Alternativ Bootmanager ?
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-12-04 18:45

Er det muligt at installere en alternativ bootmanager på en Mac ?

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-12-04 19:34

Henry Lerche Madsen wrote:
> Er det muligt at installere en alternativ bootmanager på en Mac ?

Hvad skal du bruge det til?

Her er en artikel om hvordan Mac OS X booter op:
http://www.thinkmacosx.ch/code/php/ausgabe.php?Kapitel,boot,exakt,fliesstext
Så vidt jeg kan se ud fra denne artikel er bootmanageren en del af Open
Firmware programmet og lagret i ROM. Den kan derfor overhovedet ikke ændres.

Og en lidt ældre artikel om hvordan man får Mandrake Linux PPC 9.1rc1
til at fungere på diverse systemer:
http://www.linux-magazin.de/Artikel/ausgabe/2003/05/mac/mac.html

Google er din ven --- ovenstående fundet ved denne søgning:
http://www.google.com/search?q=bootmanager+apple+%22mac+os+x%22

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-12-04 20:12

Bjarne D Mathiesen wrote:

> Hvad skal du bruge det til?

Jeg har en iMac som skal køre OS X og der er gået ged i Open Firmware så
den kun kan boote i OS X ved at jeg skriver "mac-boot" i Open Firmware.

Jeg har så prøvet at installere Yellowdog Linux og den booter fint nok
op, altså må den installere en bootmanager der omgås Open Firmware.

Så var det at jeg tænkte at jeg evt. kunne installere en anden
bootmanager for at komme rundt om problemet.
Alternativet er at jeg skal gensistallere system 9 som iMac'en er født
med så jeg kan opgradere firmwaren, men det er pt. lånt ud og det ville
være rart at slippe for dette arbejde.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-12-04 20:52

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har så prøvet at installere Yellowdog Linux og den booter fint nok
> op, altså må den installere en bootmanager der omgås Open Firmware.

læs for pommeren artiklen. det er !helt! klart at du ikke har gjort det:
bootmanageren er en del af Open Firmware og kan !ikke! ændres uden at
opgradere firmwaren. at YDL starter op automatisk må betyde at der er
sat værdier enten i Open Firmware eller i /System/Library/CoreServices/BootX

OF bootmanageren overgiver kontrollen til BootX som så starter et eller
andet OS

> [...]
> Alternativet er at jeg skal gensistallere system 9 som iMac'en er født
> med så jeg kan opgradere firmwaren, men det er pt. lånt ud og det ville

har du prøvet at nul-stille OF-parametrene?

artiklen indeholder information om hvordan du tilgår og ændrer værdier i OF.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.3.6 Panther ; Mozilla 1.7.3 ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-12-04 21:51

Bjarne D Mathiesen wrote:

> læs for pommeren artiklen. det er !helt! klart at du ikke har gjort det:

Jeg hader tysk, men jeg har læst den nu, der er så vidt jeg forstår
intet nyt som ikke er prøvet.

> bootmanageren er en del af Open Firmware og kan !ikke! ændres uden at
> opgradere firmwaren.

Så er der jo ingen grund til at bikse mere med det, da den kun kan
opgraderes under OS 9

> har du prøvet at nul-stille OF-parametrene?

Ja, læs evt. tidligere tråd: Boot OS X. Den beskriver hvad jeg har prøvet.

> artiklen indeholder information om hvordan du tilgår og ændrer værdier i OF.

cool, der er godt nok en del commands som jeg ikke lige havde fundet
andre steder.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 23:26

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Jeg hader tysk, men jeg har læst den nu, der er så vidt jeg forstår
> intet nyt som ikke er prøvet.

du har da ellers det privilegium at du har overlevet TV monopolets tid
og alligevl er vokset op med hele 6 kanler.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-12-04 23:10

Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har så prøvet at installere Yellowdog Linux og den booter fint nok
> op, altså må den installere en bootmanager der omgås Open Firmware.

Jeg har nu tænkt og researcet lidt mere over tingene. Dit problem tyder
på at dit system ikke er blevet 'blessed' ordentligt og din maskine ikke
får fat i den korrekte binære boot loader.

Google er din ven --- nedenstående er fundet ved følgende søgning:
http://www.google.com/search?q=%22open+firmware%22+commands

Disse 2 links er baggrundsmateriale:
http://developer.apple.com/technotes/tn/tn1061.html
http://www.firmworks.com/QuickRef.html

Dette link er så hvor vi bliver seriøse mht at løse dit problem:
http://www.bombich.com/mactips/openfirmware.html

Og her er så de to links som det foregående anbefaler som læsning, af
hvilke det første nok er det vigtigste:
http://www.netneurotic.de/mac/openfirmware.html
http://www.netbsd.org/Ports/macppc/faq.html

Endvidere kan det så anbefales at læse de følgede to man-sider i Terminalen:
man bless
man nvram

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-12-04 01:10

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> http://www.netbsd.org/Ports/macppc/faq.html
>
> Endvidere kan det så anbefales at læse de følgede to man-sider i Terminalen:

Hold da op, der var da godt nok lidt at komme videre med, jeg ser på
tingene, men først i morgen og vender tilbage.
Jeg takker indtil videre...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 23:26

> Jeg har en iMac som skal køre OS X og der er gået ged i Open Firmware så
> den kun kan boote i OS X ved at jeg skriver "mac-boot" i Open Firmware.

nulstill OF!

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 26-12-04 00:41

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> nulstill OF!

Den vil ikke lade sig nulstille.

Dette er prøvet i OF:
reset-nvram
set-defaults
reset-all

Dette er prøvet:
nvram boot-command="mac-boot"
som root og rebootet

Desuden har jeg prøvet med tastatur-kombinationen og
over 2 x opstartslyd, men desværre intet resultat.

Når maskinen starter får jeg følgende fra OF:

bootr, unknown word
Failed to boot
Apple iMac Open Firmware 3.0f3 build on 12/02/98 at 10:25:41
Copyright 1994-1998 Apple Computer, inc.
All rights Reserved
ok
0 >

Den starter op hvis jeg skriver mac-boot!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-12-04 23:48

> [...]
> Failed to boot
> Apple iMac Open Firmware 3.0f3 build on 12/02/98 at 10:25:41
> Copyright 1994-1998 Apple Computer, inc.

det lader til at der er en stavefejl (bootr) et sted i den nuværende
NVRAM. prøv at nustille igen, tjek evt. din stavning.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-12-04 00:47

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> det lader til at der er en stavefejl (bootr) et sted i den nuværende
> NVRAM. prøv at nustille igen, tjek evt. din stavning.

Jeg kan nemt ændre den så der i stedet for bootr står boot eller mac-boot.
Ligemeget hvad jeg gør så går den tilbage til det nævnte efter 2.
genstart. 1. genstart eller start efter ændringen forløber ok.

Er der evt noget der skal gøres for at sikre at det bliver gemt ??

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-12-04 15:24

> Jeg kan nemt ændre den så der i stedet for bootr står boot eller mac-boot.
> Ligemeget hvad jeg gør så går den tilbage til det nævnte efter 2.
> genstart. 1. genstart eller start efter ændringen forløber ok.

hvad sir' følgende fra din terminal:

nvram -p

> Er der evt noget der skal gøres for at sikre at det bliver gemt ??

a katte huske det, men det kunne tyde på at din indstilling ikke
langres.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-12-04 19:41

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hvad sir' følgende fra din terminal:
>
> nvram -p

Welcome to Darwin!
[Moeffes-computer] root# nvram -p
fcode-debug? false
nvramrc
boot-script
screen-#rows 40
boot-file
default-mac-address? false
boot-command 0 bootr
default-server-ip
aapl,pci
/pci@80000000/@12%00Sime%00%ff%01F%ff%01;%ff%01%82%10%ff%01%00
default-gateway-ip
fw-scsicfg
mouse-device mouse
oem-logo
real-size -1
virt-base -1
boot-args
input-device keyboard
output-device screen
boot-device ide0/@0:2,\\:tbxi
forced-boot
ASVP 0110??00463;%00
diag-switch? false
screen-#columns 100
use-generic? true
auto-boot? true
fw-boot-path
default-client-ip
oem-logo? false
pci-probe-mask -1
diag-file diags
oem-banner? false
load-base 0x800000
selftest-#megs 0
real-base -1
virt-size -1
little-endian? false
oem-banner
diag-device floppy
use-nvramrc? false
real-mode? false
[Moeffes-computer] root#

Som du kan se så er "boot-command" = "0 bootr" og det er jo helt galt.
Den lader sig som sagt ændre, men vender tilbage efter 2. boot så jeg
ved snart ikke ??

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-01-05 22:47

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Welcome to Darwin!
> [Moeffes-computer] root# nvram -p
> fcode-debug? false
> nvramrc
> boot-script
> screen-#rows 40
> boot-file
> default-mac-address? false
> boot-command 0 bootr
~~~~~~~~

bingo, værdien skulle være "mac-boot" og ikke "0 bootr"

> [...]
> diag-file diags
> oem-banner? false
> load-base 0x800000
> selftest-#megs 0
> real-base -1
> virt-size -1
> little-endian? false
> oem-banner
> diag-device floppy
> use-nvramrc? false
> real-mode? false
> [Moeffes-computer] root#
>
> Som du kan se så er "boot-command" = "0 bootr" og det er jo helt galt.
> Den lader sig som sagt ændre, men vender tilbage efter 2. boot så jeg

backupbatteriets status?
har du en dims der piller ved OF når der lukkes ned?

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 03-01-05 23:05

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> backupbatteriets status?

Dooh, ja det skulle ikke undre mig, selvfølgelig.

> har du en dims der piller ved OF når der lukkes ned?

Nej det tror jeg ikke !

Nå jeg forsøger med batteriet........

Foreløbig tak.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 14-01-05 15:21

Henry Lerche Madsen wrote:

> Dooh, ja det skulle ikke undre mig, selvfølgelig.

> Nej det tror jeg ikke !
>
> Nå jeg forsøger med batteriet........
>
> Foreløbig tak.

Et 1/2AA 3.6V kunne gøre det.
Tak for hjælpen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 23:26

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Er det muligt at installere en alternativ bootmanager på en Mac ?

hvad skal du bruge den til? og hvorfor er OF's bootmanager ikke god nok?

yabin/yaboot som bruges til at boote newworld maskiner kan osse bruges
til at boote OS9/OSX (kan sendeargumenter videre til OF's bootmanager)

Det vil være ret besværligt at installere yabin/yaboot på en maskine
unden at installere linux ved samme lejlighed.

til old-world maskiner findes bootX bootmanageren.