Ged (meget ged!) i bruger og nøgleringe
Fra : Henrik Enslev

Dato : 19-12-04 21:45

Kære elskværdige læser af dette.

Jeg er helt ude at svømme i os x.3.

Jeg er lige begyndt at bruge en ny Ibook med os x.3.
Det gik fint indtil jeg forsøgte mig med at føje en ny nøgle med en kode
til en hjemmeside til nøglebundt.

Nu er den bruger "Bruger" der før var aktiv forsvundet, og dermed det
der lå på skrivebordet, e-mails i mail, adressebog er tom etc.

Jeg er den eneste der bruger maskinen, og selvom Apples
flerbrugerløsninger laver elegante snit i GUI, så kunne jeg godt ønske
mig at bruge min mac på en helt enkel måde. Tænd og kør, men de dage er
nok forbi.

Anyway - hvad kan jeg gøre?
(jeg har ledt efter tidligere tråde men ikke fundet)
Hvis jeg geninstalerer system, bliver alt så godt igen?
Kan man "nulstille" noget?

Med håb om en redningskrans
(ked af at sige det, men det virker enklere i Windows: Skriv dit navn og
kode, og er det registreret er du på) - Nå men det er jo en helt anden
snak, og jeg vil alligevel ikke ha en PC

--
Venlig hilsen
Henrik Enslev

Fra : Terje Rydland

Dato : 19-12-04 21:59

Henrik Enslev <no@spam.no> wrote:

> [...]
> flerbrugerløsninger laver elegante snit i GUI, så kunne jeg godt ønske
> mig at bruge min mac på en helt enkel måde. Tænd og kør, men de dage er

Nei, det er de da ikke. Hvis du er helt sikker på at ingen andre har
tilgang på maskinen din kan du jo sette den på å autologge inn brukeren
din. Da trenger du ikke å skrive inn verken brukernavn eller passord.

> Med håb om en redningskrans
> (ked af at sige det, men det virker enklere i Windows: Skriv dit navn og
> kode, og er det registreret er du på)

Det er jo akkurat likedan i MacOS X!?
Når du starter maskinen blir du spurt etter brukernavn og passord. Det
er da ingen forskjell på MacOS X og Windows på akkurat dette?

Terje

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-12-04 22:16

Henrik Enslev wrote:
> [...]
>
> Jeg er lige begyndt at bruge en ny Ibook med os x.3.
> Det gik fint indtil jeg forsøgte mig med at føje en ny nøgle med en kode

At pille ved nøglebundtet skulle rent umiddelbart ikke - så vidt jeg kan
se - skabe den slags kaos ?!?!?

> Nu er den bruger "Bruger" der før var aktiv forsvundet, og dermed det
> der lå på skrivebordet, e-mails i mail, adressebog er tom etc.

Den må jeg lige have en gang til:
Altså - du har oprettet en bruger, denne bruger er nu forsvundet, og du
logger nu ind som en anden bruger? eller hvad?

Eller er det 'bare' dine data der er forsvundet og du logger stadig ind
som den bruger du oprindeligt oprettede?

> [...]
> flerbrugerløsninger laver elegante snit i GUI, så kunne jeg godt ønske
> mig at bruge min mac på en helt enkel måde. Tænd og kør, men de dage er

Det kan sagtens sættes op som et enkelt-bruger system med automatisk
login, hvor du aldrig ser noget som helst til login-manageren

> Anyway - hvad kan jeg gøre?
> (jeg har ledt efter tidligere tråde men ikke fundet)
> Hvis jeg geninstalerer system, bliver alt så godt igen?
> Kan man "nulstille" noget?

Jeg vil i hvert fald fraråde en total geninstallering.
En arkiver og geninstallering kunne evt være en løsning.
Men prøv først og fremmest at sætte et nyt administrator password.

> [...]
> kode, og er det registreret er du på) - Nå men det er jo en helt anden
> snak, og jeg vil alligevel ikke ha en PC

Smag og Behag

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-12-04 22:52

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> At pille ved nøglebundtet skulle rent umiddelbart ikke - så vidt jeg kan
> se - skabe den slags kaos ?!?!?

Ok. Så er det nok to uafhængige hændelser.
1 Jeg har pillet ved nøglebundtet,
2 og omdøbt Bruger i finder til mit fornavn. Herefter forsvandt
brugerdata fra mail og adr.

> [...]

> Eller er det 'bare' dine data der er forsvundet og du logger stadig ind
> som den bruger du oprindeligt oprettede?

Ja jeg logger på som før. Jeg oprettede ikke en bruger, men omdøbte en
eksisterende.

Da maskinen er ny for mig, er der ikke mange data på den. Faktisk ville
jeg gerne finde adressebogens arkiv, og mailarkiv så jeg kunne kopiere
dem. Så kunne maskinen godt få nyt system

> Jeg vil i hvert fald fraråde en total geninstallering.
> En arkiver og geninstallering kunne evt være en løsning.
> Men prøv først og fremmest at sætte et nyt administrator password.

Hvordan? Kan jeg oprette en ny bruger, gøre denne til administrator, og
herefter slette den nuværende administrator?

Jeg beklager at jeg ikke er ret god til at forklare det her, men det
skyldes jo, at jeg ikke forstår hvad jeg famler rundt med

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 20-12-04 23:55

Henrik Jensen wrote:

> [...]
>

> Jeg beklager at jeg ikke er ret god til at forklare det her, men det
> skyldes jo, at jeg ikke forstår hvad jeg famler rundt med

OK! Nu er det helt klart hvad der er sket for dig

1) når du opretter en bruger bliver der samtidig knyttet en mappe med
dine data til denne. Denne information er fast knyttet til brugeren.

2) det du har gjort er at du har fjernet sammenhængen mellem
brugerkontoen og mappen ved at give mappen et ny navn.

3) den første gang du så loggede ind igen, opdagede Mac OS X at der ikke
var en mappe til din bruger og oprettede derfor en ny blank mappe med
standard-indstillingerne til dig

4) dine data er !ikke! forsvundet. spørgsmålet er bare hvor nørdede vi
skal være for at få dig tilbage på rette spor

Jeg vil gerne lige have dig til at gøre følgende og så poste resultatet
her (du kan klippe og klistre tekst fra Terminal helt som sædvanlig)

a) Start Terminal (findes i Programmer/Hjælpeprogrammer)
b) udfør den følgede kommando: cd /Users ; ls -aloFG

Fra : Henrik Jensen

Dato : 21-12-04 00:08

> [...]

> a) Start Terminal (findes i Programmer/Hjælpeprogrammer)
> b) udfør den følgede kommando: cd /Users ; ls -aloFG

Jeg har tastet efter
ibookbrugernavn$ cd /Users ; ls -aloFG

Så siger den:
- bash: is: command not found

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 00:19

Henrik Jensen wrote:

> Jeg har tastet efter
> ibookbrugernavn$ cd /Users ; ls -aloFG
>
> Så siger den:
> - bash: is: command not found

Du har skrevet forkert af:
det er ls som LoneSøren - ikke IngridSøren

Fra : Henrik Jensen

Dato : 21-12-04 00:29

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> Du har skrevet forkert af:
> det er ls som LoneSøren - ikke IngridSøren

Ubs. men så siger den
-bash: No such file or directory
-bash: command not found

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 00:47

Henrik Jensen <spam@nej.dk> wrote:

> Ubs. men så siger den
> -bash: No such file or directory
> -bash: command not found

Jubii - endeligt fik jeg fumlet de rigtige knapper. Her er resultatet:

total 24
drwx------ 11 seiersta admin - 374 20 Dec 22:20 ./
drwxrwxr-t 13 root admin - 442 20 Dec 10:28 ../
-rw------- 1 seiersta admin - 6148 20 Dec 09:09 .DS_Store
drwx------ 11 seiersta admin - 374 20 Dec 09:10 .Trash/
-rw-r--r-- 1 seiersta admin - 40 20 Dec 22:40 .lpoptions
drwx------ 7 seiersta admin - 238 20 Dec 11:13 Desktop/
drwxr-xr-x 4 seiersta admin - 136 20 Dec 22:21 Documents/
drwx------ 16 seiersta admin - 544 20 Dec 22:20 Library/
drwxr-xr-x 3 seiersta admin - 102 19 Dec 23:35 Movies/
drwxr-xr-x 3 seiersta admin - 102 19 Dec 23:35 Music/
drwxr-xr-x 3 seiersta admin - 102 19 Dec 23:35 Pictures/
ibook seierstadlegaard$

Det skal siges, at når jeg gør det samme på den anden konto er
resultatet et andet. Det kan jeg bare ikke klippe klistre over i
Macsoup, som kører under denne bruger.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 00:55

> [...]

> Det skal siges, at når jeg gør det samme på den anden konto er
> resultatet et andet. Det kan jeg bare ikke klippe klistre over i

Med en lille omvej kommer resultatet fra den anden bruger:
ibook henrik$ cd/Users ; Ls -aloFG
-bash: cd/Users: No such file or directory
total 8
drwxr-xr-x 12 henrik henrik - 408 20 Dec 10:56 ./
drwxrwxr-t 13 root admin - 442 20 Dec 10:28 ../
-rw-r--r-- 1 henrik henrik - 4 20 Dec 10:28 .CFUserTextEncoding
drwx------ 2 henrik henrik - 68 20 Dec 10:56 .Trash/
drwx------ 3 henrik henrik - 102 20 Dec 10:28 Desktop/
drwx------ 3 henrik henrik - 102 20 Dec 10:28 Documents/
drwx------ 19 henrik henrik - 646 20 Dec 10:57 Library/
drwx------ 3 henrik henrik - 102 20 Dec 10:28 Movies/
drwx------ 3 henrik henrik - 102 20 Dec 10:28 Music/
drwx------ 3 henrik henrik - 102 20 Dec 10:28 Pictures/
drwxr-xr-x 4 henrik henrik - 136 20 Dec 10:28 Public/
drwxr-xr-x 5 henrik henrik - 170 20 Dec 10:28 Sites/
ibook henrik$

Jeg håber det gir mening

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 01:01

Henrik Enslev wrote:
> Henrik Enslev <no@spam.no> wrote:
> Med en lille omvej kommer resultatet fra den anden bruger:
> ibook henrik$ cd/Users ; Ls -aloFG
> -bash: cd/Users: No such file or directory

du laver stadig ged i den (pun intended) :
- der skal være _mellemrum_ mellem 'cd' og '/Users'
- ls skal være med små bogstaver
så hvis du klipper og klister: cd /Users; ls -aloFG

Det, jeg er ude efter er en oversigt over de mapper der ligger og er
knyttet til brugerkonti

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 01:14

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> cd /Users; ls -aloFG

Tak

ibook seierstadlegaard$ cd /Users; ls -aloFG
total 16
drwxrwxr-t 13 root admin - 442 20 Dec 10:28 ./
drwxrwxr-t 33 root admin - 1122 20 Dec 10:15 ../
-rw-rw-r-- 1 seiersta admin - 6148 20 Dec 09:29 .DS_Store
-rw-r--r-- 1 root wheel - 0 13 Sep 2003 .localized
drwxr-xr-x 19 seiersta seiersta - 646 16 Dec 23:01 Bruger/
drwxr-xr-x 5 seiersta admin - 170 16 Dec 20:56 Incoming Mail/
drwxr-xr-x 2 seiersta admin - 68 16 Dec 20:56 Incoming News/
drwxr-xr-x 3 seiersta admin - 102 16 Dec 20:56 Outgoing Mail/
drwxr-xr-x 3 seiersta admin - 102 16 Dec 20:56 Outgoing News/
drwxrwxrwt 4 root wheel - 136 12 Sep 2003 Shared/
drwxr-xr-x 12 henrik henrik - 408 20 Dec 10:56 henrik/
drwx------ 12 seiersta admin - 408 17 Dec 00:59 ny/
drwx------ 11 seiersta admin - 374 20 Dec 22:20 seierstadlegaard/
ibook:/Users seierstadlegaard$

Og den anden konto:

ibook:/users henrik$

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 01:46

Henrik Enslev wrote:

> [...]
> drwxrwxrwt 4 root wheel - 136 12 Sep 2003 Shared/
> drwxr-xr-x 12 henrik henrik - 408 20 Dec 10:56 henrik/

hmmm ... lettere forvirrende
1) der er knyttet 3 mapper til seiersta
2) hvor pommeren de der 'Incoming' / 'Outgoing' kommer fra aner jeg ikke
der må være et eller andet af dine programmer der har dannet dem
de er i hvert fald ikke almindelige.
3) henrik tingesten ser normal ud

OK ... lad os så forsøge at finde ud af hvilke af disse mapper der er
knyttet til dine to konti:
nituil -readprop . /users/henrik home
niutil -readprop . /users/seierstadlegaard home

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 01:50

> [...]

> 2) hvor pommeren de der 'Incoming' / 'Outgoing' kommer fra aner jeg ikke
> der må være et eller andet af dine programmer der har dannet dem

Først dette:
Det er macsoup der laver dem.

> 3) henrik tingesten ser normal ud

Resten om lidt

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 02:07

> [...]

> de er i hvert fald ikke almindelige.
> 3) henrik tingesten ser normal ud
>
> OK ... lad os så forsøge at finde ud af hvilke af disse mapper der er

/users/henrik

> niutil -readprop . /users/seierstadlegaard home

ibook:/Users seierstadlegaard$ niutil -readprop .
/users/seierstadlegaard home
/Users/seierstadlegaard

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 02:14

Henrik Enslev wrote:
> /users/henrik

> /Users/seierstadlegaard

OK ... nu er er der så lige en ting jeg faktisk ikke har fundet ud af /
glemt at spørge om : hvilken af dine to konti var det der gik ged i mht
hjemme-mappen ?

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 02:17

> [...]

> OK ... nu er er der så lige en ting jeg faktisk ikke har fundet ud af /
> glemt at spørge om : hvilken af dine to konti var det der gik ged i mht

Bruger , som jeg omdøbte til henrik (Henrik)

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 02:33

Henrik Enslev wrote:

> Bruger , som jeg omdøbte til henrik (Henrik)

OK ... lad os så prøve det følgende ...
Det skal gøres fra en administrator konto
Du vil blive spurgt om dit administrator password
1)
cd /Users
sudo niutil -createprop . /users/henrik home /Users/Bruger
sudo chown -R henrik:henrik Bruger
2)
log ud og log så ind igen som Henrik

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 02:49

> [...]

> 1)
> cd /Users
> sudo niutil -createprop . /users/henrik home /Users/Bruger

Et ellerandet er der sket. Når jeg er logget på som Bruger
(administrator) har mine vinduer igen fået pile oppe og nede i
rulleskakten ligesom før katastrofen. Som standard kommer de jo med
pilene samlet i bunden.
'Med ved at starte mail er det samme historie: Blank bruger - opret
konto!

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 02:54

Henrik Enslev wrote:

> [...]
> pilene samlet i bunden.
> 'Med ved at starte mail er det samme historie: Blank bruger - opret

Godt ... lad os så prøve at se hvad der sker ved den anden mulighed:
1)
cd /Users
sudo niutil -createprop . /users/henrik home /Users/ny
sudo chown -R henrik:henrik ny
[...]

MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.7.3 ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 03:13

> [...]

> 1)
> cd /Users
> sudo niutil -createprop . /users/henrik home /Users/ny

Yes! Du er edermalme (talesprog) go!

Nu er der lige, at Henrik er alm. bruger, fx forsvandt macsoup, så jeg
kører nu fra CD.
Bruger er admin., og den siger mit password er forkert for at give
Henrik flere rettigheder.
Mail virker, men har glemt adgangskoderne (minor detail)

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 03:38

Henrik Enslev <no@spam.no> wrote:

Tak for hjælpen Bjarne

Hvis jeg må have lov at byde dig på en forfriskning på en af nabolagets
"steder", så drop mig lige en mail

Godnat for nu

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 07:42

Henrik Enslev wrote:

> Yes! Du er edermalme (talesprog) go!

eddermannerme

Ved det (*rødmer uhæmmet*) men takker for komplimenten

> Nu er der lige, at Henrik er alm. bruger, fx forsvandt macsoup, så jeg
> kører nu fra CD.
> Bruger er admin., og den siger mit password er forkert for at give
> Henrik flere rettigheder.

OK ... så lad os lige få gjort Henrik til administrator også
Hvis du har kunnet bruge 'sudo niutil' hidtil, så burde dette virke:
sudo niutil -insertval . /groups/admin users henrik 1

når du har fået det til at virke,
så lad os kigge på at få ryddet op i /Users

Fra : nospam

Dato : 21-12-04 08:28

> [...]
> sudo niutil -insertval . /groups/admin users henrik 1
>
> når du har fået det til at virke,
> så lad os kigge på at få ryddet op i /Users

Er det ikke ved at være på tide at reparere disktilladelser?

Og næste gang, du vil skifte navn på en bruger eller oprette/slette brugere,
så gør du det i Systemprefs/konti - ikk?

mvh Mikael Kern

--
Bolig søges i Århus fra januar 2006: 3 værelser til mig og deledatter 3
år!!!

Mikael Kern Film - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk - kernRE@MOVEkern.dk

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 09:15

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> Er det ikke ved at være på tide at reparere disktilladelser?

Gerne, hvis det er godt.
Sagen er jo, at det er en fremmed verden for mig. Jeg har vel en "dårlig
vane", idet jeg er vant til fra de gamle systemer, at OS ikke stillede
den slags krav til bruger, men jeg er lydhør!

> Og næste gang, du vil skifte navn på en bruger eller oprette/slette brugere,
> så gør du det i Systemprefs/konti - ikk?

Jeg spidser ører, men da jeg er den eneste bruger af maskinen har jeg
(foreløbigt) ikke brug for at rode med det (når det nu kommer til at
virke igen

Fra : nospam

Dato : 21-12-04 09:33

> [...]
> vane", idet jeg er vant til fra de gamle systemer, at OS ikke stillede
> den slags krav til bruger, men jeg er lydhør!

Det skal gøres en gang i mellem. Prøv det med det samme, gå i
Hjælpeprogrammer/Utilities > Diskværktøj/Disk Utility, klik på din startdisk
og reparer tilladelser.

Og det er en MEGET dårlig vane at behandle OS X lissom OS 9. Til gengæld
virker det - ingen frysninger og bomber...

> Jeg spidser ører, men da jeg er den eneste bruger af maskinen har jeg
> (foreløbigt) ikke brug for at rode med det (når det nu kommer til at
> virke igen

Som du nu ved, er det ikke nok at give en mappe et nyt navn. Brugere styres
i Konti/Accounts.

mvh Mikael Kern

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 11:23

nospam wrote:
> Som du nu ved, er det ikke nok at give en mappe et nyt navn. Brugere styres
> i Konti/Accounts.

Det er så en sandhed med modifikationer - som du jo lige har set

Der er et GUI program - Netinfo-manager i /Programmer/Hjælpeprogrammer -
hvor man kan finindstille tingene og lave heftige ændringer.

Og så er der en lang række programmer i Terminal - niutil , nidump ,
passwd , etc -

Jeg valgte at bruge Terminal til at få løst dette problem fordi
Netinfo-manager er et helvede at finde ud af for en ny-begynder og fordi
Finder ikke kunne give mig alle de oplysninger jeg gerne ville have.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 11:34

nospam wrote:

> Det skal gøres en gang i mellem. Prøv det med det samme, gå i
> Hjælpeprogrammer/Utilities > Diskværktøj/Disk Utility, klik på din startdisk
> og reparer tilladelser.

Jeg er enig med dig i at det er en god ide at gøre dette en gang
imellem. Men for at løse dette problem er det overflødigt. Reparer
Tilladelser fikser kun selve Mac OS X, og i dette problem var vi langt
udenfor og slet ikke inde i selve Mac OS X

> Og det er en MEGET dårlig vane at behandle OS X lissom OS 9.

Der kan jeg kun være !helt! enig

> Til gengæld virker det - ingen frysninger og bomber...

ikke med mindre man som jeg har en modbydelig tendens til at rode rundt
med de mærkværdigste tilføjelser. Der var en eller anden udvidelse - jeg
har en lumsk mistanke om hvad der gik galt men ved det ikke 100% - som
jeg indstallerede, der genererede en kerne-panik mindst én gang i døgnet.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 08:57

Har kopieret Macsoup over fra CD til Henrik på HD. Det virker, men
macsoup har ingen (dvs. "?") ikon i dock.
Derfor har jeg pludseligt fået nyt navn (fra min stationære G4)

Jeg fandt det rigtige password, så nu er
Henrik og Bruger begge administratorer, sat fra Konti i
systemindstillinger

> OK ... så lad os lige få gjort Henrik til administrator også
> Hvis du har kunnet bruge 'sudo niutil' hidtil, så burde dette virke:
> sudo niutil -insertval . /groups/admin users henrik 1

Har gjort, resultat:
Password:
ibook henrik$

> når du har fået det til at virke,
> så lad os kigge på at få ryddet op i /Users

De dukkede op, da jeg også angav det rigtige password til keychain inde
fra mail

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 09:00

Henrik Enslev <no@spam.no> wrote:

> Har kopieret Macsoup over fra CD til Henrik på HD. Det virker, men
> macsoup har ingen (dvs. "?") ikon i dock.

Ikonet er dukket op, efter at jeg kørte nedenstående komando i terminal
og loggede Henrik ud og ind

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 11:42

når du har fået tingene til at være stabile igen, så sig til hvis du vil
have ryddet op i /Users

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 12:13

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> når du har fået tingene til at være stabile igen, så sig til hvis du vil
> have ryddet op i /Users

Det vil jeg meget gerne, og det virker stabilt nu

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 15:54

Henrik Enslev wrote:

> Det vil jeg meget gerne, og det virker stabilt nu

Du har skrevet, at du har to administrative brugere på nuværende
tidspunkt: Bruger og Henrik. Jeg går ud fra, at det korte brugernavn for
Bruger er bruger, og for Henrik henrik (det kan du se i Konti)
1) log dig ind som Bruger
2) find ud af hvilke hjemmemapper de har:
niutil -readprop . /users/bruger home
niutil -readprop . /users/henrik home
3) skift mappe til /Users og lav en liste over mapperne
cd /Users
ls -l
4) fjern de mapper, du ikke skal bruge (gentages for hver mappe).
Du må *!IKKE!* slette den mappe, der hedder 'Shared'
sudo rm -rf '<mappenavn>' <- husk anførselstegn
5) vi bringer lige orden i Henrik
sudo mv <henriks_hjemmemappe> henrik
sudo niutil -createprop home /Users/henrik
6) hvis Brugers hjemmemappe ikke har user:group sat til bruger:bruger
så gør vi det nu:
sudo chown -R bruger:bruger <hjemmemappe>

Du kan nu nedlægge 'Bruger' i Konti-panelet (du skal være logget ind som
Henrik for at kunne gøre det), hvis du vil det, og sætte maskinen op til
automatisk at logge ind som Henrik, hvis du vil det
Hvis Brugers hjemmemappe ikke er blevet fjernet, kan du gøre det nu
(!nu! burde du have en forståelse af, hvordan det gøres )

Held og Lykke

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 22:07

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

Hej Bjarne
Tak for din beskrivelse. Jeg er bange for, at der stadigt er åbne
spørgsmål, fx:

> [...]
> cd /Users
> ls -l
> 4) fjern de mapper, du ikke skal bruge (gentages for hver mappe).

Hvordan skulle jeg vide det? Det er jo ikke mig men unix systemet der
skal bruge visse mapper. Jeg er bange for, at det igen går i ged, hvis
jeg bruger min egen logik, som vist ikke er unix baseret.

> [...]
> Hvis Brugers hjemmemappe ikke er blevet fjernet, kan du gøre det nu
> (!nu! burde du have en forståelse af, hvordan det gøres )

Tak. Det blir ikke til mere i aften, for med småbarn skal man jo jævle
(svensk og betyder djævlsk) tidligt op, og i går var det jo næsten lyst
før der igen kom liv i ibooken ved din aktive mellemkomst, så godnat
herfra.

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 21-12-04 23:42

In article <1gp5zsh.1p0r4dv1xjns9iN%no@spam.no>,
no@spam.no (Henrik Enslev) wrote:

> Hvordan skulle jeg vide det?
[...snip...]

Han sier det jo til deg? Hmmm...?

--
/Z

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 22-12-04 04:02

Henrik Enslev wrote:
> [...]
> skal bruge visse mapper. Jeg er bange for, at det igen går i ged, hvis
> jeg bruger min egen logik, som vist ikke er unix baseret.

trin 2 har givet dig navnene på 2 mapper
trin 3 giver dig en liste over alle mapper i /Users

Du kan fjerne alle mapperne borset fra de 2 knyttet til dine brugere
samt den der hedder 'Shared'. Med dine to konti ender du altså til sidst
op med kun at have 3 mapper tilbage

eksempel:
sudo rm -rf 'Deleted Users'

Fra : Henrik

Dato : 23-12-04 14:19

> [...]

> Du kan fjerne alle mapperne borset fra de 2 knyttet til dine brugere
> samt den der hedder 'Shared'. Med dine to konti ender du altså til sidst

Du er en meget tålmodig mand!

Det er også facinerende at bruge terminalen, og den værste skræk er ved
at fortage sig (den stammer helt tilbage fra blå dosskærme med gule
eller hvide bogstaver - det var jo derfor jeg valgte mac).

Jeg har nu kun éen bruger, nemlig henrik. Og har oprettet en gæst konto
i konti via systemindstillinger.

Der er kun ganske lidt ged tilbage, og jeg har min kalender, adressebog
og mail. Jeg skal nok finde ud af at løse dem efterhånden (ikke at
jeg ikke modtager eventuelle hints med tak)

Ged 1
Da jeg slettede bruger smuttede macsoupdefault settings med. Den
slettede bruger kan findes som et .dmg fil, men den kan ikke umiddelbart
åbnes.

ged 2
I finder (ude i venstre kolonne) er der en mappe som hedder Bruger, men
den er ikke min hjemmemappe.
Der er åbenbart to mapper der hedder 'ny', og da jeg først fandt den
rigtige omdøbte jeg den og kaldte den 'henrikshjemmemappe' og aktiverede
den som hjemmemappe via terminal. Den virker, og har
hjemmemappesymbolet, men fremtræder altså ikke i venstre kolonne i
finder.

Nok om det. Tusinde tak for hjælpen.

Findes der tilgængeligt materiale om komandoer etc. om brug af
terminalen (er det ikke free usb?). Retorisk spørgsmål, men jeg tænker
på sådan en Readers Digest Quick reference, gerne på nettet. Ikke en
'The complete Unix Bible ver. 6.5 på 1200 tætskrevne sider)

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 23-12-04 15:49

Henrik wrote:

> Du er en meget tålmodig mand!

Takker for komplimenten

> Det er også facinerende at bruge terminalen, og den værste skræk er ved
> at fortage sig (den stammer helt tilbage fra blå dosskærme med gule
> eller hvide bogstaver - det var jo derfor jeg valgte mac).

Terminalen er efter min mening det bedste værktøj til at analysere og
reparere ged Man *kan* også opnå det samme med GUI-programmer, men
det ender som regel op med at være godylt mere komplekst

> [...]
> Da jeg slettede bruger smuttede macsoupdefault settings med. Den
> slettede bruger kan findes som et .dmg fil, men den kan ikke umiddelbart

sandsynligvis kan du ikke åbne denne *.dmg fil fordi den er knyttet til
en eller anden mærkelig konto på nuværende tidspunkt

1) åbn et terminalvindue og skriv 'cd '
(jeps - der !skal! være et mellemrum efter 'cd')
2) åben et findervindue og naviger til den mappe hvor *.dmg filen er
3) træk denne mappe hen på terminalvinduet og tryk [return] i terminalen
4) skriv 'ls -l' i terminal

> [...]
> den som hjemmemappe via terminal. Den virker, og har
> hjemmemappesymbolet, men fremtræder altså ikke i venstre kolonne i

Når man opretter en bruger benyttes der et standard mønster til at danne
indstillingerne til Finder, hvorefter disse bliver frosset bl.a mht
hjemmemappen.

Du kan simpelthen trække ikke-hjemmemappen ud af den venstre kolonne og
så trække den rigtige ind i den i stedet.

> [...]
> på sådan en Readers Digest Quick reference, gerne på nettet. Ikke en
> 'The complete Unix Bible ver. 6.5 på 1200 tætskrevne sider)

Der findes masser af websider med de mest almindelige *nix kommandoer:
http://www.google.com/search?q=unix+linux+commands
Find en der passer til dit temperament

Så er der:
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/collections/unix.html
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/collections/networking.html
Kig også efter goodies i de andre kategorier

Du kan få en oversigt over mapperne som kommandoerne ligger i ved at
eksekvere følgende kommando : echo $PATH | sed "s/:/ --- /g"
( '|' findes på det danske tastatur ved at trykke [alt]i )
Du kan derefter lave : ls <mappenavn> for at få en oversigt over
kommandoerne i de enkelte mapper.
For at få at vide hvad en kommando går ud på : man <kommando>

Derudover har Apple så lave deres egne kommandoer.
Hvis du indstallerer X-Code / Developer Tools findes disse i
'/Developer/Tools' og der er også en masse af dem i de mapper du
allerede har fået - 'diskutil' og 'softwareupdate' f.eks

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 23-12-04 16:10

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> 2) åben et findervindue og naviger til den mappe hvor *.dmg filen er
> 3) træk denne mappe hen på terminalvinduet og tryk [return] i terminalen

til at give dig lov til at åbne den

http://www.osxfaq.com/Tutorials/LearningCenter/

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 23-12-04 18:31

Bjarne D Mathiesen wrote:

> http://www.osxfaq.com/Tutorials/LearningCenter/

Dette er en ret fed online lærebog for absolutte begyndere.
Der er bare et lille problem med den: den bruger 'tcsh' og ikke 'bash'

Og hvad mener jeg så med det?
Jo, der findes flere forskellige 'kommando-sprog' der kan benyttes i
Terminalen: sh el. bash (de er ens), chs el. tcsh (de er ens), zsh. Til
de mest almindelige kommandoer gør det ikke så meget, hvilken man
benytter, men man render hurtigt ind i ting, hvor der er små, men
vigtige forskelle. Det er et temperamentsspørgsmål, hvilken man bedst
kan lide og vælger at bruge - der er oven i købet lidt af en
'religions-krig' mellem de forskellige kommando-sprog om, hvilket der er
bedst.

Til og med Mac OS X 10.2 fik nye konti som standard sat 'tcsh' som
kommando-sprog. Fra og med 10.3 får *!NYE!* konti sat 'bash' som
kommando-sprog; eksisterende konti bevarer deres indstilling.

Hvis man vil følge med i denne serie artikler - og man har bash sat som
sit kommando-sprog - kan det anbefales at skifte til tcsh, i hvert fald
medens man arbejder med disse artikler. Endvidere er der en masse tips
og vejledninger på nettet, der er lavet før 10.3, og de går som
hovedregel ud fra, at dit kommando-sprog er tcsh, så måske kan det være
en ide at skifte permanent til tcsh - i hvert fald indtil man bliver så
erfaren med kommando-linjen, at man bliver i stand til at evaluere
fordelene ved det ene kommando-sprog fremfor det andet.

Ændringer i hvilket kommando-sprog ('skal'/'shell') kan gøres i
programmet Netinfo-manager eller fra Terminalen, og da vi jo nu netop
arbejder med Terminalen, så er opskriften her:

Hvilken skal har jeg?: niutil -readprop . /users/<konto> shell
Sæt en ny skal: sudo niutil -createprop . /users/<konto> shell /bin/tcsh

Når du har skiftet 'skal' skal du logge ud og så logge ind igen for at
ændringen bliver registreret. Det er for øvrigt generelt, når man laver
ændringer med 'niutil' og venner. Det er også derfor jeg som hovedregel
anbefaler, at man laver sådanne ændringer fra en anden konto end den,
det går ud over.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.7 Panther ; Mozilla 1.8a5 ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 24-12-04 10:39

Bjarne D Mathiesen wrote:
> [...]
> kommandoerne i de enkelte mapper.
> For at få at vide hvad en kommando går ud på : man <kommando>

Disse to kommandoer er bedre til at vise de mapper, Unix-kommandoerne
ligger i:
echo §PATH | tr ':' '\n'
echo $path | tr ' ' '\n'
De giver det samme resultat, så der er frit valg

Og for at få en total oversigt over alle kommandoer:
echo §PATH | tr ':' '\n' | xargs ls

( '\' findes på det danske tastatur ved at trykke [alt][shift]7 )

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 11:32

> [...]

> sudo niutil -insertval . /groups/admin users henrik 1
>
> når du har fået det til at virke,
> så lad os kigge på at få ryddet op i /Users

Jeg ser nu, at når jeg åbner en ny finderrude, åbnes den med "hjem" for
en bruger som hedder "ny". Den oprettede jeg jo selv i forvirringen for
et par dage siden, men den skjuler sig stadig rundt i krogene.
Den vises ikke i "konti", der er kun henrik og bruger, som begge er
admin.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 12:08

Henrik Enslev wrote:

> [...]
> et par dage siden, men den skjuler sig stadig rundt i krogene.
> Den vises ikke i "konti", der er kun henrik og bruger, som begge er

På en eller anden måde har du kommet til at omdøbe henriks hjemmemappe
til ny og knytte denne til den nye bruger ny. Mappen blev så heldigvis
liggende da du nedlagde kontoen ny. For at få dine gamle data tilbage
var jeg så nødt til at skifte hjemmemappe for henrik. Det var det
'øvelserne' gik ud på : skifte hjemmemappe og knytte denne til henrik
for at finde den rigtige med de 'tabte' data. Hvis du kigger lidt på
kommandoerne med denne viden, så kan man også godt se at det er det der
sker. Der sker intet ved at hjemmemappen hedder noget andet en kontoen.

Der kan laves om på det så den kommer til at hedde henrik igen, men få
lige tingene til at køre helt stabilt og tilfredsstilende først.

Hvis du vil vide mere om de forskellige kommandoer, så kan du smutte i
Terminalen og taste 'man' foran dem, f.eks: man niutil - men vær
forberedt på at dette er 110% nørdet.

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-12-04 15:20

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> tcsh kan stavechecke ens kommanoder og foreslå en rigtig stavning hvis
> man fx staver "ls" eller "mozila" forkert.

Det er ikke en feature jeg nogensinde har brudt mig om. Når jeg har
været på et stystem hvor det var ndvendigt at køre tcsh har jeg gerne
slået dret fra første gang jeg stødte på det.

> Hvilket sh-derivat kan det? (Ikke for at være krakilsk, men fordi det
> nok er den facilitet jeg har savnet mest).

zsh ville nok være mit bedste bud, den er endnu mere bloated et nogle
af de andre. Men jeg ved det ikke. Jeg kunne nok klare mig med en
rimlig simpel Korn-shell.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-12-04 02:29

> [...]

> OK ... nu er er der så lige en ting jeg faktisk ikke har fundet ud af /
> glemt at spørge om : hvilken af dine to konti var det der gik ged i mht

Jeg skulle måske lige tilføje at det med nøgleringen var sådan, at når
jeg trykkede på "vis nøgleringe" var der en system og tre login. Den ene
af de tre viste mine e-mail konti med adgangskode. Da jeg var færdig med
at rode rundt med brugeren var denne login med mine oplysninger
forsvundet.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 02:37

Henrik Enslev wrote:

> [...]
> af de tre viste mine e-mail konti med adgangskode. Da jeg var færdig med
> at rode rundt med brugeren var denne login med mine oplysninger

Nøgleringen er knyttet til den enkelte bruger og er gemt i hjemme-mappen
Hvis hjemmemappen bliver ændret finder systemet ikke længere nøgleringen
da den jo stadig ligger i den gamle hjemmemappe

Hvis jeg har forstået situationen rigtigt, så burde du få den tilbage
igen sammen med det hele når du har udført mine instruktioner fra lidt
tidligere.

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-12-04 12:47

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> writes:

> [...]

At smide tcsh langt væk er noget af det bedste Apple har gjort ved
deres unix. Der er i dag ingen undskyldning for at lade den

Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?
http://hacking.dk | -- Derek Gladding about SELinux

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 25-12-04 15:23

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-12-04 11:31

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> writes:

> Disse to kommandoer er bedre til at vise de mapper, Unix-kommandoerne
> ligger i:
> echo §PATH | tr ':' '\n'

Det skal være $PATH

> echo $path | tr ' ' '\n'
> De giver det samme resultat, så der er frit valg

Det virker ikke hvis man kører en Bourneshell (for eksempel
bash). Det er kun i csh at $path findes og holdes opdateret når $PATH
ændres.

> Og for at få en total oversigt over alle kommandoer:
> echo §PATH | tr ':' '\n' | xargs ls

Igen $PATH.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 24-12-04 14:06

Peter Makholm wrote:

> Det skal være $PATH

> Det virker ikke hvis man kører en Bourneshell (for eksempel
> bash). Det er kun i csh at $path findes og holdes opdateret når $PATH
> ændres.

Der har vi så allerede en af forskellene på bash og tcsh.
Artikelserierne, jeg anbefaler, bruger
- tcsh til kommandolinjen
- bash (primært) til Unix-scripts

Jeg har rodet rundt med Mac OS X siden 10.1 - hvor tchs var standard
indstillingen for kommandolinje-sproget - så jeg har vænnet mig til tchs
på kommandolinjen.

> Igen $PATH.

Indrømmet ! Typoer fra min side. For megen [shift]

Fra : nospam

Dato : 21-12-04 00:33

Så blev jeg nysgerrig og tastede:

Mikael-Kerns-computer mikaelkern$ cd /Users ; ls -aloFG
total 16
drwxrwxr-t 12 root admin - 408 7 Dec 14:52 ./
drwxrwxr-t 64 root admin - 2176 20 Dec 19:40 ../
-rwxrwxr-x 1 root wheel - 6148 8 Feb 2004 .DS_Store*
-rw-r--r-- 1 root wheel - 0 13 Sep 2003 .localized
drwxrwx--- 3 root admin - 102 5 Jan 2004 Deleted Users/
drwxrwxrwt 11 root wheel - 374 27 Nov 12:23 Shared/
drwxr-xr-x 5 root wheel - 170 8 Feb 2004 ftp/
drwxr-xr-x 13 guestpas guestpas - 442 8 Dec 01:19 guestpasswordisguest/
drwxr-xr-x 13 jon jon - 442 16 Jul 23:29 jon/
drwxr-xr-x 30 mikaelke mikaelke - 1020 18 Dec 14:07 mikaelkern/
drwxr-xr-x 13 niels niels - 442 14 Jul 01:58 niels/
drwxr-xr-x 18 sannelar admin - 612 2 Sep 21:08 sannelarsen/
Mikael-Kerns-computer:/Users mikaelkern$

Det undrer mig, at der står admin ved brugeren sannelarsen, da hun svjv ikke
har været admin på denne Mac. Hvad betyder de forskellige kolonner?

mvh Mikael Kern

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 01:26

nospam wrote:
> Så blev jeg nysgerrig og tastede:
>
> Det undrer mig, at der står admin ved brugeren sannelarsen, da hun svjv ikke
> har været admin på denne Mac.

Det kan jeg ikke udtale mig om uden at vide meget mere om maskinens
historie !

> Hvad betyder de forskellige kolonner?

hvis du skriver : man ls i Terminal, få du flere oplysninger end du har
brug for

Fra : nospam

Dato : 21-12-04 08:31

> Det kan jeg ikke udtale mig om uden at vide meget mere om maskinens
> historie !

Det er jo mig, som er administrator nu. Og jeg er ligeglad med fortiden -
hvis det ellers ser fornuftigt ud, lader jeg det blive ved det.

> hvis du skriver : man ls i Terminal, få du flere oplysninger end du har
> brug for

man ls giver ikke særlig meget, men maskinen virker

mvh Mikael Kern

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 11:59

nospam wrote:

> Det er jo mig, som er administrator nu. Og jeg er ligeglad med fortiden -
> hvis det ellers ser fornuftigt ud, lader jeg det blive ved det.

du kan finde ud af om sannelarsen stadig er registreret som
administrator ved at køre følgende kommando:
nidump -r /groups/admin .

og du kan trygt fjerne mapper hørende til folk der ikke længere er
knyttet til maskinen. Fra Terminal gøres det som følger:
cd /Users
sudo rm -rf <mappenavn>
Dét virker altid hvis man ikke kan trække mappen i skraldespanden.

Fra : nospam

Dato : 21-12-04 13:15

> nidump -r /groups/admin

giver:

Mikael-Kerns-computer mikaelkern$ nidump -r /groups/admin
usage: nidump [-r] [-T timeout] {directory | format} [-t] domain
known formats:
aliases
bootptab
bootparams
ethers
exports
fstab
group
hosts
networks
passwd
printcap
protocols
resolv.conf
rpc
services
Mikael-Kerns-computer mikaelkern$

??

mvh Mikael Kern

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 14:23

nospam wrote:
> [...]

du mangler et '.' til slut i kommandoen. !Alting! er vigtigt når man
rodr rundt på kommando-linjen
nidump -r /groups/admin .

Fra : nospam

Dato : 21-12-04 19:23

Ja, det gør en forskel:

Mikael-Kerns-computer mikaelkern$ nidump -r /groups/admin .
{
"name" = ( "admin" );
"gid" = ( "80" );
"passwd" = ( "*" );
"users" = ( "root", "mikaelkern" );
}
Mikael-Kerns-computer mikaelkern$

Det er vel OK?

mvh Mikael Kern

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-12-04 20:31

nospam wrote:
> Ja, det gør en forskel:
>
> Mikael-Kerns-computer mikaelkern$ nidump -r /groups/admin .
> {
> "name" = ( "admin" );
> "gid" = ( "80" );
> "passwd" = ( "*" );
> "users" = ( "root", "mikaelkern" );
> }
> Mikael-Kerns-computer mikaelkern$
>
> Det er vel OK?

Jeps
Som du kan se, er det kun 'root' og 'mikaelkern', der er registreret som
administratorer. Hvis 'sannelarsen' ikke længere er registreret som
bruger på computeren kan du helt roligt slette hendes hjemmemappe i /Users

> mvh Mikael Kern

for sjovts skyld kan du jo prøve dette : nidump -r /users/mikaelkern .
men du må selv lige analysere dig frem til hvad tingene betyder

Fra : Lone Schmidt

Dato : 20-12-04 14:20

Henrik Enslev <no@spam.no> wrote:

Hej Henrik.

Det er ret kryptisk dét, du har skrevet, fordi der mangler detaljer og
sammenhæng mellem hændelser, så jeg spørger:

> Jeg er lige begyndt at bruge en ny Ibook med os x.3.
> Det gik fint indtil jeg forsøgte mig med at føje en ny nøgle med en kode
> til en hjemmeside til nøglebundt.

Du skriver "forsøgte dig", det lyder som om det enten voldte dig
problemer, eller at det ikke lykkedes? :-/

Gjorde du det ved at markere et flueben i en chekboks eller var du inde
i selve hovednøgleringen og tilføje ny kode?

> Nu er den bruger "Bruger" der før var aktiv forsvundet, og dermed det
> der lå på skrivebordet, e-mails i mail, adressebog er tom etc.

Den bruger "Bruger" som nu er forsvundet, er det adminbruger, som du
ikke har døbt noget andet, eller hvad?

Har du været i Systemindstillinger/konti og ændre noget?

Forsvandt "bruger" lige efter at du havde tilføjet koden i nøgleringen?

> Anyway - hvad kan jeg gøre?
> (jeg har ledt efter tidligere tråde men ikke fundet)
> Hvis jeg geninstalerer system, bliver alt så godt igen?
> Kan man "nulstille" noget?

Som Bjarne siger: Lad endelig være at formattere, så kan du være evigt
forvisset om at "Bruger" er forsvundet for altid.

Allerhøjest en "arkiv og installer" !!!

Men har du tid at vente, og besvare de spørgsmål, der kommer, så er der
også stor chance for at det bliver opklaret og din "Bruger måske kan
reddes

--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-12-04 23:00

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> [...]
>
> Du skriver "forsøgte dig", det lyder som om det enten voldte dig
> problemer, eller at det ikke lykkedes? :-/

Projektet, at når jeg gik ind på en (bestemt) hjemmeside, som kræver
password, så ville jeg putte dette password i nøgleringen. Det lykkedes
ikke.

> Gjorde du det ved at markere et flueben i en chekboks eller var du inde
> i selve hovednøgleringen og tilføje ny kode?

Ja jeg var inde i en rude og skrive koden

> Den bruger "Bruger" som nu er forsvundet, er det adminbruger, som du
> ikke har døbt noget andet, eller hvad?

Nej det var en alm. brugerkonto

> Har du været i Systemindstillinger/konti og ændre noget?

ja altså jeg omdøbte Bruger til Henrik

> Forsvandt "bruger" lige efter at du havde tilføjet koden i nøgleringen?

Nej det var nok i forbindelse med at jeg omdøbte bruger til henrik

> [...]
>
> Men har du tid at vente, og besvare de spørgsmål, der kommer, så er der
> også stor chance for at det bliver opklaret og din "Bruger måske kan

Som jeg også skrev i det andet svar, så er jeg glad for alle forsøg på
hjælp, skønt jeg ikke syns forklaringerne fra min side er så gode.

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-12-04 23:28

> Som jeg også skrev i det andet svar, så er jeg glad for alle forsøg på
> hjælp, skønt jeg ikke syns forklaringerne fra min side er så gode.

Nu har jeg studeret min stationære lidt. Her kan jeg se, at
brugere>hjemmemappe>application support> adressbook indeholder mine
data.

Ligesåvel
brugere>hjemmemappe>bibliotek>mail indeholder mapper med alle mine
mailboxes etc.

Disse to mapper har jeg ledt efter på den omtalte bærbare uden held.

Igen - tabet er ikke så stort, men det føles ikke trygt at data
fordufter fra HD på grund af at man ikke kan kildekoden til alle ens
programmer

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen