PC->MACmini
Fra : Allan D. Pedersen

Dato : 17-01-05 17:22

Jeg må da godt nok indrømme at OSX har udviklet sig siden det kom, og har nu
fået mine tanker om at prøve en mac tilbage, specielt efter at havde set Mac
mini må jeg da have lov til at indrømme.

Jeg så udsendelsen fra macworld som gav en masse svar men åbnede også for en
del andre.

Mac mini fås med OSX Panter, men vil denne kunne opgraderes til osx tinger,
og hvad koster en sådanne opgradering typisk?

Kan jeg Voice og web chatte med en som bruger msn messenger 6/7 fra min egen
msn messenger konto?

Findes Windows movieplayer 9/10 til osx? (vil gerne kunne afspille wma/v 9
formater)

En Mac mini på 1.25ghz, er det langsomt set i forhold til den hastighed som
man kunne opleve på den maskine som steve jobs brugte som demo på macworld
05.?

Kan jeg tilslutte min Externe USB2 harddisk til en osx når filesystemet er
NTSC?

så jeg håber at i kan hjælpe.

Allan.

Fra : Allan D. Pedersen

Dato : 17-01-05 17:27

Der skulle havde stået:

Kan jeg Voice og WebCam chatte med en som bruger msn messenger 6/7 fra min
egen
msn messenger konto?

Fra : Karl Antz

Dato : 17-01-05 18:07

Allan D. Pedersen <grillbiller@hotmail.com> wrote:

> Der skulle havde stået:
>
> Kan jeg Voice og WebCam chatte med en som bruger msn messenger 6/7 fra min
> egen msn messenger konto?

Ikke Voice/Cam og ej heller filoverførsel - foreløbig. Om det kommer på
et tidspunkt står hen i det uvisse.

Til Voice-chat bruger jeg selv Skype, som virker fortrinligt på Mac. Og
5til Cam er der altid iVisit <http://www.ivisit.com/> som kører på både
PC og Mac.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 18-01-05 00:54

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Ikke Voice/Cam og ej heller filoverførsel - foreløbig. Om det kommer på
> et tidspunkt står hen i det uvisse.

Hvis man bruger Fire <http://fire.sourceforge.net/>, kan man godt
overføre filer. Det virker ikke med Audio/Video chat.

Magnus
--
"TV can make you think that you are being educated, when in fact all
you're doing is blinking your life away with a remote control."

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-01-05 17:36

Allan D. Pedersen wrote:
> [...]
>
> Mac mini fås med OSX Panter, men vil denne kunne opgraderes til osx tinger,
> og hvad koster en sådanne opgradering typisk?

$129

> Kan jeg Voice og web chatte med en som bruger msn messenger 6/7 fra min egen
> msn messenger konto?

det ved JEG ikke.

> Findes Windows movieplayer 9/10 til osx? (vil gerne kunne afspille wma/v 9
> formater)

ja

> En Mac mini på 1.25ghz, er det langsomt set i forhold til den hastighed som
> man kunne opleve på den maskine som steve jobs brugte som demo på macworld
> 05.?

Jeg tror den vil være langsommere end den maskine han fremviste
Tiger på.

> Kan jeg tilslutte min Externe USB2 harddisk til en osx når filesystemet er
> NTSC?

kun læsning. Men du kunne bruge FAT32, så kan du også skrive.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-01-05 21:47

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> ja

Men ikke i samme høje kvalitet som man ser på wintel.

--
Mvh Martin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-01-05 12:30

Martin Bredthauer wrote:

> Men ikke i samme høje kvalitet som man ser på wintel.

du har svinget saksen lige lidt for meget, jeg aner
slet ikke hvad det er du kommenterer.

JonB

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-01-05 16:42

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> du har svinget saksen lige lidt for meget, jeg aner
> slet ikke hvad det er du kommenterer.

Ja, det kan jeg godt se

Det drejer sig om, at Windows Media Player på Mac'en slet ikke levere
samme kvalitet som windowsversionen på trods af samme versionsnummer.

Det er MS taktik af værste skuffe!

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-01-05 18:18

Martin Bredthauer wrote:

> Ja, det kan jeg godt se
>
> Det drejer sig om, at Windows Media Player på Mac'en slet ikke levere
> samme kvalitet som windowsversionen på trods af samme versionsnummer.
>
> Det er MS taktik af værste skuffe!

ja, det er sku ikke pænt. Apples iTunes og Quicktime fungerer fint
begge steder.

JonB

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-01-05 18:31

Martin Bredthauer wrote:

> Det drejer sig om, at Windows Media Player på Mac'en slet ikke levere
> samme kvalitet som windowsversionen på trods af samme versionsnummer.
>
> Det er MS taktik af værste skuffe!

Sikke noget vrøvl, hvis du driver en virksomhed så vil alt andet da være
tosset.
Apple skulle hellere få fingeren ud så vi kan se div streams i en god
kvalitet.
Kan det lade sig gøre på Linux med Mplayer plougin, så burde det vel
også kunne på OS X.
Desværre har vægter de musik temmelig højt i stedet

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-01-05 21:20

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Sikke noget vrøvl, hvis du driver en virksomhed så vil alt andet da være
> tosset.

Jeg fristes til at sige: "Sikke noget vrøvl, selv!" men gør det dog
ikke, for du har jo ret, hvis man kun ser verden i $$$ tegn. Men
principielt synes jeg en klient (endda med samme versionsnummer) burde
levere samme kvalitet på samtlige platforme den udbydes til. Sådan er
det med Quicktime, Skype osv. Men MS har en "rådden" tendens til at gøre
det modsatte (MediaPlayer og MSN klienten til Mac), hvilket blot
bekræfter det som de fleste anerkender, at man skal undgå stor
monopoler, for de har det med at indrette verden så den kun tjener et
formål - deres!

> Apple skulle hellere få fingeren ud så vi kan se div streams i en god
> kvalitet.

Det har INTET med Apple at gøre. Alle MS teknologier er lukket. At
Mplayer og VLC kan bruges er kun fordi de er gode til backward
engineering. (På samme måde som Connectix kunne lave en emulator til
PlayStation spil.) Det game bør Apple ikke deltage i. Men på den anden
side kan Apple på ingen måder tvinge MS til at gøre noget ved problemet.
Igen: monopolet/gigant-store-virksomheder gør det der passer dem.

> Kan det lade sig gøre på Linux med Mplayer plougin, så burde det vel
> også kunne på OS X.

Det kan det også, men igen, bare ikke i samme kvalitet som med
MediaPlayer på PC.

> Desværre har vægter de musik temmelig højt i stedet

Tja, på den front spiller Apple cirka lige så "råddent" som MS gør på de
fleste andre fronter. Men for Apple er det dog fortsat et sats. De har
alt at vinde, men også en del at tabe. Modsat har MS med de satsninger
de gør, alt at vinde og kun en lille marginalindtjening at tabe.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-01-05 18:49

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> writes:

> Kan det lade sig gøre på Linux med Mplayer plougin, så burde det vel
> også kunne på OS X.

Jeg havde ellers bildt mig selv ind, at MPlayer på x86 bruger Windows
DLL'er til den slags ting. Er det forkert?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-01-05 17:41

In article <csgome$f3u$1@news.cybercity.dk>, Allan D. Pedersen wrote:
> Mac mini fås med OSX Panter, men vil denne kunne opgraderes til osx tinger,
> og hvad koster en sådanne opgradering typisk?

Kravene til Tiger er vist endnu ikke fastlagte. Men betaen skulle
kunne køre.

> Kan jeg Voice og web chatte med en som bruger msn messenger 6/7 fra min egen
> msn messenger konto?

Bruger ikke messenger, så her kan jeg ikke hjælpe.

> Findes Windows movieplayer 9/10 til osx? (vil gerne kunne afspille wma/v 9
> formater)

WMP findes i version 9.

> En Mac mini på 1.25ghz, er det langsomt set i forhold til den hastighed som
> man kunne opleve på den maskine som steve jobs brugte som demo på macworld
> 05.?

De hurtigste er Dual G5, 1.8GHz - Og G5 er til en del ting langsommere
end G4 (Det er jo en 64-bit processor der tvinges til 32-bit). Så
du vil kunne lave det meste af det Steve lavede i fornuftig hastighed.

> Kan jeg tilslutte min Externe USB2 harddisk til en osx når filesystemet er
> NTSC?

Nej. Og jeg ved ikke med NTFS. Jeg tvivler da det er en hemmelig
ikke-standard som Microsoft der anvender. Heller ikke Linux kan
ordentligt (medmindre man bruger Microsoft DLL'erne).

Så FAT32.

Fra : Zaphod B

Dato : 17-01-05 20:57

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> De hurtigste er Dual G5, 1.8GHz -

Nei, de hurtigste er Dual G5 2,5 GHz.

> Og G5 er til en del ting langsommere
> end G4 (Det er jo en 64-bit processor der tvinges til 32-bit). Så
> du vil kunne lave det meste af det Steve lavede i fornuftig hastighed.

Hvor har du det fra? Det er en prosessor som kjører både 32 og 64 bits
native. Den "tinges" ikke til å kjøre 32 bits. Dette er en av de
viktigste forskjellene på PowerPC-arkitekturen og x86-arkitekturen.

Det du oppnår med G5 - foruten at det helt genrelt er en raskere
prosessor enn G4 - er at OS'et kan aksessere >4GB RAM (MEGET mer!),
systemet som sådan kan aksessere noe slikt som et titalls "exabyte" (go
Google! hukommelse, og matematikkoperasjoner kan gjøres meget mer
presise og raskere (flyttall). Dette gjør OS'et for deg, så det gjelder
alle applikasjoner ut av boksen.

I tillegg vil applikasjoner som er skrevet for 64 bits også direkte
kunen dra nytte av de samme fordeler, f.eks. tilnærmet ubegrenset
filstørresle (for hi-end video, store databaser, o.l.), og større fart
på utvalgte operasjoner.

Men G5 er uansett IKKE langsommere enn G4 på 32-bits programvare.
--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> [...]
> Google! hukommelse, og matematikkoperasjoner kan gjøres meget mer
> presise og raskere (flyttall). Dette gjør OS'et for deg, så det gjelder

Derudover er såvel memory som bus controller på en G5 fælt meget
hurtigere end G4'erne (Her benytter G4'eren stadig teknologi svarende
til hvad der var moderne i P2-3 dagene). G4'erne kan end ikke udnytte
266MHz DDR ram, mens G5'erne sagtens kan udnytte dual 400Mhz DDR).

> Men G5 er uansett IKKE langsommere enn G4 på 32-bits programvare.

korrekt.

Fra : Zaphod B

Dato : 17-01-05 20:57

> Nej.

NTSC er vel trykkfeil? Det er jo den amerikanske TV-standard. Du mener:

> Og jeg ved ikke med NTFS.

Som andre her har sagt. OS X kan lese, ikke skrive NTFS. Bruk FAT32
(eller UFS) for tverrplattform-disker.

--
/Z

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-01-05 21:47

Zaphod B wrote:

> NTSC er vel trykkfeil? Det er jo den amerikanske TV-standard. Du mener:

> Som andre her har sagt. OS X kan lese, ikke skrive NTFS. Bruk FAT32
> (eller UFS) for tverrplattform-disker.

UFS? hvem kan læse det?

JonB

Fra : Zaphod B

Dato : 18-01-05 07:52

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> UFS? hvem kan læse det?

Hele Unix-verdenen...?
--
/Z

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-01-05 12:30

Zaphod B wrote:

> Hele Unix-verdenen...?

men ikke windows?

JonB

Fra : Zaphod B

Dato : 18-01-05 13:26

> men ikke windows?

Det vet jeg virkelig ikke?
--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> men ikke windows?

mon ikke det skulle være muligt at finde en dims der gør Windows i stand
til at læse UFS?

Fra : Allan D. Pedersen

Dato : 17-01-05 22:11

> NTSC er vel trykkfeil? Det er jo den amerikanske TV-standard. Du mener:

> Som andre her har sagt. OS X kan lese, ikke skrive NTFS. Bruk FAT32
> (eller UFS) for tverrplattform-disker.

Doh.. det havde jeg ikke selv set.. jo sefølig skulle der havde stået NTFS..
~
det vigige var bare at den hvertfal bare kunne læse formatet.

jeg kom lige i tanket om et andet spørgsmål.

kan osx afspille wma filer som er DRM licenseret?

og hvad siger en hærdet mac bruger om en MAC minis techspec?
er det en hurtig eller langsom sag?
til normal privat/office brug.

Fra : Terje Rydland

Dato : 17-01-05 22:17

Allan D. Pedersen <grillbiller@hotmail.com> wrote:

> kan osx afspille wma filer som er DRM licenseret?

Nei.
MS har ikke portet sin DRM til Mac (men Apple har portet sin DRM til
Windows).

> og hvad siger en hærdet mac bruger om en MAC minis techspec?
> er det en hurtig eller langsom sag?
> til normal privat/office brug.

Helt OK. Jeg har en 1 GHz PB som er langsommere enn miniMacen og den
holder i massevis. Den er vesentlig raskere enn tilsvarende billigPCer
som er basert på en Celeron prosessor. Prøvde en billigPC her om dagen
med en 2,4 GHz Celeron P4 prosessor (og integrert video) og den var
dramatisk mye langsommere enn min PowerBook.

Terje

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-01-05 23:53

In article <1gqk0g3.f6ubos8k1n3qN%terjery@idi.ntnu.no>,
terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) wrote:

> [...]
> med en 2,4 GHz Celeron P4 prosessor (og integrert video) og den var
> dramatisk mye langsommere enn min PowerBook.

Men har din PowerBook G4 ikke et bedre grafikkort med 64 MB RAM? Jeg er
ikke ekspert i tekniske data. Jeg har blot iagttaget, at min kones
næsten nye 1,2 GHz iBook G4 med samme grafikkort som Mac mini virker en
smule sløvere end min to år gamle 1 GHz PowerBook G4. Da iBook har
hurtigere processor og RAM, regner jeg med, at forskellen ligger i
grafikkortet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

> [...]
> smule sløvere end min to år gamle 1 GHz PowerBook G4. Da iBook har
> hurtigere processor og RAM, regner jeg med, at forskellen ligger i

nada.... det er din L3 cache der gør forskellen! L3 cache...

R9200 = underclocket R9000

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

Allan D. Pedersen <grillbiller@hotmail.com> wrote:

> det vigige var bare at den hvertfal bare kunne læse formatet.

det kan den (samme kode som anvendes til at læse NTFS på linux og
FreeBSD)

> kan osx afspille wma filer som er DRM licenseret?

nej

> og hvad siger en hærdet mac bruger om en MAC minis techspec?
> er det en hurtig eller langsom sag?

langsom, men jeg sidder pt. på en PowerMac G5 samt en 300Mhz iBog G3 -
sistnævnte ville være hurtig hvis den var langsom

Mit eneste forbehold for mini'en er at den har en 2.5" disk, de er
forfærdeligt langsommer uanset om de kører 4200, 5400 eller 7200rpm.

> til normal privat/office brug.

helt fin sålænge du ikke skal lave 3d rendering eller spille på den -
men smid en 512 eller 1024Gb klods efter den! 256 vil være lige så
spændende som XP SP2 med 128MB.

Den ser iøvrigt lækker ud - især mht støjnivau og strømforbrug. Jeg er
sgu bange for at jeg kommer til at bestille en (til at lege server) når
jeg inden længe bestiller min kommende 12" ibog og en 20" Cinema Display
til G5'eren.

Den gamle iBog 300 (G3) som ellers har ageret mail, webserver og sjov
server for mig mister lidt af sin glans.... en Cube kunne selvfølgelig
osse gøre det, men prisen på dem bør nu falde til under 2K.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-05 22:50

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> sgu bange for at jeg kommer til at bestille en (til at lege server) når
> jeg inden længe bestiller min kommende 12" ibog og en 20" Cinema Display

Blærerøv

> Den gamle iBog 300 (G3) som ellers har ageret mail, webserver og sjov
> server for mig mister lidt af sin glans.... en Cube kunne selvfølgelig
> osse gøre det, men prisen på dem bør nu falde til under 2K.

Fordelen ved Cuben er at den kan have en væsentlig større disk, i dag
op til 400 GB og så er RAM'en billigere. CPU'en er selvfølgelig noget
sløvere, men til serverbrug må den være god nok.

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-01-05 00:15

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Fordelen ved Cuben er at den kan have en væsentlig større disk, i dag
> op til 400 GB og så er RAM'en billigere. CPU'en er selvfølgelig noget
> sløvere, men til serverbrug må den være god nok.

Ørrrhm, den kan da ikke se diske større end 120 stykker?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 00:48

> Ørrrhm, den kan da ikke se diske større end 120 stykker?

Øh ja, tilgængæld kan den bruge "rigtige" diske... For mim skyld kunne
Apple godt have gjort mini'en en smule større, reduceret prisen
yderligere og brugt 3.5" diske.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 01:09

> Ørrrhm, den kan da ikke se diske større end 120 stykker?

Ups... det havde jeg helt glemt. Gad vide om Mac mini kan se større
diske, når de engang bliver tilgængelig i 2,5"?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 01:57

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ups... det havde jeg helt glemt. Gad vide om Mac mini kan se større
> diske, når de engang bliver tilgængelig i 2,5"?

hvis en ibog G4 eller PB 12" kan, vil mini'en osse kunne. Tjek apples
developer hardware sider for at se hvilken ATA standart controleren
understøtter. Med ATA5 (ATA100) eller bedre skulle der ikke være
problemer.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 13:29

> [...]
> developer hardware sider for at se hvilken ATA standart controleren
> understøtter. Med ATA5 (ATA100) eller bedre skulle der ikke være

iBook G4 har ATA-100 interface ifølge Apple's site.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 15:09

> iBook G4 har ATA-100 interface ifølge Apple's site.

Såfremt den følger ATA5 specifikationen bør der ikke være problmer med
diske på over 127GB. Spørgsmålet er om det kun er disken der er ATA100,
eller om controlleren osse er.

Det er møgirriterende at Apple i deres almindelige specs blot skriver
Ultra ATA osv., da dette ikke nødvendigvis betyder at UDMA er
understøttet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 15:56

> [...]
>
> Det er møgirriterende at Apple i deres almindelige specs blot skriver
> Ultra ATA osv., da dette ikke nødvendigvis betyder at UDMA er

De skriver dette:

"The storage capacity of the internal hard disk drive is 30 GB or 60
GB; a 60 GB or 80 GB drive is available as a build-to-order option.
The drive uses the Ultra ATA-100 (IDE, integrated drive electronics)
interface and is ATA-6 compatible. Data Transfer Mode for the drive is
ATA-100.

The software that supports the internal hard disk is similar to that
in previous models with internal IDE drives and includes DMA support.
For the information about that software, see the references in ?ATA
Devices?."

Det tyder på at interfacet også er ATA-6.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 18:45

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det tyder på at interfacet også er ATA-6.

så er der ingen problemer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 00:38

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Blærerøv

bæh, du skal da osse bare have styr på din momsregistering. "Problemet"
er jo at det næsten ikke kan betale sig at betale moms og efterfølgende
skat af sit overskud, sålænge det kun er på 20-25K.

Hvad sir' du iøvrigt til Apples 20", du har jo prøvet den. Er det den,
LaCie's 20" (opdateret model med 16ms panel), Viewsonic eller noget helt
tredie man skal købe i prisklassen omkring 6-7K ex moms?
De har alle USB hubs (Apple envidere en FW repeater). Apples er
tiltalende pga af 16:10 formatet, men tilgængæld er pixelmængden mindre
(jvf. 1600x1200 kontra 1600x1080). Ulempen ved så stor en fladskærm er
at grafikkortet ikke kan trække spil i dens native opløsning.

> Fordelen ved Cuben er at den kan have en væsentlig større disk, i dag
> op til 400 GB og så er RAM'en billigere. CPU'en er selvfølgelig noget
> sløvere, men til serverbrug må den være god nok.

jeps, desværre vil brugtprisen på den sikkert fortsat være hamper fordi
en del macbruger ikke kan forstå hvorfor de ikke kan få 7K for en 4-5 år
gammel maskine. Iøvrigt er der vist ikke så stor prisforskel på rammen
længere. Desuden er den ved at have nået den alder, hvor man kan
forvente at hardwaren kan afgå ved døden.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 01:16

> [...]

> er jo at det næsten ikke kan betale sig at betale moms og efterfølgende
> skat af sit overskud, sålænge det kun er på 20-25K.

Hvorfor kan det ikke betale sig? Jeg skal lige have én ting på plads
inden jeg springer ud i det.

> [...]
> (jvf. 1600x1200 kontra 1600x1080). Ulempen ved så stor en fladskærm er
> at grafikkortet ikke kan trække spil i dens native opløsning.

Hvis man kigger i "skærm-gruppen" er der rimelig enighed om, at Dells
20" og en tilsvarende Viewsonic (samme panel) er et godt køb. Dells er
den billigste og de kører jævnligt med tilbud og kampagner, hvor man
kan få den billigere. Lige pt. kan man købe 5 for 4's pris, så der er
penge at spare, hvis man kan skrabe 5 personer sammen.

Jeg har ikke selv arbejdet med en 20", "kun" en 23". Noget familie har
netop købt en 20" skærm til den nye pris og de er MEGET tilfredse. Jeg
lagde dog også mærke til, at antallet af pixels faktisk er færre på
Apple's skærm kontra konkurrenterne i prisklassen.

> [...]
> længere. Desuden er den ved at have nået den alder, hvor man kan
> forvente at hardwaren kan afgå ved døden.

Og som jeg lige blev korrigeret, så kan den jo desværre ikke klare
diske større end 127 GB,,,

RAM'en vil være billigere på Cuben idet der er 2 RAM-slots og det er
alm. PC-100 RAM, så det er noget biligere end f.eks. 1 GB SO-DIMM.

Brugtpriserne er stadig helt horrible efter min mening, men jeg ved
heller ikke om tingene bliver solgt til de priser. Vi har 10 G4'ere
stående i et rum på arbejdet, og hvis vi kan få de priser for dem, så
er det jo en hel formue!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 14:14

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Hvorfor kan det ikke betale sig? Jeg skal lige have én ting på plads
> inden jeg springer ud i det.

hvis pengene skal ud som løn skal jeg først betale 25% i moms.
dernæst skal jeg betale indkomstskat at dem, dvs jeg vil skulle udbetale
16000 kr for at købe en skærm privat til 8000kr.

hvis jeg lader dem stå og køber skærmen gennem enkeltmandsvirksomheden,
skal jeg ikke svare indkomstskat og kan trække momsen fra.

> [...]
> kan få den billigere. Lige pt. kan man købe 5 for 4's pris, så der er
> penge at spare, hvis man kan skrabe 5 personer sammen.

ok, det er godt nok billigt.

> [...]
> lagde dog også mærke til, at antallet af pixels faktisk er færre på
> Apple's skærm kontra konkurrenterne i prisklassen.

Jeps, Apples 20" er på 1650x1080, dvs 1782000 pixels
En almindelig 20" er på 1600x1200, dvs 1920000 pixels
Apples 23 er derimod en ægte HDTV skærm på 1920x1200, dvs 2304000
pixels- den koster dog det dobbelte af 20"'eren.

> RAM'en vil være billigere på Cuben idet der er 2 RAM-slots og det er
> alm. PC-100 RAM, så det er noget biligere end f.eks. 1 GB SO-DIMM.

ok, i sommer var prisen på 512mb SDRAM ram højere end prisen på DDR ram.

> Brugtpriserne er stadig helt horrible efter min mening, men jeg ved
> heller ikke om tingene bliver solgt til de priser.

nogen bliver jo.

> Vi har 10 G4'ere stående i et rum på arbejdet, og hvis vi kan få de priser
> for dem, så er det jo en hel formue!

tja, men derudover er der besværret ved det, selve tiden i skal bruge
salget og bogføring. Hvis ikke de kan indbringe mere end 1500-2000 kr er
det næpppe besværet værd med mindre i kan sælge som et helt parti.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 16:08

> [...]
>
> hvis jeg lader dem stå og køber skærmen gennem enkeltmandsvirksomheden,
> skal jeg ikke svare indkomstskat og kan trække momsen fra.

Det er klart. Jeg ville bare lige høre om der var andet jeg skulle vide.

> ok, det er godt nok billigt.

Det tilbud er åbenbart ophørt, men nu kan man istedet spare 20% på
alle deres skærme, indtil d. 26/1. Man kan nu få deres 20" skærm for
5.328 kr. INKL. moms OG levering. Det dælme billigt, især når det skulle være en
rigtig god skærm.

<http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/default.asp?s=dkdhs&l=da&m=dkk&c=DK5194&n=&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&demo=&gc=&sbc=none&co=&b=DDK_200-23361>

Der er også god garanti: "3 year next busness day exchange".

> [...]
> Apples 23 er derimod en ægte HDTV skærm på 1920x1200, dvs 2304000
> pixels- den koster dog det dobbelte af 20"'eren.

Der har også været rapporter om problemer med 23" skærmen. Jeg har
hjulpet en med sådan en skærm, og den har ikke nogen store problemer.
Der er dog ikke helt jævn belysning på hele fladen, men det ses ikke
så tydeligt. Vi har også købt en på arbejdet, men den har jeg ikke
selv arbejdet med.

Jeg synes den er for dyr, men den ser selvfølgelig lækker ud!

> tja, men derudover er der besværret ved det, selve tiden i skal bruge
> salget og bogføring. Hvis ikke de kan indbringe mere end 1500-2000 kr er
> det næpppe besværet værd med mindre i kan sælge som et helt parti.

Det er også blevet besluttet at give dem væk til medarbejderne, hvis
nogen vil have dem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 18:45

> [...]

> deres skærme, indtil d. 26/1. Man kan nu få deres 20" skærm for 5.328 kr.
> INKL. moms OG levering. Det dælme billigt, især når det skulle være en

Det lyder selvfølgelig lidt interessant, men jeg tror nu at jeg gerne
vil bruge den ekstra slat på Apples skærm. Den forventede brugtpris på
Apple skærme er af en eller anden (syg) årsag, væstentlig højere end på
andre skærme. Desuden tiltale bredformatet mig og så er der jo lige
designet. CRT skærme er under alle omstændigheder gstore og grimme, TFT
skærme kan derimod designes flot.

> [...]
> Der er dog ikke helt jævn belysning på hele fladen, men det ses ikke
> så tydeligt. Vi har også købt en på arbejdet, men den har jeg ikke

ok.

> Jeg synes den er for dyr, men den ser selvfølgelig lækker ud!

enig.

> Det er også blevet besluttet at give dem væk til medarbejderne, hvis
> nogen vil have dem.

må du få dem alle?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-05 00:54

> [...]

> andre skærme. Desuden tiltale bredformatet mig og så er der jo lige
> designet. CRT skærme er under alle omstændigheder gstore og grimme, TFT

Jeg ville også vælge en Apple 20" hvis jeg ikke selv skulle betale,
men jeg er dog meget interesseret i Dell'en.

Hvem snakker egentlig om CRT skærm?

> må du få dem alle?

Mon ikke de fleste bliver afsat?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-05 10:59

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg ville også vælge en Apple 20" hvis jeg ikke selv skulle betale,
> men jeg er dog meget interesseret i Dell'en.

Dell'en er billig, men i sammenligning med alle skærmene (ingen dell) på
EDB priser er Apples 20" egentlig ikke så dyr.

> Hvem snakker egentlig om CRT skærm?

Det gør jeg de er under alle omstændigheder så grimme og store at jeg
ville være ligeglad med udseendet såfremt jeg skulle have en CRT - det
skal jeg dog ikke.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-05 00:13

> Dell'en er billig, men i sammenligning med alle skærmene (ingen dell) på
> EDB priser er Apples 20" egentlig ikke så dyr.

Nej, ikke overdyr, men noget dyrere...

> Det gør jeg de er under alle omstændigheder så grimme og store at jeg
> ville være ligeglad med udseendet såfremt jeg skulle have en CRT - det
> skal jeg dog ikke.

Nej, CRT er helt yt for efter min mening.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-05 01:25

Allan D. Pedersen <grillbiller@hotmail.com> wrote:

> Jeg m? da godt nok indr?mme at OSX har udviklet sig siden det kom, og har nu
> f?et mine tanker om at pr?ve en mac tilbage, specielt efter at havde set Mac
> mini m? jeg da have lov til at indr?mme.

Det forstår vi da godt.

> Jeg s? udsendelsen fra macworld som gav en masse svar men ?bnede ogs? for en
> del andre.
>
> Mac mini f?s med OSX Panter, men vil denne kunne opgraderes til osx tinger,
> og hvad koster en s?danne opgradering typisk?

Alle Mac'er kan "altid" bruge det nyeste system... når de bliver meget
gamle udfaser Apple godt nok understøttelsen, men så er det også
gamle. Det er dog stadig muligt at installere systemerne, blot ved
at bruge et 3. parts værktøj.

Der er desværre ingen rabat ved opgradering, selvom man har købt den
seneste version. Det er derfor fuld pris, som typisk ligger på 1200
kr. Apple har dog justeret alle deres priser pga. den lave dollarkurs,
og hvis den bibeholdes, kan det være at vi får Tiger til f.eks. 999 kr.

> Kan jeg Voice og web chatte med en som bruger msn messenger 6/7 fra min egen
> msn messenger konto?

Nej, Microsoft har ikke voice- og web-chat på Mac OS X. Det er
Microsofts valg, ikke Apple's... Den bedste voice-/web-chat løsning
til Mac OS X er ikke overraskende Apples egen iChat, som kører på AIM
netværket. Dvs. at dine venner skal køre AIM til Windows, hvis du vil
voice-/web-chatte med dem. I Tiger bliver iChat væsenligt bedre med
mulighed for voicechat med 10 andre eller videochat med 3 andre på én
gang.

> Findes Windows movieplayer 9/10 til osx? (vil gerne kunne afspille wma/v 9
> formater)

Windows Media Player findes i version 9 til Mac OS X, men det en ren
afspiller uden dikkedarer. Den understøtter ikke Microsofts DRM, da de
ikke har valgt at konvertere den til Mac OS X (det lugter lidt af
monopol). Jeg tror heller ikke at den understøtter WMW HD formatet.

> En Mac mini p? 1.25ghz, er det langsomt set i forhold til den hastighed som
> man kunne opleve p? den maskine som steve jobs brugte som demo p? macworld
> 05.?

Det vil være noget langsommere. Steve Jobs har nok kørt sin demo på en
dual 2,5 GHz G5'er og det er en helt andet maskine...

Processoren i Mac mini er egentlig hurtig nok, og jeg tror at den vil
være hurtig nok til mange. En mulig flaskehals vil måske være
harddisken, som er en 4200 RPM 2,5" harddisk, som er beregnet til
notebooks. De er væsentligt langsommere end standard 7200 rpm diske.

Hvis der er RAM nok i maskinen og programmerne først er startet, så
vil den dog nok være ret kvik. Grafikkortet er OK, men heller ikke
mere. Glem spil...

> Kan jeg tilslutte min Externe USB2 harddisk til en osx n?r filesystemet er
> NTSC?

Det har du vist fået svar på...

> s? jeg h?ber at i kan hj?lpe.

Vi prøver

Mac mini er en lækker maskine, misforstå mig endelig ikke. Det er bare
ikke Apple's nyeste teknologi der sidder i den, så forvæn ikke at alt
bare "zipper" afsted. Er du allerede lidt computernørd og er vant til
en god kvalitets PC af nyere dato, så er Mac mini måske lidt for lille
til dig...

Fra : Allan D. Pedersen

Dato : 18-01-05 15:18

> [...]
> ikke har valgt at konvertere den til Mac OS X (det lugter lidt af
> monopol). Jeg tror heller ikke at den understøtter WMW HD formatet.

hmm æv.
har ellers en del nye musik Dual DVD og mange af formaterne ligger
komprimeret i ms største mediaformat.
vell. jeg kan vel altid smutte forbi officeline i kbh og se om osx kan
afspille dem.

> Det vil være noget langsommere. Steve Jobs har nok kørt sin demo på en
> dual 2,5 GHz G5'er og det er en helt andet maskine...

Fik nok formuleret mig lidt skævt.. i min iver..men i forstod pointen

Jeg mente at når steve jobs åbner og lukker programmer og skifter mellem
flere programmer går det pæn stærkt grafisk set.
ville OSX på en 1.25Ghz også være sådanne?

> Det har du vist fået svar på...

Yep.. Kun læse.. det kan jeg nok godt leve med.

> [...]
> bare "zipper" afsted. Er du allerede lidt computernørd og er vant til
> en god kvalitets PC af nyere dato, så er Mac mini måske lidt for lille

tja tjo.. jeg har en AMD 3200+ med 512mb.
men jeg er nok faldet for macworld kommentar med at de ville bruge denne til
at lokke PC bruger.
og så denne som en god ide at prøve en mac.
Meenn.. har også tænkt på om man skulle se tiden an.. og se om Apple evt.
ville komme med en Dobbel BigMac med en G5 til en overkomlig pris

Eller bare vente til at Mac mini bliver bundlet med Tiger.

men jo tak.. jeg har hvis fået svar på de største spørgsmål nu.
Tak til alle.

Fra : Terje Rydland

Dato : 18-01-05 15:39

Allan D. Pedersen <grillbiller@hotmail.com> wrote:

> Jeg mente at når steve jobs åbner og lukker programmer og skifter mellem
> flere programmer går det pæn stærkt grafisk set.
> ville OSX på en 1.25Ghz også være sådanne?

Åpne programmer vil nok ta mer tid. Det sitter en 4200 rpm disk i
minien. men å svitsje mellom/lukke program skal gå fort (så lenge det er
nok RAM slik at man slipper paging).

> Eller bare vente til at Mac mini bliver bundlet med Tiger.

Det tror jeg kanskje jeg ville gjort. Tror Tiger vil gi en bra
ytelsesøkning.
Jeg kommer nok til å kjøpe en mini ganske snart, men jeg får Tiger som
del av mitt ADC-medlemsskap.

Terje

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-01-05 18:18

Allan D. Pedersen wrote:

[Klip]

> [...]
> flere programmer går det pæn stærkt grafisk set.
> ville OSX på en 1.25Ghz også være sådanne?

Det kommer an på om du har ram nok, eller hvor hårdt du presser
cpuen.

Det sker nok ikke lige foreløbig.

JonB

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-01-05 20:16

> [...]
> komprimeret i ms st?rste mediaformat.
> vell. jeg kan vel altid smutte forbi officeline i kbh og se om osx kan

Hvis ikke Microsoft opdaterer WMP til Mac'en, så vil disse filer ikke
kunne afspilles.

> Fik nok formuleret mig lidt sk?vt.. i min iver..men i forstod pointen
>
> Jeg mente at n?r steve jobs ?bner og lukker programmer og skifter mellem
> flere programmer g?r det p?n st?rkt grafisk set.
> ville OSX p? en 1.25Ghz ogs? v?re s?danne?

Mht. skift mellem programmer vil det nok køre lige som på demoen. Alm.
brug af programmer vil være uden problemer på en 1,25 GHz G4'er. Selv
en Athlon eller Pentium III på 1200 MHz er jo ingenlunde sløv til alm.
kontorbrug, og PowerPC'en anses for at være noget mere effektiv pr.
megahertz i forhold til Pentium III/P4. De nye Pentium M og Athlon XP
og fremefter er dog nok lige så effektive, sådan ca. ihvertfald.

> [...]
> Meenn.. har ogs? t?nkt p? om man skulle se tiden an.. og se om Apple evt.
> ville komme med en Dobbel BigMac med en G5 til en overkomlig pris

Jeg tvivler på at Apple's andre maskiner falder væsentligt i pris,
især fordi de lige har fået et pænt hug nedad pga. dollarkursen. Jeg
synes heller ikke, at 10.000 kr. for en iMac G5 er dyrt, for maskinen
er superlækker. Problemet er, at man kan få en skod-PC til meget
mindre, og sådan en kan mange trods alt nøjes med.

> Eller bare vente til at Mac mini bliver bundlet med Tiger.

Hvis du ikke har travlt kan du jo læse med i denne gruppe og så evt.
købe en Mac når Tiger (10.4) kommer ud. Det er trods alt 1000-1200
kr., hvilket er meget ekstra til en computer til 3900 kr.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Mac mini er en lækker maskine, misforstå mig endelig ikke. Det er bare
> ikke Apple's nyeste teknologi der sidder i den, så forvæn ikke at alt
> bare "zipper" afsted.

korrekt jeg vil æde min gamle iBog på at mini = iBog uden skærm, mus,
batteri og trackpad.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

Allan D. Pedersen <grillbiller@hotmail.com> wrote:

> Mac mini fås med OSX Panter, men vil denne kunne opgraderes til osx tinger,

jada

> og hvad koster en sådanne opgradering typisk?

ca 1K kr.

> Kan jeg Voice og web chatte med en som bruger msn messenger 6/7 fra min egen
> msn messenger konto?

nej MS's egen Messenger kient til mac understøtter ikke voice eller
video sjat, men du kan bruge iChat (AIM) eller Skype. (de fungerer osse
langt bedre end MS Messenger)

> Findes Windows movieplayer 9/10 til osx? (vil gerne kunne afspille wma/v 9
> formater)

ja - men du kan ikke afspille WMA9 WMV med DRM Klag til MS...

> En Mac mini på 1.25ghz, er det langsomt set i forhold til den hastighed som
> man kunne opleve på den maskine som steve jobs brugte som demo på macworld
> 05.?

hvad viste han det på, en dual G5? i givet fald er den fælt hurtigere.
Til almindeligt desktop brug mm. er G4'eren dog hurtig nok, når den bare
får én GB ram.

> Kan jeg tilslutte min Externe USB2 harddisk til en osx når filesystemet er
> NTSC?

Ja, men NTFS understøttelse er i lighed med under linux ufærdig hvorfor
write understøttelsen er ret begrænset (kræver du mounter disken manuelt
i stedet for at lade Finder om det).

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-01-05 08:44

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> ja - men du kan ikke afspille WMA9 WMV med DRM Klag til MS...

Hvis man installerer Windows MediaPlayer, så lægger den et DRM plugin i
systemts internet plugin mappe første gang den køres. Er det til DRM på
tidligere udgaver af WMV (som man aldrig støder på)?

Jeg smed Windows playeren ud igen, da den ikke kunne bruges til noget.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 14:14

> Hvis man installerer Windows MediaPlayer, så lægger den et DRM plugin i
> systemts internet plugin mappe første gang den køres. Er det til DRM på
> tidligere udgaver af WMV (som man aldrig støder på)?

ja.

> Jeg smed Windows playeren ud igen, da den ikke kunne bruges til noget.

den kan da afspille det meste VMV og VMA.