Install af Jaguar (OS X v10.2) paa beige G~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-01-05 21:34

Hej!

Jeg er nu den heldige ejer af en Mac OS X v10.2 Jaguar, som jeg gerne
vil installerer på en 233MHz beige G3 (Gossamer) der er forsynet med 750
MB RAM. Og jeg har brug for lidt hjælp.

I øjeblikket har jeg System 9.1 på en intern 40GB ATA HDD med mange
applikationer. Det vil jeg gerne bevare.

En eksterne 8GB SCSI HDD, hvor der har ligget en Mandrake 9.1 Linux er
monteret i et ældre Zitech kabinette og forbundet via et ca 1m kabel til
det eksterne SCSI stik bag på Gossamer. Det må være en 16bit SCSI bus.
Aktiv terminering.

Det optimale (hvis man kan sige det om dette setup) ville være at
installere OS X på den interne HDD, der jo er en meget hurtigere disk og
så lægge System 9 på den eksterne HDD.

Men jeg vil gerne først afprøve OS X på maskinen.

Kan jeg installere OS X på den eksterne HDD og så være sikker på, at OS
X installeren ikke piller ved den eksisterende System 9 på den interne
HDD?

Den (OS X) er købt i en butik. Skal der være en Key kode? Eller er det
ligegyldigt?

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-01-05 21:51

> Kan jeg installere OS X på den eksterne HDD og så være sikker på, at OS
> X installeren ikke piller ved den eksisterende System 9 på den interne
> HDD?

Ja.

> Den (OS X) er købt i en butik. Skal der være en Key kode?

Nej.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 10-01-05 22:21

In article <1gq70nt.ujd9rrmci5ixN%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Ja.

Men er det ikke noe med at de gamle maskinenes disk-kontrollere (?) ikke
vil se OS'et, hvis det ikke ligger på de første 9GB av disken? Kanskje
til og med på en partisjon som er innenfor de første 9? Jeg bare spør,
husker ikke helt, men det bør sjekkes, i et hvert fall.

--
/Z

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-01-05 22:26

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> til og med på en partisjon som er innenfor de første 9? Jeg bare spør,
> husker ikke helt, men det bør sjekkes, i et hvert fall.

Disken er på 8 Gb og i een partition, så ingen problemer der.
Spørgsmålet gik vel også kun på om OS9 blev berørt.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-01-05 22:44

> [...]

> til og med på en partisjon som er innenfor de første 9? Jeg bare spør,
> husker ikke helt, men det bør sjekkes, i et hvert fall.

Ja, det står der noget om i en readme fil på CD'en. Nu vil jeg i første
omgang afprøve OS X på den eksterne HDD, der kun er på 8GB. Problemet
som du nævner vil så være der, hvis jeg senere installerer OS X på 40GB
disken.

Det må jeg så huske at ta' højde for til den tid. Det kan vel klares ved
at opdele 40GB disken i flere partitioner?

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Erik Richard

Dato : 11-01-05 00:26

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> omgang afprøve OS X på den eksterne HDD, der kun er på 8GB. Problemet
> som du nævner vil så være der, hvis jeg senere installerer OS X på 40GB

Som sagt, så kan du _IKKE_ installere 10.2 på en ekstern SCSI HD, da den
indbyggede onboard controller ikke understøtter X før 10.2.6.

> Det må jeg så huske at ta' højde for til den tid. Det kan vel klares ved
> at opdele 40GB disken i flere partitioner?

Ja, og husk at de 8gb skal være den første partition.

Men hvad med, om du kunne få brændt din Linux over på en CD eller to,
afhængig af, hvor eget du har installeret, og formater den så med
Diskværktøj fra OS 9.1, og hvis der er plads, kopier så hele din 9.1 med
alt over på den eksterne disk og omformater så den interne og
partitioner den så i 8gb + 32gb.

Du kan altid kopiere din 9.1 med indhold tilbage til den store
partition, så du har stadig 2 valgmuligheder for opstart på den interne
disk, og du kan så bagefter flytte din Mandrake tilbage på den eksterne
HD, så du får 3 forskellige systemer.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 11-01-05 07:38

In article <1gq72rx.1kp772t13xl2w2N%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> [...]
> omgang afprøve OS X på den eksterne HDD, der kun er på 8GB. Problemet
> som du nævner vil så være der, hvis jeg senere installerer OS X på 40GB

Les den lange og grundige post fra Erik R. ang. dette!

--
/Z

Fra : Erik Richard

Dato : 10-01-05 23:34

Zaphod Beeblebrox wrote:

> Men er det ikke noe med at de gamle maskinenes disk-kontrollere (?) ikke
> vil se OS'et, hvis det ikke ligger på de første 9GB av disken?

Det er fuldstændig korrekt. Man kan _IKKE_ installere en OS X 10.2 på en
ekstern SCSI disk på en Beige G3!

> Kanskjetil og med på en partisjon som er innenfor de første 9?
> Jeg bare spør, husker ikke helt, men det bør sjekkes, i et hvert fall.

Det er også korrekt. Beige G3/233 findes i 3 revisioner - A, B og C, men
fælles for alle tre er, at hvis harddisken er større end 8gb, kan OS X
slet ikke installeres på disken uden, at den partitioneres - for Axels
vedkommende i 8gb + 32gb, så 8gb-partitionen ligger først.

Og så lige en tilføjelse her. Hvis det er en OS X 10.2.0, 10.2.1 eller
10.2.2 er der ingen understøttelse af det onboard SCSI kort, dr sidder i
_alle_ de Beige G3 - uanset om det er 233, 266, 300 eller 333mhz!
Onboard kortet er først understøttet fra og med 10.2.5.

mhv. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-05 22:05

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> _alle_ de Beige G3 - uanset om det er 233, 266, 300 eller 333mhz!
> Onboard kortet er først understøttet fra og med 10.2.5.

det er vist korrekt, men det skal osse tilføjes at OSX fra onboard
controleren ej heller vil blive sjovt idet controlleren (MESH) teoretisk
max kan flytte 5mb/sek og i realworld ikke mere end 3MB/sek. den beige
G3 er i fiorvejen håbløs til OSX (pga af grafikkortet samt bus og
hukommelses arkitekturen), og det bliver endnu værre hvis man anvender
onboard controleren der fra Apples side kun var tænkt til scannere,
xzipdrev og 4x CD brændere). ATA kontrolleren kan flytte 16.8 MB/sek og
selv den langsomste disk Apple stoppede i disse modeller kan snildt
flytte 8.5MB/sek.

Jeg og en anden her i gruppen har gennem mere end et år forsøgt at køre
en mail og webserver på beige G3 med 10.2x, og det var aldrig videre
stabilt eller hurtigt (på trods af at de kørte headless og dermed uden
GUI).

Fra : Erik Richard

Dato : 11-01-05 00:17

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
>
> I øjeblikket har jeg System 9.1 på en intern 40GB ATA HDD med mange
> applikationer. Det vil jeg gerne bevare.

Du kan ikke installere OS X på en Beige G3, hvis partitionen / disken er
større end 8gb. Hvis du partitionerer disken skal de 8gb ligge først,
hvilket betyder i Diskværktøj, når du klikker på 'Speciel', at det er
det øverste felt i vinduet til venstre.

Før du installerer OS X 10.2, bør du opgradere din nuværende 9.1 til
9.2.2 - først med upg. 9.2.1, derefter med opd. 9.2.2.

Jeg vil foreslå, at du checker din ROM rev. i Systemprofil. Den skal
hedde §77D42, §77D43, så understøtter din ATA BUS både 'Master' og
'Slave'. Du har formentlig din 40gb disk siddende på ATA BUS 0 ID 0. Sæt
jumperne til 'Slave' og flyt den til ATA BUS 1 id 0 og dit CD drev til
ATA BUS 0 ID 1. Køb dig så en brugt HD - gerne +40gb. Partitioner den så
som beskrevet ovenfor med første partition på 8gb.

> [...]
> monteret i et ældre Zitech kabinette og forbundet via et ca 1m kabel til
> det eksterne SCSI stik bag på Gossamer. Det må være en 16bit SCSI bus.

Du kan _ikke_ installere 10.2.0 - 10.2.5 på en ekstern SCSI disk. DEn
indbyggede onboard SCSI controller understøtter ikke X før med ver.
10.2.6. Så behold hellere din Mandrake også. - Her får du ikke en bedre
Linux end den!

Mht. anskaffelse af en disk til OS X, så kig evt. i
dk.marked.privat.edb.intern. Her kan du ofte finde både Maxtor
DiamondMax Plus 9 og Seagate Barracuda IV eller 7200.7 til en pris på
ca. 200kr. for en 40-60gb disk.

> Det optimale (hvis man kan sige det om dette setup) ville være at
> installere OS X på den interne HDD, der jo er en meget hurtigere disk og
> så lægge System 9 på den eksterne HDD.

Du kan som skrevet slet ikke installere på en ekstern SCSI HD, så du er
faktisk tvunget til at installere på den interne disk og kun på de
første 8gb på disken.

> [...]
>
> Kan jeg installere OS X på den eksterne HDD og så være sikker på, at OS
> X installeren ikke piller ved den eksisterende System 9 på den interne

Hvis du kunne installere på den eksterne SCSI disk, så vil OS X
installeren kun lægge 3-4 preference filer i din indstillingsmappe.
Disse prefs filer er nødvendig for at kunne starte 'Classic' inde fra OS
X. Ellers bliver der ikke rørt ved noget.

> Den (OS X) er købt i en butik. Skal der være en Key kode? Eller er det
> ligegyldigt?

Nej, der kræves ingen kode. Installeren spørger dig godt nok om du vil
reg. hos Apple, med det behøver du ikke gøre, og det har ingen
indflydelse på selve installationen, hvis du ikke gør det.

Du skal være opmærksom på, at dine printer- og modemporte _ikke_ er
understøttet i OS X, så du kan derfor ikke bruge en printer, der bruger
det runde DIN RS232 stik. ADB stikket til tastatur og mus er
understøttet. Diskettedrevet er først understøttet med 10.2.4

Istedet for at bruge den installer, der ligger på OS X installerings
CD'en, kan du vælge at bruge XPostFacto 3.0b12. Hvis du bruger den til
at installere OS X med, så er fx. diskettedrevet understøttet allerede
med 10.1.5 nu, så derfor også med 10.2.0. XPF 3 har også understøttelse
af den indbyggede onboard SCSI kort, men dog med den undtagelse, at man
ikke kan starte fra en ekstern disk, der indeholder en OS X. Her er
download link til XPostFacto 3.0b12:
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/500183/XPostFacto3.0b12.sitx>.

Noget andet, du lige skal være opmærksom på, er, at det ATI Mach64 kort,
som en G3/233 er født med, kun delvis bliver accelereret under OS X. Det
kan sagtens bruges til almindeligt brug, men vil ikke være velegnet til
hverken video afspilning (DVD) eller til de hurtige spil.

Hvis du ikke allerede har det, vil jeg klart anbefale, at du køber et
USB + Firewire kort til den. De kan fås brugte fra ca. 50-75kr. for et
kort med 2x USB 1.1/2.0 og 2x Firewire 1394A (FW400). Monter kortet før,
du installerer OS X, så vil du få de rigtige drivere installeret, hvis
det er nødvendigt.

Jeg har sådan et 2+2 USB/FW kort til overs, så hvis du er interesseret,
skal du få det billigt. Du kan altid kontakte mig på
<5410451m001@_NOSPAM_stofanet.dk> (husk at fjerne blokaden) eller ring
på 40826109.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-01-05 08:44

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> <5410451m001@_NOSPAM_stofanet.dk> (husk at fjerne blokaden) eller ring

Ønsker du, eller andre, en gmail invitation?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 11-01-05 09:43

In article <yu2pt0ctnp1.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Ønsker du, eller andre, en gmail invitation?

Spambotterne kan jo selv finde ud af at finde en så simpel blokade så
Stofas spamfilter klarer sikkert ærterne siden ERS ikke har fundet en
anden løsning.

Fra : Erik Richard

Dato : 11-01-05 19:21

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Spambotterne kan jo selv finde ud af at finde en så simpel blokade

Både og, - det er derfor, jeg har indsat '_', da det bruges meget i
mailadresser...

> så Stofas spamfilter klarer sikkert ærterne siden ERS
> ikke har fundet en anden løsning.

Ja, Stofas filter er faktisk ret effektiv. Jeg har endda kun sat den til
50%s sikkerhed, og i den tid, jeg har haft den, har jeg max fået 8-9
deciderede spams og kun _én_ af de 'berømte' securityupdates.

Fra : Christian Bech

Dato : 26-01-05 14:27

In article <41e41908$0$642$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Christian

> Både og, - det er derfor, jeg har indsat ' ', da det bruges meget i
> mailadresser...

A hva'? Altså tomme tegn eller..?

Fra : Erik Richard

Dato : 27-01-05 00:56

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> [...]

Hvem har fjernet '_' før og efter NOSPAM?

> A hva'? Altså tomme tegn eller..?

A hwa ja? - jeg indsatte '_' - altså understregningstegnet, men kan da
godt se, det er psst væk...

Fra : Christian Bech

Dato : 27-01-05 14:27

In article <41f82e20$0$643$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hvem har fjernet ' ' før og efter NOSPAM?

Det er åbenbart dig selv. Jeg har kigget efter i tråden og de var der
oprindeligt, men de forsvinder i et indlæg du har skrevet.

Fra : Erik Richard

Dato : 27-01-05 18:32

Hej Christian

Nu gør den det igen. - Jeg har ikke slettet understregningstegnet. Jeg
kunne også se dem i den opr. mail i gruppen, men ikke nu mere...
mvh .Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-05 03:01

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Det er åbenbart dig selv. Jeg har kigget efter i tråden og de var der
> oprindeligt, men de forsvinder i et indlæg du har skrevet.

det skyldes at Erik bruger:

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Christian Bech

Dato : 28-01-05 10:01

In article <1gr27kw.ggmhimpm10mqN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> det skyldes at Erik bruger:

Nåeh, den igen.

Fra : Erik Richard

Dato : 28-01-05 18:57

Hej Christian

Lige netop _ikke_ den igen. Det er sjovt nok den eneste gruppe under det
danske usenet system, hvor understregningen forsvinder..! - Og det er
først inden for de sidste ca. 3 uger, det er sket, og det kom efter et
'nedbrud' en nat hos TDC, hvor det var umuligt at få adgang til usenet -
uanset, om man brugte sin egen udbyder, sunsite eller en af de andre
frie udbydere til usenet. - Alle grupper var bare _væk_! - Da den kom
igang igen ca. kl. 05:00, måtte jeg gendownloade samtlige knap 30.000
indlæg i d.e.m - surt.!

Og så vil jeg - ikke nødvendigvis fra dig - gerne have en rimelig
fornuftig forklaring på, hvorfor tegnet altid er med, når det modtages
første gang, og først ved en reply forsvinder det? - Jeg kan tilføje, at
vi på Dartmouth University Server Systems har _nøjagtig_ det samme
roblem, hvis der sendes med fx. Firefox/Thunderbird eller via webmail i
Opera 6.x og 7.54DK og NO, men ikke EN - til Windows, men ikke i Opera 6
til Mac OS X/9.1. Netscape.net havde samme problem med "_", "æÆ", "øØ",
"åÅ" og "—" (lang tankestreg). Det problem blev løst, da de opg.
serveren, og vi fik 250mb gratis plads til hver konto!

Fra : Erik Richard

Dato : 11-01-05 19:15

Hej Thorbjørn

Tak for tilbuddet, men jeg har fået en ny Netscape adgang med 250mb
plads, så jeg har ikke brug for én. - Giv dem til andre.
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-05 22:05

> [...]

> understøttet i OS X, så du kan derfor ikke bruge en printer, der bruger
> det runde DIN RS232 stik. ADB stikket til tastatur og mus er

korrket, dvs modemporten kan bruges til modems men ikke andet.

> Diskettedrevet er først understøttet med 10.2.4

nej, det er slet ikke understøttet.

> [...]
> kan sagtens bruges til almindeligt brug, men vil ikke være velegnet til
> hverken video afspilning (DVD) eller til de hurtige spil.

det er i det hele taget ikke egnet til mere end 16bit farve på OSX.

> [...]
> kort med 2x USB 1.1/2.0 og 2x Firewire 1394A (FW400). Monter kortet før,
> du installerer OS X, så vil du få de rigtige drivere installeret, hvis

her er jeg ikke enig, jeg vil slet ikke anbefale OSX på beige hardware,
ensige investeringer i ekstra hardware for at køre OSX på beige hardware
- det eneste jeg kan komme på, er hvis man vil snuse til hvordan osx
virker uden kan skal bruge det til noget fornuftigt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-01-05 21:41

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg vil foreslå, at du checker din ROM rev. i Systemprofil. Den skal
> hedde §77D42, §77D43, så understøtter din ATA BUS både 'Master' og
> 'Slave'.

[...]

> Så behold hellere din Mandrake også. - Her får du ikke en bedre Linux end
> den!

Tak for alle svarene. Og undskyld denne her lidt lange post.

ROM rev er $77D.40F2. Så ATA busen understøtter ikke flere drev. Jeg har
osse opgivet at installere Mac OS X (10.2 dyt) på maskinen.

Jeg slettede den Mandrake LinuxPPC 9.1 der lå på SCSI drevet. Nu kan jeg
ikke få skidtet til at virke igen.

Installeren (køres fra MacOS 9.1) ser ud til at virke. Jeg kan i disk
partitionering under install få oprettet en lille MacOS HFS partition på
32MB, et Linux drev på ca 7,5GB og et swap drev på ca 1GB - lige som
før. I Summary, til slut under installationen, kan jeg bl.a få netadgang
og adgang til min netværk printer og få udskrevet en test side.

Når jeg har afsluttet installationen og lavet en reboot ligger MacOS HFS
"disken" på skrivebordet.

Men når jeg så skal ind i Rescue, for at hente kerne og initrd filene
får jeg ikke adgang til Linux partitionerne. Med kommandoen "lsparts" i
Rescue terminalvinuet vises kun partitioner på ata-drevet, ikke SCSI
drevet. Partitionerne kan ikke mountes.

Her er output fra pdisk:

: This app uses the SIOUX console library
: Choose 'Quit' from the file menu to quit.
:
: Use fake disk names (/dev/scsi<bus>.<id>; i.e. /dev/scsi0.1,
: /dev/scsi1.3, etc.).
:
: Top level command (? for help): L
:
: Partition map (with 512 byte blocks) on '/dev/ata0.0' (/dev/hda)
: #: type name length base ( size )
: 1: Apple_partition_map Apple 63 @ 1
: 2: Apple_Driver_ATA*Macintosh 54 @ 64
: 3: Apple_Driver_ATA*Macintosh 74 @ 118
: 4: Apple_Driver_IOKit Macintosh 512 @ 192
: 5: Apple_Patches Patch Partition 512 @ 704
: 6: Apple_HFS untitled 78164134 @ 1216 ( 37.3G)
: 7: Apple_Free Extra 10 @ 78165350
:
: Device block size=512, Number of Blocks=78165359 (37.3G)
: DeviceType=0x0, DeviceId=0x0
: Drivers-
: 1: @ 64 for 21, type=0x701
: 2: @ 118 for 34, type=0xf8ff
:
: ATA - couldn't get info
: pdisk: can't open file '/dev/ata0.1'
:
: Partition map (with 512 byte blocks) on '/dev/ata1.0' (/dev/hdc)
: #: type name length base ( size )
: 1: Apple_partition_map Apple 2 @ 1
: 2: Apple_HFS MandrakePPC_9.1_CD_1 1431344 @ 16 (698.9M)
:
: Device block size=512, Number of Blocks=1431360 (698.9M)
: DeviceType=0x1, DeviceId=0x1
:
: ATA - couldn't get info
: pdisk: can't open file '/dev/ata1.1'
:
: Partition map (with 512 byte blocks) on '/dev/scsi0.0' (/dev/sda)
: 2: Apple_Driver43*Macintosh 54 @ 64
: 3: Apple_Driver43*Macintosh 74 @ 118
: 4: Apple_Driver_IOKit Macintosh 512 @ 192
: 5: Apple_Patches Patch Partition 512 @ 704
: 6: Apple_HFS MacOS 65536 @ 1216 ( 32.0M)
: 7: Apple_UNIX_SVR2 Linux Native 15800320 @ 66752 ( 7.5G)
: 8: Apple_UNIX_SVR2 swap 2049168 @ 15867072 (1000.6M)
:
: Device block size=512, Number of Blocks=17916239 (8.5G)
: DeviceType=0x0, DeviceId=0x0
: Drivers-
: 1: @ 64 for 23, type=0x1
: 2: @ 118 for 36, type=0xffff
:
: pdisk: can't open file '/dev/scsi0.1'
: pdisk: can't open file '/dev/scsi0.2'
: pdisk: can't open file '/dev/scsi0.3'
: pdisk: can't open file '/dev/scsi0.4'
: pdisk: can't open file '/dev/scsi0.5'
: pdisk: can't open file '/dev/scsi0.6'
: Top level command (? for help):

Der er altså 3 devices, en 40GB ata disk, et CD drev med Mandrake Linux
PPC CDen og et 8GB SCSI drev. Som det fremgår af pdisk kommandoen L (=
list all devices' maps) er der af een eller anden grund ikke adgang til
SCSI diskens partitioner.

Jeg har haft en mistanke til den 4. partition, Apple_Driver_IOKit, men
en søgning på Google giver ikke nogen indikation af at der skulle være
noget specielt med den.

Partitionen /dev/scsi0.6 (eller /dev/sda6) er den Mac OS HFS partition,
som blev oprettet under installationen og som på normal vis mounter som
en disk på skrivebordet ved boot under MacOS 9.1. Partitionerne 7 (Linux
root) og 8 (Linux swap) kan ikke ses fra MacOS 9.1. Dette er normalt.

Jeg har osse prøvet at starte Linux fra BootX, men her kommer der en
meddelse om, at boot loaderen ikke kan findes en root partition. Jeg har
endvidere prøvet med at partitionere SCSI disken før install, med både
Apples Drive Setup fra MacOS 9.1 og FWBs HDT (version 3) men med det
samme resultat, hvor boot loaderen ikke finder root partitionen.

Er der een, der kan give et bud på hvad der er galt? Mandrake Linux 9.1
har kørt før, på samme maskine. Det eneste der er sket er, at jeg har
forsøgt med installation af Mac OS X, både v.hj.a OS X installeren og
XPF (version 2.2.5).

Version 3 af XPF kræver Stuffit 7, hvor arkivet er kodet med en ny
algoritme og som vist nok kun kan afvikles under Mac OS X. I øvrigt ret
genialt - not!

> [...]
> Disse prefs filer er nødvendig for at kunne starte 'Classic' inde fra OS
> X. Ellers bliver der ikke rørt ved noget.

Findes der mon en oversigt over disse preference file et sted?

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Erik Richard

Dato : 25-01-05 00:38

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Tak for alle svarene. Og undskyld denne her lidt lange post.
>
> ROM rev er $77D.40F2. Så ATA busen understøtter ikke flere drev. Jeg har
> osse opgivet at installere Mac OS X (10.2 dyt) på maskinen.

Jo, du kan stadig montere 4 enheder på den, men du vil kun være istand
til at boote fra ATA BUS 0 ID 0 og ATA BUS 1 ID 0.

> [...]
> og adgang til min netværk printer og få udskrevet en test side.
>
> Når jeg har afsluttet installationen og lavet en reboot ligger MacOS HFS

Det skal den også gøre.

> [...]
> får jeg ikke adgang til Linux partitionerne. Med kommandoen "lsparts" i
> Rescue terminalvinuet vises kun partitioner på ata-drevet, ikke SCSI

Hm, her er jeg rent Linux-mæssigt ved at være off, men den burde da
efter min mening også kunne se SCSI drevet / partitionerne.

Der er et eller andet i baghovedet, der siger 'BootX 2.xx'. Det var den,
jeg brugte, da jeg ville forsøge mig med Mandrake. - Jeg opgav det, da
jeg ikke kunne få et ordentlig fungerende forstørrelsessystem ala
CloseView til OS 7.x-9.x eller ZoomView til OS X 10.2.x eller nyere.

Så her må 'Linuxisterne' træde i funktion...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-01-05 11:45

> [...]
> HDD?
>
> Den (OS X) er købt i en butik. Skal der være en Key kode? Eller er det

Glem det.

Køb en brugt G4.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-05 07:12

> Glem det.
>
> Køb en brugt G4.

Det er ikke pengene, men de store lyse lokaler...