Er det virus eller fejl?
Fra : Preben Virkus

Dato : 08-01-05 05:58

På Apple PowerPC G4 har jeg følgen problem i OS 9,1:

Tastaturets K tast reagerer som den eneste ikke ved almindelig brug.
Holdes K tasten derimod nede i længere tid ca. 1-2 sek. får jeg flere K'ere
afhængigt af hvorlænge tasten holdes nede.

Først troede jeg at tastaturet havde en fejl - med fejlen opstår også med
andre mac tastaturer.

Hvis nogen kender til problemet eller har en løsning modtages denne med tak.

Preben

Fra : Erik Richard

Dato : 09-01-05 00:08

Hej Preben

Preben Virkus wrote:
> På Apple PowerPC G4 har jeg følgen problem i OS 9,1:

Hvilken G4 model? - Er det den lille 350mhz med ADB indgang - eller er
det en alm. med USB tilslutning af tastatur?

> Tastaturets K tast reagerer som den eneste ikke ved almindelig brug.
> Holdes K tasten derimod nede i længere tid ca. 1-2 sek. får jeg flere K'ere
> afhængigt af hvorlænge tasten holdes nede.

Prøv først at fjerne flg. filer fra indstillingsmappen
- ASLM Preferences
- CarbonLib Preferences (US)
- Embedding Preferences
- Expansion Manager-indst.
- Finder-indstillinger
- FontAnnexFile
- Language Kit Preferences
- Mac OS-indstillinger
- Navigeringsfunktioner (er en mappe med div. indst.)
- Skift program-indstillinger
- System-indstillinger
- Tastaturindstillinger
- TSM Preferences

Genstart og indstil Finder indstillinger igen fra menuen 'Rediger' ->
'Indstillinger' og vælg så igen den skærmindstilling, du har brugt i
kontrolpanelet 'Udseende'.

> Først troede jeg at tastaturet havde en fejl - med fejlen opstår også med
> andre mac tastaturer.
>
> Hvis nogen kender til problemet eller har en løsning modtages denne med tak.

Umiddelbart ville jeg også sige, det er en fejl i tastaturet, men når
det gælder for flere tastaturer, så kan det være forskelligt.

- Hvis du bruger ADB tastatur
Defekt ADB indgang på selve maskinen
- Hvis du bruger ADB tastatur med iMate
Defekt iMate

- Hvis du bruger direkte tilslutning med USB tastatur
Den port, du tilslutter er ved at stå af, - eller der sidder et eller
andet på en af de små stikben.
Prøv derfor med en støvsuger med lav sugestyrke at fjerne evt. støvkorn
fra USB portene.

- Hvis fejlen er på begge USB porte
Så er jeg bange for, at det er USB kontrolleren, der er ved at stå af.

- Hvis du tilslutter via en 'USB hub'
Det kan i så fald være selve hub'en, der er noget galt med. Det problem
har jeg selv haft med en PowerLogix hub. Hvis jeg fx. sætter
strømforsyningen til den, så virker tastaturet slet ikke...
Og så vil jeg anbefale, at du tilslutter tastaturet direkte til
maskinen, da de alm. Apple USB tastaturer bruger temelig meget strøm.

Du kan så tilslutte mus + evt. andet udstyr til tastaturets 2 USB porte.
Du må dog ikke tilslutte hverken printer eller scanner til tastaturets
USB, så dør enten tastatur, printer, scanner eller i de fleste tilfælde
alle 3 enheder. Der er simpelthen ikke strøm nok på de to indb. USB
porte. Det kan derfor anbefales, at du køber et ekstra USB kort og
sætter i en af PCI portene. Her skal du blot have et USB PCI kort med
OHCM ver. mindre end 2.0, for at den er både OS 9.x og X kompatibelt -
svarende til USB 1.0/1.1 + 2.0.

Kort, der garanteret fungerer på både OS 9.x og X er bl.a.:
Keyspan, OrangeMicro, MacAlly, PowerLogix Combo (USB+FW) m.fl.

Håber det løser problemet
mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:30

Preben Virkus <virkus@mailme.dk> wrote:

> [...]
> andre mac tastaturer.
>
> Hvis nogen kender til problemet eller har en løsning modtages denne med tak.

Dit tsatsur er møgbeskidt, krads cigaretskode, klisteret cola og
pizzaresterne op , læg det i et sulfobad natten over og lad det tørre på
radiatoren i en dag eller to.

hjælper det ikke er der tale om en elektronisk fejl og du bør kassere
dit tastatur.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-01-05 14:20

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Dit tsatsur er møgbeskidt, krads cigaretskode, klisteret cola og
> pizzaresterne op , læg det i et sulfobad natten over og lad det tørre på
> radiatoren i en dag eller to.

Klamt, læg hellere tastaturet i sulfobad!
--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>

Fra : Erik Richard

Dato : 15-01-05 20:41

Hej Michael

Hehe... Helt skævt er det nu ikke. Lasse på OfficeLine her fortalte, at
de engang fik et ualmindelig møgbeskidt ISO II (Saratoga) tastatur ind
til rensning, og de kunne simpelthen ikke få det rent, så var der én
deroppe, - jeg mener, det var Klaus K., der foresløg at smide den i en
opvaskebalje med noget sulfo og lade den ligge natten over...

De gjorde det !!!! - Dagen efter skyllede de den adskillige gange og lod
den tørre i et døgns tid for at være sikker, hvorefter de satte den til
en gl. maskine, - OG DEN VIRKEDE 100%!!

Jeg vil dog ikke anbefale, at man gør forsøget med et USB tastatur..

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 20:55

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jeg vil dog ikke anbefale, at man gør forsøget med et USB tastatur..

hvorfor ikke?