Hvordan ska jeg behandle nyt batteri?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-01-05 05:54

Hej

Jeg har min ibook G3 (dametasken) stående, og bruger den aldrig.

Og jeg har smækket et helt nyt batteri i , da det gamle var kaput.

Men jeg har ikke haft det nye batteri i brug overhovedet, så er det ikke
dumt at kalibrere det, når jeg ved at ibook ikkke bliver tændt i meget
lang tid? (Der går år imellem at den bliver brugt)
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : nospam

Dato : 11-01-05 10:23

> [...]
> dumt at kalibrere det, når jeg ved at ibook ikkke bliver tændt i meget
> lang tid? (Der går år imellem at den bliver brugt)

Hvis der virkelig går så længe i mellem, så dør batteriet helt af sig selv.
Medmindre iBook får strøm med jævne mellemrum. Det er ikke batteriet, der
bliver kalibreret, men iBook, som indstiller sig efter batteriet, så den kan
vise korrekt tid tilbage m.m.

Du bør straks tilslutte strømforsyningen i 3 timer, kalibrere batteriet og
så anskaffe dig den vane, at du f.x. en gang om måneden tænder for
strømforsyningen i 3 timer, så batteriet bliver ladet helt op.

Apple skriver om batterier, der ligger "på hylden" og ikke bruges:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=10571

Lithium Ion Batteries (Li-Ion)

â–ª 1 to 2 months - Battery should still have minimal charge to
operate the computer

â–ª 6 to 12 months - Battery can still be charged

â–ª 12 months or more - Uncertain

Batteries may be damaged if stored for prolonged periods with a closed
circuit. The environmental temperature also affects the storage life of any
battery. Cool environments are best, and are assumed for the above
estimates. All storage times are based on storage starting with the battery
fully charged.

For example, schools that may not use their iBook or PowerBook computers
during the summer should fully charge the batteries, remove them from the
computers, and store them in a cool location for the duration of the summer.

mvh Mikael Kern

--
Bolig søges i Århus fra januar 2006: 3 værelser til mig og deledatter 3
Ã¥r!!!

Mikael Kern Film - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk - kernRE@MOVEkern.dk

Fra : Lone Schmidt

Dato : 11-01-05 16:33

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> computers, and store them in a cool location for the duration of the summer.

WOW! Tak for oplysningen!

Det var sgu´godt jeg spurgte, batteriet ar allerede 3 mdr. gammelt, så
jeg følger straks din gode anbefaling
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : nospam

Dato : 11-01-05 16:50

Der er tid nok...

mvh Mikael Kern

--
Bolig søges i Århus fra januar 2006: 3 værelser til mig og deledatter 3
år!!!

Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-01-05 08:30

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Der er tid nok...
>
> mvh Mikael Kern

Ja, men den blev sat til opladning igår, for en sikkerheds skyld, jeg
ved jo ikke hvor længe batteriet evt. har været på "lager".
(Er klar over at det med tidsbegrænsning ikke er en "lagervare",men
alligevel
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Erik Richard

Dato : 12-01-05 20:38

Hej Lone

Lone Schmidt wrote:

> WOW! Tak for oplysningen!

Som Mikael - og Apple skriver, så er det med at få den sat til snarest
mulig, når det er et LIion batteri. Hvis det havde været et NiMH
batteri, så kunne du bare have puttet det i køleskabet, og det ville
være lige så frisk om 3-4 år.

Når det gælder LIion batterier er forholdene lidt anderledes. Hvis ikke
et sådant batteri oplades inden den påførte udløbsdato, så begynder
lithium'et i batteriet at nedbrydes, og i løbet af mindre end et år, vil
batteriet være totalt ubrugeligt, - i og med at lithium'et er så meget
nedbrudt, at det ikke længere kan ioniseres og derved opnå en spænding.

> Det var sgu´godt jeg spurgte, batteriet ar allerede 3 mdr. gammelt, så
> jeg følger straks din gode anbefaling

Sæt strømmen til og lad den oplade 24-36 timer. Herefter tager du
strømkablet fra, tænder iBook'en og lader den stå, indtil batteriet er
så meget brugt, at der ikke er strøm nok til at holde iBook'en igang.

Nu sætter du igen strømkablet til og tænder iBook'en, finder det lille
hjælpeprogram 'Batteriafladning', starter dette program - og glemmer
ellers alt om iBook'en de næste 24 timer.

'Batteriafladning' vil aflade batteriet 100% på nær den lille brøkdel,
der skal til for at holde clockfrekvensen korrekt, men da strømkablet er
sat til, har dette ingen betydning. Efter at batteriet er fuldstændig
afladet, vil opladeren i strømforsyningen nu genoplade batteriet til
fuld spænding.

Gentag processen med at lade iBook'en stå tændt én gang til, brug igen
batteriafladeprogrammet og genoplad.

Når du har gjort det, kan du lade iBook'en blive stående ved strøm hele
tiden uden at være tændt, så vil opladefunktionen i strømforsyningen
genoplde, når batteiets spænding er faldet til et vist niveau. Alle de
nye batterier og opladere fra Apple er såkaldt 'Intelligent', og før den
begynder at oplade vil den aflade en smule, så man undgår 'Memory Lack
Effect' (MLE), hvilket giver batteriet en længere levetid.

En lille ADVARSEL! - Du må _ALDRIG_ sætte iBook'en, så den er dækket og
bnliver varm - mere end +55 grader celsius. Det _kan_ i nogle tilfælde
få et LIion batteri til at eksplodere. Batteriet i en iBook har en
sprængningskraft svarende til en af militærets øvelsesgranater, - altså
dræbende inden for 1 meters afstand!

Du kunne jo fx. sætte iBook'en i netværk med din stationære og bruge den
til fx. backup af vigtige data såsom dine dokumentmapper i både OS 9.x
og X, så vil den blive brugt den smule, der hele tiden vil holde
batteriet optimalt.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Lone Schmidt

Dato : 13-01-05 06:53

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> til fx. backup af vigtige data såsom dine dokumentmapper i både OS 9.x
> og X, så vil den blive brugt den smule, der hele tiden vil holde

Tak for det dybdegående svar

Heldigvis er her så hamrende koldt at den ibook aldrig eksploderer!

Jeg tager altid sådanne forholdsreger alvorligt, og er lige nu rasende
over en reklame.
Jeg kan ikke huske hvad der bliver reklameret for, men det er en mand ,
der sniger sig i køkkenet om natten og varmer noget i microbølgeovnen.
For at kan have "superproduktet" for sig selv, smider han sin jakke over
microbølgeovnen så den ikke larmer!

Problemet er at der sidder en masse børn og kigger, og "lærer" at det må
man godt!!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Lasse Benjaminsen

Dato : 13-01-05 18:07

Alting er farligt! Batterier, microovne, mobiltelefoner,
dankortgebyrer, flodbølger og.. livet.
Jakob Haugaard har sagt det helt klart og enkelt:

"Livet er en seksuel overført sygdom med 100 procent dødelig udgang" .