Blog - hvordan?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-01-05 22:16

Der er flere herinde, der har etableret blogs på deres hjemmeside (og
vist især på egne servere?).
Jeg har påtaget mig (lidt dristigt) at hjælpe en gruppe studerende med
at lave en blog på en hjemmeside (som jeg også lige skal banke ned). HP
volder ikke de store problemer for mig.

Har spurgt min (kommende) host, som kom med en masse snak om, at det
krævede PHP (?) som er noget med dynamik og en masse kodning, som _helt_
sikkert går hen over hovedet på mig.

De studerende vil gerne have mulighed for at skrive _til_ en offentligt
tilgængelig blog (hvor alle kan læse om deres projekter, men ikke
skrive, så det kræver vel noget adgangskode?). Men de vil også gerne
have en mere privat blog, hvor de indbyrdes (uden offentlighedens
overvågning) kan diskutere deres projekter. Jeg forestiller mig, at de -
efter at have givet adgangskoden - kan få en skriveformular, hvor de får
to muligheder: sende til offentligt forum eller sende til det private
forum.

Da det skal foregå via en hjemmeside er det måske blot et spørgsmål om
den rette html-kode? Undskyld, hvis det er et naivt spørgsmål.

Er det forholdsvis simpelt? Eller er det så kompliceret, at jeg bare
skal bede dem om at lave en mailingliste? Dét er jo den nemmeste løsning
for mig, men knapt så elegant.

Hjælp modtages med taknemmelighed.

--
v.h.
Mich.

Fra : Michel Christensen

Dato : 17-01-05 22:46

Mich. Ottosen wrote:
> Hjælp modtages med taknemmelighed.

Ja, du skal bruge PHP for at kunne lave et weblog, hvor du ikke manuelt
skal ind og rette i HTML hver gang der skal skrives et nyt indlæg. Det
kan du læse om på http://php.net.

Derudover bruger de fleste også MySQL (database) til at holde styr på de
enkelte indlæg, arkivering, kommentarer osv.

Umiddelbart vil det nemmeste være at hente et færdigt værktøj, som
f.eks. pmachine, movable type eller b2.

Søg lidt på google, efter blogger tools og CMS (content management
systems), og spørg så videre i dk.edb.internet.webdesign.serverside

Fra : RoJo

Dato : 18-01-05 08:12

"Michel Christensen" <mc@XXXtheboomerang.org> skrev i en meddelelse
> Mich. Ottosen wrote:

> Ja, du skal bruge PHP for at kunne lave et weblog, hvor du ikke manuelt
> skal ind og rette i HTML hver gang der skal skrives et nyt indlæg. Det
> kan du læse om på http://php.net.

Må simpelthen lige nævne det....

Det er skønt at der bliver stillet et spørgsmål i en gruppe, som egentlig
ikke omhandler emnet og at der bliver svaret pænt til brugeren... uden
alt muligt om at man skal daffe af og gå til en anden gruppe...
Kan man måske konkludere at mac-brugere er mere rolige mennesker...
måske fordi deres maskiner fungerer og de ikke har behov for at lege
politifolk for at komme af med deres sure opstød, som er meget mere
omfattende end at svare på et "forkert spørgsmål
En hyldest til Macen

Mvh RoJo

Fra : Henrik Enslev

Dato : 18-01-05 16:28

"RoJo" <r j o n a s s e n @ h o t m a i l. c o m> wrote:

> Må simpelthen lige nævne det....
>
> Det er skønt at der bliver stillet et spørgsmål i en gruppe, som egentlig
> ikke omhandler emnet og at der bliver svaret pænt til brugeren.

? Hvad forkert er der i spørgsmålet?

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Michel Christensen

Dato : 18-01-05 16:32

Henrik Enslev wrote:

> ? Hvad forkert er der i spørgsmålet?

Der er ikke noget forkert i spørgsmålet. Det er bare den forkerte gruppe
han spørger i. Den gruppe han i virkeligheden skulle have brugt var
enten dk.edb.internet.webdesign eller en af grupperne under det hieraki.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-01-05 23:16

Michel Christensen <mc@XXXtheboomerang.org> wrote:

> Der er ikke noget forkert i spørgsmålet. Det er bare den forkerte gruppe
> han spørger i. Den gruppe han i virkeligheden skulle have brugt var
> enten dk.edb.internet.webdesign eller en af grupperne under det hieraki.

Tak for dit svar, Michel. Nu skal I to jo ikke komme op at toppes
Jeg vidste da godt, at der er andre grupper udenfor edb.mac. Men der
findes ikke nogen gruppe, der er så venlig, som denne. Der - udenfor
Verona - bliver man ofte hånet, når man løfter sløret for, at man er
Macbruger. Dét skænderi gider jeg ikke.

(Og tilføjet i (), så vidste jeg jo, at der her er Macbrugere, der har
oprettet deres egen blogs, så det er - for mig - naturligt at spørge
her. Det er her, at vennerne er).

--
v.h.
Mich.

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 17-01-05 23:10

> [...]
>
> Er det forholdsvis simpelt? Eller er det så kompliceret, at jeg bare
> skal bede dem om at lave en mailingliste? Dét er jo den nemmeste løsning

www.blogger.com må være det nemmeste. (brug firefox eller noget andet end
safari. Siden ser lidt sjovt ud i safari - men virker fint for mig i
firefox)

Det koster ikke noget, og du kan få den hostet på noget der vist hedder
ditnavn.blogspot.com (tror jeg nok) - eller du kan ved lidt flere museklik
hoste den på din egen server. Derefter kan man melde forskellige medlemmer
til bloggen, og alle kan så poste indlæg til blog'en. Meget simpelt, og
nogenlunde sikkert, da de enkelte medlemmer ikke kan redigere i andre indlæg
end det de selv har skrevet. Du kan vælge mellem flere forskellige
templates, og blog'en har flere features som fx. at arkivere alle indlæg
efter uge eller måned. Med blogger er det temmelig hurtigt at komme igang.

vh Simon

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-01-05 22:54

Simon Tved Bakken <simonSPAM@tvedbakken.xx> wrote:

> www.blogger.com må være det nemmeste. (brug firefox eller noget andet end
> safari. Siden ser lidt sjovt ud i safari - men virker fint for mig i
> firefox)

Tak, SImon, den fremtræde pænt i Mozilla.

> Det koster ikke noget, og du kan få den hostet på noget der vist hedder
> ditnavn.blogspot.com (tror jeg nok) - eller du kan ved lidt flere museklik
> hoste den på din egen server.

Det sidste lyder som en god mulighed, men jeg hara ikke gennemtjekket
hele netstedet (endnu)

> [...]
> efter uge eller måned. Med blogger er det temmelig hurtigt at komme igang.

De mange muligheder lyder godt. blogger.com er absolut med i opløbet
(sammen med smartlog.dk).

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 17-01-05 23:47

In article <1gqjz6z.132py1xla8oqN%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> Da det skal foregå via en hjemmeside er det måske blot et spørgsmål om
> den rette html-kode? Undskyld, hvis det er et naivt spørgsmål.

Det er det ikke. Det er også et spørgsmål om php og mysql. Lyder det
ikke skræmmende?

Jeg anede ikke enpind om hverken php, mysql eller style sheets, men det
tog mig kun en dags arbejde at sætte op - og kun så lang tid, fordi jeg
ville rette i nogle skriftstørrelser, smide et andet style sheet på og
lave min egen menu. Resultatet er jeg meget tilfreds med, når det måles
i fht. evner og tidsforbrug.

Jeg har hentet mit system på http://wordpress.org/ men du kan også få
andre services hvor besværet er minimalt. Til gengæld har du fuld
kontrol over en wp-ting. Det er også den DAvid Blangstrup bruger. På
<http://www.alexking.org/index.php?content=software/wordpress/styles.php>
kan du se nogle af de styles som man frit kan hente. De er dog ikke
alle lige kønne,

> Er det forholdsvis simpelt? Eller er det så kompliceret, at jeg bare
> skal bede dem om at lave en mailingliste?

SÅ kompliceret er det ikke, mendet er heller ikke mere simpelt end at
man kan blive nødt til at læse brugsvejledningen.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-01-05 22:54

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Det er det ikke. Det er også et spørgsmål om php og mysql. Lyder det
> ikke skræmmende?

Jo, absolut, jeg er allerede løbet skrigende væk, men det var pænt af
dig at svare mig

> [...]
> ville rette i nogle skriftstørrelser, smide et andet style sheet på og
> lave min egen menu. Resultatet er jeg meget tilfreds med, når det måles

En dags arbejde, uha, jeg afskyr arbejde Et par svar fra et par
andre gæve gutter synes at vise, at der er nogle gratis muligheder.
Bemærk, at med *andre* mener jeg, at du osse er en gæv gut.

Løsningen for projektet bliver så sikkert denne:
1) en redigeret HP for offentligheden
2) en blog ude i cyberspace, som de selv skal bestyre. Og hvor de
rbinger kommentarer med videre, som skal være offentligt tilgængelige.
3) den private udveksling af meninger bliver så på en mailingliste.

Det er nok den nemmeste løsning for mig, og det tiltaler mig. For jeg
skal jo arbejde gratis for projektet

> [...]
> <http://www.alexking.org/index.php?content=software/wordpress/styles.php>
> kan du se nogle af de styles som man frit kan hente. De er dog ikke

Ja, jeg tænkte jo også på David da han (og nogle andre herinde) jo har
lavet deres blogs.

> SÅ kompliceret er det ikke, mendet er heller ikke mere simpelt end at
> man kan blive nødt til at læse brugsvejledningen.

"SÅ kompliceret"? Hov, du der, når det bliver så _langhåret_, at man
ligefrem skal læse manualer, står jeg af - ydrk! Du begynder at minde om
(lære)mester Morten, gør du

Men tak for din velmente hjælp.

--
v.h.
Mich.

Fra : Christian Bech

Dato : 19-01-05 11:30

In article <1gqlwdu.rwjh1l1p78mkgN%Mich@noget.invalid>,

> En dags arbejde, uha, jeg afskyr arbejde Et par svar fra et par
> andre gæve gutter synes at vise, at der er nogle gratis muligheder.
> Bemærk, at med *andre* mener jeg, at du osse er en gæv gut.

Wordpress er netop gratis og uden reklamer. Desuden har du selv styr
over hvordan det kører. Jeg kender en, der netop har droppet hele sin
blog hos blogspot.com fordi det var begyndt at køre elendigt.

> [...]
> 3) den private udveksling af meninger bliver så på en mailingliste.
>
> Det er nok den nemmeste løsning for mig, og det tiltaler mig. For jeg

Helt klart det nemmeste for dig og det er også vigtigt betalingen taget
i betragtning, men er det ikke noget rod med så mange teknologier (jeg
har en dyb aversion mod mailinglister)?

> Ja, jeg tænkte jo også på David da han (og nogle andre herinde) jo har
> lavet deres blogs.

David kan finde ud af at sætte WP op - det er da en udfordring

> "SÅ kompliceret"? Hov, du der, når det bliver så _langhåret_, at man
> ligefrem skal læse manualer, står jeg af - ydrk! Du begynder at minde om
> (lære)mester Morten, gør du

Jeg har faktisk ikke læst den. det kunne klares med en enkelt hjælpefil.

> Men tak for din velmente hjælp.

Velbekomme.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 18-01-05 17:27

www.smartlog.dk er nice.

/JD

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-01-05 22:54

Jimmy Damsgård <xxx@xxx.dk> wrote:

> www.smartlog.dk er nice.

Jeps, det ser meget tiltalende ud. Tak.

--
v.h.
Mich.

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 18-01-05 23:22

> Jeps, det ser meget tiltalende ud. Tak.

genialt, www.smartlog.dk - netop den webblog jeg har ledt efter i laaaaang
tid

Efter 2 min. "arbejde"
http://photo.smartlog.dk/

Mvh. Bo

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-01-05 18:46

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> ville rette i nogle skriftstørrelser, smide et andet style sheet på og
> lave min egen menu. Resultatet er jeg meget tilfreds med, når det måles

http://www.applegeeks.com/gallery/index.php?galleryID=12&artID=114

Du har godt nok skiftet stil siden jeg drog fra Århus...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Christian Bech

Dato : 26-01-05 14:18

In article <86is5usk9t.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> http://www.applegeeks.com/gallery/index.php?galleryID=12&artID=114

Jeg er sgu sej.

> Du har godt nok skiftet stil siden jeg drog fra Århus...

Påstår du ikke, at vi ikke har mødtes?

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 26-01-05 21:02

In article <christian.bech-DDE54C.14175826012005@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

Er det en malebog?

> Jeg er sgu sej.

Nuh.

> Påstår du ikke, at vi ikke har mødtes?

Huh?

--
Lasse Hillerøe Petersen | "I met someone who looks a lot like you,
----------------------------+ she does the things you do;

Fra : Christian Bech

Dato : 26-01-05 22:43

In article <lhp+news-DF6FDA.21022526012005@news.tele.dk>,
"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Er det en malebog?

Det er meget tænkeligt. Du kender Thomas bedre end jeg.

> Nuh.

Er dit nye job på Hjerl Hede?

> Huh?

Tilbage i sidste årtusind tog du din Robin med på ekskursion til
Åbogade, hvor I afleverede en del museumsgenstande som fx Taweret - 7600
og samtidig Thomas' misbrugte, tidligere maskine. Mens Thomas lavede alt
arbejdet drak vi kaffe. Thomas blev skam budt, men du sagde han ikke
havde tid - alligevel nægter halunken at have været på besøg.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:56

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Hjælp modtages med taknemmelighed.

"wordpress" eller "movabletype" er svaret på dine bønner, dvs jeg er
lidt i tvivl om hvorvidt MT3.x nu osse understøtter private "rum". Tjek
<http://movabletype.org> jeg mener der ligger en version man kan logge
på og teste.

hostingløsningen skal understøtte php og mysql og må meget gerne køre på
apache - dvs et standart unix webhotel med php og mysql.

såvel wordpress som movable type er rimeligt trivielt at sætte op, og en
erfaren sysadmin kan gøre det på under en time. Spørg hvad dit
hostingfirma skal have for at sætte skidetet op, eller hyr én og betal
de små 1000kr det koster.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-01-05 20:22

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Tilbage i sidste årtusind tog du din Robin med på ekskursion til

Det hedder "PFY"...

> Åbogade, hvor I afleverede en del museumsgenstande som fx Taweret - 7600

Det var en 7500. (Eller en ERS-kompatibel 7300/NDA med RCA stik).

> og samtidig Thomas' misbrugte, tidligere maskine. Mens Thomas lavede alt
> arbejdet drak vi kaffe. Thomas blev skam budt, men du sagde han ikke
> havde tid - alligevel nægter halunken at have været på besøg.

Hvad er det med dig og kaffe til dine gæster? Det ligger så langt fra
min natur ikke at drikke kaffe, at jeg ikke kan godtage din
forklaring. Protesten afvist.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Christian Bech

Dato : 28-01-05 10:08

In article <86k6py8ypf.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Det hedder "PFY"...

Ikke når han har kappe på.

> Det var en 7500. (Eller en ERS-kompatibel 7300/NDA med RCA stik).

Sikker? Jeg troede det var en 120 Mhz. Det er nok bare noget, I har
bildt mig ind.

> Hvad er det med dig og kaffe til dine gæster? Det ligger så langt fra
> min natur ikke at drikke kaffe, at jeg ikke kan godtage din
> forklaring. Protesten afvist.

Vil du hævde at det ligger langt fra Lasses natur at sætte andre i
sving, mens han feder den?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-01-05 20:48

> Sikker? Jeg troede det var en 120 Mhz. Det er nok bare noget, I har
> bildt mig ind.

Nej nej, det var skam den hemmelige NDA-udgave af en aldrig frigivet
7500 med 120 MHz G4 processor.

> Vil du hævde at det ligger langt fra Lasses natur at sætte andre i
> sving, mens han feder den?

Jeg husker kun, at Lasse ikke var den store kaffedrikker.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 02-02-05 21:12

In article <86vf9g81a6.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Nej nej, det var skam den hemmelige NDA-udgave af en aldrig frigivet
> 7500 med 120 MHz G4 processor.

Det var en 7500/100, oprindelig anskaffet i november 1995.

Fra mit arkiv, i en BBEdit fil dateret 15. okt. 1998:

user: cn=Bjarne Horn
mac: model=7500/100, ram=80 MB, hd=540 MB, enet=00 05 02 04 3B 5F,
au=43750
ex-imv: Taweret
display: model=appleVision, size=17 in, au=50383

Christian Bæk? skal have 7500 (den Bjarne Horn har)+tastatur+mus
Hvilken skærm? Se om der står en DAIMI 20"-skærm. (Tilhører den
server der står ved Husteds O2, og bliver vist ikke brugt.)
Brug den indtil videre.

Thomas, vi huskede da forhåbentlig at hive et par RAM-klodser ud af
maskinen inden den kom på Åbogade, ikke?

Jeg var BOFH, ikke PHB. Hvis Thomas lavede noget fornuftigt, var det
helt frivilligt! Ikke at jeg erindrer noget om det!

> Jeg husker kun, at Lasse ikke var den store kaffedrikker.

Ha - du skulle se mig nu!

Til orientering går der to Wittenborg-"espressoer" i et standardkrus. Og
hvis jeg interesserede mig den mindste smule for hardware, ville jeg
overveje at ændre default-styrken på automaten, så det altid var den
sidste diode der lyste.

Mens jeg var på TDC er jeg blevet set æde flere håndfulde umalede
kaffebønner, fordi automaten var i stykker, og hvis man hælder varmt
vand i mit krus, så får man hvad der svarer til en kop middelstærk
nescafe, bare af det grums der sidder i bunden.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-02-05 23:00

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> [...]
> vand i mit krus, så får man hvad der svarer til en kop middelstærk
> nescafe, bare af det grums der sidder i bunden.

En af de ting der ikke overlevede flytningen var
industriopvaskemaskinen (af autoklavekvalitet), hvorfor at krus ikke
bliver dagligt steriliseret.

Jeg kan anbefale at skifte til plastikkrus - dem får man da smidt ud.

Hvis du vil spare tid så du kan få rystesyge inden kl 9, kan du skifte
til pulverkaffe spist med ske.

Jeg er blevet pennevenner med en AS/400 maskine - det er ganske
interessant.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-05 04:46

> [...]

> vand i mit krus, så får man hvad der svarer til en kop middelstærk
> nescafe, bare af det grums der sidder i bunden.

Tænk, jeg synes jeg genkender den beskrivelse....nå ja - jeg ser jo på
den hér))
M.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-02-05 23:08

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> Thomas, vi huskede da forhåbentlig at hive et par RAM-klodser ud af
> maskinen inden den kom på Åbogade, ikke?

Jeg er overbevist om, at Tawaret var den eneste 7500 der nogensinde
har kørt udelukkende med cacheram.

> Jeg var BOFH, ikke PHB. Hvis Thomas lavede noget fornuftigt, var det
> helt frivilligt! Ikke at jeg erindrer noget om det!

"Utilsigtet", er ordet du leder efter, ikke frivilligt.

> [...]
> hvis jeg interesserede mig den mindste smule for hardware, ville jeg
> overveje at ændre default-styrken på automaten, så det altid var den

Vi har da en programmeringsvejledning til vores Wittenborg på
arbejdet. Skal jeg slå den rigtige kombination op til dig?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH