Besynderlig fejl i lommeregner
Fra : JKH

Dato : 13-12-04 22:12

Jeg har opdaget en besynderlig fejl i Panterens lommeregner:

Som ventet giver 100 * 0,56 = 56

.... og 1000 * 0,56 = 560

Men 10000 * 0,56 = 5600.000000000001

Så prøvede jeg flere andre multiplikationer, der alle "opførte" sig normalt
- indtil jeg prøvede med 0,57:

100 * 0.57
= 57

1000 * 0.57
= 570

10000 * 0.57
= 5699.999999999999

?!

Da jeg så skal til at skrive dette indlæg, benytter jeg lommeregnerens
indbyggede papirfunktion, der nu viser en variation af problemet:

100 * 0.56
= 56.00000000000001

1000 * 0.56
= 560

10000 * 0.56
= 5600.000000000001

.... og:

100 * 0.57
= 56.99999999999999

1000 * 0.57
= 570

10000 * 0.57
= 5699.999999999999

Det "indbyggede" display i lommeregneren viser dog stadig de førstnævnte
resultater. Producerer andres lommeregner samme fejl? (Hvad jeg nok lidt
håber

/Jan

Fra : Peter Kiil

Dato : 13-12-04 22:55

JKH - nospam@anywhere.com on 13/12/04 22:12 wrote:

> Det "indbyggede" display i lommeregneren viser dog stadig de førstnævnte
> resultater. Producerer andres lommeregner samme fejl? (Hvad jeg nok lidt
> håber

10000 * 0.56
= 5600

10000 * 0.57
= 5700

100 * 0.56
= 56

1000 * 0.56
= 560

10000 * 0.56
= 5600

Men virker tilsyneladende fint....
--
/peter

Fra : JKH

Dato : 13-12-04 23:09

Peter Kiil at spam@kiil.net wrote on 13/12/04 22:55:

> 10000 * 0.56
> = 5600
>
> 10000 * 0.57
> = 5700
>
> 100 * 0.56
> = 56
>
> 1000 * 0.56
> = 560
>
> 10000 * 0.56
> = 5600
>

> Men virker tilsyneladende fint....

Okay, jeg kan se behovet for at angive maskine og styresystem:
PowerBook 12" 1.33 GHz, 768 MB ram, OS 10.3.5

Jeg har i mellemtiden fået min kæreste til at prøve: Samme underlige
resultat. Hun har samme OS 10.3.5 men iBook G3 800 MHz og 384 MB ram.

Hvilken maskine og system kører du, Peter?

/Jan

Fra : Peter Kiil

Dato : 13-12-04 23:31

JKH - nospam@anywhere.com on 13/12/04 23:09 wrote:

> [...]
> resultat. Hun har samme OS 10.3.5 men iBook G3 800 MHz og 384 MB ram.
>
> Hvilken maskine og system kører du, Peter?

PowerBook 15" 1.5 GHz, 1GB ram, 10.3.6

--
/peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-12-04 23:43

JKH <nospam@anywhere.com> wrote:

> Jeg har opdaget en besynderlig fejl i Panterens lommeregner:

Prøv at sætte nøjagtigheden ned.
Lommeregner/Nøjagtighed/

Din er vist sat til maks.=16

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : JKH

Dato : 14-12-04 00:25

Preben Bødker Nielsen at spam@events.dk wrote on 13/12/04 23:43:

> Prøv at sætte nøjagtigheden ned.
> Lommeregner/Nøjagtighed/
>
> Din er vist sat til maks.=16

Næh... den var nu sat til 12 (har heller aldrig "pillet" derinde. Efter
at have sat den ned til 10, opfører displayet i lommeregneren sig rigtigt,
men papirstrimmelen viser nu:

10000 * 0.56
= 5600.000000000001

1000 * 0.56
= 560

100 * 0.56
= 56.00000000000001

10 * 0.56
= 5.600000000000001

Noget er der jo galt, da der ikke er konsekevens i hvornår der er "spinkle
decimaler"?!

Hvordan ser det ud, hvis du vælger at se papirstrimlen, Preben?

/Jan

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-12-04 16:23

JKH <nospam@anywhere.com> wrote:

> Hvordan ser det ud, hvis du vælger at se papirstrimlen, Preben?

Med nøjagtighed på 10 ser den således ud:

10000 * 0.56
= 5600

1000 * 0.56
= 560

100 * 0.56
= 56

10 * 0.56
= 5.6

Med nøjagtighed på 16 får jeg samme resultater som dig, men kun på
display, ikke på strimlen.

Does it matter

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thomas Hansen

Dato : 13-12-04 23:47

JKH <nospam@anywhere.com> wrote:

> Jeg har opdaget en besynderlig fejl i Panterens lommeregner:

Snip
> /Jan

Hej Jan!
Længe siden...
Jeg kan ikke reproducere fejlen her, hverken på min PM G4 400 MHz med
10.3.6 eller på min Pismo med samme system.
Prøv at opdatere til 10.3.6?!

/Thomas
--
All hail the black kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net
iChat: thoomz

Fra : JKH

Dato : 14-12-04 00:26

Thomas Hansen at no@spam.net wrote on 13/12/04 23:46:

> [...]
> Jeg kan ikke reproducere fejlen her, hverken på min PM G4 400 MHz med
> 10.3.6 eller på min Pismo med samme system.

Hmm... heller ikke hvis du vælger at vise papirstrimmel?

> Prøv at opdatere til 10.3.6?!

Ja, det ser ud til at jeg må til det

Hils hjemme

/Jan

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 14-12-04 16:25

> Ja, det ser ud til at jeg må til det

Det ændrer intet at opdatere til OS 10.3.6.

/Preben på 10.3.6
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jørgen Nørgaard

Dato : 14-12-04 14:27

JKH wrote:

> [...]
>
>Det "indbyggede" display i lommeregneren viser dog stadig de førstnævnte
>resultater. Producerer andres lommeregner samme fejl? (Hvad jeg nok lidt

Ikke alle tal kan repræsenteres præcist internt på en computer (i
standard repræsentation for flydende tal).

Med et perl (fordi det er hurtigt) eksempel:

#!/usr/bin/perl
my $f=0.57;
printf("Nu: %.18f\n", $f );

0.569999999999999951

Med 15 decimaler ser man ikke upræcisionen.

Dette er arkitektur og OS uafhængigt.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-04 00:25

In article <41bee9fa$0$224$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Jørgen Nørgaard <NoSPAM-jnp@nO-anneli.dk-sPAm> wrote:

> [...]
> printf("Nu: %.18f\n", $f );
>
> 0.569999999999999951
>
> Med 15 decimaler ser man ikke upræcisionen.

Var der ikke noget om, at vi gjorde tykt nar af Pentium-processoren for
nogle år siden, da det viste sig, at den ikke kunne regne rigtigt? Nu må
vi ikke håbe, at Windows-folket hører om det her.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : JKH

Dato : 17-12-04 06:57

Henrik Münster at news@muenster.dk wrote on 15/12/04 0:24:

> Var der ikke noget om, at vi gjorde tykt nar af Pentium-processoren for
> nogle år siden, da det viste sig, at den ikke kunne regne rigtigt? Nu må
> vi ikke håbe, at Windows-folket hører om det her.

Det var der nemlig lige præcis Men en opdatering til den nye 10.3.7 har
klaret problemer. Både med præcision på 10 og 12 opfører både display og
strimmel sig nu som de skal.

Som jeg forstod Jørgen Nørgaard, er den problematik han beskriver
"arkitektur og OS uafhængigt", hvilket i mine ører betyder, at og
Wintel-platformen har dette "problem"... hvis det kan trøste.

/Jan