Thoth hjælp
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-05-01 22:08

I søgen efter en "ægte" Mac OS X newsreader er jeg også stødt på Thoth,
som Morten R. K. tilsyneladende kan leve med.

Det kan jeg måske også komme til, men der er et par ting, som irriterer
mig meget:

1. Hvordan laver man en "catch up" i en gruppe, så man får fjernet
alle gamme indlæg og begynder på en frisk? I øjeblikket henter Thoth
1000 (det maksimale antal indlæg jeg har tilladt) ældre og ældre indlæg
ind, for hver gang jeg åbner for dk.edb.mac.

2. Er det muligt at få den til at hente både overskrifter og indlæg ind
på én gang, ligesom "suppen", så man ikke hele tiden skal hente et nyt
indlæg fra nettet?

Jeg har skimmet manualen, men har ikke lige fundet det, så jeg håber,
at én derude har svarene..

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-05-01 13:26

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> I søgen efter en "ægte" Mac OS X newsreader er jeg også stødt på Thoth,
> som Morten R. K. tilsyneladende kan leve med.

I øjeblikket er jeg gået tilbage til macSOUP igen, da jeg alt for ofte
fik postet privat frem for public da genvejene er "forkerte" i forhold
til MacSOUP.
Det irriterede mig også, at jeg ikke kan gemme sendte indlæg uden at
skull emaile dem til mig selv, samt gemme indlæg jeg vil svare senere på
som i MacSOUP. (Newswacher kloner gemmer sådanne inlæg i seperate
dokumenter frem for som vi kender det fra suppen: i en mailbox)

Desuden synes jeg hverken at Thoth er videre stabil eller for den sags
skyld hurtig, den går ned et par gange om ugen. Classic er faktisk
blevet rigtig god efter de seneste opdaterionger til Mac OS X, og
MacSOUP er lynhurtig under Classic. (Hvis man har tilsrækkelig med RAM)

Der er i øvrigt en ny Cocoa newsklient på vej ved navn NewsFlash. GUI'et
er smukt i stil med Omniweb, Finder og Mail, men funktionaliteten er
ringe idet der er tale om en alpha version.

> [...]
> 1000 (det maksimale antal indlæg jeg har tilladt) ældre og ældre indlæg
> ind, for hver gang jeg åbner for dk.edb.mac.

Thoth er som alle NewsWacher kloner lidt tricky mht til dette. Hvis du
åbner dine gruppe direkte fra "Full Newsgroup List" kan det ikke lade
sig gøre, da den altid henter alle overskrifter direkte fra serveren. Du
skal i stedet gå ind under følgende punkt.

Edit -> News Server Settings.
Vælg din Server.
Vælg "Group List" i popopmenuen og opret en Group List (som du kender
det fra MacSOUP Settings).
Træk de grupper du vil abonere på fra "Full Newsgroup List" til din nye
"Group List".

Åben dine grupper fra nylig oprettede "Group List", som vil huske hvilke
meddeleser der er læst, låst etc.
Når en besked er læst vil den forsvinde fra gruppen, hvis denne åbnes
fra "Group List". Beskederne kan dog stadig findes fra "Full Newsgroup
List" evt via: Special -> Search (cmd + -)

Når du vil hente nye overskrifter markerer du gruppen/grupperne i
""Group List" og trykker cmd + Y.

NB. Thoth kan ikke som Suppen skelne mellem nye og gamle indlæg,
automatisk mærke egne indlæg og svar på egne indlæg.
Det er der dog råd for idet filtrene er gode i Thoth. Eks. har jeg sat
den til at markere alle indlæg der er nyere end tre dage med en farve,
alle indlæg der er fra i dag med en anden farve, alle mine egne indlæg
med en tredie farve, alle svar på mine indlæg med en fjerde farve.
Desuden har jeg sat Thoth sat til at åbne alle tråde der indeholder et
mærket indlæg, og lukke alle tråde der ikke indholder et mærket indlæg.

> 2. Er det muligt at få den til at hente både overskrifter og indlæg ind
> på én gang, ligesom "suppen", så man ikke hele tiden skal hente et nyt
> indlæg fra nettet?

Nej, den kan ikke bruges som offline reader, jeg har sat en lokal
newsserver (leafnode) op på min ibook til dette formål.

Hvis du er interreseret, kan jeg lave en vejledning mht. dowload,
kompliering, instalering og configuration som jeg tidligere har tilbudt
i gruppen.

Jeg henter indlæg til min server manuelt via et shellscript, men hvis
man har en fast forbindelse (eller en stationær computer der altid er
tilsluttet telefonlinien), vil det være fornuftigt at binde et
shellscript til cron, så serveren synkroniserer automatisk efter et
specificeret interval.

(NB. Med programmet CronniX kan man redigere crontab via GUI)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg har været boligløs i København siden 1 april

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-05-01 21:08

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> I øjeblikket er jeg gået tilbage til macSOUP igen, da jeg alt for ofte
> fik postet privat frem for public da genvejene er "forkerte" i forhold
> til MacSOUP.

Som du kan se, så er jeg også tilbage i MacSOUP indtil videre. Jeg skal
bare lige finde min registreringskode...

> [...]
> blevet rigtig god efter de seneste opdaterionger til Mac OS X, og
> MacSOUP er lynhurtig under Classic. (Hvis man har tilsrækkelig med RAM)

Classic er fænomenal, men spilder man ikke en masse resourcer ved at
have den liggende i baggrunden? Jeg har købt mig en Cube med 320 MB RAM,
så Mac OS X spiller faktisk ret godt, men Finder... yuk!

> Der er i øvrigt en ny Cocoa newsklient på vej ved navn NewsFlash. GUI'et
> er smukt i stil med Omniweb, Finder og Mail, men funktionaliteten er
> ringe idet der er tale om en alpha version.

Jeg fandt den også, da jeg ledte efter native newsreadere, men som du
siger, så er den langt fra færdig, men interessant ser den da ud.

[snip]

> NB. Thoth kan ikke som Suppen skelne mellem nye og gamle indlæg,
> automatisk mærke egne indlæg og svar på egne indlæg.

Jeg havde gjort alt det ovenstående, men det skoder da, at den ikke kan
ovenstående...

> [...]
> Desuden har jeg sat Thoth sat til at åbne alle tråde der indeholder et
> mærket indlæg, og lukke alle tråde der ikke indholder et mærket indlæg.

OK, det er selvfølgelig lidt smart.

> [...]
> specificeret interval.
>
> (NB. Med programmet CronniX kan man redigere crontab via GUI)

Wow! Du er godt nok kommet noget længere med Mac OS X end jeg er, men
jeg startede selvfølgelig også først i mandags

Du må meget gerne poste alt hvad du har lyst til ang. Mac OS X. Jeg
venter med spænding!

Jeg har en Pro@ccess ADSL opkobling, så maskinen kunne bare hente news
på et tidspunkt, hvor jeg ikke bruger den.

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 10:13

> [...]

> Jeg har en Pro@ccess ADSL opkobling, så maskinen kunne bare hente news
> på et tidspunkt, hvor jeg ikke bruger den.

Lige netop...

Jeg vil skrive en vejledning inden for de næste par uger, og evt lægge
den op på en web side.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-05-01 15:45

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Lige netop...
>
> Jeg vil skrive en vejledning inden for de næste par uger, og evt lægge
> den op på en web side.

Fint, fint!

--
René