Mac mini, hvilket display?
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-05 00:33

Jeg lurer lidt på at købe en Mac mini. Jeg skal jo have en skærm til,
men det er helt uoverskueligt. Selv om man bare ser på én størrelse og
ét mærke på en netbutik, så dukker der 20 skærme op. Jeg aner ikke,
hvilke der er forældede modeller, hvilke man skal holde sig fra, og
hvilke der er gode. Hvis nogen har nogle gode forslag, er de meget
velkomne.
Skærmen skal selvfølgelig være så billig som muligt, men jeg vil
også have en nogenlunde god en. DVI-tilslutning er vel bedst, men er det
pengene værd? 17" er sådan set nok, men mere er selvfølgelig altid godt.
Et par USB-porte ville være rare at have, men ikke et must. Højttalere
er ikke nødvendige. TV-tuner kunne være sjovt, men kun hvis det kan
gøres uden for mange kompromiser. Jeg har svært ved at sætte faste
grænser, da jeg vægter pris og kvalitet. Jeg vil gerne gøre et godt køb,
hvis man kan få meget for få penge. Omvendt vil jeg gerne ofre lidt
ekstra, hvis det giver en meget bedre skærm.
Jeg har hørt meget godt om Formac, men de er nok lige dyre nok.
Caslon har dem, og der kan man også købe Mac mini. Jeg kan bare ikke se
af deres web-butik, at man kan få ekstra RAM og AirPort i Mac mini. Men
det kan alle forhandlere måske klare?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Nielsen

Dato : 18-01-05 01:54

Ang display, kan Mac mini trække en Amitech 640 skærm?
Den har DVI og vga, men ifølge edbpriser.dk er den kun kompatibel med pc!?
ER der flere slags DVI eller hvad?

Hilsen jan Nielsen

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 18-01-05 16:37

Jan Nielsen <jannielsen@oncable.dk> wrote:

> Ang display, kan Mac mini trække en Amitech 640 skærm?
> Den har DVI og vga, men ifølge edbpriser.dk er den kun kompatibel med pc!?
> ER der flere slags DVI eller hvad?

ja, der er to slags, vistnok. Det måtte jeg sande, da det tog to måneder
og tænders gnidsel at fremskaffe det korrekte mellemstik. Jeg købte en
Iiyama 19"-skærm til 5500,- som jeg har været overordentlig tilfreds
med. Jeg købte den, fordi den havde vundet en test i Macwelt.

http://www.iiyama.dk/indexnet.html

Den var billigst hos shg og levering og betaling var helt problemfrit:

http://www.shg.dk/

Fra : Michel Christensen

Dato : 18-01-05 16:47

Tom Søgaard-Jensen wrote:

> ja, der er to slags, vistnok.

Men der er jo kun én VGA standard - og det har Mac Minien også.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-05 20:58

In article <ccaHd.98$eS7.87@news.get2net.dk>,
Michel Christensen <mc@XXXtheboomerang.org> wrote:

> Men der er jo kun én VGA standard - og det har Mac Minien også.

Men DVI er vel bedre. Det er jo fjollet ikke at bruge det, når man har
købt en skærm med DVI, som oftest er dyrere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 18-01-05 21:23

> Men DVI er vel bedre. Det er jo fjollet ikke at bruge det, når man har
> købt en skærm med DVI, som oftest er dyrere.

Jeg kunne nærmest ikke opstøve et almindeligt DVI-kabel og forklaringen
jeg fik (ned ad hele Falkoner Allé - altså i PC-butikkerne, ikke på
selve gaden!) var, at DVI stille og roligt gled ud, fordi forskellen til
VGA var ubetydeligt, hvis ikke ikke-eksisterende.

Tom

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-01-05 02:23

Tom Søgaard-Jensen <tomsoegaardNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> [...]
> selve gaden!) var, at DVI stille og roligt gled ud, fordi forskellen til
> VGA var ubetydeligt, hvis ikke ikke-eksisterende.

Det var dog den værste gang vås du fik fortalt! DVI er bestemt ikke på
vej ud, og der er bestemt forskel på VGA og DVI.

Mange skærme giver i dag et ret godt billede på VGA-indgangen, og det
er bestemt til at leve med. Jeg kan dog godt se forskel, da der typisk
er en lille tendens til "skygger" på tekst, næsten ligesom hvis man
har et for kraftigt antennesignal på sit TV (hvis man bruger løs
antenne). Det er meget svagt på de bedste skærme, men det kan ses.

Når man kommer op i 1600x1200 kunne jeg forestille mig at forskellen
bliver endnu tydeligere, men jeg har ikke teste VGA kontra DVI i den
opløsning.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 19-01-05 18:46

Det var det her mellemstik, jeg endte med at købe:

http://www.drbottkg.com/prod/DVIExtractorII.html

Det har virket perfekt. Som man også kan se, er der både 24- og
29-pins-DVI.

De har - som man kan se - også en del andre mellemstik.

Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> [...]

> selve gaden!) var, at DVI stille og roligt gled ud, fordi forskellen til
> VGA var ubetydeligt, hvis ikke ikke-eksisterende.

det lyder som om du har fået en søforklaring.

DVI (og DVI DLL) er ikke på vej ud, tværtimod vil vi nok inden længe
støde på grafikchipsæt uden analog understøttelse (DVI-D istdet for
DVI-I) idet det er tåbeligt at placere en DA konverter i grafikkortet og
en AD konverter i skærmen, når man kan kørwe rent digitalt. Det ville
envidere kunne reducere produktionsomkostningerne - den slags er
hardware producenterne glade for.

Fra : Michel Christensen

Dato : 18-01-05 21:29

Henrik Münster wrote:

> Men DVI er vel bedre. Det er jo fjollet ikke at bruge det, når man har
> købt en skærm med DVI, som oftest er dyrere.

Det er selvfølgelig rigtigt. Men skulle det vise sig at være to
forskellige DVI stik som Tom antydede det kunne være, så kan Jan jo
bruge VGA stikket, således at han kan bruge sin Amitech skærm.. og
dermed bliver svaret på følgende

> Ang display, kan Mac mini trække en Amitech 640 skærm?
> Den har DVI og vga

altså; Ja, det kan lade sig gøre. Også selvom DVI stikkene skulle vise
sig at være forskellige.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 19-01-05 00:00

Tak for svarene - Har købt Amitech'en, DVI stikket der følger med ser
anderledes ud end apples! Men den virker på analog-udgangen på min gamle
mac. Hvis det ikke virker godt nok på Minien må jeg prøve at finde et
mellemstik.
Jan N

On 18/01/05 21:28, in article 5keHd.178$RU7.165@news.get2net.dk, "Michel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

Jan Nielsen <jannielsen@oncable.dk> wrote:

> Tak for svarene - Har købt Amitech'en, DVI stikket der følger med ser
> anderledes ud end apples!

det er nok bare et DVI-D stik. Apple bruger i dag DVI-I stik, DVI-I
signalet er kompatibelt med DVD-D.

I "gamle dage" (frem til sommeren 04) brugte Apple deres egen variant
ADC som var et stik med såvel DVI-I signal, USB signal og 220V.

Du skal bare ha' en konverter. en DVD-I -> DVI-D konverter bør kunne fås
for en slik.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

Jan Nielsen <jannielsen@oncable.dk> wrote:

> Ang display, kan Mac mini trække en Amitech 640 skærm?

ja

> Den har DVI og vga, men ifølge edbpriser.dk er den kun kompatibel med pc!?
> ER der flere slags DVI eller hvad?

mja der er DVI-I og DVI+D

DVI-D kan kun køre digitalt og anvendes kun på skærme (jeg er ikke stødt
på grafikkort der "kun" har DVI-D.

DVI-I er identisk med DVI-D, men kan konverteres til analogt VGA via en
adapter.

Mini'en har selvfølgelig DVI-I og kan derfor bruges sammen med din
skærm.

Derudover findes der DVI DLL, som tager højde for de båndbrede problemer
man oplever når man kommer op i opløsninger over HDTV eller flere skærme
i 1600x1200. Apples Gforce 6800 grafikkort er eks. DLL versioner hvilket
er påkrevet hvis man vil bruge deres 30" TFT uden de interpolerer pga af
mangel på båndbrede.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-01-05 16:42

Der er flere indgangsvinkler til at finde en god PC skærm:

1. Gå på biblioteket og læs 8-10 PC blade. De tester jo tit TFT skærme.
Der er som regl altid 1 eller 2 modeller som er "hotte".

2. Gå ind på www.edbpriser.dk og se brugernes vurderinger. De svinger
lidt i kvalitet og lødighed, men det er da en lille hjælp.

3. Køb en Mac mini og ta' den under armen ned til en af de
Esbjergensiske PC pushere og prøv nogle skærme.

--
Mvh Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-05 20:22

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
>
> 3. Køb en Mac mini og ta' den under armen ned til en af de
> Esbjergensiske PC pushere og prøv nogle skærme.

Eller google rundt i gruppen dk.edb.hardware.skaerm. Der er meget godt
at hente, men læs en del indlæg tilbage inden man fyrer sit spørgsmål
af. Der er MANGE indlæg af typen "Hvilken 17" skærm skal jeg købe"...

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-01-05 20:57

In article <3740c2-mks.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Eller google rundt i gruppen dk.edb.hardware.skaerm. Der er meget godt
> at hente, men læs en del indlæg tilbage inden man fyrer sit spørgsmål
> af. Der er MANGE indlæg af typen "Hvilken 17" skærm skal jeg købe"...

Tak for de mange forslag til alle. Jeg var faktisk ikke klar over, at
der er en nyhedsgruppe, så den vil jeg lige kigge på med det samme. Jeg
skal nok lade være med bare at spørge om, hvilken skærm, jeg skal købe.
Jeg har læst lidt i fotogruppen, og jeg går ud fra, det er lidt det
samme som at gå ind i den og spørge, hvilket digitalkamera, man skal
købe.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-01-05 02:14

> [...]
> Jeg har læst lidt i fotogruppen, og jeg går ud fra, det er lidt det
> samme som at gå ind i den og spørge, hvilket digitalkamera, man skal

Fuldstændigt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> [...]

> at hente, men læs en del indlæg tilbage inden man fyrer sit spørgsmål
> af. Der er MANGE indlæg af typen "Hvilken 17" skærm skal jeg købe"...

forkert svar René! Dr.Brevkasse skal selvfølgelig købe min 18" Lacie så
jeg kan få en større skærm (enten Lacie's eller Apples 20"). Du kender
den jo og kan VARMT anbefale den, ik?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-05 23:00

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> forkert svar René! Dr.Brevkasse skal selvfølgelig købe min 18" Lacie så
> jeg kan få en større skærm (enten Lacie's eller Apples 20"). Du kender
> den jo og kan VARMT anbefale den, ik?

Jo... erhmm... altså.... den er da ..nogenlunde udemærket...

Spøj til side. Det er en ganske god skærm, men hvad forlanger du for
den? Priserne er jo faldet gevaldigt på det sidste, så er der nogen
ide i at sælge den?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 00:38

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jo... erhmm... altså.... den er da ..nogenlunde udemærket...
>
> Spøj til side. Det er en ganske god skærm, men hvad forlanger du for
> den?

3K så er jeg tilfreds uden at være glad, så skal jeg lægge godt 3.5K
ekstra som jeg ellers skulle have betalt skat af.

> Priserne er jo faldet gevaldigt på det sidste, så er der nogen
> ide i at sælge den?

Det ved jeg, det er osse kun en 25ms film (af den gode slags, ikke TN),
men hvis man skal bruge den til grafisk brug er det den rette skærm idet
den kan kalibreres individuelt på både R, G og B. Det er der ikke mange
TFT'ere der kan.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 01:20

> 3K så er jeg tilfreds uden at være glad, så skal jeg lægge godt 3.5K
> ekstra som jeg ellers skulle have betalt skat af.

3K... måske i overkanten, men man kan selvfølgelig også komme til at
lægge 5K for en 19" i dag.

> [...]
> men hvis man skal bruge den til grafisk brug er det den rette skærm idet
> den kan kalibreres individuelt på både R, G og B. Det er der ikke mange

Det er langt fra alle der kan det. Min egen Samsung SyncMaster 193T
kan f.eks. ikke, men de 19" Viewsonic-modeller vi har købt på arbejdet til
ikke-grafisk brug kan sjovt nok godt. Det er selvfølgelig også deres
grafiske (VG) serie, men de er ikke særligt dyre.

Ved kalibrering er det vældigt fikst at kunne justere de enkelte
kanaler, OGSÅ når skærmen kører via DVI.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 01:57

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ved kalibrering er det vældigt fikst at kunne justere de enkelte
> kanaler, OGSÅ når skærmen kører via DVI.

netop.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 08:40

In article <1gqtjzt.1ti62u81icb5z4N%nospam@reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> netop.

Spyder2 softwaren der fulgte med min kalibrator anbefalede at
jeg ikke piller ved farvekanonerne (kan gøre det på min CRT)
imen supporterer det. Hvornår gør man det ?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 13:32

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Spyder2 softwaren der fulgte med min kalibrator anbefalede at
> jeg ikke piller ved farvekanonerne (kan gøre det på min CRT)
> imen supporterer det. Hvornår gør man det ?

Har du købt den den med OptiCal eller PhotoCal? Jeg er ikke klar over
om PreCal følger med PhotoCal, men hvis man bruger OptiCal er det
meningen at man kører PreCal inden for at justere de enkelte
farvekanoner ind, så skærmen er så neutral som mulig. Det gør at
OptiCal ikke behøver at skabe en profil der "hiver" meget i kurverne,
da det indsnæver grafikkortets farverum.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 14:22

In article <b3icc2-6qo.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> OptiCal ikke behøver at skabe en profil der "hiver" meget i kurverne,
> da det indsnæver grafikkortets farverum.

Jeg har købt Spyder 2 med Spyder2 software.
Ved ikke engang om Optical og de andre programmer kan spille sammen
med den nye Spyder2 kalibreringsting.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 16:23

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Jeg har købt Spyder 2 med Spyder2 software.
> Ved ikke engang om Optical og de andre programmer kan spille sammen
> med den nye Spyder2 kalibreringsting.

OK, jeg har ikke prøvet den nye Spyder2 software, for dengang jeg
brugte en Spyder var den bundlet med OptiCal.

Men såvidt jeg kan se på deres site, så burde du have PreCal med på
CD'en.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 19:06

In article <54scc2-h9q.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:

> OK, jeg har ikke prøvet den nye Spyder2 software, for dengang jeg
> brugte en Spyder var den bundlet med OptiCal.
>
> Men såvidt jeg kan se på deres site, så burde du have PreCal med på
> CD'en.

Der er kun 1 applikation. Og man skal i processen indstille nogle ting
individuelt. De anbefaler dog man ikke retter de enkelte farver i skærmen
for at ramme whitepoint, men at man lader profilen håndtere det.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-05 00:57

> Der er kun 1 applikation. Og man skal i processen indstille nogle ting
> individuelt. De anbefaler dog man ikke retter de enkelte farver i skærmen
> for at ramme whitepoint, men at man lader profilen håndtere det.

Er det ColorPlus pakken du har købt?

http://www.colorcal.com/profis/profis_view.jsp?id=281

På ovenstående link kan man se at Spyder2 pakken har PreCal med.

Det må være den lille pakke du har, og da den henvender sig til
hjemmefolket, er det måske meget smart at de ikke anbefaler at man
piller for meget på skærmen. Til professionelt brug vil jeg dog
anbefale at man indstiller skærmen så neutralt så muligt inden
kalibreringen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-05 06:46

In article <47qdc2-l11.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:

> Er det ColorPlus pakken du har købt?
>
> http://www.colorcal.com/profis/profis_view.jsp?id=281
>
> På ovenstående link kan man se at Spyder2 pakken har PreCal med.

Nej, det er
http://www.colorcal.com/profis/profis_view.jsp?id=101

Med den nye Spyder2 hardware. Fandt ud af at bruge precal. Det
er en del af den ene softwarepagge der er der. Og så vanskeligt
er det heller ikke at justere kanonerne ind manuelt.

> [...]
> piller for meget på skærmen. Til professionelt brug vil jeg dog
> anbefale at man indstiller skærmen så neutralt så muligt inden

Det er en lille pakke ja. Men nu har jeg trimmet skærmen til.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-05 00:15

> [...]

> er en del af den ene softwarepagge der er der. Og så vanskeligt
> er det heller ikke at justere kanonerne ind manuelt.

Det er jo nærmest umuligt at se med øjet, hvornår en skærm er neutral.
Øjnene snydes meget let.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-05 22:27

In article <c4cgc2-imc.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:

> Det er jo nærmest umuligt at se med øjet, hvornår en skærm er neutral.
> Øjnene snydes meget let.

PreCal sker med sensoren på. Så man kan se de tre farver, og justere dem.
Og så trykker man på update, og den læser igen. Så ret simpel, og tog ikke
mange minutter.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-05 22:55

Povl H. Pedersen <povlhp@home.terminal.dk> wrote:

> PreCal sker med sensoren på. Så man kan se de tre farver, og justere dem.
> Og så trykker man på update, og den læser igen. Så ret simpel, og tog ikke
> mange minutter.

Jo tak, det ved jeg alt om. Jeg har brugt PreCal i flere år, men da du
skrev manuelt lød det som om, at du ville justere kanonerne ind uden
hjælp fra PreCal.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-05 15:34

Povl H. Pedersen skrev:

> Spyder2 softwaren der fulgte med min kalibrator anbefalede at
> jeg ikke piller ved farvekanonerne (kan gøre det på min CRT)
> imen supporterer det.

Colorvision anbefaler også, at man undlader at bruge et program
som PreCAL på en TFT-skærm, men jeg har også erfaret, at det giver
en langt bedre kalibrering hvis jeg gør det, og da jeg spurgte
Colorvision om, hvorfor de anbefalede ikke at gøre det, fik jeg
dette svar:

| If your new LCD monitor has rgb controls, there's no reason
| you can't use Precal. We recommend not using this because most
| people make the profile worse than better by manual adjustment.

Visse TFT-skærmes elektronik er vist også så upræcis, at de stort
set er umulige at få 100 % neutrale ved at justere de individuelle
kanaler og i visse tilfælde minimerer man skærmens farveskala ret
kraftigt hvis man gør det, men jeg foretrækker stadig at bruge
PreCAL på min TFT (Viewsonic VP201s) inden jeg bruger OptiCAL, da
det i mine øjne giver et langt bedre resultat, end hvis jeg blot
lader OptiCAL generere en farveprofil, som beskriver skærmens
fabriksindstilling.

Forleden var der en debat om emnet i Adobes farvestyringsforum
og der var flere som var enige med mig i, at det giver et bedre
resultat, hvis man har muligheden. Der er så bare desværre mange
TFT-skærme på markedet, som ikke har muligheden. Apples Studio
Displays har f.eks. ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 16:31

> [...]
> resultat, hvis man har muligheden. Der er så bare desværre mange
> TFT-skærme på markedet, som ikke har muligheden. Apples Studio

Ja, Apple's skærme er vel egentlig ikke specielt gode at kalibrere.
Jeg har tidligere brugt den gamle Spyder, men nu bruger jeg Gretag
MacBeths Eye One Display. Efter kalibrering viser den kurver over hvad
den har lavet, og hvis man ikke kan justere de enkelte kanaler er det
tydeligt at se, at softwaren er nødt til at kompensere for det,
hvilket ikke er optimalt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-05 18:44

René Frej Nielsen skrev:

> Ja, Apple's skærme er vel egentlig ikke specielt gode at
> kalibrere.

Nej, det er vist ikke helt nemt.

> Jeg har tidligere brugt den gamle Spyder, men nu bruger jeg
> Gretag MacBeths Eye One Display.

Den drømmer jeg også om at få engang eller rettere så kunne jeg
godt tænke mig Eye One Photo, så jeg også kunne få min printer
profileret.

> [...]
> hvis man ikke kan justere de enkelte kanaler er det tydeligt
> at se, at softwaren er nødt til at kompensere for det, hvilket

Det kan man også se i OptiCALs Curves-funktion, og jeg er kommet
frem til den samme konklusion.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 19:11

In article <ct0ra5.2ho.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen wrote:
> Den drømmer jeg også om at få engang eller rettere så kunne jeg
> godt tænke mig Eye One Photo, så jeg også kunne få min printer
> profileret.

Jeg bruger ProfilePrism sammen med et IT8 target og en scanner.
Det er faktisk overraskende godt.

> Det kan man også se i OptiCALs Curves-funktion, og jeg er kommet
> frem til den samme konklusion.

Det kan jeg ikke se i min 1500 kr discount-spyder2 version :( Men
der er andet der kan vise ICC profiler. Jeg vil da prøve en tur mere
hvor jeg justerer RGB kanalerne først.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-05 01:09

> Det kan jeg ikke se i min 1500 kr discount-spyder2 version :( Men
> der er andet der kan vise ICC profiler. Jeg vil da prøve en tur mere
> hvor jeg justerer RGB kanalerne først.

Hvis du har PreCal vil jeg anbefale det, men ellers ville jeg ikke
pille, men blot indstille skærmen til den rette farvetemperatur, så
den kommer så tæt på som muligt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-05 01:08

> Den drømmer jeg også om at få engang eller rettere så kunne jeg
> godt tænke mig Eye One Photo, så jeg også kunne få min printer
> profileret.

Ja, men såvidt jeg husker er det en løsning i ca. 10.000 kroners
klassen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-05 19:23

Povl H. Pedersen skrev:

> Jeg bruger ProfilePrism sammen med et IT8 target og en
> scanner. Det er faktisk overraskende godt.

Jeg har hørt, at hvis man lader en scanner agere colorimeter,
så kan resultatet variere kraftigt afhængig af scannermodellen,
men der er da nok ingen tvivl om, at resultatet kan blive bedre
end at bruge en af de standard-profiler, som følger med til
printeren.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 20:01

In article <ct0tih.3cc.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> men der er da nok ingen tvivl om, at resultatet kan blive bedre
> end at bruge en af de standard-profiler, som følger med til

ProfilePrism scanner ikke kun printet. man skal scanne printet
sammen med et IT8 target, dermed kalibreres scanneren reelt
i samme omgang. Men for at man kan stole på det skal man være
i stand til at slå auto-levels etc fra på scanneren. Og det kan
man på min Epson RX500 alt-i-en.

Jeg kan ikke umiddelbart se de store problemer i ovenstående
metode. Jeg vil principielt få samme profil om jeg så lagde
gult glas i min scanner.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-05 20:56

Povl H. Pedersen skrev:

> ProfilePrism scanner ikke kun printet. man skal scanne printet
> sammen med et IT8 target, dermed kalibreres scanneren reelt
> i samme omgang.

Nå ok. Det lyder til at være en rimelig smart måde at gøre det på.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-01-05 16:32

René Frej Nielsen skrev:

> Ja, men såvidt jeg husker er det en løsning i ca. 10.000 kroners
> klassen.

Den er vist ret dyr ja, men jeg har så til gengæld også hørt noget
om, at de kører med nogle ret så fordelagtige opgraderingstilbud.
Altså, hvis man f.eks. køber Eye-One Display, så skulle det være
forholdsvis billigt at opgradere til Photo eller Design-pakken.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-01-05 23:08

> [...]
> Caslon har dem, og der kan man også købe Mac mini. Jeg kan bare ikke se
> af deres web-butik, at man kan få ekstra RAM og AirPort i Mac mini. Men

Mine kunder befinder sig primært blandt grafiske firmaer. Derfor har jeg
gjort mest ud af at scanne markedet for de bedste TFT-skærme.

Men du kan da se lidt om forholdet mellem pris og ydelse.

Jeg har lagt mine resultater ind i dette skema:
http://www.simplesoft.dk/Skaermskema.pdf
(400K)

Den såkaldte View-angle er ofte det bedste parameter at købe ind efter.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-01-05 01:24

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> [...]
> (400K)
>
> Den såkaldte View-angle er ofte det bedste parameter at købe ind efter.

Jeg står for at skulle overveje en fladskærm, hvor jeg tror at jeg vil
have bedst udbytte af en drejet skærm som er højere end den er bred i
opløsning (ved programmering er det oftest antallet af viste
tekstlinier der er interessant). Er dette noget som du har en
holdning til?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-01-05 08:02

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> opløsning (ved programmering er det oftest antallet af viste
> tekstlinier der er interessant). Er dette noget som du har en

i så fald skal du have en mac med mulighed for at komme et ATI 9800
RETAIL kort i der har deres versa??? ellers findes dreje muligheden
ikke på OSX. (i praksis vil dette sige at du skal have en powermac)

JonB

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-01-05 09:48

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> [...]
> opløsning (ved programmering er det oftest antallet af viste
> tekstlinier der er interessant). Er dette noget som du har en

Jeg forstår dig sådan at du gerne vil se den på højkant.

Der findes faktisk skærme, der har den mulighed - pivot kaldes det.

De løsninger jeg umiddelbart har set kræver software som kun henvender
sig til PC'er.

Jeg tror der er en grund til det.

Prøv engang at lægge et eller andet ned og tjek det på f.eks. en bærbar
computer, som du kan vende på højkant.

Jeg tror du vil opleve det samme som jeg, nemlig at tingene ser helt
forkerte ud. Jeg tænker at det menneskelige øje har større krav til en
skærm på den ene led som på den anden.

Læg også mærke til at førnævnte view-angle/betragtningsvinkel typisk
varierer horisontalt og vertikalt.

Min umidddelbare holdning er at se bort fra pivot-muligheden indtil der
dukker bedre løsninger op.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-01-05 10:36

stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Min umidddelbare holdning er at se bort fra pivot-muligheden indtil der
> dukker bedre løsninger op.

Tak. Jeg har ikke meget lyst til at blive skuffet. Så må man jo se
hvad der ellers er af muligheder til den tid.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> [...]

> opløsning (ved programmering er det oftest antallet af viste
> tekstlinier der er interessant). Er dette noget som du har en

til en mac skal du have et Radeon 9700, 9800 eller X800 AGP grafikkort
kort! ATI's driver til disse skærme er den eneste macdriver der kan
dreje skærmbilledet

De Fleste skærme kan drejes med den rette fod.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-05 01:21

In article <1gqlg06.19pxiew1t1a47oN%stigleerbeck@nypost.dk>,
stigleerbeck@nypost.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> [...]
> (400K)
>
> Den såkaldte View-angle er ofte det bedste parameter at købe ind efter.

Tak for det. De fleste af de skærme, du nævner, er desværre nærmest
dyrere end det, jeg havde tænkt mig at ofre på hele systemet. Om ikke
andet, så vil det bringe prisen op på prisen for en iMac. Jeg tror, jeg
vil holde det simpelt for at holde prisen nede. En lille, men nogenlunde
god 17" skærm til kr. 2.500,- eller deromkring må være godt nok. Du
nævner selv Samsung blandt 17" skærmene. Jeg havde da også tænkt på
sådan en. Jeg så, at Tomshardware.com har givet gode anmeldelser til
Samsung 710T/N.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-01-05 16:35

Jeg ved at Acer har en billig skærmserie, som har fået en del ros. Det
er vist i prislejet omkring kr. 1900,- (Men de ser lidt plastik-agtig
ud.)

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-05 21:52

In article <1gqp4o6.hrzgn114ovl1cN%spam@talentmedia.dk>,
spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Jeg ved at Acer har en billig skærmserie, som har fået en del ros. Det
> er vist i prislejet omkring kr. 1900,- (Men de ser lidt plastik-agtig
> ud.)

Jeg har godt nok ikke set så meget på Acer. Det er måske lidt fjollet,
men jeg synes, det er lidt for meget et pc-mærke. Jeg har heller ikke
set på Dell. Men det er også fordi, markedet er overvældende stort, og
man er nødt til at begrænse sig. Jeg har bl.a. set lidt på Samsung,
LG-Philips og Viewsonic og forsøgt at gennemskue deres modeludvalg. Der
var i øvrigt en i skærmgruppen, der anbefalede en GNR 19M1. Det mærke
kender jeg slet ikke, men det er en billig måde at få en 19" skærm.

<http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=88516>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> [...]

> Jeg ved at Acer har en billig skærmserie, som har fået en del ros. Det
> er vist i prislejet omkring kr. 1900,- (Men de ser lidt plastik-agtig

Lige netop Acer har osse en serie der er ret elegant og fremstår i en
forholdsvis pæn aluminium finnish.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-01-05 15:46

> [...]
> nævner selv Samsung blandt 17" skærmene. Jeg havde da også tænkt på
> sådan en. Jeg så, at Tomshardware.com har givet gode anmeldelser til

Ja, jeg er klar over det. Det var også kun for at du kunne få en
fornemmelse af pris/ydelse i den ende af spectret. Rent kvalitetsmæssigt
er jeg af den opfattelse at de biligere TFT-skærme er alt for ringe i
forhold til CRT-skærme til samme pris.

Men der kan jo være mange andre grunde til at have en TFT-skærm - som
f.eks. plads.

Nu du bor i Esbjerg, så prøv at smut indenfor i Electronic World og kig
lidt på deres skærme.

Læg mærke til at opløsningen som oftest er sat forkert, hvilket betyder
at de se ud ad H til. Hvis du ser bort fra det, kan du prøve at bevæge
dig lidt rundt i forhold til skærmen og se på hvor meget de skifter
farve og styrke ved forskellige vinkler. Jo mindre den ændrer sig des
bedre. De bedste skærme ændrer sig slet ikke.

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-05 16:18

In article <1gqqwiy.193cl4c166az9oN%stigleerbeck@nypost.dk>,
> [...]

> kvalitetsmæssigt er jeg af den opfattelse at de biligere TFT-skærme
> er alt for ringe i forhold til CRT-skærme til samme pris.

Jeg vil også gerne give en smule ekstra for at få noget anvendeligt. Men
ligefrem en dyr skærm vil jeg ikke ofre.

> Men der kan jo være mange andre grunde til at have en TFT-skærm - som
> f.eks. plads.

Samt strøm og varme. Jeg gider i hvert fald ikke have sådan et stor
kasse stående mere.

> [...]
> skifter farve og styrke ved forskellige vinkler. Jo mindre den ændrer
> sig des bedre. De bedste skærme ændrer sig slet ikke.

Det var en god idé. Jeg sidder bare og leder efter skærme på nettet. Det
faldt mig slet ikke ind, at man kan gå ind til en butik og se en skærm i
virkeligheden. Det er jeg jo ikke vant til, når jeg køber Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 23:53

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> fornemmelse af pris/ydelse i den ende af spectret. Rent kvalitetsmæssigt
> er jeg af den opfattelse at de biligere TFT-skærme er alt for ringe i

Det kommer da an på hvilke parametre der ligger til grund for prædikatet
"kvalitet".

Hvis man måler på farveægtehed er TFT'erne ved 9300K og 6500K ikke gode
- det er en 17"CRT til 1200kr iøvrigt ej heller, rent faktisk er den
normalt usansynlig ringe. (OBS. en 15" TFT fås for under 2K).
De bedste TFT'ere, eks Lacie's er dog i stand til at vise "nok" farver
ved 9300K og 6500K.

Måler man på farveægtehed ved 5K kelvin dumper TFT'erne regulært, der
kan de slet ikke vise hele farvespektret, eks er de håløse ved nuancer i
nærheden af sort og ren sort kan slet ikke vises.

Måler man på opdateringshastighed i (vigtigt til film og spil) er de
ikke gode, men det seneste års skærme på under 25ms skulle være ok, og
de nyeste på 12-16ms er fine.

Måler man på betragtningsvinkel og ensartethed er TFT'erne i dag osse
gode nok, de fleste sidder vel foran deres skærm og ikke ved siden af
den.

Måler man på lystyrke, er TFT'eren i dag næsten lige så gode som CRT, og
dermed "gode nok".

Måler man på skarphed kan CRT'en ikke hamle op med TFT'en, slet ikke de
billige CRT'ere.

Måler man på geometri vinder TFT'en med adskillige længder uanset pris.

Måler man på ergonomi (herunder træthed i øjnene) vinder TFT'en md
adskillige længder uanset pris.

Kort sagt; de fleste forbrugere (ud over grafikkere, fotografer,
video-teknikkere og hardcore gamere) vil opleve en fornuftig TFT skærm
som en kvalitetsforbedring, såfremt TFT skærmen kan levere en
tilstrækkelig høj opløsning.

Dem der behov for en meget farveægte skærm kalibrer selvfølgelig deres
skærme med jævne mellemrum og kasserer dem efter ca 3 års brug når de er
slidt (læs: ikke i stykker)

> Men der kan jo være mange andre grunde til at have en TFT-skærm - som
> f.eks. plads.

Energiforbrug! En 20" CRT er både dyr i drift, afgiver megen varme og
belaster meljøet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 01:28

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Måler man på lystyrke, er TFT'eren i dag næsten lige så gode som CRT, og
> dermed "gode nok".

En CRT skærm der bruges intensivt dør gevaldigt i lyset i løbet af et
par år. Når jeg har kalibreret skærme er det ofte set, at skærmen
simpelthen ikke kan levere lys nok ved 6500 K. De nyere TFT'ere har
vist mere power end CRT-skærme har. Min egen Samsung kan ihvertfald
blive ubehagelig lys og skarp, hvis man skruer op for det.

> Dem der behov for en meget farveægte skærm kalibrer selvfølgelig deres
> skærme med jævne mellemrum og kasserer dem efter ca 3 års brug når de er
> slidt (læs: ikke i stykker)

Sådan burde det være, men der er forbavsende mange dårlige skærme i
den grafiske branche. De færreste er klar over, at en skærm er færdig
efter 3 år og især cheferne har meget svært ved at acceptere det.
"Skærmene bliver skiftet når de går i stykker"... og så må man jo bare
vente... eller hjælpe processen lidt på vej med et glas vand...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-01-05 10:58

> [...]

> slidt (læs: ikke i stykker)

> Energiforbrug! En 20" CRT er både dyr i drift, afgiver megen varme og

Jeg er sådan set enig med dig i det meste, men synes ikke du er helt
fair når du i samme sætning nævner en 17" CRT til 1200 og en 15" TFT til
under 2000.

Jeg tror såmænd du kan finde en 17" til den pris, men de ER altså også
elendige.

Selvfølgelig skal man normalt sidde lige foran skærmen.

Men tjek f.eks. de nye G5 iMac-skærme. Her er der virkelig sparet på
isenkrammet. Hvis du tillader dig at rejse dig op fra din plads og
kigger ned på skærmen, ligner billedet æblegrød.

Jeg kan godt lide TFT-skærme og anerkender deres fordele, men mener at
de er opreklamerede forstået på den måde, at man glemmer ulemperne.
Ulemperne er dårlig farvegengivelse, høj pris, kun en mulig opløsning
(uden at billedet vrides helt i smadder) og muligheden for døde pixels.

....men det afhænger jo af behovet. Derfor er det klogt at tage skærmene
i øjesyn selv i en forretning med et passende udbud.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-05 00:18

> [...]

> under 2000.
>
> Jeg tror såmænd du kan finde en 17" til den pris, men de ER altså også

Ja, der er stor forskel. En rigtig billig 17" TFT er udemærket til let
brug, men man kan virkelig se forskel op til dem der koster 1000 kr.
mere.

> [...]
> isenkrammet. Hvis du tillader dig at rejse dig op fra din plads og
> kigger ned på skærmen, ligner billedet æblegrød.

Er de så dårlige? Jeg havde håbet at 20" modellen havde samme panel
som 20" Cinema Display, men det er måske ikke tilfældet?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-05 02:10

> Er de så dårlige? Jeg havde håbet at 20" modellen havde samme panel
> som 20" Cinema Display, men det er måske ikke tilfældet?

Det er det ikke, hvilket Apple's data osse afslører. Jeg har ikke prøvet
20"'eren men 17"'ren og jeg syns nu ikke den er direkte dårlig (langt
fra) Det er vist samme paneler som Apple brugte i iMac G4.

Mine preferencer adskiller sig sikert væsentligt fra Stig's idet jeg
næsten udelukkende bruger min computer til text og i mindre grad film.
til text af forskellig art er FTF panelet i Apples iBook klart at
fortrække i forhold til en hvilken som helst TFT. Film ser jeg på min TV
skærm.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-05 07:54

> Det er det ikke, hvilket Apple's data osse afslører. Jeg har ikke prøvet
> 20"'eren men 17"'ren og jeg syns nu ikke den er direkte dårlig (langt
> fra) Det er vist samme paneler som Apple brugte i iMac G4.

17" modellen af iMac G4 var ok syntes jeg, men den blev dog hurtig gul
hvis man så den fra siden, så den er selvfølgelig ikke i nærheden af
20" Cinema Display. Det er lang bedre.

> [...]
> til text af forskellig art er FTF panelet i Apples iBook klart at
> fortrække i forhold til en hvilken som helst TFT. Film ser jeg på min TV

En FTF skærm? Forklar

iBook'en er ok til alm. tekst og lign. men den er ikke god til mørke
ting, da man ikke skal flytte hovedet ret meget, før end billedet
ændrer karateristik ganske tydeligt.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-01-05 10:55

> [...]

> iBook'en er ok til alm. tekst og lign. men den er ikke god til mørke
> ting, da man ikke skal flytte hovedet ret meget, før end billedet

Jeg var dybt imponeret over G4-iMac'ens 20" skærm. Den stod knivskarpt,
kontrastfyldt og kunne ses uden kvalitetstab i vinkler, der næsten kun
begrænsedes af skærmen.

Måske det var derfor jeg synes at iMac G5's 17" skærm var så skuffende.
Jeg tror at dens betragtningsvinkel ligger i samme område som de billige
skærme på markedet, 120/140°.

Det stemmer ikke helt overens med billedet af Apple som høj kvalitet.

Så er deres nye tiltag med en skærmløs billig-maskine bedre!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-05 14:49

> Jeg var dybt imponeret over G4-iMac'ens 20" skærm. Den stod knivskarpt,
> kontrastfyldt og kunne ses uden kvalitetstab i vinkler, der næsten kun
> begrænsedes af skærmen.

Ja, den synes jeg også er god.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-05 15:31

> En FTF skærm? Forklar

jeg mente selvfølgelig PQZ, ikke FTF

> iBook'en er ok til alm. tekst og lign. men den er ikke god til mørke
> ting, da man ikke skal flytte hovedet ret meget, før end billedet
> ændrer karateristik ganske tydeligt.

det ved jeg der sneg sig endnu en fejl ind - jeg mente i dette tilfælde
iMac og ikke iBog.

iih, hvor er det rart at kunne dække sig ind med henvisninger til taste
og ordfejl...

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-05 17:20

> jeg mente selvfølgelig PQZ, ikke FTF

en... Polarized Quality Dizplay?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-05 00:09

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> en... Polarized Quality Dizplay?

noget i den stil

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

> [...]

> (400K)
>
> Den såkaldte View-angle er ofte det bedste parameter at købe ind efter.

Hvad med farveægtehed, og evnen til at vise sort ved 5000 grader? Det er
der ikke mange TFT'ere der kan ud over LaCies.

Betragtningsvinllen har ikke den helt store betydning i dag, især ikke
ved en arbejdssation hvor man selvfølgelig sidder lige for.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-05 23:06

> Hvad med farveægtehed, og evnen til at vise sort ved 5000 grader? Det er
> der ikke mange TFT'ere der kan ud over LaCies.

Såvidt jeg har læst mig til, så er Eizo's skærme vist toppen indenfor
TFT-skærme, hvis man altså køber deres ColorEdge serie, som koster det
hvide ud af øjnene.

Den sidste ny model er en 20" der kan vise hele AdobeRGB farverummet.
Fordelen ved deres ColorEdge serie er, at de arbejder sammen med
kalibreringsudstyret på hardwareniveau, såvidt jeg har forstået. Så
slipper man for at justeringen foregår i grafikkortet.

Nå, men det var vist et sidespring.

> Betragtningsvinllen har ikke den helt store betydning i dag, især ikke
> ved en arbejdssation hvor man selvfølgelig sidder lige for.

Og betragtningsvinklerne er i dag gode på langt de fleste skærme.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-01-05 23:43

In article <ebvac2-jmh.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:
> [...]
> kalibreringsudstyret på hardwareniveau, såvidt jeg har forstået. Så
> slipper man for at justeringen foregår i grafikkortet.

Med min Spyder2 laver jeg en farveprofil, og den anvendes så af mit
grafikkort. Hvad er det du mener skærmen kan ?

Kan man lade grafikkortet stå, og så få lavet den samme justering i
skærmen ? Jeg ser ikke den store forskel i hvor det sker.

> Og betragtningsvinklerne er i dag gode på langt de fleste skærme.

Det er et problem med billigere skærme (som min iBook 800Mhz), hvor en
hævning/sænkning af hovedet på 2 cm giver andre farver.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-05 23:59

> [...]
>
> Kan man lade grafikkortet stå, og så få lavet den samme justering i
> skærmen ? Jeg ser ikke den store forskel i hvor det sker.

På deres hjemmeside forklarer de det ganske godt. Alle deres skærme
bliver profileret på fabrikken og hver enkelt skærms data bliver
lagret i dens elektronik. Når man så skal kalibrere den, så sætter man
kalibratoren (som enten er Eizo's egen, eller Gretag MacBeths Spyder2,
det er samme hardware) til skærmen istedet for computeren.

Eizo har så egen software der arbejder sammen med kalibratoren og
justerer skærmens egen elektronik istedet for at justere på
grafikkortes output. Det vil altid give et bedre resultat, for hvis
man hiver for meget grafikkortets output vil det gå ud over kortets
farverum.

> Det er et problem med billigere skærme (som min iBook 800Mhz), hvor en
> hævning/sænkning af hovedet på 2 cm giver andre farver.

Skærmene på bærbare er langt fra så gode som stationære TFT-skærme.
Jeg snakkede derfor ikke om skærme til bærbare. Jeg har købt en 17"
TFT skærm til min far, og selvom den kostede ca. 2200 kr. har den både
en hurtig responstid (14 ms) og gode betragtningsvinkler. Hvordan den
så er mht. farver er en helt anden historie, men til alm. kontorbrug
og spil er den god nok.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 00:38

> Det er et problem med billigere skærme (som min iBook 800Mhz), hvor en
> hævning/sænkning af hovedet på 2 cm giver andre farver.

Betragtningsvinkelen på bærbare er ikke så vigtig idet det antages at
man netop sidder lige for sin computer idet den jo er bærbar. Derfor
udvælges filmen ikkke af producenten pga af den uovertrufne egenskaber
mht betragtningsvinklen.

derudover er din 800MHz iBog over ét år gammel.

næ, nej se på den 12" der sidde ri den iBog 300 jeg skriver dette på,
den er elendig (og uskarp, alt ser interpoleret ud selv om den kører i
native opløsning)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 00:38

> [...]
> kalibreringsudstyret på hardwareniveau, såvidt jeg har forstået. Så
> slipper man for at justeringen foregår i grafikkortet.

ikke nødvendigvis, mon ikke det er den samme hardware som Lacie har
rebaged i deres color20vision skærm? (koster det dobbelte af deres
photon20vision)

> Og betragtningsvinklerne er i dag gode på langt de fleste skærme.

netop

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 01:39

> ikke nødvendigvis, mon ikke det er den samme hardware som Lacie har
> rebaged i deres color20vision skærm? (koster det dobbelte af deres
> photon20vision)

Jeg kan ikke finde nogen color20vision, men istedet en LaCie 321 som
måske er afløseren?

Den har ikke samme specs som Eizo's, så jeg tror ikke at det er samme
teknologi. De er vel også nærmest konkurrenter, så Eizo vil nok ikke
dele.

Eizo's topmodel koster iøvrigt 33.000 kr. herhjemme

http://www.eizo.com/products/graphics/cg220/index.asp

Her er iøvrigt forklaret lidt om, hvad der sker ved en kalibrering af
deres skærme:

http://www.eizo.com/products/graphics/cn/index.asp#1

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 04:23

> Jeg kan ikke finde nogen color20vision, men istedet en LaCie 321 som
> måske er afløseren?

Der kan du se hvad 6 uger uden indenedded kan gøre (ja, det er den jeg
mente)

> Den har ikke samme specs som Eizo's, så jeg tror ikke at det er samme
> teknologi. De er vel også nærmest konkurrenter, så Eizo vil nok ikke
> dele.

ok, jeg tænkte nærmsest at LaCie er et ret lille firma der formegenlig
ikke har de store resurcer til udvikling af hardware.

> [...]
>
> http://www.eizo.com/products/graphics/cg220/index.asp
>
> Her er iøvrigt forklaret lidt om, hvad der sker ved en kalibrering af

jeg gemmer url'et mappen "venter" (den der med +2700 emner...)

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-01-05 10:58

> [...]

> Betragtningsvinllen har ikke den helt store betydning i dag, især ikke
> ved en arbejdssation hvor man selvfølgelig sidder lige for.

Jeg vil tillade mig at være en anelse provokerende:

Jeg finder det mærkeligt at vi skal acceptere at vinkle vores syn på en
skærm 90 grader i alle retninger for at kunne se billedet ordentligt,
når vi har været vandt til at se billedet i alle selvvalgte vinkler uden
kvalitetstab.

Påstanden andetsteds om at alle skærme idag har gode betragtningsvinkler
er notorisk forkert, hvilket jeg egentligt ikke gider dikutere - folk
kan da bare opsøge en velassorteret EDB-forhanlder og selv sammenligne
pris/ydelse.

Slutteligt vil jeg bare konstatere at min 22" trinitron CRT skærm
stadigvæk ikke overgåes af nogen TFT skærm selvom de bedste koster mere
end 4 x så meget.

(Borset fra at den er stor som et ondt år, bruger strøm som en
brødrister og sandsynligvis er en voldsom miljøbelastning ved
bortskaffelse - på den anden side set - mit skrivebord er jo indrettet
til det og jeg ville da ikke ane hvad jeg skulle med al den plads.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-05 02:10

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Jeg vil tillade mig at være en anelse provokerende:

Det er der ingen grund til, nøjs med at fortælle at dine preferencer
ikke er som mine, idet du har behov og en korrekt farvegengivelse og for
at kunne bevæge dig i forhold til din skærm. Jeg har behov for et roligt
bilede og skarp text.

> [...]
> skærm 90 grader i alle retninger for at kunne se billedet ordentligt,
> når vi har været vandt til at se billedet i alle selvvalgte vinkler uden

90 grader er vist ret overdrevet, hvilket du osse ved.

> [...]
> er notorisk forkert, hvilket jeg egentligt ikke gider dikutere - folk
> kan da bare opsøge en velassorteret EDB-forhanlder og selv sammenligne

Jeg skriver at betragtningsvinklerne er udemærkede på moderne TFT'ere
hvis man sidder _foran_ skærmen, og ikke fiser rundt på siden af den.
For rigtig mange brugere er det derfor ikke grund til bekymring.

> Slutteligt vil jeg bare konstatere at min 22" trinitron CRT skærm
> stadigvæk ikke overgåes af nogen TFT skærm selvom de bedste koster mere
> end 4 x så meget.

ikke til mit brug, den filmerer utvivlsomt så jeg bliver træt og er
tillige uskarp - især i kanterne.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

> [...]
> hvilke der er forældede modeller, hvilke man skal holde sig fra, og
> hvilke der er gode. Hvis nogen har nogle gode forslag, er de meget

mja en stor mini med Apples "lille" Cinema dispaly koster det samme som
en 20" iMac G5. - tilgængæld er Cinema Display skærmen en hel del bedre
end den Apple anvender iMac'en.

Det er iøvrigt ærgerlig, at jeg ikke pt har nogen PC venner som påtænker
at købe ny stationær computer. Tidligere kunne jeg ikke få mig selv til
at anbefale dem, at købe en mac pga pris og manglende MS kompatibilitet,
men mini'en vil jeg godt stå inde for det.

> Skærmen skal selvfølgelig være så billig som muligt, men jeg vil
> også have en nogenlunde god en. DVI-tilslutning er vel bedst, men er det
> pengene værd? 17" er sådan set nok, men mere er selvfølgelig altid godt.

Kig på Acers 17" TFT med højtalere, den er vældig elegant i alu finnish
(osse foden). Den har både DVI, VGA og s-video og opdatere med 16ms. For
et år siden var prisen 3K ex. moms i dag må den kunnefås for omkring
2500 med moms.

> [...]
> Caslon har dem, og der kan man også købe Mac mini. Jeg kan bare ikke se
> af deres web-butik, at man kan få ekstra RAM og AirPort i Mac mini. Men

ja - alle forhandlere kan levere C(onfigure)T(o)O(rder). Jeg har eks
købt min G5 hos Caslon og fået den CTO, da jeg ville have onbord
Bluetooth og ikke ville betale for modemet og Apples daværende +1600kr
for et 4x Superdrive.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-05 01:00

In article <1gqpyg8.1prsvdo9gnrr4N%nospam@reippuert.dk>,
> [...]

> (osse foden). Den har både DVI, VGA og s-video og opdatere med 16ms. For
> et år siden var prisen 3K ex. moms i dag må den kunnefås for omkring

Jeg synes bare, at Acer minder mig om pc'er. Jeg ville hellere have et
rigtigt "skærmmærke". Men det er selvfølgelig forkert at se sådan på
det. Jeg må hellere smutte ud i et elektroniksupermarked at se nogle
skærme i virkeligheden. Man kan nok ikke se sandheden ud af de tekniske
data alene. Jeg har også overvejet at købe en 19". De er ikke så meget
dyrere, og tingene bliver jo noget større. Hastigheden er nok ikke så
vigtig endnu, da børnene stadig er små og ikke spiller de helt hurtige
spil.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster