Kommando-tegnet
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 06-01-05 15:38

også kaldet museums-tegnet;

hvordan får jeg dette tegn frem?

Det skal endda være i system-fonten, hvormed jeg mener den font, der
bruges i menuerne (altså helt i toppen af skærmen).

PFT,
Jens

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 06-01-05 15:59

In article <1gpz4ou.dy2gpt1pxc474N%no@way.dk>,
no@way.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> [...]
>
> Det skal endda være i system-fonten, hvormed jeg mener den font, der
> bruges i menuerne (altså helt i toppen af skærmen).

Den ligger i alle fall på Unicode 2318, alt. UTF8: E2 8C 98.

I min Character palette (under Tastatur-menyen i høyre overkant av
skjermen) finner jeg den under Unicode, Miscelaneous Technical, og den
kan settes rett inn i et hvilketsomhelst unicode-klart program (F.eks.
Text Edit).

BTW: Systemfonten du referer til mener jeg heter Charcoal. Men symbolet
du er ute etter finnes i ff.eks. Lucida Grande også, og sikkert de
fleste Unicode-fonter.

--
/Z

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-01-05 16:29

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> [...]
>
> Det skal endda være i system-fonten, hvormed jeg mener den font, der
> bruges i menuerne (altså helt i toppen af skærmen).

I Mac OS 9 kan se i "Tastatur og skrift", at det er Ctr. alt q. Tegnet
findes dog i visse skrifter, f.eks. Charcoal og Chicago.
Tilsyneladende denne tastkombination ikke i Mac OS X.

I Mac OS X kan fra f.eks. TextEdit åbne "Specialtegn" i Redigermenuen og
finde tegnet - dog stadigkun i visse skrifter. Det er mig imidlertid
umuligt at finde ud af, hvilken tastkombination det er.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 06-01-05 16:45

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> finde tegnet - dog stadigkun i visse skrifter. Det er mig imidlertid
> umuligt at finde ud af, hvilken tastkombination det er.

ctrl-t virker i de fleste skrifttyper

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 06-01-05 16:47

> [...]

> finde tegnet - dog stadigkun i visse skrifter. Det er mig imidlertid
> umuligt at finde ud af, hvilken tastkombination det er.

ctrl-q giver museumstegnet og ctrl-t giver det afbidte æble i de fleste
skrifter.

Mogens Thyregod
moth@mothsoft.dk
www.mothsoft.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-01-05 17:55

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> ctrl-q giver museumstegnet og ctrl-t giver det afbidte æble i de fleste
> skrifter.

Ikke på mit PB G4-tatatur.

Forresten - er der nogen, der kan fortælle baggrunden for, at
comm.-tasten har dette dobbelte symbol på sig - æblet og museumstegnet?
Sidstnævnte ser man jo ikke ellers andre steder i Apples grafiske linie
på samme måde som æblet.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Rolf Thorup

Dato : 06-01-05 18:23

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> comm.-tasten har dette dobbelte symbol på sig - æblet og museumstegnet?
> Sidstnævnte ser man jo ikke ellers andre steder i Apples grafiske linie

Tjek:

http://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story=Swedish_Campground.txt&sortOrder=Sort%20by%20Date

for info om museumstasten.

Mvh Rolf

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 06-01-05 18:44

In article <41dd73cf$0$22690$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
Rolf Thorup <rolfrolf@hotmail.com.invalid> wrote:

> Tjek:
>
> http://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story=Swedish_Campgroun
> d.txt&sortOrder=Sort%20by%20Date
>
> for info om museumstasten.

Den har som de sier der, vært med helt siden starten. Og den brukes også
i Norge på samme måte som man beskrev det i artikkelen, altså som symbol
på skilter som viser til severdigheter. Hva med Danmark?

--
/Z

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-05 20:34

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

>Hva med Danmark?

......det samme - derfor kalder vi den hér i landet for
"museumstasten/seværdighedstasten"

M.

Fra : Erik Richard

Dato : 06-01-05 21:43

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> .....det samme

Hm, Det har jeg nu aldrig lagt mærke til, men det skyldes nok, at skilte
ikke er dem, jeg ser bedst.

> - derfor kalder vi den hér i landet for
> "museumstasten/seværdighedstasten"

Det forstås... Men selve symbolet er langt, langt ældre. Det er et
gammelt kristent symbol, der symboliserer 'helhed' ('omnis' på latin),
samtidig også det uendelige ('omnis omni'). Det stammer formentlig fra
de første kristne årtier og livet i de romerske katakomber, hvor det
sammen med fisken ('IXTUC' på græsk), og det blev formentlig brugt til
at vise vej til de skjulte gudstjenesterum nede i katakomberne. - Hvem
ville lægge mærke til et lille symbol som  + en fisk med en -> eller <-
til at angive vejen til netop den hule, hvor gudstjenesten skulle
afholdes. Størrelserne kunne variere - ligeledes placeringen. Men
normalt var de kun ca. 5 til 6 cm og placeret meget højt oppe på gangens
sidevæg eller i gulvet. Og oftest var de blot tegnet med kul, så de
kunne viskes ud igen, så de romerske soldater ikke kunne finde dér, hvor
enighederne holdt til.

Der står noget om disse symboler i bl.a. Holmquist&Nørgaard,
Kirkehistorie bd. I-III (1973-76, Kbh), Einar Molland,
Konfesjonskunnskap (1975 udg. Oslo), samt i en lille bog om alverdens
symboler og deres opr., som jeg har, men ikke kan huske, hvad hedder.

Symbolet ser endda ud til at være endnu ældre end de første kristne
menigheder, da man har fundet det samme symbol indhugget i sandsten i
både Det indre Mongoliet, Det ydre Mongoliet og i flere nordkinesiske
bjergområder. Men fælles for dem alle, uanset hvor de kommer fra, er, at
symbolet bruges om noget tilbagevendende - 'helhed' - jvf. 'omnis'.

Symbolet er formentlig kommet til Nærorienten/Lilleasien og senere til
Grækenland og Rom sammen med handelskaravaner og skibe, der har sejlet i
Det østlige Middelhav.

Et andet symbol, der just ikke længere er velset, er hagekorset. Det
stammer ligeledes fra Kina og senere de første kristne menigheder. I
Kina betyder det 'livets gang' ligesom det buddhistiske hjul, og i de
tidl. kristne menigheder betød det 'verdens gang'.

Symbolet kom til Norden formentlig via de russiske floder og de svenske
vikinger / vægringar og deres rejser helt fra den tidlige middelalder.
Der er nogle få runesten primært i Sverige og i Estland, der har en
meget stiliseret udgave af samme symbol. I sverige og Estland blev
symbolet mest brugt til at symbolisere en familieklan, som jo også er en
slags 'helhed', da det oftest var en klan, der lavede en rune til at
markere deres bosted / begravelsessted.

Det var så den historiske og teologihistoriske udredning...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 06-01-05 22:19

In article <41dda2d5$0$13729$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det var så den historiske og teologihistoriske udredning...

Tusen takk! Det var meget interessant og hyggelig å få vite.

--
/Z

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-01-05 23:26

In article
<1gpzidt.1hdlgzi5ihw08N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> .....det samme - derfor kalder vi den hér i landet for
> "museumstasten/seværdighedstasten"
>
> M.

Da jeg var på Aarhus Universitet hed den altid "Moesgård-tasten".

--
Lasse Hillerøe Petersen | "I met someone who looks a lot like you,
----------------------------+ she does the things you do;

Fra : Morten Lind

Dato : 07-01-05 07:27

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Da jeg var på Aarhus Universitet hed den altid "Moesgård-tasten".

He, he - det har jeg hørt om - var det ikke en troll, der huserede
hér, eller.....?
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 07-01-05 09:44

In article
<1gq0cle.llyjxm9xwnswN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> He, he - det har jeg hørt om - var det ikke en troll, der huserede
> hér, eller.....?

Nej!!! Du tænker på Søren Mosegaard. Moesgård er et museum i
Marselisborgskovene: http://www.moesmus.dk/

Det er nærmest blasfemi at forveksle de to.

Fra : Morten Lind

Dato : 07-01-05 15:59

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Marselisborgskovene: http://www.moesmus.dk/
>
> Det er nærmest blasfemi at forveksle de to.

Rigtigt......undskyld, skal aldrig ske igen(forhåbentligt)
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 08-01-05 00:31

In article
<1gq10bi.ye2t24c3p1ukN%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,

> Rigtigt......undskyld, skal aldrig ske igen(forhåbentligt)

Pas du bare på. Jeg er nemlig modstander af ytringsfrihed i flg. Søren
Mosegaard:
http://groups.google.dk/groups?selm=a4gem3%242ap1%242%40news.cybercity.dk
&output=gplain

I ivrkeligheden var min eneste forbrydelse vist, at jeg kom til at
skrive at hans konceptkunst var plat, men jeg fik dog fornøjelsen af at
komme på bruttolisten til hans roman. Listen er desværre forsvundet og
jeg gider ikke læse romanen.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-01-05 17:00

Christian Bech wrote:

> [...]
> Marselisborgskovene: http://www.moesmus.dk/
>
> Det er nærmest blasfemi at forveksle de to.

Ja, ham Søren Mosegaard han er/var kraftedme hjernedød... Han troede at
han kunne "styre" NG'erne ved at skifte og spille med mange falske og
ægte identiteter... Han var kraftedme den største idiot jeg har mødt her
på usenet *forevigt*...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-01-05 23:28

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Nej!!! Du tænker på Søren Mosegaard. Moesgård er et museum i
> Marselisborgskovene: http://www.moesmus.dk/
>
> Det er nærmest blasfemi at forveksle de to.

Mosegaard var på det tidspunkt jeg boede i Odense, meget meget glad
for at få sit åsyn i den lokale ugentlige reklamesprøjte.

Har han skrevet nøgleromaner for nyligt?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-05 20:32

Rolf Thorup <rolfrolf@hotmail.com.invalid> wrote:

> [...]

Flippet - Tak
M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-01-05 21:00

> [...]

> Sidstnævnte ser man jo ikke ellers andre steder i Apples grafiske linie >

En dejlig side med vigtige historier for sande Mac-brugere. Men nogen
burde fortælle dem, at museumssymbolet ikke er noget specielt svensk.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-05 18:17

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> ctrl-q giver museumstegnet og ctrl-t giver det afbidte æble i de fleste
> skrifter.

I hvert fald ikke i MacSOUP;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Storm

Dato : 14-01-05 17:04

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> I hvert fald ikke i MacSOUP;-(.

 - her hev jeg et mac-æble ind fra min Character Palette Glyphs - mon
det også er med når jeg har sendt...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Karl Antz

Dato : 14-01-05 17:12

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> (her stod et æble-tegn) - her hev jeg et mac-æble ind fra min Character
> Palette Glyphs - mon det også er med når jeg har sendt...

det er det hos mig til gengæld blir det afvist når jeg quoter

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Storm

Dato : 14-01-05 17:22

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> det er det hos mig til gengæld blir det afvist når jeg quoter

afvist og afvist - blev du ikke bare advaret? jeg blev advaret men
valgte modigt "send anyway"

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Karl Antz

Dato : 14-01-05 18:53

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> afvist og afvist - blev du ikke bare advaret? jeg blev advaret men
> valgte modigt "send anyway"

vanens magt
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-05 17:14

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

>  - her hev jeg et mac-æble ind fra min Character Palette Glyphs - mon
> det også er med når jeg har sendt...

Det var det så.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 14-01-05 18:37

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

>  - her hev jeg et mac-æble ind fra min Character Palette Glyphs - mon
> det også er med når jeg har sendt...

Ja, da
M.

Fra : Erik Richard

Dato : 06-01-05 19:58

Hej Jens

Jeg kan heller umiddelbart ikke finde den. Men jeg bruger en font, der
hedder '.Keyboard', - den har alle div. computersymboler. Hvis du vil
ha' den, så send mig bare en mail på 5410451m001@_NOSPAM_stofanet.dk -
så returneres den med fonten.
mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-01-05 21:00

> [...]

> Jeg kan heller umiddelbart ikke finde den. Men jeg bruger en font, der
> hedder '.Keyboard', - den har alle div. computersymboler. Hvis du vil

Tegnet findes også i Wingdings og sikkert flere andre fonte. Men det var
jo afgørende for spørgeren, at tegnet kunne kaldes frem i en systemfont.
Det besynderlige er, at nogle specialtegn har skiftet plads på vejen fra
OS 9 til X.
Ctr alt q var måden at gøre på før. Den virker ikke mere.
I PopChar X står der således, når man markerer museumstegnet:

ASCII 17 [11]

og

^-"Q"

Det bliver jeg ikke klogere af.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 07-01-05 10:17

> [...]

> Ctr alt q var måden at gøre på før. Den virker ikke mere.
> I PopChar X står der således, når man markerer museumstegnet:

Heller ikke jeg, men vi skal nok få has på den.

I /System/Library/Fonts/ ligger en font, der hedder Keyboard.dfont;
jeg har ikke megen forstand på fonte, men måske bringer dette nogen
videre...