Kan Mac mini betale sig?
Fra : Henrik Münster

Dato : 19-01-05 01:39

Jeg er ved at se på en Mac mini. Med 512 MB RAM, 80 GB harddisk og
Airport kommer den op på kr. 5.500,-. Så kiggede jeg lidt på skærme og
fandt en lækker Philips/LG 19" til kr. 4.400,-. Så var det, jeg kom til
at se, at man kan få en iMac G5 for kr. 10.000,- i dag. Så blev jeg
pludselig i tvivl, om det kan betale sig at købe en Mac mini.
iMac har hurtigere processor og bus (meget hurtigere bus). Den
har hurtigere harddisk (3,5" i stedet for 2,5") og hurtigere grafikkort.
Ram kan nemmere og billigere opgraderes. Der er højttalere, tastatur og
mus med i prisen. AirPort kan evt. sættes i senere, hvis man vil spare
nu.
Mac mini er helt klart bedst for de, der har skærm. højttalere,
mus og tastatur i forvejen. Skal man købe disse ting med, så skal man i
hvert fald lægge bånd på sig selv. Man skal købe en billig skærm. Man
skal kun købe Bluetooth, Airport, større harddisk eller andre
opgraderinger, hvis man virkelig har brug for dem. Ellers ender en Mac
mini med at blive temmelig dyr. Og den har jo det problem, at man ikke
bare kan eftermontere AirPort eller Bluetooth, hvis man senere får brug
for det. Der er kun én RAM-slot, så man kan ikke bare sætte en ekstra
RAM-klods i. Foruden altså, at den vist er svær at skille ad, og under
garantien skal det gøres af en autoriseret reparatør, som nok sjældent
er gratis.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-01-05 02:20

> [...]
> Ram kan nemmere og billigere opgraderes. Der er højttalere, tastatur og
> mus med i prisen. AirPort kan evt. sættes i senere, hvis man vil spare

En iMac G5 er jo i en helt anden liga, så jeg ville slet ikke være i
tvivl. Mac mini er sød og lille, men med løs strømforsyning, løs skærm
og evt. løse højtalere bliver det jo hurtigt et alm. PC-kabelrod.
G5'eren burde også være en væsentlig hurtigere maskine.

> Mac mini er helt klart bedst for de, der har skærm. højttalere,
> mus og tastatur i forvejen. Skal man købe disse ting med, så skal man i
> hvert fald lægge bånd på sig selv. Man skal købe en billig skærm.

Præcist. Det er en switcher-maskine til dem der allerede har de dele
de skal bruge, og som IKKE står overfor at skifte dem. Eller... hvis
de er imod at købe en samlet pakke, hvor skærmen er indbygget.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 19-01-05 11:20

In article <news-65BA8F.01392119012005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Og den har jo det problem, at man ikke
> bare kan eftermontere AirPort eller Bluetooth, hvis man senere får brug
> for det.

Skriver de ikke netop, at det godt kan lade sig gøre?

Fra : Sebastian

Dato : 19-01-05 16:21

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Skriver de ikke netop, at det godt kan lade sig gøre?
Nej Bluetooth er hos Mac mini "build to order" BTO, ligesom hos iBook
G4. Det kan godt være at man senere kan sætte et bluetooth modul (det
hænger jo bare på en intern USB), men hvor vil du tage det fra. Jeg
kender ikke nogen steder der sælger Bluetooth moduler enkeltvis.

Det er surt at betale så mange penge for Bluetooth i vores iBook lige
nu, men vi gider ikke at løbe rundt med en dongle.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Christian Bech

Dato : 19-01-05 18:07

In article <1gqn9ac.d3omse1hinnugN%thorfinn@ofir.dk>,
thorfinn@ofir.dk (Sebastian) wrote:

> [...]
> hænger jo bare på en intern USB), men hvor vil du tage det fra. Jeg
> kender ikke nogen steder der sælger Bluetooth moduler enkeltvis.

Wireless Options
Depending on your wireless needs, Mac mini may be upgraded with an
Internal Bluetooth, an AirPort Extreme Card, or both. Internal Bluetooth
Modules and AirPort Extreme Cards are not user installable on Mac mini,
but if these options are desired at a later date (after purchase), Mac
mini may be taken to an Apple Authorized Service Provider for
installation (fees may vary, depending on provider).

Det er det Apple skriver, når man er ved at konfigurere sin Mini:

<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/MS1tOu65RiC
U3nKJaxRO01fVOSq/1.0.11.1.0.6.29.1.0.21.3.1.1.0?12,13>

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-01-05 21:14

> Så blev jeg
> pludselig i tvivl, om det kan betale sig at købe en Mac mini.

Når jeg køber Mac, så er det ikke altid at fornuften er med - heldigvis

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan