Mac mini
Fra : Anders Mørk

Dato : 12-01-05 09:14

Nu er det jo efterhånden ikke til at komme udenom at man skal have sig en
Mac med de priser der er på en Mac mini, men hvor meget harddisk har man
brug for? Jeg ved godt at det kommer lidt an på det ene og det andet, men
jeg har adgang til netværksdrev, så jeg ville bare lige vide hvor mange Gb
OS X egentlig fylder, så man ved hvor meget der er tilbage af en 40 Gb disk.

Er der nogen der ved ca. hvor hurtigt en Mac mini booter?

../Anders

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 12-01-05 09:30

Hej

Hvis man må komme med et tillægsspørgsmål? Jeg kan ikke lige se om der
er blæsere i den? Er der det?

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Hej
>
> Hvis man må komme med et tillægsspørgsmål? Jeg kan ikke lige se om der
> er blæsere i den? Er der det?

det må nok vente til developer noterne frigives, men hvis en ibog kan
klare sig uden blæseren kører kan mini'en osse.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-01-05 10:55

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> det må nok vente til developer noterne frigives, men hvis en ibog kan
> klare sig uden blæseren kører kan mini'en osse.

Der er blæser i mac mini, det står på design siden.
Og jeg har læst et review hvor der skrives at den normalt
er helt stille, men hvis man presser den meget så begynder
blæseren.

JonB

Fra : Ole

Dato : 24-01-05 22:02

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og jeg har læst et review hvor der skrives at den normalt
> er helt stille, men hvis man presser den meget så begynder

jeg har fundet ud af at harddisken er 4200 rpm, hvordan opleves det? og hvor
meget ram bruger du på din comp?

Ole

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-01-05 22:17

Ole wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> jeg har fundet ud af at harddisken er 4200 rpm, hvordan opleves det? og hvor
> meget ram bruger du på din comp?

Jeg har en powerbook g4 1.33 med 512 mb ram, og standard 80gb
4200 disk. Jeg synes den fungerer godt. Dog har jeg det med af
og til at presse den alt for meget, men jeg er også SUPER bruger.
For tiden har jeg 10 applicationer åbne, nogle med flere vinduer.

JonB

Fra : Ole

Dato : 24-01-05 22:35

> [...]
> og til at presse den alt for meget, men jeg er også SUPER bruger.
> For tiden har jeg 10 applicationer åbne, nogle med flere vinduer.

tak for svaret

Ole

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-05 00:31

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Dog har jeg det med af
> og til at presse den alt for meget, men jeg er også SUPER bruger.
> For tiden har jeg 10 applicationer åbne, nogle med flere vinduer.

det er sjældet antallet af programmer der gør at computeren er presset
men hvor tunge de er, samt om de opfører sig pænt og ikke bruger CPU
cyklus når de ikke er passive og ikke laver noget.

Jeg har på forbnemmelsen at mange af dem der oplever at blæsren kører
meget på PB og iBøger bruger dårlig skrevne programmer.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-01-05 08:54

> [...]
>
> Jeg har på forbnemmelsen at mange af dem der oplever at blæsren kører
> meget på PB og iBøger bruger dårlig skrevne programmer.

Jeg oplever af og til at blæser kører selvom jeg ikke bruger mere end
ca. 30% cpu.

JonB

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-01-05 10:05

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har på forbnemmelsen at mange af dem der oplever at blæsren kører
> meget på PB og iBøger bruger dårlig skrevne programmer.

Netop MacSOUP har et problem her når newsserveren er langsom.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-01-05 22:46

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> jeg har fundet ud af at harddisken er 4200 rpm, hvordan opleves det? og hvor
> meget ram bruger du på din comp?

Det er 80GB disken som er 4200 rpm. Den mindre 40GB disk er 5400 rpm.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 12-01-05 10:00

Anders Mørk <anders@moerk-nozohour.dk> wrote:

> [...]
> OS X egentlig fylder, så man ved hvor meget der er tilbage af en 40 Gb disk.

Såvidt jeg husker fyldte standardinstallationen på min PB ca. 7 GB, og
så var der ca. 30 GB tilbage. Nu følger iLife jo med til Mac Mini så det
fylder nok et par GB mere, her er det især Garageband der fylder meget.

> Er der nogen der ved ca. hvor hurtigt en Mac mini booter?

Hvis man kun bruger vågeblus/sleep tager det max. et par sekunder. Man
behøver ikke at boote med mindre man opdaterer OS'et, eller piller
strømmen fra.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Zaphod B

Dato : 12-01-05 10:28

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis man kun bruger vågeblus/sleep tager det max. et par sekunder. Man
> behøver ikke at boote med mindre man opdaterer OS'et, eller piller

Og nei, til et annet spm, den har ikke blæsere (vifter).

Innsiden av den er ellers omtrent som en iBook G4 i to etasjer:
Kast batteri
-- (Ekstern strømforsyning!)
Kast skjerm
Sett logik, disk (2,5"!) og CD-drev ovenpå hverandre
Bygg kabinett rundt, av metall så det kjøler litt.

Ingen grunn til å tro at den skulle boote langsommere enn en bærbar, i
alle fall. Vil tro ytelsen er i samme gate som PowerBook 12" el iBook
med tilsvarende klokke. Og det er jo faktisk helt OK for de fleste av
oss.

M.h.t. disk: Det kommer sikkert oppskrifter etterhvert på å installere
større disker, men inntil videre tror jeg faktisk at jeg ville satse på
40GB (den lille). Det er nok til det jeg skal ha den til (stuemaskin med
iTunes-biblioteket). Skulle jeg trenge mer, ja så finnes jo FW.
--
/Z

Fra : Anders Mørk

Dato : 12-01-05 11:37

Hvor meget RAM vil være anbefalelsesværdigt til Mac OS X på en mini? De
pc'er jeg har der kører Windows skal helst have 512Mb for at køre OK. Kan
man nøjes med mindre til en mini?

../Anders

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-05 12:06

> [...]

> Hvor meget RAM vil være anbefalelsesværdigt til Mac OS X på en mini? De
> pc'er jeg har der kører Windows skal helst have 512Mb for at køre OK. Kan

Næppe.
--
Per Erik Rønne

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 12-01-05 12:51

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Næppe.

Jeg har alså kørt med 256 mb RAM i min PB i lang tid og jeg syntes at
det kørte acceptabelt til almindeligt brug (iTunes, mail, indernet, DVD
og DiVx afspilning). Hvis man skal arbejde meget med billeder eller
video bliver man træt af så lidt ram, men hvis du bare lige skal snuse
til det kan du jo altid opgradere senere.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 12-01-05 13:15

Magnus Marius Rohde wrote:

> [...]
> video bliver man træt af så lidt ram, men hvis du bare lige skal snuse
> til det kan du jo altid opgradere senere.

Det ser ud som om der kun er et RAM slot, skal i følger tech-specs
udskiftes af Apple, er det fast monterede / loddet Ram ???

Den "lille med 512 RAM 0g 80 Gb HD koster ca. 4900,- mens den "store"
med samme RAM løber op i 5300,-

Jeg tror jeg venter til tigeren er klar og dermed spare en tusse som
så kunne bruges på tingel-tangel

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-01-05 14:05

Henrik Lindskou wrote:

> Det ser ud som om der kun er et RAM slot, skal i følger tech-specs
> udskiftes af Apple, er det fast monterede / loddet Ram ???

jeg så et billede på apples hjemmeside, og nej den skal
ikke loddes i. Og du skal vist ikke købe rammen fra
Apple eller det Apple service center du betaler for at
komme rammen i. Altså, så vidt jeg ved kan du gå ind til
en autoriseret forhandler med et autoriseret service
værksted og bede dem om at sætte en ramklods i den.

JonB

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 12-01-05 14:58

> [...]

> en autoriseret forhandler med et autoriseret service
> værksted og bede dem om at sætte en ramklods i den.

Hvis man er ligeglad med sin garanti og lidt fingernem, kan man sikkert
også gøre det selv.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Zaphod B

Dato : 12-01-05 19:25

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis man er ligeglad med sin garanti og lidt fingernem, kan man sikkert
> også gøre det selv.

Sikkert - men se på de mothakene i bildet på
http://www.apple.com/macmini/design.html (tror jeg det var - er offline
nå).
--
/Z

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 12-01-05 21:23

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> http://www.apple.com/macmini/design.html

Og læs lige sidste linie i venstre spalte grundigt

/Preben
--
Seeking hands on AppleStore

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-05 01:46

In article <1gqaomw.18yowof14ftx7hN%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Og læs lige sidste linie i venstre spalte grundigt

"Mac mini looks great no matter how ‹ or where ‹ you stack it up."?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-01-05 05:28

> "Mac mini looks great no matter how — or where — you stack it up."?

Njet.
Det var nu den her:
"Keyboard, iPod mini, dock, hands, AirPort, Bluetooth and PC sold
separately."

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michel Christensen

Dato : 13-01-05 19:19

Det er så kun på http://apple.com/macmini/ - ikke på
http://apple.com/dk/macmini/.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-01-05 21:32

Michel Christensen <mc@XXXtheboomerang.org> wrote:

> Det er så kun på http://apple.com/macmini/ - ikke på
> http://apple.com/dk/macmini/.

Nææ, den danske redaktør har vel ikke haft nosser til at kopiere den med
hænderne

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michel Christensen

Dato : 13-01-05 21:43

> Nææ, den danske redaktør har vel ikke haft nosser til at kopiere den med
> hænderne

Eller også er der bare forskellige lovkrav. USA har jo en lov der
bekendtgør noget i retning af, at hvis man viser et billede af sin vare,
hvor andre elementer indgår, skal man gøre opmærksom på, hvorvidt disse
følger med :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-01-05 21:31

In article <1gqbb49.zd0kvq3rpakvN%spam@events.dk>,
> [...]

> Njet.
> Det var nu den her:
> "Keyboard, iPod mini, dock, hands, AirPort, Bluetooth and PC sold

Sikken noget pjat. Apple sælger da ikke pc'er.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michel Christensen

Dato : 13-01-05 21:43

Henrik Münster wrote:

> Sikken noget pjat. Apple sælger da ikke pc'er.

De sælger da heller ikke hænder?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

> Njet.
> Det var nu den her:
> "Keyboard, iPod mini, dock, hands, AirPort, Bluetooth and PC sold
> separately."

den danske sider skriver nu "Tastatur, mus og skærm sælges separat", dvs
prisen er ex mus og tatstatur!

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-01-05 21:28

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> den danske sider skriver nu "Tastatur, mus og skærm sælges separat", dvs
> prisen er ex mus og tatstatur!

Endnu een

Min pointe var nu at påpege ordet "hands"

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 23:53

> Endnu een
>
> Min pointe var nu at påpege ordet "hands"

øv, jeg havde regnet med et ekstra sæt til trofævægen.

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-01-05 18:19

Jon Bendtsen - noone@example.com on 12/01/05 14:04 wrote:

> Altså, så vidt jeg ved kan du gå ind til
> en autoriseret forhandler med et autoriseret service
> værksted og bede dem om at sætte en ramklods i den.

Men regn ikke med at det er gratis.
--
/peter

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-01-05 21:23

Peter Kiil wrote:

> Men regn ikke med at det er gratis.

nej selvfølgelig ikke, men det vil nok stadig være billigere
end Apples ram.

JonB

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

> [...]

> Jeg har alså kørt med 256 mb RAM i min PB i lang tid og jeg syntes at
> det kørte acceptabelt til almindeligt brug (iTunes, mail, indernet, DVD

åben en mailbox på ét par hundrede MB, et Safari winduer med 5 tabs, 3-4
+50 siders PDF i Preview samt og iPhoto- så vil jeg gerne love dig at du
får lyst til at tæve tastaturet med din kaffekop.

Lysten er ikke nær så stor med 512 eller én GB ram.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 22-01-05 21:09

> [...]

> +50 siders PDF i Preview samt og iPhoto- så vil jeg gerne love dig at du
> får lyst til at tæve tastaturet med din kaffekop.

Det er så de færreste der bruger deres maskine på den måde, det er i
hvert tilfælde min erfaring. De fleste mennesker bruger kun ét program
af gangen og har ikke mailboxe på over 100 MB.

Magnus
--
"TV can make you think that you are being educated, when in fact all
you're doing is blinking your life away with a remote control."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 21:27

> [...]

> hvert tilfælde min erfaring. De fleste mennesker bruger kun ét program
> af gangen og har ikke mailboxe på over 100 MB.

Jeg kender mange med endog ret store mailboxe, måske ikke 100, men de
bliver hurtigt 20 og 30MB.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 23-01-05 20:06

> [...]

> får lyst til at tæve tastaturet med din kaffekop.
>
> Lysten er ikke nær så stor med 512 eller én GB ram.

Bedre kan det ikke beskrives!

Vejen frem, er mange ram

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

> [...]

> Hvor meget RAM vil være anbefalelsesværdigt til Mac OS X på en mini? De
> pc'er jeg har der kører Windows skal helst have 512Mb for at køre OK. Kan

nej 256 er for lidt, 512 er tilstrækkeligt, 1GB er godt og 2Gb er fint.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

> [...]

> jeg har adgang til netværksdrev, så jeg ville bare lige vide hvor mange Gb

omkring 7GB med alle sprog, fonte og printerdrivere - med ilife, iWork
og xCode er man oppe omkring 10GB. du kan snildt barbere den ét par GB
ved at fravælge udnødvendige sprog, SDK'ere og printerdrivere.

> så man ved hvor meget der er tilbage af en 40 Gb disk.

husk at holde 10-20% fri, hvis du vil undgå ulideligt høje søgetider på
din disk.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-01-05 22:27

> husk at holde 10-20% fri, hvis du vil undgå ulideligt høje søgetider på
> din disk.

Den har jeg tit hørt, og jeg sørger også altid for at der er fri
plads, men hvis man nu har en 400 GB disk skal man vel ikke have 40 GB
fri?

Er det ikke godt nok hvis man sørger for at der er 3-4 GB fri?

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 00:38

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Er det ikke godt nok hvis man sørger for at der er 3-4 GB fri?

mjo, jeg syns jeg kan mærke når jeg booter fra min 300Gb disk i G5'eren,
pt er der kun 17GB fri. Men det mærkes ikke i samme omfang som når jeg
har 1000MB fri på den 6GB disk der sidder i exServeren (iBog)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 01:07

> mjo, jeg syns jeg kan mærke når jeg booter fra min 300Gb disk i G5'eren,
> pt er der kun 17GB fri. Men det mærkes ikke i samme omfang som når jeg
> har 1000MB fri på den 6GB disk der sidder i exServeren (iBog)

Hvad så når man har partitioneret disken? Gælder det så at der skal
være 10% fri på hver partition, eller er det nok at det er på
boot-partitionen?

Det bliver trods alt til en hel del spildplads...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 14:14

> Hvad så når man har partitioneret disken? Gælder det så at der skal
> være 10% fri på hver partition, eller er det nok at det er på
> boot-partitionen?

Det er bare bootpartition der skal være fri plads på. 10% er ikke et
universelt tal, men det passer meget godt med mine erfaringer mht.
bootpartitioner i 20-40GB størrelsen.

> Det bliver trods alt til en hel del spildplads...

jeps, win2K bliver i øvrigt rigtigt sjovt på en bærbar 400MHz P2, med
96MB ram og 6GB disk, når der kun er 12MB ledig plads tilbage efter
boot.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-01-05 15:54

> [...]

> Det er bare bootpartition der skal være fri plads på. 10% er ikke et
> universelt tal, men det passer meget godt med mine erfaringer mht.

Det passer jo også meget godt med 2-4 GB som minimum.

> jeps, win2K bliver i øvrigt rigtigt sjovt på en bærbar 400MHz P2, med
> 96MB ram og 6GB disk, når der kun er 12MB ledig plads tilbage efter
> boot.

Vi har også problemer med vores server på arbejdet. Den håndterer
Exchange og SuperOffice (vores CMS system) og er konstant nede på
4-500 MB fri plads på C drevet. Det kan den ikke lide... der er dog
ikke mulighed for at sætte større diske i, ifølge vores IT-mand.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 18:45

> [...]

> 4-500 MB fri plads på C drevet. Det kan den ikke lide... der er dog
> ikke mulighed for at sætte større diske i, ifølge vores IT-mand.

Jeres helt nye volddyre CMS? det lyder ikke godt... Han kan vel sætte en
ekstra disk eller et større RAID på istedet.

Fra : Jesper Sommer

Dato : 23-01-05 19:04

Hov - du mener vel CRM system ?

- Jesper

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-05 00:46

Jesper Sommer <dknewsgroups4js@conceptfactory.dk> wrote:

> Hov - du mener vel CRM system ?

Ja, det er vist rigtigt. Altså sådan noget der holder styr på kunder
og ordrer.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-05 00:45

> Jeres helt nye volddyre CMS? det lyder ikke godt... Han kan vel sætte en
> ekstra disk eller et større RAID på istedet.

Nej, nej... vores Sun har ingen problemer med diskplads. Der er stadig
6 TB ledig

Det er serveren til kontorfolket der er problemet. Det er en HP
Pentium III server og har nogle år på bagen, så den er
udskiftningsmoden. Problemet er at vores ordrestyringssystem er noget
speciellavet noget med en masse scripting af Excel og Word, så det er
svært at flytte over på en anden server.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-05 06:43

In article <6gpdc2-l11.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:
> [...]
> speciellavet noget med en masse scripting af Excel og Word, så det er
> svært at flytte over på en anden server.

Nej det er ej. Jeres IT man skal bare lære bruge værktøjer som
TrueImage eller Ghost. Så er det trivielt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-05 00:11

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Nej det er ej. Jeres IT man skal bare lære bruge værktøjer som
> TrueImage eller Ghost. Så er det trivielt.

Han vil i samme omfang skifte fra Windows 2000 Server til Windows 2003
Server...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-01-05 08:53

René Frej Nielsen wrote:

> Han vil i samme omfang skifte fra Windows 2000 Server til Windows 2003
> Server...

hvorfor dog det?

JonB

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-05 14:51

> hvorfor dog det?

Uden at jeg er ekspert i det, så ville han flytte folks konti over på
serveren og opgradere alle maskiner til Windows XP. Det er åbenbart
nemmere med Windows 2003 Server, og det er vel også det der bliver
leveret med de nyeste servere?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-05 22:25

In article <vevhc2-k2k.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> serveren og opgradere alle maskiner til Windows XP. Det er åbenbart
> nemmere med Windows 2003 Server, og det er vel også det der bliver

Der følger slet ikke styresystem med PC servere. De fleste virksomheder
har en MOL/Select etc aftale så de kan købe det billigere selv.

Og at opgradere fra 2000 til 2003 server sker stort set in-place
uden man mærker det som bruger. Hvis i har et domæne kan han så
løfte det til et højere niveau når alle DC'er er opgraderet, men det
mærker brugerne heller ikke rigtigt noget til.

En gang sysprep, og så op med systemet på ny hardware, og så evt
en opgradering bagefter.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-01-05 22:54

Povl H. Pedersen <povlhp@home.terminal.dk> wrote:

> Der følger slet ikke styresystem med PC servere. De fleste virksomheder
> har en MOL/Select etc aftale så de kan købe det billigere selv.

Det har vi osse.

> [...]
> mærker brugerne heller ikke rigtigt noget til.
>
> En gang sysprep, og så op med systemet på ny hardware, og så evt

Det ved du vist mere om end jeg... han forberedte os ihvertfald på, at
det ville tage mange timer, og da han er ekstern er det jo en halvdyr
affære.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-05 19:04

In article <ncqcc2-kvp.ln1@osxserver.rfn.dk>, René Frej Nielsen wrote:
> [...]
> 4-500 MB fri plads på C drevet. Det kan den ikke lide... der er dog
> ikke mulighed for at sætte større diske i, ifølge vores IT-mand.

Jeg ville få ham sendt på IT kursus. Man kan altid smide en større
disk i. Selv SCSI diske fås som 147GB. Og ellers er det bare et eksternt
RAID kabinet eller et SAN til CMS data.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-01-05 00:48

> Jeg ville få ham sendt på IT kursus. Man kan altid smide en større
> disk i. Selv SCSI diske fås som 147GB. Og ellers er det bare et eksternt
> RAID kabinet eller et SAN til CMS data.

Det er en ekstern gut, men han har rimeligt godt styr på det.
Problemet er, at den kører på et internt RAID og diskene kan
tilsyneladende ikke blive større. Det er 36 GB diske, men måske kan
den ikke trække større diske, eller også er de uforholdsmæssigt dyre.

Et ekstern RAID er nok for dyrt i forhold til en ny server, og
maskinener er efterhånden også lidt presset CPU-mæssigt. Problemet er
at hele kontorsystemet er svært at flytte, så det er dyrt i
mandetimer, så chefen vil gerne skubbe det lidt.