Ny Mac-bruger - spm om keyboards
Fra : Klaus Harbo

Dato : 05-01-05 22:18

Så har jeg taget springet og anskaffet mig min første Mac! Foreløbig er
det gået superfint, men jeg er stødt ind i en udfordring som jeg tænker
at denne gruppe måske ku' hjælpe mig med...

Jeg har i et stykke tid brugt et ergonomisk keyboard
(http://www.kinesis-ergo.com/elan.htm) som jeg er vældig glad for. Det
forholder sig heldigvis sådan at det er kompatibelt med Macintosh, og
jeg har med succes tilsluttet det til min ny-anskaffede Mac - jeg
skriver denne besked på det tastatur...

MEN: Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg taster de taster som jeg
ellers har tastet vha. AltGr-kombinationsknappen på Windows! Da jeg har
købt Mac'en brugt, og den har et US-keyboard kan jeg ikke engang se få
et hint til hvordan man gør ved at kigge på original-tastaturet...

Så er der nogen som kan give mig en hjælpende hånd - hvordan taster man
'normalt' fx 'snabel-A' på en Mac? Og hvordan gør man det hvis man
bruger et tastatur med traditionelt PC-layout?

På forhånd tak.

-Klaus.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 05-01-05 22:53

Klaus Harbo <klaus-keyword-usenet001.2c213c@harbo.net> wrote:

> [...]
> 'normalt' fx 'snabel-A' på en Mac? Og hvordan gør man det hvis man
> bruger et tastatur med traditionelt PC-layout?

@ ligger på alt-' (apostrof)

Nu går jeg ud fra at du kører mac OS 10.3:
Åbn Systemindstilinger -> Internationalt -> Tastaturmenu
Marker tastaturfremviser og "Vis tastaturmenu i menulinien"

Der skulle så gerne komme et lille flag frem oppe i nærheden af uret,
dannebrog hvis du har valgt dansk - stars an stripes hvis du har valgt
amerikansk. Her kan du så vælge "Vis tastaturfremviser", og så kommer
der et tastaturvindue frem, der viser hvad der ligger på de enkelte
taster, og hvis du tykker på alt og alt-shift, har du vist fået de
fleste tegn at se.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Klaus Harbo

Dato : 06-01-05 17:36

Kaj Christiansen wrote:

> [...]
> der et tastaturvindue frem, der viser hvad der ligger på de enkelte
> taster, og hvis du tykker på alt og alt-shift, har du vist fået de

Tak for hjælpen - nu kan jeg taste @! Super.

Til gengæld så kan jeg 'kun' vælge 'Vis Tegnpalet' når jeg slår
Tastaturmenu til (og får flag m.v) i menulinjen. Vælger jeg den kan jeg
vælge alle mulige tegn, men jeg finder ikke ud hvor de befinder sig på
mit tastatur!

-Klaus.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 06-01-05 18:40

> [...]

> Tastaturmenu til (og får flag m.v) i menulinjen. Vælger jeg den kan jeg
> vælge alle mulige tegn, men jeg finder ikke ud hvor de befinder sig på

Bruger du OS 10.3.x (Panther) eller 10.2.x (Jaguar) ? Ovenstående
opskrift gælder for panther. "Vis Tastaturfremviser" kommer så frem lige
over Vis Tegnpalet". Hvis du bruger Jaguar ligger tastaturfremviseren
under Programmer -> Hjælpeprogrammer (Utilities).

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Klaus Harbo

Dato : 06-01-05 21:24

Kaj Christiansen wrote:

> [...]
> over Vis Tegnpalet". Hvis du bruger Jaguar ligger tastaturfremviseren
> under Programmer -> Hjælpeprogrammer (Utilities).

Hmm - OS X var jo installeret da jeg købte den - men hvis jeg forsøger
mig med 'Softwareopdatering...' på Apple-menuen så forsøger den at
download 10.3.7 så jeg formoder at jeg kører 10.3.6 for nuværende.

Der synes dog ikke at være nogen tastaturfremviser i Hjælpeprogrammer.
Men da jeg (vel) kører Panther burde den vel heller ikke være der? Kan
tastaturfremviseren være blevet slettet undervejs, eller slået fra?

Mange tak for hjælpen, i øvrigt.

-K.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-01-05 12:20

> [...]

> Men da jeg (vel) kører Panther burde den vel heller ikke være der? Kan
> tastaturfremviseren være blevet slettet undervejs, eller slået fra?

Lyder mystisk.
Først: Når softwareopdatering tilbyder at opdatere til 10.3.7. er det en
eller anden udgave af Panther du har. Den helt nøjagtige version kan du
finde i Æblemenuen -> Om denne Mac, men det er i denne sammenhæng uden
betydning.
Dernæst: Du er sikker på, at der i Systemindstillinger -> International
-> Tastaturmenu er sat flueben ud for Tastaturfremviser ? Det er den
eneste mulighed for at slå den til og fra. Hvis den er fjernet, er det
af en der har haft fingrene inde i System X mappen, og det medfører tit
en del større roblemer, så det er ikke sandsynligt.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 06-01-05 18:47

In article <41dd6906$0$259$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]

> Tastaturmenu til (og får flag m.v) i menulinjen. Vælger jeg den kan jeg
> vælge alle mulige tegn, men jeg finder ikke ud hvor de befinder sig på

Du må krysse av for Tastaturfremviser. Tastaturpalett er noe annet.

--
/Z

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 06-01-05 10:38

> [...]

> 'normalt' fx 'snabel-A' på en Mac? Og hvordan gør man det hvis man
> bruger et tastatur med traditionelt PC-layout?

Jeg kan svare på det sidste: normalt er det alt (option) + apostrof.

Måske kan du bruge flg. link:
http://www.sslug.se/emailarkiv/novice/2004_07/msg00551