Mailprogram
Fra : Martin Sorensen

Dato : 06-01-05 22:38

Hej ng;

Sidder med Eudora 5.2(Crippleware) på 10.2.8 på min Cube, men er lidt træt
af at Spamfiltrering er mangelfuld og at der ikke integreres med OS X
adressebog.

Jeg overvejer så at finde en anden klient, og kan måske få mig selv til at
betale for den hvis den er god nok.

Hvordan er Mail under 10.3?

Mailsmith 2.1 skulle være rigtig god, men koster da også USD99,95.

Entourage har jeg haft åbnet en gang, det kunne jeg ikke holde ud.

Andre alternativer? Har I links til nogle review fra den nærmeste fortid?
Jeg fandt et fra 2002, men der er nok sket noget siden.

Vigtigt:
- Nem import fra Eudora
- Integration med adressebog
- Spamhåndtering

Uvigtigt:
- HTML (det meste er alligevel spam/nyhedsbreve)
- pænhed (det er ikke derfor jeg overvejer at droppe Eudora)

mvh

Martin

Fra : Klaus Harbo

Dato : 06-01-05 23:26

Martin Sorensen wrote:
> [...]
>
> Uvigtigt:
> - HTML (det meste er alligevel spam/nyhedsbreve)
> - pænhed (det er ikke derfor jeg overvejer at droppe Eudora)

Jeg har brugt Thunderbird fra mozilla.org gennem de sidste mange
måneder, og er vældigt tilfreds med det. Jeg er lige skiftet til
Macintosh og kan med tilfredshed konstatere at Thunderbird er lige så
fin under OS X. Check http://www.mozilla.org/products/thunderbird.

Mange Mac-brugere foretrækker dog utvivlsomt Apple's Mail, med
integration til Adressebog m.v.

-Klaus.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-05 00:14

Martin Sorensen <santana.sorensen@THISget2net.dk> wrote:

> [...]
> adressebog.
>
> Jeg overvejer så at finde en anden klient, og kan måske få mig selv til at

Eudora er kommet i en version 6.

> Entourage har jeg haft åbnet en gang, det kunne jeg ikke holde ud.

Jeg gik fra Eudora 4 til En'rage 9 (i Office:mac 2001) mest på grund af
integrationen til stavekontrollen - og så fordi den understøtter utf-8.

Efterhånden syntes jeg ikke den er så slem. Den ka' f.eks osse bruges
som supplement til MacSOUP, til at hente en fil i de binære
nyhedsgrupper. Somme tider er der en der sender en scannet kopi af et
brev i forbindelse med diskussion i en nyhedsgruppe.

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 07-01-05 10:59

In article <santana.sorensen-0601052237420001@192.168.0.109>,
santana.sorensen@THISget2net.dk (Martin Sorensen) wrote:

> [...]
> adressebog.
>
> Jeg overvejer så at finde en anden klient, og kan måske få mig selv til at

Jeg har brukt Eudora i ti år, men har nylig gått over til Mail.app,
etter megen sjelekval. Jeg trengte å bruke en "sikker" mailserver med
uavhengig autentisering av POP og SMTP, og det ble meget kronglete å få
det til i Eudora, selv om det altså lar seg gjøre. Mail håndterte det
med en gang jeg satte det opp. Da jeg i tillegg fant en god måte å
migrere på (se under), var det gjort.

[...snip...]

> Vigtigt:
> - Nem import fra Eudora

Bruk Eudora Mailbox Cleaner. (http://homepage.mac.com/aamann/) til den
jobben. Den fungerer ypperlig og er gratis. Les veiledningen; som det
står, er det noe av en pain in the *ss å gjøre dette manuelt. Jeg
importerte mellom 30 og 40 tusen meldinger og nærmere tusen kontakter,
og måtte bare rydde litt i adresse boken etterpå. Helt uproblematisk.

> - Integration med adressebog
> - Spamhåndtering

Her er Mail.app (altså Apple's mailprogram) !meget! bra på begge.

Jeg trodde jeg skulle savne mange ting i Eudora, slik som filtrene og
søke-egenskapene, men det viser seg at Mail fungerer i alle fall >95% på
disse feltene. Da kan jeg leve med det, fordi altså integrasjonen med
OSX er så mye, mye bedre. Man slipper føllelsen av å arbeide mot
maskinen hele tiden.

> Uvigtigt:
> - HTML (det meste er alligevel spam/nyhedsbreve)
> - pænhed (det er ikke derfor jeg overvejer at droppe Eudora)

Nå er jo Mail.app helt OK på disse feltene også, og det _gjør_ jo ikke
noe, eller?

Et par andre tips på Mail for gamle Eudorabrukere:
- Ta tiden til å organisere mailboksene på nytt. Jeg hadde mange, mange
mailbokser i Eudora. Under Mail har jeg samlet dem i større (hele år i
arkivet istf. måneder, osv), fordi Mail liker å søke i en og en mailbox.
Til gjengjeld er det raskt.

- La Mail få tid til å indeksere alle de importerte mailbokser. Det er
alfa og omega for søkkehastigheten. Det gjøres enklest ve å åpne dem
etter importen, en for en, og la Mail gjøre jobben sin.

- Ta tid til å rydde opp i Adresseboken. Eudora tillater nicknames som
inneholder alt for lite informasjon, slik som _kun_ en epostadresse. I
tillegg sliter importen litt med grupper.

Lykke til!

--
/Z

Fra : Martin Sorensen

Dato : 07-01-05 21:39

In article <diskworld-79ED30.11584007012005@individual.net>, Zaphod
Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

<En masse nyttig info>

Jeg tror strategien er at skifte til Mail under 10.2.8 for nu, og så
opgradere til 10.3 når 10.4 kommer ud (så kan den nok købes billigt

Hvis jeg så synes jeg mangler noget, kan jeg så se på MailSmith.

Jeg er ret lun på at nøjes med en adresse bog til min mobil og computer!

Næste projekt bliver så en anden nyhedslæser i stedet for MT-NewsWatcher 2.4.4.

Det og Photoshop 5 er de eneste programmer jeg kører under Classic!

Har prøvet MacSoup, kunne ikke lide den. Og MTNW til OS X var uendelig sløv.

Tak for hjælpen til alle!

Martin

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 07-01-05 21:55

In article <santana.sorensen-0701052138420001@192.168.0.123>,
> [...]

> 2.4.4.

> Har prøvet MacSoup, kunne ikke lide den. Og MTNW til OS X var uendelig sløv.

Jeg bruker MT-NW 3.4 for OS X, og begynner også å merke at den er "long
in the tooth", som man sier, selv om hastigheten i og for seg ikke er
noe å si på (hvis det er det du mener med "uendelig sløv"). Men den gjør
nytten, bevares. Jeg har heller ikke klart å bli venner med MacSoup.
Synd, jeg hører man skryter meget av den. Finner du interessante
alternativer, så si fra her?

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:30

Martin Sorensen <santana.sorensen@THISget2net.dk> wrote:

> Og MTNW til OS X var uendelig sløv.

det er ikke min erfaring. Unison er lang værre.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-01-05 08:14

In article <1gq3cpg.1wt365f10zor96N%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> det er ikke min erfaring. Unison er lang værre.

Jeg kommenterede det ikke før, for det kommer vel an på computeren og
måske forbindelsen. Men jeg kommer i tanker om, at jeg sidder her med
MT-NewsWatcher på en gammel 233 MHz iMac, og det går da fint.
Langsommere kan det vel ikke blive under OS X.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-01-05 12:17

> [...]

> Jeg overvejer så at finde en anden klient, og kan måske få mig selv
> til at betale for den hvis den er god nok.

Hvorfor ikke bare en nyere Eudora? Det er da et godt program, og der er
kommet avanceret spamkontrol. Her er links omtale af ver. 6.0, 6.1 og
6.2:

<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=07342>
"Eudora still doesn't use Apple's Address Book, although the more I see
other applications trying to tie into Apple's Address Book, the more I'm
unsure that it's currently a good universal solution because different
applications have different requirements from a contact database."

<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=07633>
<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=07900>
<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=07934>
Her tales også pænt om Microsoft Entourage.

> Hvordan er Mail under 10.3?

Den er fin. Jeg gik fra Eudora til den for 3 år siden, da jeg gik over
til Mac OS X. Den er meget flottere og kan vise nyhedsbrevene fra Apple
rigtig flot med billeder og det hele. Men den kan ikke konfigureres i
detaljer som Eudora. Til gengæld er den fint integreret, og spamfilteret
fanger det meste, selv om der også ryger en del igennem. Men hellere
det, end der bliver frafiltreret noget forkert.

> Mailsmith 2.1 skulle være rigtig god, men koster da også USD99,95.

Ingen personlig erfaring. Her er en god artikel fra en switcher. TidBITS
har generelt gode artikler. Så kan du søge videre på omtale af ændringer
i de nyere versioner i TidBITS:

<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=07289>

> Uvigtigt:
> - HTML (det meste er alligevel spam/nyhedsbreve)
> - pænhed (det er ikke derfor jeg overvejer at droppe Eudora)

Er du gal? Stil er vigtigere end substans. Det er vel derfor, vi bruger
Mac.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 07-01-05 12:25

In article <news-E6952E.12171507012005@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bare en nyere Eudora?

1) Den koster penger
2) Den er meget konfigurerbar, men krever også en god del konfigurering
i mange tilfeller
3) Den har mange "egne" måter å gjøre ting på, måter som ofte oppleves å
være "mot systemet" på maskinen. (Adressehåndtering er kun ett eksempel)
4) Brukergrensesnittet er - vel, for å si det pent - gammeldags

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:30

> [...]

> adressebog.
>
> Jeg overvejer så at finde en anden klient, og kan måske få mig selv til at

vældig god, især i sammnenligning med mail under 10.2. Junkmail filteret
er det bedste der fås. Såvel POP3 og IMAP klineten er osse ganske
udmærkede omend de er lidt langsomme hvis man slår indexeringen til.
Tilgængæld søgefunktionen ufattelig hurtig.

> Mailsmith 2.1 skulle være rigtig god, men koster da også USD99,95.
>
> Entourage har jeg haft åbnet en gang, det kunne jeg ikke holde ud.

Den er ellers god, bortset fra at man er på røven hvis databassen (alt
lagres i én enkelt fil) går i stykker - og det gør den desværr med
jævnlig mellemrum. Har man rigtig meget mail er Entourage ej heller
løsningen da databasen max kan være 4GB.

> Andre alternativer? Har I links til nogle review fra den nærmeste fortid?
> Jeg fandt et fra 2002, men der er nok sket noget siden.
>
> Vigtigt:
> - Nem import fra Eudora

her duer alle

> - Integration med adressebog

Mail.app, Gyzamail (har ikke imap)

> - Spamhåndtering

Mail.app og Mozilla (evt thunderbird)

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 09-01-05 07:15

In article <1gq3cdp.hfqdyk55fyv1N%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Har man rigtig meget mail er Entourage ej heller
> løsningen da databasen max kan være 4GB.

Men pass på Mail.app også her! Maksgrensen er såvidt jeg vet 2GB, og den
lagrer også vedlegg i samme fil - dersom man ikke selv lagrer dem andre
steder. Og går man over grensen, kan man få vansker.

Hvorfor i all verden oppretter ikke disse programmmene bare automagisk
mailbox_0.mbx, mailbox_1.mbx..., eller noe sånt? Eller gir en advarsel i
det minste? Hm.

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 07:46

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> Men pass på Mail.app også her! Maksgrensen er såvidt jeg vet 2GB

jeg har haft mailboxe der er større end én 2GB i mail.app uden
problemer. mbox formatet har såvidt jeg ved ikke en øvre grænse.

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 09-01-05 07:53

In article <1gq42ll.rga4ui1k0ookpN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> jeg har haft mailboxe der er større end én 2GB i mail.app uden
> problemer. mbox formatet har såvidt jeg ved ikke en øvre grænse.

OK. Jeg innrømmer at dette er annenhånds informasjon - jeg har nemlig
passet på å holde meg under 2G. Forhåpentligvis har du rett.

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 08:26

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> OK. Jeg innrømmer at dette er annenhånds informasjon - jeg har nemlig
> passet på å holde meg under 2G. Forhåpentligvis har du rett.

det har jeg, iøvrigt er situatioen mht. entourage langt værre idet den
øvre grænse omfatter ALLE mailboxe idet der bruges én fil til at lagre
dem alle.
Det betyder osse at man mister alle sine mailboxe såfremt den fil disse
lagres i går i udu.

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 09-01-05 08:34

In article <1gq44kl.120o49nkdnbuuN%nospam@reippuert.dk>,
> [...]

> dem alle.
> Det betyder osse at man mister alle sine mailboxe såfremt den fil disse

Da blir jo saken adskillig verre, ja. Mail lagrer i alle fall separate
mailbokser. OK, da kjører vi trøstig av sted med Mail!

--
/Z