XFreex86 4.3 ??
Fra : Erik Richard

Dato : 30-12-04 04:14

Hej

Hvis jeg installerer 'XFreex86 4.3', hvilke Linux programmer vil jeg så
kunne bruge? - bortset fra OpenOffice, som jeg allerede bruger via X11.

I 'info' til installeren til 'XFreex86' står der bl.a., at man skal tage
backup af bestemte filgrupper, der også bruges af X11, da XFreex86
installeren vil overskrive nogle af disse filer med nyere ver., - hvis
man har konfigureret X11, hvilket jeg ikke har gjort. Den kører
fuldstændig i default mode.

- Vil jeg fx. kunne bruge Suns 'StarOffice 6' (bruger StarOffice 5.2 på
Windows 98 og er ganske godt tilfreds med den pakke)?

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-12-04 07:17

Erik Richard skrev:
> Hej
>
> Hvis jeg installerer 'XFreex86 4.3', hvilke Linux programmer vil jeg så
> kunne bruge? - bortset fra OpenOffice, som jeg allerede bruger via X11.

http://www.apple.com/macosx/features/x11/
XFreex86 4.3 er en del af Apples X11
Der er således ingen som helst grund til at (gen-)installere

Du kan bruge alle de programmer du enten kan finde ud af at kompilere
selv eller kan få via Fink eller OpenDarwin. Endvidere kan du også få
Gimp som en selvstændig installer til Apple X11 :
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22990

> [...]
>
> - Vil jeg fx. kunne bruge Suns 'StarOffice 6' (bruger StarOffice 5.2 på
> Windows 98 og er ganske godt tilfreds med den pakke)?

StarOffice 6 er proprietært software. Med mindre Sun har udgivet er
version til Apple X11 vil du ikke kunne få den.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Erik Richard

Dato : 30-12-04 23:22

Hej Bjarne

Bjarne D Mathiesen wrote:

> http://www.apple.com/macosx/features/x11/
> XFreex86 4.3 er en del af Apples X11
> Der er således ingen som helst grund til at (gen-)installere

X11 blev installeret fra starten, da jeg bruger OpenOffice, så er den jo
nødvendig...

Men når man åbner XFreex86 installeren og læser 'read Me', så fortæller
den, at den vil give adgang til flere ting end X11, og at det kun er
nogle af X11's 'configuration files that will be affected by the
XFreex86 installer'... - Hm... Hvad skal man så tro?

> [...]
> selv eller kan få via Fink eller OpenDarwin. Endvidere kan du også få
> Gimp som en selvstændig installer til Apple X11 :

Med GIMP - mener du grafikpakken? - Den har jeg allerede installeret.
Jeg går så ud fra, du mener, jeg vil kunne bruge alle de 'darwiniserede'
programmer, som man enten selv kan kompilere eller i de færdige pakker...

> StarOffice 6 er proprietært software. Med mindre Sun har udgivet er
> version til Apple X11 vil du ikke kunne få den.

Sun har ikke en X11 version, men jeg kan sagtens downloade den, da jeg
har ladet mig registrere som interesseret i Suns Java
udviklingsprojekter. Svjh. findes der udover StarOffice 5.2, som er
freeware, hvis man har en reg. ver. 4.x-5.0, og jeg har tidl. brugt en
4.1, som var reg. hos Sun. De havde ikke engang problem med at finde mit
reg. info, da jeg downloadede ver. 5.2 for Windows. På det tidspunkt var
ver. 6.0 kun i beta, men den er ude nu i svjh. 3 forskellige ver. til
dels Solaris, BSD og en anden Unix, som jeg ikke kan huske nu.

Ver. 6.0 har bl.a. den fordel, at database nu er med i selve
installationspakken, og man skal ikke finde den selv og efterinstallere,
som man stadig skal på ver. 5.2. På mange områder synes jeg nemlig bedre
om StarOffice end OpenOffice, - bl.a. er skriftstyring væsentlig nemmere
at have med at gøre, og så er den noget hurtigere. StarOffice 5.2 på min
Softwindows 98 5.09 (ca. 300mhz MMX) kører næsten lige så hurtig som
OpenOffice på G4'eren (native), - og så kan StarOffice gemme og
eksportere i flere formater end OpenOffice...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 31-12-04 00:51

Erik Richard skrev:

> [...]
> nogle af X11's 'configuration files that will be affected by the
> XFreex86 installer'... - Hm... Hvad skal man så tro?

Det er meget normalt for Apple (og andre *nix distributioner også i
øvrigt) kun at installere den grundlæggende pakke uden alle de ekstra
ting man kan få. Men hvis du gerne vil installere en ny XFree86 så gå da
efter v4.4.0. Men med mindre du er heftigt nørdet eller har meget
specielle behov såsom selv at udvikle programmer har du ingen som helst
glæde af at installere den fulde version af v4.3.0.

Altså ... grundlæggende er sammenhængen mellem X11 og Xfree86, at X11 er
_specifikationen_ medens XFree86 er _implementationen_. Og sådan er det
også under Apples X11.

Jeg har selv i tidens løb opdateret Apples X11 med nyere versioner af
XFree86 dengang X11 var i beta. Det fungerede helt fint og gav mig kun
problemer med MatLab som har/havde en totalt hjernedød installer, der
ikke kunne finde ud af at man faktisk havde den nyeste version af
XFree86 installeret. En af mine opdateringer var faktisk fra selve
kildekoden, hvor jeg selv kompilerede hele "skidtet".

Den information du finder under :
http://ftp.xfree86.org/pub/XFree86/4.4.0/binaries/Darwin-ppc-7.x/Install
er fuldt ud dækkende og mere end tilstrækkelig til at få Darwin
X11/XFree86 til at spille sammen.

> Med GIMP - mener du grafikpakken? - Den har jeg allerede installeret.
> Jeg går så ud fra, du mener, jeg vil kunne bruge alle de 'darwiniserede'
> programmer, som man enten selv kan kompilere eller i de færdige pakker...

Korrekt og korrekt.

Der står også i installeren, at hvis du ikke har pillet ved dine X11
konfigurations filer så er der ingen grund til at tage specielle
forholdsregler.

> Sun har ikke en X11 version,

Så kan du heller ikke køre den under Mac OS X / X11. Du må lade dig
nøjes med OO1. Eller se om du kan finde ud af at kompilere OO2.

Fra : Erik Richard

Dato : 31-12-04 03:15

Hej Bjarne

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> øvrigt) kun at installere den grundlæggende pakke uden alle de ekstra
> ting man kan få. Men hvis du gerne vil installere en ny XFree86 så gå da

Hm, der står i linket '4.4.0', men på .dmg filen står der '4.3.0'. Ved
at gå til 'Developer site' bliver man bedt om at gå til nyt link. Her
står der, at det er en 4.4, man kan hente enten via http eller ftp.
Begge links fører dog til deres ftp site, og her er der overhovedet
ingen færdige pakker - kun sources, som man selv skal kompilere...

> Men med mindre du er heftigt nørdet eller har meget specielle
> behov såsom selv at udvikle programmer har du ingen som helst
> glæde af at installere den fulde version af v4.3.0.

Ud fra, hvad jeg ellers kan læse dels på deres site, dels på 'read me'
filen til 4.3/4.4, vil man ved at installere den få mere gavn af X11 -
med langt flere muligheder for at bruge div. Linux/Unix baserede
programpakker.

Jeg er ikke just 'nørdet' til programmering, - det har jeg glemt lidt
for meget af min tidl. lærdom til. (var i sin tid igang med en
grogrammøruddannelse), men jeg vil gerne kunne arbejde noget med de
Darwin og andre pakkeløsninger til brug på X11 - bl.a. også det
Java-baserede MBROLA talesyntesesystem. MBROLA er det indtil nu eneste
talesyntese værktøj, der er crossplatform, og som samtidig er fonetisk
opbygget via fonetiske glyphs. Det betyder, at det vil kunne bruges på
alle styresystemer, der kan betjene sig af Java - enten alene eller som
her via X-Windows (X11).

Det betyder også, at MBOLA er 100% uafhængig af systemerne, så det kan
bruges i samtlige programmer, uanset om disse på forhånd er beregnet til
talesyntese. - Det vil fx. gælde for både Safari, Netscape, Mozilla, -
og i div. TB programpakker som MSOffice X, OpenOffice, AbiWord,
NeoOfficeJ osv..

Mange blinde og svagtseende er tvunget til at bnruge rene tekstbrowsere,
hvis de samtidig vil bruge talesyntese, og det er ikke særlig smart,
hvis der fx. står tekst i 'frames', da disse tekstfelter ikke medtages i
en ren tekstbrowser på hverken Linux eller Windows baserede
styresystemer. Og det er kun de færreste sites, der som 'Jyllandspeter'
har lavet deres online avis i en speciel version til brug med
talesyntese. - Skal jeg rose mig selv en smule, så kan jeg da tilføje,
at JP har lavet dette på især min opfordring, - men det virker stadig
kun på Windows baserede talesynteser.

- Og det ville være så enkelt at lave et JavaScript, der kobler disse
'blindesider' til browsere, der kan bruge Javabaseret talesyntese - som
fx. MBROLA og InfoVox 300(M). Men når det gælder InfoVox systemet, så er
Telia hverken til at hugge eller stikke i. De er komplet ligeglade med
alle andre end dem selv! Jeg har snakket med dem i Stockholm mange gange
omkring problemet med bl.a. dansk tale på Mac, og har bare fået den
besked, at det kom, når det kom, så indtil nu er den eneste danske
talesyntese til Mac InfoVox 210W - og det kun til klassiske Mac OS 7.5.5
- 9.2.2 - intet til X. Men de har til 3-4 forskellige Linux + Windows 95
- XP...

> Altså ... grundlæggende er sammenhængen mellem X11 og Xfree86, at X11 er
> _specifikationen_ medens XFree86 er _implementationen_. Og sådan er det
> også under Apples X11.

Det kan jeg så forstå ved at læse på deres site, men det må jo immerhen
også betyde en væsentlig udvidelse af X11 g mulighederne for brug af
div. programpakker - stadig iflg. deres egen omtale...

> [...] En af mine opdateringer var faktisk fra selve
> kildekoden, hvor jeg selv kompilerede hele "skidtet".

OK, så spørger jeg som en med lidt programmeringsforstand - men intet
kendskab til Linux/Unix programmering... Hvor let er det selv at
kompilere til brug på Mac OS X/X11, og hvilket program bruger man til dette.

Hvis det er forholdsvis enkel at gå til, så ligger der nemlig en del
kildekode til MBROLA på norsk, som evt. vil kunne bruges til dansk med
nogle få ændringer i ordenes stavemåde. Fonetisk set ligger Bokmål og
dansk jo ret tæt på hinanden, - det ville være umuligt, hvis det var
Nynorsk, der lå som kildekoden til MBROLA. Her er den fonetiske - og
stavemåde - ret så forskellig.

> Den information du finder under :
> http://ftp.xfree86.org/pub/XFree86/4.4.0/binaries/Darwin-ppc-7.x/Install
> er fuldt ud dækkende og mere end tilstrækkelig til at få Darwin
> X11/XFree86 til at spille sammen.

Tja..., det ser jo "temmelig let ud" - men hvilken pakkeløsning -
den til Darwin 7.0? - der er 3 - både til 5, 6 og 7... (NEJ! det ser
netop ikke let ud). Det var da godt det første link var med, ellers
ville jeg være helt ude i skoven. Der står meget godt i den info fil.

Men hvor kunne det være rart, hvis jeg kunne få Darwin baserede
programmer til at køre under X11/XFreex86.

> Der står også i installeren, at hvis du ikke har pillet ved dine X11
> konfigurations filer så er der ingen grund til at tage specielle
> forholdsregler.

Det er rigtig, - det så jeg da egentlig godt...

> Så kan du heller ikke køre den under Mac OS X / X11. Du må lade dig
> nøjes med OO1. Eller se om du kan finde ud af at kompilere OO2.

Hvad angår OO2, så venter jeg nok, indtil der kommer en færdig pakke
ud.. Men jeg tror lige, jeg skal have trawlet Suns sider igennem
igen for at se, om jeg har overset en Darwin ver. af StarOffice...

Men tak for alle opl., - de har hjulpet mig noget videre, så jeg kan se
lidt længere frem mod det, jeg er ude på - talesyntese på dansk/bokmål,
- hvis altså, jeg kan finde ud af den kompiler, de bruger på MBROLA...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 31-12-04 07:27

Erik Richard skrev:

> [...]
> Begge links fører dog til deres ftp site, og her er der overhovedet
> ingen færdige pakker - kun sources, som man selv skal kompilere...

XFree86 udgiver *!ikke!* nogen *.dmg.

XFree86 udgiver prekompilerede pakker og en installer til disse.
Du må så selv finde ud af hvilke pakker du vil have ud over minimum.
Det er disse der linkes til fra deres sider.
Og det !er! færdige, allerede kompilerede pakker, der er på de download
sites, de linker til - bevares, du kan selvfølgelig også få kildekoden
både som et samlet download og fra CVS. Du kan i øvrigt klart se på
URLen, at det er pre-kompilerede pakker: ordet 'binaries' afslører det;
og '4.4.0' afslører versionen.

Der er så andre, der udgiver *.dmg'er.

http://www.xfree86.org/releases/rel440.html
http://ftp.xfree86.org/pub/XFree86/4.4.0/binaries/Darwin-ppc-7.x/

Det er i øvrigt nemt nok at installere fra XFree86, hvis man er i stand
til at læse en vejledning. Den eneste pakke, jeg fraråder at downloade,
er den japanske pdf-dokumentation, der - med mindre man kan japansk -
nok er totalt overflødig.

Fra : Erik Richard

Dato : 31-12-04 13:58

Hej Bjarne

Bjarne D Mathiesen wrote:

> XFree86 udgiver *!ikke!* nogen *.dmg.

Jo, det gør de skam...
Info: <http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11027>. Der
står godt nok ver. 4.3.0, men den er dateret 27.12.2004.
Download:
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/506089/XFree86_4.3.0.dmg>

> [...]
> både som et samlet download og fra CVS. Du kan i øvrigt klart se på
> URLen, at det er pre-kompilerede pakker: ordet 'binaries' afslører det;

Det er jeg klar over, - og så er der i alt 11 pakker, der skal hentes ned...

> Der er så andre, der udgiver *.dmg'er.

Klikker man på div. links under ovennævnte 'info' link, kommer man
direkte til deres site med henv. til downloads af de enkelte mindre pakker.

> http://www.xfree86.org/releases/rel440.html
> http://ftp.xfree86.org/pub/XFree86/4.4.0/binaries/Darwin-ppc-7.x/

OK, jeg regnede også med, at det var ver. 7.x, jeg skulle hente.

> [...]
> til at læse en vejledning. Den eneste pakke, jeg fraråder at downloade,
> er den japanske pdf-dokumentation, der - med mindre man kan japansk -

Tja, den regner jeg godt nok heller ikke med at hente ned. Den
engelske dokumentation turde være nok...

mvh. Erik Rihcard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 31-12-04 15:10

Erik Richard skrev:

> [...]
> Info: <http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11027>. Der
> står godt nok ver. 4.3.0, men den er dateret 27.12.2004.

Nope ... det er XonX.
De er uafhængige af XFree86 og videreudvikler på den grundlæggende
XFree86 for at gøre den kompatibel med Mac OS X / Darwin.
-------
The XonX project is used by developers of XFree86 for Darwin and Mac OS
X to share and distribute code and information. All of the code
developed is committed to the XFree86 Project's CVS server.
-------
http://sourceforge.net/projects/xonx/
http://xonx.sourceforge.net/

Læg i øvrigt mærke til at de henviser til XFree86 fra deres hjemmeside.

Jeg kan i øvrigt heller ikke finde nogen download der rent umiddelbart
ser ud til at være 4.4.0 fra XonX

Fra : Erik Richard

Dato : 31-12-04 15:24

Hej Bjarne

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> http://sourceforge.net/projects/xonx/
> http://xonx.sourceforge.net/
>
> Læg i øvrigt mærke til at de henviser til XFree86 fra deres hjemmeside.

OK, så har jeg misforstået det. Jeg mente, det var Xonx, der stod bag
XFreex86. De download links, der henvises til på Xonx' site er til
XFreex86's download sites.

> Jeg kan i øvrigt heller ikke finde nogen download der rent umiddelbart
> ser ud til at være 4.4.0 fra XonX

4.4.0 ligger så kun i de 11 dele + den engelske PDF fil. Jeg kigger på
det senere, for nu lukker jeg ned for resten af året.

godt nytår!
mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard

Dato : 09-01-05 04:56

Hej Bjarne m.fl....

Jeg tog chancen og installerede den store pakke fra Xonx med XFreex86
4.3 direkte oveni X11.

Jeg må virkelig sige, at der er sket noget med X11. Jeg kører stadig med
X11 i std. indstillingen.

Jeg har nu installeret den seneste engelske ver. af OpenOffice 1.1.3 -
ikke 1.1.4beta. OpenOffice er blevet mere end dobbelt så hurtig nu, som
den var uden XFreex86 installeret. Desuden har jeg nu også adgang til
næsten alle mine skrifter direkte fra OO, hvilket jeg ikke havde før. -
Der er ligeledes nu direkte adgang til printer uden først at skulle
definere printeropsætning m.m.. - 'Skrivebordet', som jeg var lidt træt
af er også forsvundet. Istedet for er der nu 2 kolonner, hvor jeg, -
hvis jeg var mere Linux kyndig, - kan gå direkte ind og definere
forskellige inputs dels i OO, dels i X11/XFreex86.

Jeg har faktisk brugt et par dage på at sætte det op nu, og det ser ud
til at virke perfekt. Jeg har - som anbefalet - lagt 'Start OpenOffice'
i docken, men derudover har jeg lagt den i sidebaren til mit main
vindue, så det er ligegyldigt, hvorfra jeg starter OO. - Ét klik starter
X11/XFreex86, - et klik mere, og jeg har en ny tekstdokument i OO, - jeg
har sat OO til at lave en blank tekstdokument ved åbning og ikke til at
vise palette først.

Jeg har desuden både sat default skrifter og str., samt også prøvet at
skrive ren tekst og printet ud på min HP PSC 1110, - det står bare perfekt!

Ved installeringen af XFreex86 har jeg også installeret div. developer
tools, dem regner jeg så med, jeg skal til at se, om jeg kan gøre noget
ved lidt senere. - Jeg får jo tid nok hen i febr., hvor jeg alligevel
skal ligge brak rent fysisk og hvor det eneste, jeg må - og kan - er
skrive, så der bliver tid nok til at finde ud af en hel masse.

Og som nævnt i den anden del af tråden omkring MBROLA, så ville det
virkelig være et kæmpeskridt frem, hvis jeg kunne få det til at fungere
sammen med både X11 og XFreex86, men jeg er lidt bange for, at jeg endnu
har lidt for lidt Java kendskab til at få det til at virke efter
hensigten...

Jeg kan desuden tilføje, at jeg nu også har installeret seneste X11 ver.
af GIMP Graphics. Også den er væsentlig hurtigere med XFreex86
installeret sammen med X11 end uden!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-01-05 05:50

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> hvis jeg var mere Linux kyndig, - kan gå direkte ind og definere
> forskellige inputs dels i OO, dels i X11/XFreex86.

mon ikke at såvel ændringerne vdr. "skrivebord" som "hastighed" blot
skyldes at du nu bruger en anden WindowManager (sikkert TWA) end Apples
Quartz-WM.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det er jeg klar over, - og så er der i alt 11 pakker, der skal hentes ned...

glem det Erik... du kan ikke finde ud af det. og vil ej heller få glæde
af det. Hvis du vil ha' developer pakken med, kan den hentes fra Apples
i for af pakken "X11 SDK", den ligger vist osse på seneste xcode.

Hvis du endelig vil prøve en anden xFree86 bør du nok installere via
fink (kan hente såvel binære som kode inkl. patches), så du kan fjerne
det igen uden de store problemer.

> OK, jeg regnede også med, at det var ver. 7.x, jeg skulle hente.

Darwin 7.x er kernen i 10.3x

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 31-12-04 12:28

Erik Richard skrev:

> [...]
> kendskab til Linux/Unix programmering... Hvor let er det selv at
> kompilere til brug på Mac OS X/X11, og hvilket program bruger man til

Du skal faktisk bare installere XCode 1.5 med den seneste opdatering.

Princippet er simpelt:
1) download en *.tar.gz
2) pak den ud
3) hop ned i den udpakkede mappe
3) konfigurer: ./configure
4) kompiler : make
5) installer : sudo make install

Det "sjove" ligger i punkt 3, hvor du bestemmer de egenskaber,
programmet skal have, samt hvor det skal installeres. './configure
--help' giver alle optionerne. Og så skal man måske lige give compileren
nogle instruktioner. Kig på de scripts, du kan downloade fra min
"webadmin" site, for eksempler. MySQL scriptet er nok det mest
illustrative i denne forbindelse.

Fink og DarwinPorts er f.eks ikke prekompilerede. Der downloader man
kildekoden med en modificeret konfiguration.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.7.3 ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-05 22:47

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Fink og DarwinPorts er f.eks ikke prekompilerede. Der downloader man
> kildekoden med en modificeret konfiguration.

fink kan begge dele, man kan hente prekompilerede pakker med apt-get.

Fra : Erik Richard

Dato : 31-12-04 14:04

Hej Bjarne

Det hedder nu MBROLA. - mbola er noget ganske andet og noget mere
farligt. Det er en så godt som 100% dødelig virus - endnu værre end både
HIV, SARS og fugleinfluenza'en tilsammen....

Bjarne D Mathiesen wrote:
> Kom med nogen links så jeg kan kigge på det

Her er deres hovedlink. Det ser ud til, at der endnu ikke findes en reel
ver. til Mac OS X, - kun til brug på OS 9 + andre platforme...

<http://tcts.fpms.ac.be/synthesis/mbrola.html>

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 31-12-04 15:30

Erik Richard skrev:

> [...]
> farligt. Det er en så godt som 100% dødelig virus - endnu værre end både
> HIV, SARS og fugleinfluenza'en tilsammen....

Det er nu ebola
http://www.cdc.gov/ncidod/dvrd/spb/mnpages/dispages/ebola.htm

mbola synes at være et ord i malagasy:
http://www.websters-online-dictionary.org/definition/Malagasy-english/mb/mbola.html

> Her er deres hovedlink. Det ser ud til, at der endnu ikke findes en reel
> ver. til Mac OS X, - kun til brug på OS 9 + andre platforme...
>
> <http://tcts.fpms.ac.be/synthesis/mbrola.html>

Binær til Mac OS X - let nok at finde
http://tcts.fpms.ac.be/synthesis/mbrola/bin/macintosh/macos.zip

Instruktioner til installation:
http://tcts.fpms.ac.be/synthesis/mbrola/mbrcopy.html
http://tcts.fpms.ac.be/synthesis/mbrola/mbrcopybin.html

Fra : Erik Richard

Dato : 01-01-05 04:58

Hej Bjarne

Bjarne D Mathiesen wrote:

> Det er nu ebola
> http://www.cdc.gov/ncidod/dvrd/spb/mnpages/dispages/ebola.htm

- ja selvfølgelig, - jeg syntes nok, der var noget, der ikke stemte
helt...

> mbola synes at være et ord i malagasy:
> http://www.websters-online-dictionary.org/definition/Malagasy-english/mb/mbola.html

Ja, det er så et sprog, jeg desværre ikke forstår noget af..

> Binær til Mac OS X - let nok at finde
> [...]

Hm, jeg forsøgte elelrs at søge under OS X, i versiontracker.com -> OS
X, men der kom intet op, - kun hvis jeg søgte under classic OS.

Så skal jeg til at læse og se, om mine idéer kan lykkes. Og kan det det,
så har stat, amter og kommuner ikke længere en seriøs undskyldning for
ikke at ville bevilge Mac til andre end stærkt ordblinde og folk, der
lider af eftervirkninger efter en afasi. Det er nemlig dér, de
fortrinsvis bevilger Mac, da Yak-Yak programmet jo ikke findes til andre
styresystemer.

Men inden, jeg begynder på 'det sjove', skal jeg nok lige have snakket
med en Linux ekspert, der har forstand på div. ændringer og
re-kompileringer. - Dér har jeg endnu intet kendskab!

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

> [...]

> installeren vil overskrive nogle af disse filer med nyere ver., - hvis
> man har konfigureret X11, hvilket jeg ikke har gjort. Den kører

du skal ikke installere endnu en XFree86! Apples X11 er Xfree86 i en pÆn
inpakning. Du vil ej heller kunne kører flere programmer.

> - Vil jeg fx. kunne bruge Suns 'StarOffice 6' (bruger StarOffice 5.2 på
> Windows 98 og er ganske godt tilfreds med den pakke)?

kun hvis du har installeret SO6 på en Linux, eller Solaris maskine som
du kan forbinde remote til over ssh. dvs: nej