Baggrundsbillede(r)
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-05-01 23:09

Hvis jeg vil sætte et baggrundsbillede eller et vandmærke på en af mine
sider, så blir resultatet ikke kun det éne billede, men et antal
'selv-kopierede' klonede billeder ved siden af og under hinanden afhængigt
af hvor lang siden er.

Kan man ikke nøjes med kun at få det ene oprindelige billede i ét eksemplar
som baggrund eller vandmærke?

Er det rigtigt forstået at hvis man vil have et 'rigtigt' vandmærke, altså
nedtonet i farver eller i en bleg s/h-udgave, så skal man først manipulere
med det oprindelige farvebillede i et billedprogram inden man importerer
det?

Mvh.: JG-Hamigen

--
Hamigen's HomePage: www.grandt-aarhus.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-05-01 02:26

Tue, 22 May 2001 00:08:49 +0200, skrev "Jørgen Grandt"
<Granny@oncable.dk>:

>Kan man ikke nøjes med kun at få det ene oprindelige billede i ét eksemplar
>som baggrund eller vandmærke?

Jo, når du vil indsætte baggrundsbilledet, så brug style funktionen (i
sideegenskaber) og sæt den til no repeat.

Ja.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 22-05-01 09:12

Okay, Knud.
Men hvor under "Egenskaber for side" hhv. "Baggrund" finder jeg et felt
eller faneblad med en stylefunktion? Kaldes 'style' noget andet på dansk?
Mvh.: Jørgen

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-05-01 15:35

Tue, 22 May 2001 10:11:40 +0200, skrev "Jørgen Grandt"
<Granny@oncable.dk>:

>Men hvor under "Egenskaber for side" hhv. "Baggrund" finder jeg et felt
>eller faneblad med en stylefunktion? Kaldes 'style' noget andet på dansk?

Jeg ved ikke, hvad den måtte hedde på dansk, jeg kender kun FP på
udenbysk og kun FP 98, men den skulle også være i FP 2000, det er vist
en af de nederst i vinduet for sideegenskaber (må det vel hedde).

Hvis du ikke kan finde det, så prøv lige at skrive tilbage og fortæl,
hvad »knapperne« hedder i en dansk FP.

Alternativt kan du sætte det ind manuelt ved at klippe og klistre
noget kode ind i htmlvisning.

Du kan se flere eksempler på baggrundsbilleder på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/baggrund/bg1.htm.

Dette er skrevet i hånden og du kopierer det ind, som står mellem
du bruger og så url til dit baggrundsbillede.

Evt. kan du sende et link til din side, så kan jeg hurtigt lave det
script, som du skal kopiere ind.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-05-01 23:04

Format | Style.
Ikke egenskaber for siden.

Fra : Asger Lund Mikkelsen

Dato : 28-05-01 12:07

"Jørgen Grandt" wrote:

> Men hvor under "Egenskaber for side" hhv. "Baggrund" finder jeg et felt
> eller faneblad med en stylefunktion? Kaldes 'style' noget andet på dansk?

For at supplere de svar, der allerede er fremkommet: FrontPage 98 kender
jeg desværre ikke, men for lige at "bøje det i neon", så gøres det
således i en dansk FrontPage 2000:

Vælg Formater - Typografi - klik på body under Typografier - vælg
Rediger - Formater - Kant -
fanebladet Skygge - under Mønstre indsæt det ønskede baggrundsbillede -
under Gentag vælg ikke-gentaget.
(det er lige før det er lettere at skrive CSS-koden med håndkraft i
HTML-visning! )

> altså
> manipulere

> Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en

...... med den tilføjelse, at i FrontPage 2000 kan du, når du har indsat
et billede
(dog ikke baggrundsbilleder) klikke på billedet, og derefter gå ned på
værktøjslinien Billeder
og finde en knap, der hedder "visk ud" (hold musen hen over knapperne
for at se deres funktion).
Hvis du klikker på den, bliver billedet svagere/blegere, en funktion der
er meget velegnet til baggrundsbilleder - NB husk at tage backup af det
oprindelige billede først!
Derefter kan det så indsættes som baggrundsbillede.
Håber det kan bruges.
Venlig hilsen
Asger Lund Mikkelsen
(hverken MVP - MCSE - eller andre fine titler - bare ganske almindelig
web-slave!)

Fra : Doc.Bill

Dato : 29-05-01 17:02

> [...]
>under Gentag vælg ikke-gentaget.
>(det er lige før det er lettere at skrive CSS-koden med håndkraft i

Ok, men kan man ikke også strække billedet så det altid passer til
brugerens skærm - i stil med billeder på skivebordet?

jk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-05-01 22:22

Tue, 29 May 2001 18:01:44 +0200, skrev Doc.Bill
<jklausen@post4.tele.dk>:

>Ok, men kan man ikke også strække billedet så det altid passer til
>brugerens skærm - i stil med billeder på skivebordet?

Jeg kan godt finde et javascript, som gør det i IE (virker ikke i
andre browsere), men billedet vil sikkert se frygteligt ud ved en
forstørrelse.

Var det ikke en bedre ide, at centrere billedet midt på siden f.eks?

Fra : Doc.Bill

Dato : 30-05-01 00:48

>Var det ikke en bedre ide, at centrere billedet midt på siden f.eks?

Jo, det kan godt være du har ret, hvis der er nogle med 19" eller
større skærme der kikker med kan det da godt være det ser lidt
underligt ud!

Jan Klausen