDAP klient kan du forholdsvis mappe de rette
> scema'er til, så du ikke behøver at gøre det på databasen.

Det lyder smart, har du noget dokumentation til det? Bare så jeg ikke
ligner en klaphat når jeg sidder sammen med vores LDAP-mester (:

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-01-05 00:39

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Ja, sådan delvist i hvert fald. Pt. er det kun macerne der bruger
> LDAPen, men det er meningen alle skal det. Det kommer nok, til næste
> semester, som vi siger (:

Det lyder som mit privatliv ville fungere godt på din arbejdspalds.

> Det lyder smart, har du noget dokumentation til det? Bare så jeg ikke
> ligner en klaphat når jeg sidder sammen med vores LDAP-mester (:

Side 98 i apples "Mac OSX Server Open Directory Administration.pdf" er
et godt sted at starte (det er hele PDF'en i det hele taget). Apples
mailliste macos-x-server@lists.apple.com er osse et godt bud.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT