Epson 740
Fra : Erik Richard

Dato : 19-12-04 01:57

Hej

Er det korrekt, når jeg ser, at man skal bruge en 'Gimp' driver til en
Stylus 740, hvis man vil bruge den på Mac OS X?

- Jeg har været så heldig at få fingre i en sådan med 3 forskellige
tilslutningsmuligheder, - Mac seriel (DIN), PC seriel RS-232/25 + USB.
Jeg har downloaded øvrigt software til både Windows til den nye 'dåse'
(en 550mhz Siemens) og til OS 8-9.x samt Windows 95-2000.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Enslev

Dato : 19-12-04 07:16

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej
>
> Er det korrekt, når jeg ser, at man skal bruge en 'Gimp' driver til en
> Stylus 740, hvis man vil bruge den på Mac OS X?

Jeg ved ikke lige hvad GIMP er, men jeg har bare sluttet vores til en g4
med os x.3 og valgt den i printere.
Mærkeligt nok er der ingen "services" som patron justering etc., men det
skyldes måske, at de knapbetjenes fra printeren? (Jeg har ingen manual).
Iøvrigt kører den udmærket under X

--
Venlig hilsen
Henrik Enslev

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-04 11:51

In article <1gp15e8.1sorxtz3al5jxN%no@spam.no>,
no@spam.no (Henrik Enslev) wrote:

> [...]
> "services" som patron justering etc., men det skyldes måske, at de
> knapbetjenes fra printeren? (Jeg har ingen manual). Iøvrigt kører den

Jeg har også sådan en printer, og jeg har vist nok altid bare sluttet
den til og så brugt en driver, der følger med styresystemet. Men jeg
mener da også, Epson har en driver. Helt sikker er jeg nu ikke, for jeg
fik printeren, før OS X kom frem. Jeg har i hvert fald et program til at
justere printeren, så jeg bruger ikke bare Gimp. Prøv at søge efter
filer med "epson". Det ligger i: [Bibliotek/Printers/Epson/Utilities]
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 19-12-04 17:13

Hej Henrik & Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> den til og så brugt en driver, der følger med styresystemet. Men jeg
> mener da også, Epson har en driver. Helt sikker er jeg nu ikke, for jeg

Søger man på nettet på Stylus 740, er den eneste, der kommer frem Gimp
driverne til OS X og driver 5.5.x til klassisk OS

> Jeg har i hvert fald et program til at
> justere printeren, så jeg bruger ikke bare Gimp. Prøv at søge efter
> filer med "epson". Det ligger i: [Bibliotek/Printers/Epson/Utilities]

Har lige checket. Jeg har kun installeret til Canon og HP printer
serierne, men det er da muligt, der ligger mre og 10.3 CD'erne. Det må
jeg lige checke efter ved lejlighed. Den skal først og fremmest bruges
på min 'dåse', men det kunne da være rart at kunne vælge fra en anden
maskine, nu når der er 3 tilslutninger på den. - En af mine venner har
en HP 895cli koblet på både sin Wintel og sin Mac. Det sjove her, er, at
hvis han vælgr 'print' fra én maskine og kort efter vælger 'print' fra
den anden går nr. 2 valg automatisk i 'kø'. - Det véd jeg så ikke, om
den her kan også...

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-04 22:18

In article <41c5a894$0$14260$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Søger man på nettet på Stylus 740, er den eneste, der kommer frem
> Gimp driverne til OS X og driver 5.5.x til klassisk OS

Der er ingen grund til at gøre det så besværligt. Gå ind på
<www.epson.com>, vælg Danmark som land og klik på den store ikon i
venstre side, hvor der står: "Opdater dine Epson-drivere".
Nu kommer det svære. Man kommer til en side, hvor man skal vælge
sprog, produktområde, produkt og operativsystem. Hvis man vælger dansk
som sprog, kan man kun downloade en installationsvejledning til
printeren. Hvis man derimod vælger engelsk, kommer der en driver til OS
X, som man kan downloade. Da jeg har en driver, har jeg ikke prøvet den,
men hvorfor skulle den ikke virke?

> Har lige checket. Jeg har kun installeret til Canon og HP printer
> serierne, men det er da muligt, der ligger mre og 10.3 CD'erne. Det
> må jeg lige checke efter ved lejlighed.

Jeg er ret sikker på, at min driver fulgte med OS X. Jeg mener ikke, jeg
har installeret noget selv. Jeg bruger jo bærbar computer og har
installeret hele svineriet af printerdrivere, der fulgte med OS X. Det
har en hvis fornuft på en bærbar, for så kan man altid slutte den til en
printer, man tilfældigvis støder på undervejs. Det har også en hvis
imponatoreffekt, når man lige snupper USB-kablet til en printer og
spørger, om man ikke lige må låne den et øjeblik.

> [...]
> 'print' fra én maskine og kort efter vælger 'print' fra den anden går
> nr. 2 valg automatisk i 'kø'. - Det véd jeg så ikke, om den her kan

Det er faktisk en god printer på den måde, at den kan bruges på alle
computere og endda de gamle Mac fra før USB. Den slags printere hænger
ikke på træerne. Det eneste bøvl, jeg har haft med min, var, at vognen
satte sig fast, når den havde printet lidt. En af mine bekendte købte
faktisk en ny printer af den grund. Men så skrev Martin Edlich (svjh)
her i gruppen, at man bare skulle give den blanke stang i midten lidt
fedt, og det hjalp. Jeg tog noget af cyklernes kuglelejefedt, men kun en
ganske lille smule.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard

Dato : 19-12-04 23:32

Henrik Münster wrote:

> Der er ingen grund til at gøre det så besværligt. Gå ind på
> <www.epson.com>, vælg Danmark som land og klik på den store ikon i
> venstre side, hvor der står: "Opdater dine Epson-drivere".

Jeg havde taget den gennem versiontracker.com, og dér kom jeg kun til
Epson USA og fik nogle drivere ned, men ikke til OS X - kun klassisk Mac
OS og div. Windows.

> [...]
> printeren. Hvis man derimod vælger engelsk, kommer der en driver til OS
> X, som man kan downloade. Da jeg har en driver, har jeg ikke prøvet den,

Jep! - og det er en UK ver., som jeg af andre har fået at vide kører
bedre end US ver., - så det er da kun godt.

> [...]
> imponatoreffekt, når man lige snupper USB-kablet til en printer og
> spørger, om man ikke lige må låne den et øjeblik.

Det var også af samme grund, jeg valgte den her, da jeg med 90%s
sikkerhed kunne regne ud, at den mindst havde både Mac DIN + USB, når
den var solgt her i landet. Og det _er_ godt, man lige kan 'snuppe' et
kabel, som du siger. Det eneste dårlige er, at patronerne til Epson er
lige så dyre som til HP..

Jeg fik også kun inst. til HP og Canon på den her G4, så det er da
muligt, der ligger noget på den anden G4, jeg lige har købt, - det ser
jeg på, når den kommer op at køre.

> Det er faktisk en god printer på den måde, at den kan bruges på alle
> computere og endda de gamle Mac fra før USB. Den slags printere hænger
> ikke på træerne.

Ja, såvidt jeg véd, er den eneste anden model, der kan det samme en
Opson Stylus Color 750...

> [...]
> her i gruppen, at man bare skulle give den blanke stang i midten lidt
> fedt, og det hjalp. Jeg tog noget af cyklernes kuglelejefedt, men kun en

Godt tip at få. Dvs., at man blot skal bruge en god og syrefri fedt ala
den, man bruger i de gammeldaws drejepotmetre i forstærkere.

I øvrigt kan jeg af UK siden se, at der er flere valgmuligheder end på
US siden, så møj manne tak for tippet.!!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-12-04 17:52

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Er det korrekt, når jeg ser, at man skal bruge en 'Gimp' driver til en
> Stylus 740, hvis man vil bruge den på Mac OS X?

Hvad skulle der være galt med at bruge GIMP (GNU Image Manipulation
Program)?

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 23:26

> Hvad skulle der være galt med at bruge GIMP (GNU Image Manipulation
> Program)?

Gimp-print og Gimp er altså ikke det samme! Gimp-print er åbensovs
drivere til åbensovs print-arkitekturen CUPS som anvendes i Mac OS X.
Gimp er som du ganske rigtigt skriver "GNU Image Manipulation Program",
men det har intet med printerdrivere at gøre.w

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-12-04 23:41

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> Gimp er som du ganske rigtigt skriver "GNU Image Manipulation Program",
> men det har intet med printerdrivere at gøre.w

Så spørger jeg da bare: hvad er der galt med at bruge "åbensovs drivere

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-01-05 15:45

> Så spørger jeg da bare: hvad er der galt med at bruge "åbensovs drivere
> til åbensovs print-arkitekturen CUPS som anvendes i Mac OS X"?

intet, hvorledes skulle det fremgå af mit indlæg?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-01-05 00:22

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> intet, hvorledes skulle det fremgå af mit indlæg?

Jeg skal ikke rode i hvorfor du har fået det indtryk. Mit spørgsmål gik
på en posting fra Erik Richard, om "man skal bruge en Gimp driver".

Det så ud til, der var en vis reservation mod brugen af Open Source i
Mac OS X.

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Erik Richard

Dato : 03-01-05 00:48

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg skal ikke rode i hvorfor du har fået det indtryk. Mit spørgsmål gik
> på en posting fra Erik Richard, om "man skal bruge en Gimp driver".

'Problemet' er som tidl. beskrevet blevet løst. Epson UK har faktisk en
OS X driver til Stylus Color 740, hvilket Epson USA ikke har. Den, jeg
fik dér, er en Gimp driver.

> Det så ud til, der var en vis reservation mod brugen af Open Source i
> Mac OS X.

Jeg tror forvirringen kom ind, da der både er grafikprogrammet 'GIMP' og
driverkonstruktørerne 'Gimp', - der er forskel på store og små
bogstaver, hvilket en vis herre nok ikke har set/lagt mærke til..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

> Jeg tror forvirringen kom ind, da der både er grafikprogrammet 'GIMP' og
> driverkonstruktørerne 'Gimp', - der er forskel på store og små
> bogstaver, hvilket en vis herre nok ikke har set/lagt mærke til..

forskellen ligger ikke i om der anvendes store eller små bogstaver, men
i navnene "Gimp" og "Gimpprint."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-01-05 16:06

> Jeg skal ikke rode i hvorfor du har fået det indtryk. Mit spørgsmål gik
> på en posting fra Erik Richard, om "man skal bruge en Gimp driver".

i givet fald burde du poste svar på ERS's indlæg og ikke mit.

> Det så ud til, der var en vis reservation mod brugen af Open Source i
> Mac OS X.

i mit eller ERS's indlæg?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 22-12-04 20:44

> [...]

> Jeg har downloaded øvrigt software til både Windows til den nye 'dåse'
> (en 550mhz Siemens) og til OS 8-9.x samt Windows 95-2000.

Der findes fuldgyldige drivere til Epson 740. Her er linket:
ftp://ftp.epson-europe.com/pub/download/67/epson6663eu.sit

Nå du har installeret den, vil du kunne finde printer-værktøjet laaaangt
laaangt nede i systemet. Det nemmeste er at søge på "epson".

Ud over at være kompatibel med det "hele", er det en glimrende printer.
Med det rigtige papir laver den megaflotte billeder.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Erik Richard

Dato : 23-12-04 00:51

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Der findes fuldgyldige drivere til Epson 740. Her er linket:
> ftp://ftp.epson-europe.com/pub/download/67/epson6663eu.sit

Den vil jeg lige gemme. Jeg har fået fat i dem fra Epson UK, de findes
ikke på Epson US sitet.

> Nå du har installeret den, vil du kunne finde printer-værktøjet laaaangt
> laaangt nede i systemet. Det nemmeste er at søge på "epson".

Nå, det bliver nu ikke slemt - ikke på den her ihvertfald, for her har
jeg kun HP og Canon installeret, resten valgte jeg fra.

> Ud over at være kompatibel med det "hele", er det en glimrende printer.
> Med det rigtige papir laver den megaflotte billeder.

Det har jeg set. Jeg skal dog primært bruge printeren til mit
'tvangskøb' - en Siemens PC, som jeg skal bruge udelukkende til
regnskabsbrug. - Jeg haqr fået besked fra Skatteministeriet, at hvis jeg
handler med det offentlige, skal regninger fra 1.1.05 indsendes i
Windows only elektronisk format..

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-12-04 02:49

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> regnskabsbrug. - Jeg haqr fået besked fra Skatteministeriet, at hvis
> jeg handler med det offentlige, skal regninger fra 1.1.05 indsendes i
> Windows only elektronisk format..

Er det det her nye IOIXML format du snakker om?

Det er da vel platformuafhængigt.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 23-12-04 06:51

Hej Thorbjørn

Jeg véd ikke hvilket format, - det stod der intet om i brevet fra SM.
Der stod blot, at det skulle være fuldt WinXP kompatibelt format, og da
jeg ikke har en Filemaker, der går højere end til og med ME/2000, så var
det billigere for mig at købe en lille Siemens 550 PII PC, som alt i alt
står mig i 1100kr. inkl. både USB og Firewire og Windows 2000Pro. - En
FMP 7 opg. koster 2500kr.... - Jeg kan jo blot sætte min fakturaark op i
OpenOffice... OO til Mac er desværre ikke fuldt XP kompatibel, - det er
windows ver. derimod - surt.!

Jeg synes bare, det er noget svineri, at man skal tvinges til at købe
nyt udstyr, blot fordi man handler med en kommune eller amt.. Nå, men
jeg skal så se at få fat i et forstørrelsessystem til Windows. Det
bliver nok det, der hedder ZoomText for Windows 98/2000. Det kan jeg
heldigvis låne som hjælpemiddel, så det kommer ikke til at koste mig noget.

- Men OK, - det er da heller ikke så galt, at det ikke er godt for
noget. - Nu kommer jeg jo til at kunne eksperimentere med Win2k også og
teste en del af de Windows programmer til handicapbrug, som ikke kan
køre på en emulator. - Det gælder fx. både forstørrelsesprg. og
talesyntese. Jeg har prøvet at installere en ZoomText på min Softwindows
- med det resultat, at alt blev spejlvendt og endda på hovedet. Det så
lidt sjovt ud, men brugbart var det ikke. - Talesyntese Jaws for
Windows ville slet ikke starte, - til gengæld virker TTS og SR glimrende
på Softwindows...

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-12-04 11:19

> [...]

> lidt sjovt ud, men brugbart var det ikke. - Talesyntese Jaws for
> Windows ville slet ikke starte, - til gengæld virker TTS og SR glimrende

Det er ihvertfald forkert oplysning du har fået. IOIXML-formatet har
intet INTET med styresystemet at gøre.

Jeg vil meget gerne se det pågældende brev, for hvis det er rigtigt
citeret så er det misinfomation så det batter.

Selve formatet er iøvrigt slet ikke nok. Du skal ydermere sende det
gennem noget de kalder VANS netværk.

Alternativt kan man dog anvende nogle såkaldte indtastningsbureauer, der
så sender det videre og det er gratis - dvs. det off. betaler.

Så du har ingenting ud af at anskaffe dig en PC - iden sammenhæng.

Fra : Erik Richard

Dato : 23-12-04 18:12

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Det er ihvertfald forkert oplysning du har fået. IOIXML-formatet har
> intet INTET med styresystemet at gøre.

Der står _INTET_ om filformat - Hvis det er af XML typen, så skal jeg
stadig have en FMP 7 for at kunne eksportere til XML...

> Jeg vil meget gerne se det pågældende brev, for hvis det er rigtigt
> citeret så er det misinfomation så det batter.

I og med at der også er en del både firma- og personlige opl. i brevet,
så vil jeg ikke offentliggøre det på nogen måde. Men jeg kan garantere
for, at det er rigtig, det jeg citerer. Citeringen er ikke ordret, da
jeg ikke har brevet her. Det ligger på mit kontor.

> Selve formatet er iøvrigt slet ikke nok. Du skal ydermere sende det
> gennem noget de kalder VANS netværk.

Ja, det var det, jeg mente ved at skrive, at jeg ikke kunne få adgang
til deres basesystemer fra en Mac...

> Alternativt kan man dog anvende nogle såkaldte indtastningsbureauer, der
> så sender det videre og det er gratis - dvs. det off. betaler.

Det tvivler jeg godt nok på, det er! - Så er det da første gang, at T&S
gør noget for os, uden at de skal have gebyr/betaling for ydelsen

> Så du har ingenting ud af at anskaffe dig en PC - i den sammenhæng.

Det har jeg vel nok, når det udtrykkelig står, at jeg skal bruge mindst
Windows 2000 eller nyere, så må det vel også betyde, at man kan få
adgang til deres system via både Win2000, Win2000Pro og WinXP...

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-12-04 10:16

> [...]
> Windows 2000 eller nyere, så må det vel også betyde, at man kan få
> adgang til deres system via både Win2000, Win2000Pro og WinXP...

1. Tvivl ej min ven - det var ikke et diskussionsoplæg men en kontant
oplysning. Firmaer med omsætning under 15 mio kan fremsende deres
fakturaer til et af to indskrivningsbureaer (se link herunder), som
videresender til VANS og som betales af det offentlige.

2. Du får aldrig nogen sinde egen adgang til VANS. Den bestyres af 5
meget store EDB-aktører og al trafik skal gå gennem dem.
Du kan evt. alliere dig med en af dem eller et firma i samarbejde med
dem og sende dine fakturaer den vej i et aftalt format, f.eks. direkte i
OIOXML format.

3. Du kan formatere og eksportere en tekstfil fra Filemaker (bl.a. 5 og
6) - også i OIOXML-format men det kræver lidt håndarbejde.

Du kan finde flere oplysninger her:
http://www.oes.dk/sw22806.asp
og her:
http://www.oes.dk/sw23287.asp

Fra : Erik Richard

Dato : 25-12-04 02:51

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> [...]
> fakturaer til et af to indskrivningsbureaer (se link herunder), som
> videresender til VANS og som betales af det offentlige.

Det er så første gang, det offentlige ikke tager sig betalt for en
regulær serviceydelse! - Det lyder også for godt til at være sandt...
Ganske rigtig, når man læser om betingelserne for at kunne få denne
service, så falder jeg allerede ved punkt 1.

-------------------------
Virksomheder, som opfylder ét eller flere af følgende kriterier, anses
for at være store og skal derfor selv betale for at anvende Læs
Ind-service:

1.Virksomheder, der har pligt til at afregne moms månedligt (dvs. ikke
de virksomheder, der frivilligt afregner månedligt)
--------------------------

Selv om jeg er momsreg. under en særregel, der er lavet i samarbejde med
Dansk blindesamfund, så skal jeg afregne moms månedsvis, hvis jeg skal
indbetale moms...

> [...]
> Du kan evt. alliere dig med en af dem eller et firma i samarbejde med
> dem og sende dine fakturaer den vej i et aftalt format, f.eks. direkte i

Hvorfor mener du, at jeg/andre ikke kan få den adgang?

> 3. Du kan formatere og eksportere en tekstfil fra Filemaker (bl.a. 5 og
> 6) - også i OIOXML-format men det kræver lidt håndarbejde.

Såvidt jeg kan se, så har jeg ingen XML i mine plugins mappe i FMP 5.5,
- gad vide, hvor jeg finder sådan en fisk...

> Du kan finde flere oplysninger her:
> http://www.oes.dk/sw22806.asp
> og her:
> http://www.oes.dk/sw23287.asp

Tak Stig, de _er_ bookmarked til senere brug... Jeg kan så se på det
første site, at der står 1.2.05, - jeg mener godt nok, der står 1.1.05 i
det brev, jeg har fået, - men OK - en måned fra eller til, det er såmænd
lige meget.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-12-04 12:25

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det er så første gang, det offentlige ikke tager sig betalt for en
> regulær serviceydelse! - Det lyder også for godt til at være sandt...

Joh, men nu er det jo regeringens poltik at gøre hele papirgangen
digital og der er ssandsynligvis ikke mange stemmer i at lade de
"mindre" firmaer betale regningen, så det kunne jo være en forklaring.

> [...]
>
> Selv om jeg er momsreg. under en særregel, der er lavet i samarbejde med
> Dansk blindesamfund, så skal jeg afregne moms månedsvis, hvis jeg skal

Jeg kan overhovedet ikke foresitlle mig at du ikke skulle kunne benytte
læs-ind bureauerne. Prøv lige at tjek op med Dansk Blindesamfund. De har
vel noget konsulentbistand med forstand på det.

> Hvorfor mener du, at jeg/andre ikke kan få den adgang?

De data, der strømmer videre til amter og kommuner skal være meget
pålidelige. Derfor tror jeg at det er uddelegeret til de 5 firmaer, der
også nævnes på hjemmesiderne.
Det er overvejende sandsynligt at kun disse (eller af disse
certificeret) vil have direkte adgang til det egentlige VANS-net.

> Såvidt jeg kan se, så har jeg ingen XML i mine plugins mappe i FMP 5.5,
> - gad vide, hvor jeg finder sådan en fisk...

Nej men man kan formattere sine felter i et enkelt felt, hvorfra man så
eksportere hele molevitten til en rå tekstfil. Som sagt kræver det lidt
håndarbejde.

Fra : Erik Richard

Dato : 25-12-04 17:00

Stig Leerbeck wrote:>

> Joh, men nu er det jo regeringens poltik at gøre hele papirgangen
> digital og der er ssandsynligvis ikke mange stemmer i at lade de
> "mindre" firmaer betale regningen, så det kunne jo være en forklaring.

Næh, det er der måske ikke, men på den anden side så giver det også
nogle bagdele, - fx. at de bureauer, der indtaster, får en
uhensigtsmæssig viden om det firma, de indtaster for, og dermed også
mulighed for øget kontrol af de mindre virksomheder. - Det siges jo fra
flere politiske partiers side, at det er de 'små' virksomheder, der
snyder mest i form af sort arbejde m.m.....

> Jeg kan overhovedet ikke foresitlle mig at du ikke skulle kunne benytte
> læs-ind bureauerne. Prøv lige at tjek op med Dansk Blindesamfund. De har
> vel noget konsulentbistand med forstand på det.

Nej, DBS har kun forhandlet en aftale på plads med staten + T&S, og så
er vi ellers overladt til os selv - med _én_ undtagelse - div.
forretninger som 'Vi Ses', 'Kig Ind' og de forretninger, der sælger
børstenbindervarer, da DBS næsten altid er medejer af disse forretninger.

Vi andre? - Vi må bare klare os selv!

> [...]
> Det er overvejende sandsynligt at kun disse (eller af disse
> certificeret) vil have direkte adgang til det egentlige VANS-net.

OK, du har en pointe dér. Men det kunne vel klares ved, at man har en
speciel forbindelse til sin regnskabsmaskine og kun den. Og med en
adgangskode til den maskine, så kan den vel gøres 'sikker'... hm...

> Nej men man kan formattere sine felter i et enkelt felt, hvorfra man så
> eksportere hele molevitten til en rå tekstfil. Som sagt kræver det lidt
> håndarbejde.

Hm, så er det nok det letteste at gemme som 'tab-separated-text', så kan
det importeres direkte i en base uden problem...

mvh. Eriik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-12-04 12:06

> [...]

> flere politiske partiers side, at det er de 'små' virksomheder, der
> snyder mest i form af sort arbejde m.m.....

Jeg tror ikke at man forestiller sig nogen som helst kontrol-funktion.
Alene i samme øjeblik du sender din faktura til en offentlig institution
kan den samme kontrol opnås f.eks. gennem krydstjek af CVR-numre.

> [...]
> forretninger som 'Vi Ses', 'Kig Ind' og de forretninger, der sælger
> børstenbindervarer, da DBS næsten altid er medejer af disse forretninger.

Okay - det er muligt at du støder på nogle ting dér, men det er med
garanti hensigten i loven, at mindre firmaer - dit inkl. - skal kunne
gøre det gratis, så jeg tror at du bare skal få det bekræftet hos det
lokale skattevæsen.

> OK, du har en pointe dér. Men det kunne vel klares ved, at man har en
> speciel forbindelse til sin regnskabsmaskine og kun den. Og med en
> adgangskode til den maskine, så kan den vel gøres 'sikker'... hm...

Det er ikke så meget et spørgsmål om "sikkerhed" som om "pålidelighed".
Data'erne skal være pålidelige, dvs at man skal være sikre på at prisen
sendes ind i prisfeltet og ikke i datofeltet eller noget helt tredie.

Valget af VANS er iøvrigt blevet kritiseret meget. Af mangel på viden,
er min eneste kritik foreløbigt at det virker fantastisk bøvlet. Man
burde kunne sende sine egne data på en eller anden offentlig til
rådighed stående måde. Så kunne man jo altid få skidtet tilbage i
hovedet igen hvis man ikke gør det rigtigt.

> Hm, så er det nok det letteste at gemme som 'tab-separated-text', så kan
> det importeres direkte i en base uden problem...

Det har du helt utvivlomt ret i.