Bremse klodser
Fra : Martin Poll

Dato : 21-05-01 23:42

Hej Ng

Jeg har idag skiftet min bremseklodser på min GPZ500S. Efter at jeg har
monteret dem syntes jeg at hjulet går lidt mere trægt, men det er vel bare
fordi at de skal slides til.
På den en side af mcén er bremseklodserne slidt skæve så de er tykkere i den
ene ende end den anden. Kan det være bremsekaliberen der er skæv ? ( Mcen
har aldrig været skadet) Hvis man vil være lidt god ved sine bremsecalibere
hvad gør man så, skal stemplerne smøres og hvis det er tilfældet med hvad?

Med venlig hilsen
Martin Poll
http://mpoll.homepage.dk/

Fra : sjukker@worldonline.~

Dato : 22-05-01 05:13

Hvis dit hjul går lidt trægt er der noget galt. Hjulet skal køre rundt uden
modstand fra klodserne. Måske skal du have stemplerne i dine kalibre ud og
ha nye pakninger på dem også. Det hjalp på min yamaha maxim.

Venlig hilsen røde SJUKKERNE MC

Fra : Carsten

Dato : 22-05-01 07:57

Helows Martin

Når du går i gang med dit projekt, så har jeg den "bremz-paste", der skal
til. Den er bremsevædske bestandig.

Carsten

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 22-05-01 10:37

"Martin Poll" <poll@city.dk> skrev
> Hvis man vil være lidt god ved sine bremsecalibere
> hvad gør man så, skal stemplerne smøres og hvis det er tilfældet med
hvad?

Så skiller man bremsekalibrene ad, renser dem - er det aldrig blevet
gjort før, sidder der med garanti indtørret bremsevæske på og bag ved
pakningerne, smører stemplerne med bremsepasta og samler det hele igen.

Susanne
GSX-R 400 R med nyrenoverede bremser

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-05-01 15:47

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gjort før, sidder der med garanti indtørret bremsevæske på og bag ved
> pakningerne, smører stemplerne med bremsepasta og samler det hele igen.

....og man husker lige at smøre de flydende ophæng (hvis caliperen altså er
flydende ophængt) med syrefri fedt, for ellers har de en kedelig tendens til
at sætte sig fast med tiden, og så slides skive og klodser urimelig hurtigt.

Rittig

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 22-05-01 16:31

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev
> [...]
tendens til
> at sætte sig fast med tiden, og så slides skive og klodser urimelig

Nu kommer jeg jo til at tænke på, om flydende ophængte skiver kræver
nogen form for vedligeholdelse?

--
Susanne

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-05-01 16:51

> [...]
> tendens til
> hurtigt.
>
> Nu kommer jeg jo til at tænke på, om flydende ophængte skiver kræver

Det gør de ikke, de sætter sig "aldrig" fast. (Nu skal man jo aldrig sige
aldrig...)
Normalt er enten skiven eller caliperen flydende ophængt, men jeg har
faktisk en motorcykel hvor både skive og caliper er flydende. (Forbremse på
Kawasaki KX 250 motocross).

Rittig

Fra : Armand

Dato : 22-05-01 18:19

Martin Poll <poll@city.dk> skrev i en

> Jeg har idag skiftet min bremseklodser på min GPZ500S. Efter at jeg
> har monteret dem syntes jeg at hjulet går lidt mere trægt, men det er
> vel bare fordi at de skal slides til.

Det er nok fordi at den slæber på p.g.a. at stemplerne ikke gerne lader
sig trykke ind!
Det eneste der trækker klodsen fri af skiven er den "fjedring" som
ligger i den relativt store bremsestempel-pakning med kvadratisk
tværsnit: Den strammer så meget om stemplet at den først og fremmest
vrides når
stemplet bevæger sig udad (ved bremsning) og uanset om stemplet skubbes
en anelse i pakningen er "tilbage-vriddet" tilstrækkelig til at trække
stemplet
akkurat fri fra skiven når det hydrauliske tryk aflastes!
Hvad denne kraft ikke kan klare er hvis stemplet sidder stramt i den
ydre "skrabering" p.g.a. gammel støv, snavs og rust, hvorfor bremsen
kommer til at "hænge".
Derved varer det et stykke tid førend at klodserne atter er så slidte at
det rene stykke bremsestempel kommer frem :-/

Hvordan var de (to stk stempler ved siden af hinanden, ikke?) at trykke
ind for at få plads til den nye klods?
Meget stramme, formodentlig :-/

Problemets løsning vil være at adskille bremsen igen og rense, de med
bremsegrebet forsigtigt udtrykte stempler, grundigt med klude/en gammel
tandbørste og sprit (ikke olie omkring bremsen og slet ikke diesel
omkring gummi!!!) indtil de kan bevæges ubesværet!

> På den en side af mcén er bremseklodserne slidt skæve så de er tykkere
> i den ene ende end den anden. Kan det være bremsekaliberen der er
> skæv ?

Som tidligere nævnt, mener jeg at det drejer sig om "side by side"
calibre med ens stempeldiametre, og de har en kedelig tendens til at
slide mest på forkanten af den lange bremseklods (hvilket faktisk alene
er grunden til at jeg regner din for at have denne bremsekonstruktion
fremfor den første årgang med flydende calibere og kun ét stempel pr.
stk.)!

Faktisk har de fleste fabrikanter sidenhen forstået at imødekomme denne
effekt ved at gøre det "forreste" stempel en anelse mindre, således at
der ikke trykkes så hårdt i dén ende!

> .......Hvis man vil være lidt god ved sine bremsecalibere hvad
> gør man så, skal stemplerne smøres og hvis det er tilfældet med hvad?

Niks - Kun klinisk rene!
Selve caliberens føring (for sidelæns bevægelse) bør man derimod rense
og gen-indfedte med molykote (= varmebestandigt), således at bremsen
bevæger sig modstandsfrit dér!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-05-01 20:31

> Jeg har idag skiftet min bremseklodser på min GPZ500S. Efter at jeg har
> monteret dem syntes jeg at hjulet går lidt mere trægt, men det er vel bare
> fordi at de skal slides til.

Hej Martin

Dine kalibere hænger. Du skal skille dine kalibere ad og rense dem. At
adskille kalibre er ikke svært. Husk at ligge noget stof imellem stemplerne
når du puster dem ud, og pas på bremsevædsken, der er en udmærket
lakfjerner.

Vigtigt! Du skal bruge noget special fedt til at smøre den indvendige del at
bremsekaliberne altså kalibersemplerne. Det er den del der har kontakt med
bremsevædsken. Der skal du bruge nogt specielt fedt der kan tåle
bremsevædsken. Jeg bruger ATE
bremsepasta købt ved Østergaard. Det kan som regel kun købes ved specille
automekanikker-leverandør-butkker (get my drift?)

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Martin Poll

Dato : 23-05-01 01:51

Hej NG

Jeg takker for de gode svar, og vil kaste mig i krig med det.

Med venlig hilsen
Martin Poll
GPZ500S 1995
http://mpoll.homepage.dk/