LW 4/600 i blandet netværk
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-12-04 10:54

Med assistance fra en sagkyndig bekendt har jeg fået et lille netværk
til at køre. Det går ind gennem en Linksys router, hvortil min PB G4 (OS
X 10.3.7) er forbundet via Airport. Desuden indgår en Toshiba bærbar PC
med Win XP. Endelig fik jeg også min gode, gamle LW 4/600 PS igang igen
med Asanthé Adapter. Den er oprettet i Printerværktøj > AppleTalk, Lokal
AppleTalk Zone.

Det er jo pragtfuldt, at denne uopslidelige kvalitetsprinter kan fungere
i nogle teknologiske omgivelser, som man knap nok kunne fantasere sig
til, da den blev bygget. Nu ville det bare være fint, hvis den også
kunne bruges under Win XP, der er født med at kende flere Apple-printere
- bare ikke 4/600.

Der er vist to muligheder:

1) At oprette printeren på PC-en.

2) At tillade printerdeling via Macen.

Hvilken af de to muligheder skal man bruge?

Er det nødvendigt at have software til printeren på PC-en, når den får
adgang til en delt printer, der "tilhører" Macen? - Ja, det er det vel,
eftersom printeren i sidste ende skal komme frem i printdialogen.

Findes der software til at oprette LW 4/600 under Win XP?

Mac-hjælp angiver flere muligheder for at oprette rntedeling med PC. Men
vs det står og falder med at skaffe softearen - og hvis den i givet fald
ka skaffes, må det vel være mest enkelt at oprette prnteren direkte på
PCen.

Jeg kan se ved internetsøgning, at mange mennesker rundt om i verden
interesserer sig for dette spørgsmål. Men det er svæt at finde frem til
et endeligt svar - og en downloadmulighed. Man skulle tro, når
interessen er så stor, at at nogle fingerfærdige personer havde påtaget
sig opgaven, hvis Apple eller MS ikke selv har gjort det.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 30-12-04 11:52

In article <1gplrr9.1cgxj1qbil0x4N%xossmidt@tdcadsl.dk>,
xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> [...]
> interessen er så stor, at at nogle fingerfærdige personer havde påtaget
> sig opgaven, hvis Apple eller MS ikke selv har gjort det.

Her er i alle fall siden som inneholder alle Apples printerdrivere:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=30154

Konica/Minolta har i tillegg laget denne redegjørelsen:
http://solutions.konicaminolta.com.au/intranet/tsg/s.cfm?l=Bulletins&o=Ad
ding%20A%20Printer%20to%20Prrinter%20List.pdf

Kanskje noe av det kan hjelpe deg videre?

--
/Z

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-12-04 12:18

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> ding%20A%20Printer%20to%20Prrinter%20List.pdf
>
> Kanskje noe av det kan hjelpe deg videre?

Jatak. Men der er ikke noget om Win-software til Apple-printere.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 30-12-04 13:13

In article <1gplwox.116n15n8m37wmN%xossmidt@tdcadsl.dk>,
xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) wrote:

> Jatak. Men der er ikke noget om Win-software til Apple-printere.

Nei. Beklager at jeg ikke leste godt nok.

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jatak. Men der er ikke noget om Win-software til Apple-printere.

Det er fordi printeren i sig selv ikke snakker andet en localtalk, som
er ubrugeligt på Windows. Brug en anden apple PDD eller en generic
PostScript PDD.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 31-12-04 01:15

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Endelig fik jeg også min gode, gamle LW 4/600 PS igang igen
> med Asanthé Adapter. Den er oprettet i Printerværktøj > AppleTalk, Lokal
> AppleTalk Zone.

Sådan én har jeg også!

> [...]
> til, da den blev bygget. Nu ville det bare være fint, hvis den også
> kunne bruges under Win XP, der er født med at kende flere Apple-printere

Det får du svært ved. Vores printere kan kun køre AppleTalk over
LocalTalk. Det sidste har du løst med din Asanté-boks, så nu kan du køre
AppleTalk over Ethernet, men det kan din XP ikke. Der fandtes engang et
et stykke shareware til Windows, som implementerede AppleTalk, PCMacLan,
men jeg tror ikke det udvikles længere.

> 2) At tillade printerdeling via Macen.

Det burde kunne lade sig gøre, men jeg har ikke erfaring med det.

Det næste er så, at du skal have en driver til Windows, men her er du jo
heldig, at vores printere snakker PostScript. Prøv med de forskellige
Apple PostScript LaserWriters, som du kan finde i XP.

Jeg koblede min iBook op til firmaets Windows 2003 med Remote Desktop
via en VPN-forbindelse. Den fandt uden videre en driver, som den
installerede automatisk. Den er angivet som "Apple LaserWriter 8500", så
mon ikke det er et godt bud?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 31-12-04 10:08

In article
<1gpmv4p.19mg1eb15ouh7aN%slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>,
slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> Der fandtes engang et
> et stykke shareware til Windows, som implementerede AppleTalk, PCMacLan,
> men jeg tror ikke det udvikles længere.

Det var og er et kommersielt produkt:
http://www.miramar.com/Products/PC_MACLAN/
Lever i beste velgående, og fungerte aldeles praktfullt i sin tid
(OS8-9, Win 98). Om det er verdt prisen for deg, er jo en annen sak.

--
/Z

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 31-12-04 10:53

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> via en VPN-forbindelse. Den fandt uden videre en driver, som den
> installerede automatisk. Den er angivet som "Apple LaserWriter 8500", så

Nu bliver det ikke til større eksperimenter i dag. Der er kun få timer
til, at jeg skal iklædes min smoking.

Jeg forstår det sådan:
Asanté hjælper printeren med at forstå, hvad Ethernet er for noget. Og
derigennem kan den tale med Mac OS X via AppleTalk. Men det forvandler
ikke printeren til en ægte netværksprinter, selvom vejen ind går over
routeren. Printeren har ikke en kendt IP-adresse. Og derfor bliver den
ikke fundet af Windows XP. Derfor skal vejen gå over printerdeling på
Macen, hvor printeren er sluset ind i netværket. Så mangler der bare, at
Windows XP kan genkende LS 4/600 PS. I mangel af en driver, der hedder
netop sådan skulle man altså kunne bruge en anden af de Apple PS-er, der
er indeholdt i XP.
Så skal man iflg. Mac-hjælp bruge den adresse for ens Mac, der er
angivet i Systemindstillinger > Deling samt printerens kønavn.
Så er der endelig forskellige proceduremuligheder i Windows, til hvis
ros man må sige, at hjælpefunktionen er meget fyldig, men ikke
nødvendigvis nemmere at finde de rigtige svar i. Og netop det at dele
printer med en Mac er ikke noget, der er stor lyst til at hjælpe med.

Mon nogen har lyst til at kommentere og supplere ovenstående?

Venlig hilsen og godt nytår

Ove Steen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 01-01-05 18:09

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Nu bliver det ikke til større eksperimenter i dag. Der er kun få timer
> til, at jeg skal iklædes min smoking.

Ja, og i dag har vi ondt i håret. Du må have puttet noget i vandet ...

> [...]
> derigennem kan den tale med Mac OS X via AppleTalk. Men det forvandler
> ikke printeren til en ægte netværksprinter, (...)

Jo da. Vores herlige LW 4/600 er skam "helt ægte" netværksprintere.
Faktisk kan de _kun_ fungere som netværksprintere. De er blot
"AppleTalk-ægte" og ikke "IP-ægte".

> (...) selvom vejen ind går over routeren.

Når du nævner routeren, så går jeg ud fra, at det kun er "LAN-siden" af
routeren, og den fungerer bare som en switch. En switch er helt ligeglad
med netværksprotokollen, men det er en router bestemt ikke. Din router
kan ikke route AppleTalk. (Der findes AppleTalk-routers, men sådan én
har du med stor sandsynlighed ikke...)

> Printeren har ikke en kendt IP-adresse. Og derfor bliver den
> ikke fundet af Windows XP.

Den har slet ingen IP-adresse. Den har en AppleTalk-adresse.

> [...]
> Windows XP kan genkende LS 4/600 PS. I mangel af en driver, der hedder
> netop sådan skulle man altså kunne bruge en anden af de Apple PS-er, der

Nemlig.

> [...]
> printer med en Mac er ikke noget, der er stor lyst til at hjælpe med.
>
> Mon nogen har lyst til at kommentere og supplere ovenstående?

Jeg har som tidligere nævnt ikke erfaring med printerdeling i OSX. Du
skal være opmærksom på, at OSX kan dele printere på mindst 3 måder:

- Windows-printerdeling (også kaldet SMB-printerdeling)
- LPD/LPR (Den traditionelle printerdeling under Unix)
- CUPS (Den nye "smarte" printerdeling til Unix)

Hvis du bare slår "Printerdeling" til i Systemindstillinger -> Deling,
så aktiverer du kun de 2 sidstnævnte måder. Windows kan godt bringes til
at bruge LPD/LPR, men det er vist lidt bøvlet. Om Windows XP kan bruge
CUPS ved jeg ikke.

Hvis du vil bruge Windows-printerdeling skal du både aktivere
"Printerdeling" og "Windowsdeling". Desuden kan det være en god idé at
gå ind i Programmer -> Hjælpeprogrammer -> Biblioteksindstilling ->
Markér SMB -> Konfigurer... -> Skriv samme navn på arbejdsgruppe, som du
har valgt i din XP.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-01-05 20:20

> [...]

> gå ind i Programmer -> Hjælpeprogrammer -> Biblioteksindstilling ->
> Markér SMB -> Konfigurer... -> Skriv samme navn på arbejdsgruppe, som du

Jeg har ikke noget på min Mac, der hedder: Programmer ->
Hjælpeprogrammer -> Biblioteksindstilling.

Jeg har prøvet at gå alle de veje i XP, jeg kan finde. Processen går som
regel i stå, når jeg skal skrive rigtig adresse/brugernavn/adgangskode,
selv om jeg har prøvet alle mulige kombinationer af den slags fra begge
maskiner. XP finder ikke printeren ud fra nogen af de angivelser, jeg
har brugt.
(Flittige læsere i denne gruppe vil vide, at jeg som folkeskolelærer har
brug for at kunne arbejde på en PC i forbindelse med specifikt
windows-afhængige opgaver).

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

> [...]

> - LPD/LPR (Den traditionelle printerdeling under Unix)
> - CUPS (Den nye "smarte" printerdeling til Unix)

og cups kan snakke såvel LPR/LPD, Appletalk, SMB som med rå USB
printere. derved kan man dele næsten enhver printer ud over CUPS
printserveren.

på port 631 ? joda, printer url:

<http://ipadresse:631/printers/printernavn>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

> [...]

> derigennem kan den tale med Mac OS X via AppleTalk. Men det forvandler
> ikke printeren til en ægte netværksprinter, selvom vejen ind går over

det er det som MAc OS X's indbyggede printserver klarer for dig (Cups)
prøv at kigge på http://localhost:631

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Der er vist to muligheder:
>
> 1) At oprette printeren på PC-en.
>
> 2) At tillade printerdeling via Macen.

denne metode, så kan printeren tilgås fra windows over port
http://foo.bar:631/printers/printernavn (SMB printing via OSX's Samba
sutter gevaldigt). vælg Apple Laserwriter II NT printerdriveren eller en
generic Postscriptdriver som driver under XP.

> [...]
> adgang til en delt printer, der "tilhører" Macen? - Ja, det er det vel,
> eftersom printeren i sidste ende skal komme frem i printdialogen.

nej.

> Findes der software til at oprette LW 4/600 under Win XP?

brug den dertil indrettede assistent til at oprette en netværksprinter -
du skal indskrive printerens adresse såfremt du ikke har en zeroconfig
klinet indstalleret på XP'eren.

> [...]
> interesserer sig for dette spørgsmål. Men det er svæt at finde frem til
> et endeligt svar - og en downloadmulighed.

det er nok fordi det hele /er/ indstalleret fra Apple og MS's side.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-01-05 19:24

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> sutter gevaldigt). vælg Apple Laserwriter II NT printerdriveren eller en
> generic Postscriptdriver som driver under XP.

Er denne skrivemåde korrekt:

http://foo.bar:631/printers/LaserWriter_4/600_PS ?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-05 22:05

> Er denne skrivemåde korrekt:
>
> http://foo.bar:631/printers/LaserWriter_4/600_PS ?

mja - dvs. slashet i printernavnet vil jeg love dig ikke kan bruges. se
hvad den hedder i cups ved at skrive http://localhost:631 på den mac
hvor cups kører. cups har sikkert omdøbt den.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-01-05 17:22

> [...]

> hvad den hedder i cups ved at skrive http://localhost:631 på den mac
> hvor cups kører. cups har sikkert omdøbt den.

Hvad er "cups"?

Hvad betyder

Fra : Morten Lind

Dato : 22-01-05 18:39

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

CommonUNIXPrintingSystem
Åbn en browser og skriv adressen i URLlinnien - så kan du administrere
din(e) printer(e) derigennem - virkelig weird, men smart
M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-01-05 19:16

> CommonUNIXPrintingSystem
> Åbn en browser og skriv adressen i URLlinnien - så kan du administrere
> din(e) printer(e) derigennem - virkelig weird, men smart
> M.

Ja, det ser smart ud. Hvordan logger man ind? Brugernavn og password til
min Mac dur ikke her.

Forresten ser det ikke ud til, at CUPS har omdøbt printeren. Der står:

Apple LaserWriter 4/600 PS v2014.107

Location: Lokal zone
Printer State: idle, accepting jobs.
Device URI: pap://*/LaserWriter%204%2f600%20PS/LaserWriter

Er "pap://*/LaserWriter%204%2f600%20PS/LaserWriter" den adresse, som
PC-en skal have at vide?

("pap" - der var igen et nyt, besynderligt ord).

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-05 23:53

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, det ser smart ud. Hvordan logger man ind? Brugernavn og password til
> min Mac dur ikke her.

Jo men i Apples cups opsætning skal du være root - det vil DU ikke pille
med. men du kan godt aflæse url'et som almindelig bruger.

> Forresten ser det ikke ud til, at CUPS har omdøbt printeren. Der står:

jo, "LaserWriter%204%2f600%20PS"

> [...]
> Device URI: pap://*/LaserWriter%204%2f600%20PS/LaserWriter
>
> Er "pap://*/LaserWriter%204%2f600%20PS/LaserWriter" den adresse, som

Nej det er appletalk url'et det kan din PC jo ikke hitte ud af.
Den skal have stien i dit browservindue (url'et), grunden til at du
skulle ind i cups var jo netop at du skulle kunne aflæse navnet på din
printer.

> ("pap" - der var igen et nyt, besynderligt ord).

pap er protokolnavnet for print via appletalk.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-01-05 15:41

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Jo men i Apples cups opsætning skal du være root - det vil DU ikke pille
> med. men du kan godt aflæse url'et som almindelig bruger.

Det er betryggende at blive vejledt af en sand menneskekender.

Venlig hilsen

Ove Steen
(som aldrig er blevet beskyldt for at være en rod - dog undertiden et
rodehovede).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-05 18:45

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er betryggende at blive vejledt af en sand menneskekender.

kunne du nu hitte ud af hvilket url dt er du skal indstaste i windows?

(og hvor)

ellers er det her:

<http://ip_adresse_på_mac:631/printers/LaserWriter%204%2f600%20PS>

vælg en generic postscript PDD driver, eller eks Apple Laserwriter NT II
- sidstnævnte vil dog kun give dig mulighed for at printe i 300dpi.

Du kan evt osse se om du kan finde en uroriginal windows PDD der er
lavet til 4/600PS, men det er ikke het nemt idet det "normalt" ikke er
muligt at printe fra windows til 4/600PS idet den jo snakker localtalk.
Det er eks grunden til at Apple ikke har lavet en PDD til lige netop
4/600PS til windows.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-02-05 21:55

> [...]

> muligt at printe fra windows til 4/600PS idet den jo snakker localtalk.
> Det er eks grunden til at Apple ikke har lavet en PDD til lige netop

Tak for hjælp og interesse i denne sag. Jeg har desværre haft alt for
travlt til at følge den op og har f.eks. ikke været indefor i gruppen i
et par uger. Opgaven kommer sikkert til at ligge indtil vinterferien om
14 dage.

Venlig hilsen

Ove Steen