Styling vha. CSS af INPUT.SELECT pil og dr~
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 07-02-05 11:14

Hej
Jeg sidder og bokser med at få stylet mine dropdown-bokse
(SELECT-typen på INPUT elem.). Jeg ville meget gerne have lavet
nogle andre farver på pilen og baggrunds-'kassen' på drop-down
boksen, men har ikke haft den store success. Jeg koder
udelukkende mod IE5.5 og IE6.0.
Jeg har stylet mine scrollbarer i browser-vinduet og ønsker at
mine drop-down kommer til at matche disse. Disse bliver dog kun
stylet i IE - hvilket også dækker mit behov.
Er der nogle af jer der kender til en måde / noget CSS-styling,
som kan gøre tricket?
På forhånd tak
/Claus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-02-05 12:07

Claus Rasmussen skrev:

> [...]
> nogle andre farver på pilen og baggrunds-'kassen' på drop-down
> boksen, men har ikke haft den store success.

Det kan ikke lade sig gøre. Form-elementer udlånes fra operativsystemet,
og det er ikke alle egenskaber man kan pille ved.

Man kan lave en pseudo-boks ved hjælp af div og javascript, men det kan
ikke anbefales.

> Jeg koder udelukkende mod IE5.5 og IE6.0.

Hvorfor?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 07-02-05 12:22

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> og det er ikke alle egenskaber man kan pille ved.
>
> Man kan lave en pseudo-boks ved hjælp af div og javascript, men det kan

Blot en kundes ønske - hvis det kunne lade sig gøre
Men tak for svaret. Det var lidt hvad jeg havde en anelse om, så...!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-02-05 13:07

Claus Rasmussen wrote:
> Jeg koder
> udelukkende mod IE5.5 og IE6.0.

Skidt politik. IE 5.5 og 6.0 dækker ca. 80 % af markedet. Hvis du i stedet
vælger at kode efter standarden - koder mod standardoverholdende browsere
(som også inkluderer IE 6.0) - rammer du omkring 95 % af de potentielle
brugere.

Farvning af scrollbar er ikke en W3C-standard. Scrollbaren er brugerens
værktøj, ikke webdesignerens legetøj. Gør brugerne den tjeneste at holde
fingrene væk.

Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 07-02-05 14:14

> [...]
> vælger at kode efter standarden - koder mod standardoverholdende browsere
> (som også inkluderer IE 6.0) - rammer du omkring 95 % af de potentielle

Korrekt! Men når kunden nu ønsker funktionalitet, der kun er tilgængelig i
IE5.5 og IE6.0 og har sagt OK til at der er denne begrænsning, kan man vel
ikke gøre meget andet. Ud over selvfølgelig at der bliver lavet validering på
hvilken browser brugerne benytter og derved bliver taget de forbehold der nu
skal tages i den forbindelse. Det er skam nøje overvejet at der udelukkende
kodes mod IE

> Farvning af scrollbar er ikke en W3C-standard. Scrollbaren er brugerens
> værktøj, ikke webdesignerens legetøj. Gør brugerne den tjeneste at holde
> fingrene væk.

Igen - Enig! Men som jeg skrev ovenfor, så har kunden nogle ønsker

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-02-05 14:38

Claus Rasmussen wrote:

> Korrekt! Men når kunden nu ønsker funktionalitet, der kun er tilgængelig i
> IE5.5 og IE6.0 og har sagt OK til at der er denne begrænsning, kan man vel
> ikke gøre meget andet.

At farve scroll-baren har ikke noget at gøre med funktionalitet, det er
en visuelt styling, som du kan snakke kunden fra.

Det er din fornemme opgave som web-udvikler/-designer at rådgive kunden
bedst muligt.

Og man ændre altså ikke på brugerens værktøjer, såsom scrollbar, højre
klik, scroll-tekst i statusbar/titel og lignende fnidder.

Gør du det tvinger du brugeren til at tænke over hvorfor den nu ser
sådan ud.
Selv om det kun er for et split sekund. Så er det med til at fjerne
fokus fra sidens budskab.
Nogle brugere vil ligefrem synes at det er irriterende og evt. forlade
siden.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-02-05 08:43

> [...]
> fokus fra sidens budskab.
> Nogle brugere vil ligefrem synes at det er irriterende og evt. forlade

Det er utroligt som folk har det med at komme væk fra det egentlige emne i
disse beskedder. Prøv at læse overskriften Spørgsmålet gik på om det var
muligt at style en dropdown-boks - That's It! Dette har jeg fået svar på - og
tak for det
Alle øvrige kommentarer omkring scroll-barer og om man skal eller ikke skal
gøre således må vist oprettes i en anden tråd. Min sidste kommentar til dette,
er vel at det er som religion og politik. Folk kan aldrig blive enige
Så hvis i ønsker at kommentere dette indlæg yderligere, er i velkomne til det.
Jeg svarer blot ikke yderligere.
Men som skrevet - Tak for svaret omkring drop-down bokse.
Mvh.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 08-02-05 09:39

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> Så hvis i ønsker at kommentere dette indlæg yderligere, er i velkomne til det.

Hvis nogen spørger om hvordan man laver et popup vindue eller en side i
frames, hører det sig også til at forklare de negative sider ved at lave
det.
Lige så har jeg har jeg prøvet at forklare de negative sider ved at
farve scroll-baren.
Sådan virker nyhedsgrupper. Det er ikke "eksperten", hvor det gælder om
at svare hurtigst muligt for at få point.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/