Appleshare
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-12-04 19:49

Hejsa

Jeg har brug for at få tilsendt lidt filer over internettet. Jeg har en
router stående herhjemme og har brug for at åbne for de rigtige porte.
For at gøre det så nemt som muligt fra senderens side skal det foregå
via vælger fra en maskine med OS 7.5 men kan det lade sig gøre? Og
hvilke porte skal jeg åbne for i min router?

Jeg kan ikke lige huske om man i vælger i system 7.5 kan forbinde via
IP...

Alternativ skal jeg giude senderen igennem hvordna han overfører via et
ftp program...

--
Mvh Nicolai Brandt
"Man burde spørge hvem der ved rigtigst, ikke hvem der ved mest."

Fra : Henrik Enslev

Dato : 17-12-04 20:13

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> [...]
> IP...
>
> Alternativ skal jeg giude senderen igennem hvordna han overfører via et

Hej
Jeg er ikke ligefrem en Ørn til det der, men her er et forslag:

Du har vel adgang til en webserver? Fx fra Adsl udbyder?
Upload hele lortet til en dertil indrettet hjemmeside. Brug evt Fetch
til os 7.5 maskinen. Det er ret nemt

Download det igen til din egen maskine via browser

--
Venlig hilsen
Henrik Enslev

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-12-04 21:41

Henrik Enslev <no@spam.no> wrote:

> [...]
> til os 7.5 maskinen. Det er ret nemt
>
> Download det igen til din egen maskine via browser

Det kunne man gøre, men det drejer sig om filer på 50-100 Mb... Så der
kan ikke ligge alverden på serveren. Derfor kunne det være smart med en
direkte overførsel... Men det ender muligvis med ftp alligevel...

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 17-12-04 22:35

In article <1goyk3b.1amgy0t1p4476aN%spam@robra.dk>,
spam@robra.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> Det kunne man gøre, men det drejer sig om filer på 50-100 Mb... Så der
> kan ikke ligge alverden på serveren. Derfor kunne det være smart med en
> direkte overførsel... Men det ender muligvis med ftp alligevel...

Det finnes ingen metode til å få Mac OS 7.5 til å benytte IP til
AppleShare, såvidt jeg vet. Den kan kun tale AppleTalk.

Det høres ut til at FTP er løsningen. Den ene maskin må da ha en ftp
tjener oppe å kjøre, og den andre benytter f.x. Fetch som klient og
dytter dataene over til den første. Retningen egentlig irrelevant; det
avgjøres vel mest av hvor det er enklest å sette opp en ftp-tjener. (Hos
deg, antagelig?)

--
/Z

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-12-04 23:19

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

[klip]

> Det finnes ingen metode til å få Mac OS 7.5 til å benytte IP til
> AppleShare, såvidt jeg vet. Den kan kun tale AppleTalk.

Nej det var vist fra system 8 eller 8.5 man kunne bruge Appltalk via
IP...

> [...]
> dytter dataene over til den første. Retningen egentlig irrelevant; det
> avgjøres vel mest av hvor det er enklest å sette opp en ftp-tjener. (Hos

Ja, jeg tror det ender med en ftp løsning... Det er vist også det
hurtigste...

Tak for svaret

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-12-04 22:22

Nicolai Brandt wrote:

> [...]
> via vælger fra en maskine med OS 7.5 men kan det lade sig gøre? Og
> hvilke porte skal jeg åbne for i min router?

Kig i tekstfilen /etc/services i Mac OS X for oplysningerne om Apple
Talk portnumre.

> Jeg kan ikke lige huske om man i vælger i system 7.5 kan forbinde via
> IP...

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at bruge Apple Talk og Appleshare
over en internetforbindelse, men du kunne jo prøve.

> Alternativ skal jeg giude senderen igennem hvordna han overfører via et
> ftp program...

Her kan i bare aftale porte. Ellers står de osse i /etc/services.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 17-12-04 23:19

> Kig i tekstfilen /etc/services i Mac OS X for oplysningerne om Apple
> Talk portnumre.

Hmm, det er ikke lige til at se...

> Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at bruge Apple Talk og Appleshare
> over en internetforbindelse, men du kunne jo prøve.

> Her kan i bare aftale porte. Ellers står de osse i /etc/services.

Jeg tror det alligevel er lidt for langhåret med appletalk... Jeg vender
tilbage til ftp... Tak for svaret

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 18-12-04 12:01

In article <n6Iwd.565$G82.273@news.get2net.dk>,

> Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at bruge Apple Talk og Appleshare
> over en internetforbindelse, men du kunne jo prøve.

Ikke uten å pakke AppleTalk inn i IP-pakker. En internett-ruter fortstår
kun TCP/IP. Innpakking av en protokoll ie annen er en langt mer
komplisert affære enn ftp, og har en (varierende stor) kostnad i form
avv nettverksoverhead. Go ftp.

--
/Z

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-12-04 02:04

Zaphod Beeblebrox <diskworld@mac.com.invalid> wrote:

> Ikke uten å pakke AppleTalk inn i IP-pakker. En internett-ruter fortstår
> kun TCP/IP.

Ja, "internet-" fordi Apple Talk skulle da ellers være en routable
protokol.

Jeg kunne da osse lige ha' lyst til at spørge, om der da ikke der ligger
en /etc/services tekst fil i Mac OS X?

--
CamContacts Confirmation: You are win our girl for 1 hour free of charge

Fra : Zaphod Beeblebrox

Dato : 19-12-04 08:25

In article <1gp0pn1.17ke6sj1otcpkmN%hlexa@hotmail.com>,
hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote:

> Ja, "internet-" fordi Apple Talk skulle da ellers være en routable
> protokol.

Det er det, men vi taler om å gjøre det over Internet her, gjør vi ikke?
Internet forstår ikke AppleTalk, og da må man enten tale tcp/ip native,
eller "pakke inn" andre protokoller i den. No other way, AIAIK?

> Jeg kunne da osse lige ha' lyst til at spørge, om der da ikke der ligger
> en /etc/services tekst fil i Mac OS X?

Jo, det gjør det. Tast Eple-Shift-G, deretter /etc/ i dialogruten og du
finner den i katalogen.

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-12-04 23:26

> [...]

> via vælger fra en maskine med OS 7.5 men kan det lade sig gøre? Og
> hvilke porte skal jeg åbne for i min router?

det ville være lettere at svare på såfremt du fortalte hvilken SW der
skal bruges til overførslen. AFP bruger ekes port 548.

> Jeg kan ikke lige huske om man i vælger i system 7.5 kan forbinde via
> IP...

ikke out of the box, men med en nyere Appleshare klient kan det vist
lade sig gøre (det er muligt at disse kræver 7.6 eller 8.0)

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 26-12-04 23:25

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det ville være lettere at svare på såfremt du fortalte hvilken SW der
> skal bruges til overførslen. AFP bruger ekes port 548.

Softwaren er vælger... Det kommer sig af at det er min den gamle der
skal flytte et par store lydfiler fra hans egen maskine der kører 7.5.5
til min maskine med 10.3. Jeg overvejede blot om man nemt kunne flytte
filer over internettet "uden" at installere noget ekstra software på
hans computer. I den forbindelse skulle det så foregå via vælger, og jeg
havde brug for at åbne for den port i min router...

Men jeg har opgivet og overtalt min far til at installere et ftp
program. Så må jeg guide ham igennem hvordan man gør