Grafikkort til Mac - skal det være Mac edi~
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-01-05 10:21

Kan se på edbpriser.dk at et ATI Radeon 9000 mac edition kort koster 1171,-
inkl. moms. Skal det absolut være et mac edition eller kan jeg bruge et ATI
Radeon 9600 som virker i en PC? Hvad er forskellen på Mac edition og så et
alm. AGP kort?

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-01-05 12:55

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> Radeon 9600 som virker i en PC? Hvad er forskellen på Mac edition og så et

jeg har hørt at nogle kort kan man med, og andre kan man ikke da
deres firmware kræver en x86 cpu. Teknisk set kunne man så bare
oversætte x86 koden til powerpc, eller emulere det, det er vist
kun ved boot det skal bruges.

JonB

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-05 13:16

Jon Bendtsen <noone@example.com> skrev 2005-01-07:

> [...]
> deres firmware kræver en x86 cpu. Teknisk set kunne man så bare
> oversætte x86 koden til powerpc, eller emulere det, det er vist

Problemet ligger i den firmware der initialiserer kortet. Nyere GFX kort kan
firmware opdateres og nogle producenter lægger både PPC og X86 firware ud på
nettet.

Hvis det er tilfældet kan man taget et kort beregnet for henholdsvis PPC
eller X86 go flashe det til at virke på hendholdsvis X86 eller PPC.

Selve hardwaren er ligeglad. Den sidder bare for enden af en bus (AGP/PCI)
og venter på at lave noget. De fleste kort starter med at memorymappe deres
firmware op i hukommelsen og så bede processoren eksekvere opstartskoden så
der kommer billede på skærmen før GFX driveren er loadet.

Det er deri problematikken ligger.

Jeg ved at der findes MAC sider om at købe billige PC kort og reflashe dem
til ditto mac versioner, men jeg kan ikke lige på stående fod huske om det
er ATI kort eller NVIDIA kort man kan gøre det med (eller begge).

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:30

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Jeg ved at der findes MAC sider om at købe billige PC kort og reflashe dem
> til ditto mac versioner, men jeg kan ikke lige på stående fod huske om det
> er ATI kort eller NVIDIA kort man kan gøre det med (eller begge).

Pt. er der vist ingen shipping kort, ATI er påpasselige med at udstyre
alle PC kort med en flash ROM der lige akkurart er for lille til at
kunne indeholde ATI's Mac ROM. ATI's egne R8500 er vist de seneste der
med sikkerhed kunne flashes. - ellers skal man i gnage med at afmontere
flash ROM'en og erstatte den med en større. Jag kan evet hitte et link
omhandlednde modifikationen på et R9800PRO

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:30

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote:

> Kan se på edbpriser.dk at et ATI Radeon 9000 mac edition kort koster 1171,-
> inkl. moms. Skal det absolut være et mac edition eller kan jeg bruge et ATI
> Radeon 9600 som virker i en PC?

det skal være macedition.

> Hvad er forskellen på Mac edition og så et alm. AGP kort?

firmwaren på kortet, kam enten initialiseres af BIOS (PC) eller
OpenFirmware (mac, sun etc.) I princippet er der inrtet der hindrer en
producent i at udstyre firwaren med SW til såvel BIOS som OpenFirmware,
visse Nvidia GF2mx kom i sin tid med begge.

Så dÅmme er ATI ikke...