Tigeren kommer, men hvornår?
Fra : Anders Mørk

Dato : 13-01-05 14:20

Er der nogen der har hørt nogle rygter om hvornår man kan få Tiger? Jeg
synes der står første halvdel af 2005 på Apple's website. Hvad koster en
OS-opgradering typisk? Får man evt. en opgraderingskupon med i kassen, hvis
man køber en Mac mini?

../Anders

Fra : Jesper

Dato : 13-01-05 15:51

Anders Mørk <anders@moerk-nozohour.dk> wrote:

> [...]
> OS-opgradering typisk? Får man evt. en opgraderingskupon med i kassen, hvis

Det er en velbevaret hemmelighed hvornår den bliver udgivet, den vil
typisk komme til at koste en tusse, mindre end Panther pga dollarfald og
der er ingen opgraderingsrabat fra Panther. Normalt får man en fri
opgradering (mod at betale et par hundrede i forsendelse og
administration) hvis man køber ny Mac indenfor et par måneder af den
næste versions frigivelse.
--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-01-05 22:42

Jesper wrote:

> Det er en velbevaret hemmelighed hvornår den bliver udgivet
Ja og rygtet vil vide at der er et par ting i "Spotlight" der stadig
skal justeres. Jobs har vist sendt en "Bugreport" efter keynoten

Normalt får man en fri
> opgradering (mod at betale et par hundrede i forsendelse og
> administration) hvis man køber ny Mac indenfor et par måneder af den
> næste versions frigivelse.
Det tror jeg ikke i skal forvente, jeg købte og afhentede en PB få dage
inden datoen for Panther blev frigivet, og der var ikke enrygende fis at
gøre..... !! Så regn med omkring 1100,- for Tiger.

Fra : Zaphod B

Dato : 13-01-05 23:01

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Det tror jeg ikke i skal forvente, jeg købte og afhentede en PB få dage
> inden datoen for Panther blev frigivet, og der var ikke enrygende fis at
> gøre..... !! Så regn med omkring 1100,- for Tiger.

Nei, nemlig. Det er alltid først etter at datoen er frigitt, at denne
"grace"-perioden normalt begynner å løpe. Altså når produktet er
lansert, man har fått en release-dato, men fortsatt leverer forrige
utgave, DA kan man få tilbud om å få den nye med på kjøpet - mot en litt
stiv porto.

Merk at det ikke finnes noen garantier om at det vil skje igjen, selv om
det har altså vært det vanlige. Men det har aldri skjedd for kjøp FØR
release-dato er offentliggjort.
--
/Z

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-01-05 00:22

In article <1gqcql7.13qu7zxujxrggN%NOT.diskworld@mac.com.INVALID>,
NOT.diskworld@mac.com.INVALID (Zaphod B) wrote:

> Merk at det ikke finnes noen garantier om at det vil skje igjen, selv
> om det har altså vært det vanlige. Men det har aldri skjedd for kjøp
> FØR release-dato er offentliggjort.

Ikke for at kværulere, men jeg mener da, det skete med PowerMac G5. Men
det var ganske rigtigt en undtagelse. Der var f.eks. nogle, som havde
købt en PowerBook, der mente, det var uretfærdigt, at de skulle betale
fuld pris for OS X 10.3, mens de der samtidig havde købt en G5 fik det
billigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Zaphod B

Dato : 14-01-05 10:52

> er var f.eks. nogle, som havde
> købt en PowerBook, der mente, det var uretfærdigt, at de skulle betale
> fuld pris for OS X 10.3, mens de der samtidig havde købt en G5 fik det
> billigt.

Det kan man jo forstå. Jeg antar (!) at logikken var at G5 virkelig kan
bruke 10.3 med den 64-bits støtte der finnes i den, men for PB spiller
det slik sett ingen rolle utovver funksjonaliteten. Men det er gjetning.
--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> Det kan man jo forstå. Jeg antar (!) at logikken var at G5 virkelig kan
> bruke 10.3 med den 64-bits støtte der finnes i den.

Panther er altså kun 64bit i meget begrænset omfang = samme omfang som
G5 udgaven af 10.2.8 10.4 bliver derimod native 64bit

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 00:38

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Panther er altså kun 64bit i meget begrænset omfang = samme omfang som
> G5 udgaven af 10.2.8 10.4 bliver derimod native 64bit

dvs. det ser ud til at kun kerne og BSD lag bliver 64 bit, kanske osse
java VM'en. Cocoa og Carbon forbliver 32bit. jvf dette indlæg i
com.sys.mac.system:

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-01-05 15:51

nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> dvs. det ser ud til at kun kerne og BSD lag bliver 64 bit, kanske osse
> java VM'en. Cocoa og Carbon forbliver 32bit. jvf dette indlæg i

Java er skruet sådan sammen at fordelen ved en 64 bit arkitektur ikke
er specielt synlig for de afviklede programmer. Uden at have læst på
lektien, vil jeg formode at hovedgevinsten kommer i mængden af
hukommelse der er tilgængelig per instans, med til gengæld en
forøgelse i mængden af krævet hukommelse (da hver instruktion tager 64
bit istedet for 32).

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 14-01-05 15:49

Henrik Münster wrote:

> [...]
> købt en PowerBook, der mente, det var uretfærdigt, at de skulle betale
> fuld pris for OS X 10.3, mens de der samtidig havde købt en G5 fik det
Det var lige netop den sag .....

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-01-05 16:29

Henry Lerche Madsen wrote:

> Det var lige netop den sag .....

en lidt relateret ting jeg var sur over var at når jeg køber
en powerbook 10 dage før jul, og panther kom i august? Så
blev jeg ret sur over at der kun lå jaguar på min powerbook.

JonB

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 14-01-05 19:38

Jon Bendtsen wrote:

> en lidt relateret ting jeg var sur over var at når jeg køber
> en powerbook 10 dage før jul, og panther kom i august? Så
> blev jeg ret sur over at der kun lå jaguar på min powerbook.
>

> JonB

Nu ved jeg ikke hvor du købte din Mac men i det tilfælde burde der følge
en opdatering med ved køb.

Panthers endelige udgivelse blev annonceret 8. oktober 2003 og Panther
udkom således 24/10-2003
Alle der havde købt en PowerMac G5 til 16.000,- + som var annonceret i
august, kunne du opgradere gratis.
Havde du købt en PowerBook 15" AL firewire 800 til 23.000,- som var
annonceret i september 2003 så kunne du få en røv at trutte i !!!
Alle som havde købt en Mac efter annonceringen d. 08/10-2003 havde ret
til gratis opdatening.
Jeg husker det som var det i går !

Lave svinestreger kan de skam, de pakker det blot lidt pænere ind end MS.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-01-05 19:51

Henry Lerche Madsen wrote:

> Nu ved jeg ikke hvor du købte din Mac men i det tilfælde burde der følge
> en opdatering med ved køb.

officeline, jeg brokkede mig også, og de sagde bare at jeg
kunne betale 149 for at få panther tilsendt :/

> Panthers endelige udgivelse blev annonceret 8. oktober 2003 og Panther
> udkom således 24/10-2003

okay, 6-7 uger senere bestiller jeg min powerbook.

JonB

Fra : Zaphod B

Dato : 14-01-05 21:44

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> officeline, jeg brokkede mig også, og de sagde bare at jeg
> kunne betale 149 for at få panther tilsendt :/

Dette er offisiell Apple-policy og har "alltid" vært det.

Såvidt jeg kan forstå må dette har vært en PB som har ligget på lager
siden før Panther, og det Office line har bedt deg om, er betaling for
den samme "Postage and Handling" som alle må betale for å få en slik
oppgradering "gratis" fra Apple. (OL kan ikke godt bare gi deg en pakke
fra lager som de har betalt det mangedobbelte for selv.)

Man kan godt mene at det er urimelig, men det har vært Apples policy på
dette så lenge jeg kan huske, så det er knapt overraskende. Jeg tror
neppe du kommer utenom - hvis du vil ha en lovlig, original
Panther-pakke til.
--
/Z

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-01-05 18:00

In article <41e6eb3a$0$99962$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> inden datoen for Panther blev frigivet, og der var ikke enrygende fis at
> gøre..... !! Så regn med omkring 1100,- for Tiger.

Eller $500 hvis du vil have den i næste uge. (ADC)