Email
Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 22-12-04 01:14

Hvad betyder følgende på et mail som ikke bliver sendt: Can't send to
"[modtagerens emailadresse]; SMTP says "554 service unavailable: Client
host [og så min IP-adresse] blocked using list.dsbl.org.?
Det får jeg nu pludseligt hver gang jeg forsøger at sende en meddelelse
fra den ene IP adresse. Den anden (vi har to) giver ingen problemer. Der
er heller ingen problemer i forbindelse med at modtage mail.

Jeg ringer til TDC i morgen, men ville være taknemmelig for en mening
fra gruppen, som jeg har mere tillid til.

--
Bob- purge Plus

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-12-04 02:09

Robert J. Widenmann - mariPLUSbob@PLUSadsl.dk on 22/12/04 1:13 wrote:

> [...]
> fra den ene IP adresse. Den anden (vi har to) giver ingen problemer. Der
> er heller ingen problemer i forbindelse med at modtage mail.

Det betyder at dit IP-nummer af en eller anden grund er havnet i en
blacklist. Det skyldes som regel at der er nogen der mener at der er blevet
udsendt spam fra det ipnummer. Den mailserver du sender igennem slår dit
ipnummer op i blacklisten, og får svar om at du er mulig spammer, og nægter
derfor at sende mail for dig.

--
/peter

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 22-12-04 04:14

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> ipnummer op i blacklisten, og får svar om at du er mulig spammer, og nægter

Tak. Det havde jeg på fornemmelse. Det her bliver vist morsomt.

--
Bob- purge Plus

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 22-12-04 14:01

Robert J. Widenmann <mariPLUSbob@PLUSadsl.dk> wrote:

> Tak. Det havde jeg på fornemmelse. Det her bliver vist morsomt.

Alt fungerer nu, men jeg tror jeg kan vente en gentagelse. Ifølge TDC
har jeg dynamisk IP-adresse, der betyder at udgående post kun rent
tilfældigt bærer min egen IP-adresse. TDC kan ikke gøre noget så længe
det virker. Først nå det hele går i stå, kan tdc foretage noget. Siges
det.

Til Bjarne må jeg beklage, at jeg ikke har oplyst tilstrækkeligt om
systemet her. Jeg kører - endnu - på 9.2.2. på en gammel iMac. Postfix,
som kommer med OS 10, har jeg derfor ikke, men jeg har nu gennemlæst
hele diskussion om emnet. En ting kan man sige om disse problemer: de er
altid lærerige!

Jeg siger mange tak for svarene.
--
Bob- purge Plus

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 23-12-04 09:58

Robert J. Widenmann wrote:
> [...]
> som kommer med OS 10, har jeg derfor ikke, men jeg har nu gennemlæst
> hele diskussion om emnet. En ting kan man sige om disse problemer: de er

Det er irrelevant for SMTP-problemerne om man benytter den ene eller den
anden SMTP-server eller om man er på Mac OS 9 eller Mac OS X.
Problemstillingen mht TDC, blokering af IP-adresser mv er den samme og
skal løses på samme måde. Der er kun variationer i detaljer mht hvordan
det gøres.

Til orientering, så kører min modtagende SMTP-server på en gammel
PowerBook 520c, PPC 603e 192MHz, 54MB RAM, 18GB HD med SIMS. Den kører
derudad 24/7/365 og er kun nede når strømmen til hele hytten er gået i
længere tid.

> Jeg siger mange tak for svarene.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 22-12-04 04:26

Robert J. Widenmann wrote:
> [...]
> fra den ene IP adresse. Den anden (vi har to) giver ingen problemer. Der
> er heller ingen problemer i forbindelse med at modtage mail.

http://dsbl.org/ giver dig alle informationer.

Min diagnose:
1) du kører din egen email-server
2) du har ved en fejl sat den op som åbent relay

Men der må også være en indikation om hvilken smtp-server der returnerer
din email. Er det den samme, eller er det forskellige ?

hvad er din opsætning ?
har du også din egen smtp-server til at modtage post ?

> Jeg ringer til TDC i morgen, men ville være taknemmelig for en mening
> fra gruppen, som jeg har mere tillid til.

TDC - prøv også at se diskussionen i tråden 'Postfix og udgående post'
Problemstillingen der er også relevant for dig