Error ved Netscape DK 4.03
Fra : mc-stup

Dato : 21-05-01 21:41

Hej NG!

Nu er jeg nødt til at konsultere alle de gode mennesker her i dette forum - igen...

Men det sidste stykke tid, er min danske Netscape 4.03 begyndt at gøre knuder,
sådan set helt pludeseligt.
Jeg er så ærkekonservativ, at jeg helst vil bruge den danske udgave, og har
gjort det fint på min G3/233 med DK OS 8.51. Også til de fire Newsgroups, jeg
følger med i.
MEN, probelmet er nu, at jeg skal gå med listesko, når jeg åbner
diskussionsdelen, ellers kommer der en fejl 1, 2 eller 3, når den skal åbne en
gruppe. Måske ikke den første men måske - typisk endda - Mac-gruppen her. Og
det skete bare fra den ene dag til den anden.
Jeg prøver ofte med "No Cookie" og fjerner dem, og hvis jeg åbner en tilfældig
hjemmeside, så KAN det lykkes, men ikke altid.
Jeg har sat hukommeren til Netsc. på 35 MB, så den ged skulle vist være
barberet. Men hvad kan det så skyldes? Og jeg går IKKE på de "sjove" sider med
tyske hudfilm..... Det er ihvertfald meget længe siden og før problemet opstod....))

Er der nogen der har en løsning, og jeg er ked af det der med at opgradere til
de engelske udgaver, såeh...
Måske ICab? Eller? Eller er det bare en simpel ting. Eller skal jeg blot bruge
telefontid til at indlæse alle indlæg igen fra grupperne (Gys = Megatelefonregning....)

Bruger Get2net i øvrigt.

Med tak og ønske om en god aften

Niels Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-01 02:18

Nej Niels

mc-stup wrote:

> [...]
> gjort det fint på min G3/233 med DK OS 8.51. Også til de fire Newsgroups, jeg

Først vil jeg foreslå, at du opgraderer til Mac OS 8.6, men det kræver, at du har 8.6
CD'en. + at du så downloader 'Apple Fonts Manager 1.0', som er en nødvendighed til OS 8.6.
Dernæst skal du hente - også hos Apple, - MRJ 2.2.4 og installere den. Det bør du faktisk
også gøre, selvom du ikke opgraderer til 8.6

Jeg har stærkt på fornemmelsen, at det kan skyldes, at en hel del servere på det seneste
er blevet opgraderet, så de kræver nyere versioner af JavaScript og Macintosh Runtime for
Java (MRJ).

Selve Netscape 4.03 kan stadig køre fint på selv en G3. Det er ikke mere end nogle uger
siden, jeg afprøvede en gammel Navigator 3.01Gold på min G3/233, og det kørte faktisk
fint.

Selvom jeg godt véd, at det kan lyde underligt, så vil en installation af CarbonLib 1.0.4
eller nyere faktisk være en rigtig god idé - også på en OS 8.5.1, hvis du ikke opgraderer.
Jeg bemærkede en væsentlig forbedring, da jeg installerede CarbonLib på min 8.6DK - netop
i Netscape

> [...]
> gruppe. Måske ikke den første men måske - typisk endda - Mac-gruppen her. Og
> det skete bare fra den ene dag til den anden.

Har du sat Netscape til at komprimere alle mapper? En anden af årsagerne til at netscape
pludselig kan finde på at lave nykker er, hvis mapperne i mail og new bliver for 'rodede',
- dvs., at de bliver for fragmenterede og derved fylder for meget op. - Og det bliver jo
lidt tungt at trække og finde rundt i en fil, der fylder måske 5-6mb, hvis den kunne nøjes
med at fylde 2mb, når den er komprimeret.

Når du får de fejlmeldinger, betyder det så også, at programmet lukker? - For så er du
nemlig stødt på den væsentligste fejl i Netscape 4.0x versionerne. Du skal så have fat i
en lille udv. der hedder Netscape Defrost. Den er med til at afhjælpe den fejl. Jeg véd
ikke hvor den er blevet af på nettet, men jeg har ikke kunnet finde den længe, men hvis du
er interesseret, så send blot en mail til mig off-list, så returneres den med Netscape
Defrost i 2 versioner, - den originale 0.9b og en modificeret version, der har
Carbonkobling, så den skulle være endnu bedre, hvis CarbonLib er installeret.

> [...]
> hjemmeside, så KAN det lykkes, men ikke altid.
> Jeg har sat hukommeren til Netsc. på 35 MB, så den ged skulle vist være

35-40mb skulle være mere end rigeligt, men som andre browsere, - des mere RAM des bedre
arbejder den. Min ver. 4.77/128bits har pt ca. 70mb tildelt (OS 9.1)

> Er der nogen der har en løsning, og jeg er ked af det der med at opgradere til
> de engelske udgaver, såeh...

Se ovenfor om komprimering af mapperne i mail og news delen og om Netscape Defrost.

Men du vil nok alligevel få mere ud af det, hvis du opgraderer den til 4.77/128bits
US-eng. udgaven. Den _er_ bedre og langt mere stabil end 4.0x versionerne.

> Måske ICab? Eller?

Som browser? - hm.... iCab er faktisk ganske udmærket, men du kan ikke bruge den til news
og kun til meeeget simpelt mail.

Eller, hvis du vil bruge en engelsksproget, så vil jeg mene, at Opera 5 vil være det
bedste alternativ til Netscape. - Sådan kort sagt mener jeg, at Opera er fremtidens
browser til Mac, når det gælder for en stand-alone browser. Den er allerede nu i den meget
tidlige beta version så meget bedre end alle øvrige browsere, så det er en fryd at bruge
den.

Men en integreret løsning, - ja, så er der kun Netscape Communicator 4.77 eller de
kommende i samme række. Lad være med at bruge Netscape 6 eller Mozilla betaversionerne. De
kører ikke godt på en G3/233!

> Eller er det bare en simpel ting. Eller skal jeg blot bruge
> telefontid til at indlæse alle indlæg igen fra grupperne (Gys = Megatelefonregning....)

Du kunne evt. også prøve at smide alle indstillingsfilerne fra mappen Netscape i
indstillingsmappen ud og så sætte den op igen helt fra grunden. Der kan jo selvfølgelig
være kommet en fejl i 'Netscape-Indstillinger', som forårsager problemerne, men jeg hælder
stadig mest til at mapperne i mail og news trænger til at blive renset op ved en
komprimering.

> Bruger Get2net i øvrigt.

På det seneste har jeg hørt om flere, der har haft problemer netop med Get2Net sammen med
Netscape i ældre versioner. (ver. 4.6 og tidligere). Om det så skyldes, at Get2Net har
ændret noget ved deres servere, som gør, at der netop kræves nyere MRJ installeringer
eller ikke, tør jeg ikke sige. - Så du kunne evt. prøve at ringe til dem og spørge, om
hvad de siger til problemet.... - Mit gæt vil så blive, at de højst sandsynlig siger, at
du sandelig bør gå over til MS Intenet Explorer og Outlook Express...-)(- - Den besked véd
jeg nemlig, der er andre der har fået! - men lad for alt i verden være med det! - Og da
især, hvis du vil fortsat bruge en dansk browser/mailprogram. MSIE/OE 4.0x er det argeste
skidt, du kan installere på en Mac! - Og hvis du ikke har haft problemer, kan jeg
garantere dig for, at du vil få det...!

Men som sagt, - vil du have Netscape Defrost, så send bare en mail off-list.
mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-05-01 02:42

In article <3B09BE1A.4A0F38E3@mail1.stofanet.dk>,

> Om det så skyldes, at Get2Net har ændret noget ved deres servere, som
> gør, at der netop kræves nyere MRJ installeringer eller ikke, tør jeg
> ikke sige.

Det tør jeg så: Det har intet med hvilken udbyder man kobler op hos at
MRJ fucker op. MRJ laver kun problemer når der skal køres en applet.
Javascript har intet med MRJ at gøre.

Og bare for en god ordens skyld: Type 1, 2 og 3 fejl betyder som regel
at et program har fået tildelt for lidt hukommelse, eller at System,
Finder eller programmet trænger til en reinstallation.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-05-01 19:34

> [...]
er en nødvendighed til OS 8.6. > Dernæst skal du hente - også hos Apple,
- MRJ 2.2.4 og installere den. Det bør du faktisk > også gøre, selvom du
ikke opgraderer til 8.6 > Mener helt sikkert at netscape i den nævnte
version bruger sin egen java vm, derfor undlad at anskaffe Apples, den
kan kun gøre ting værrer.

> Jeg har stærkt på fornemmelsen, at det kan skyldes, at en hel del servere
> på det seneste er blevet opgraderet, så de kræver nyere versioner af
> JavaScript og Macintosh Runtime for Java (MRJ).

Java køre med browsere på klienten og har intet med serveren at gøre.
JavaScript har intet med Java at gøre, men er et scriptsprog ligesåvel
som AppleScript.

(Og den sædvanlige med linie- og signaturlængde)
--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-05-01 20:01

in article 1ettr7t.1gvc1or18vdoiuN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
Jonasen at jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 22/05/01 20:33:

> Mener helt sikkert at netscape i den nævnte
> version bruger sin egen java vm, derfor undlad at anskaffe Apples, den
> kan kun gøre ting værrer.

Det er som man tager det. Netscapes' Java er sku det mest forældede man kan
få på Mac'en! :(

regards , Peter

- http://haxor.dk - Mac stuff, hax0ring, news... What more do you want?
- http://titancity.com/lib/ - Gør Danmark bedre og billigere!

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-05-01 21:07

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> Det er som man tager det. Netscapes' Java er sku det mest forældede man kan
> få på Mac'en! :(

Den understøtter JDK 1.1, hvilket også er der Apple er kommet til pre OS
10. På hvilke områder, mener du, at den er forældet?

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-05-01 21:17

in article 1ettxay.17qdgnv1dyg4aoN%jonasenREMOVE@THISit.dk, Jan Oksfeldt
Jonasen at jonasenREMOVE@THISit.dk wrote on 22/05/01 22:06:

> Den understøtter JDK 1.1, hvilket også er der Apple er kommet til pre OS
> 10. På hvilke områder, mener du, at den er forældet?

Sidste gang jeg kiddede efter bruge Netscape Java 1.0.1, og Apple Java 1.1.8
med forskellieg skydser og slanger.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-05-01 00:59

Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> Sidste gang jeg kiddede efter bruge Netscape Java 1.0.1, og Apple Java 1.1.8
> med forskellieg skydser og slanger.

Kig igen.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-05-01 06:36

in article 3B097D66.FD2CE788@get2net.dk, mc-stup at mc-stup@get2net.dk wrote
on 21/05/01 22:41:

> [...]
> igen...
>
> Men det sidste stykke tid, er min danske Netscape 4.03 begyndt at gøre knuder,

Netscape 4.03???

Argh! Den er stenaldergammel, desuden har Netscapes produkter set i
bakspejlet aldrig været helt tiltop de sidste 4 år.

Måjeg anbefale at du helt skifter browser, fx. Til macOpera eller IE?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-01 17:41

mc-stup wrote:

> [...]
> Jeg er så ærkekonservativ, at jeg helst vil bruge den danske udgave,
> og har gjort det fint på min G3/233 med DK OS 8.51. Også til de fire

Jeg forstår godt du helst vil bruge en dansk Netscape, og jeg har da
også skrevet til Netscape et par gange, for at få dem til at oversætte
en nyere version - som de har til Windows. Men der ser jo ikke ud til at
ske alverden på området.

> [...]
> åbne en gruppe. Måske ikke den første men måske - typisk endda -
> Mac-gruppen her. Og det skete bare fra den ene dag til den anden.

Se, det lyder lidt bekendt, og hvis Netscape 4.03 fungere på nogenlunde
samme måde som 4.7x, så er det højest sandsynlig cache filen for denne
nyhedsgruppe der er gået noget galt med (det sker).

Jeg har desværre ikke Netscape 4.03, men i 4.7x kan man gøre følgende
(som jeg håber også kan gøres med din version):

Gå ind i mappen under din Netscape-profil:
<dit navn>: News: host-<din newsserver>

Når du står i denne mappe, vil du se en fil for hver nyhedsgruppe du
abonnere på, med efternavnet ".snm". Sørg for at din Netscape et lukket,
og flyt alle disse ".snm" filer til papirkurven. Næste gang du starter
Netscape, og klikker ind på dine nyhedesgrupper, genereres der
automatisk nogle nye ".snm" filer.

Ovenstående gør newsdelen i din Netscape så god som ny, og kan absolut
anbefales. Du vil opleve at nyhedsgrupperne herefter kører meget
hurtigere, og det burde også løse dit problem.

Det eneste der sker ved at fjerne disse filer er, at Netscape glemmer
den valgte sorterings metode, hvilket derfor skal indstilles manuelt når
du starter programmet igen. Men det klares rimelig hurtigt når du "kun"
abonnere på 4 grupper.

> Jeg prøver ofte med "No Cookie" og fjerner dem, og hvis jeg åbner en
> tilfældig hjemmeside, så KAN det lykkes, men ikke altid.

Hvis Netscape kun har problemer med nyhedsgruppe delen(?), så har det
ikke noget med cookies eller java at gøre.

Held og lykke, og spørg endelig hvis der er noget du ikke forstår.

Michael Rasmussen <michael.r@grafisk.dk>

Fra : mc-stup

Dato : 22-05-01 22:09

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> og flyt alle disse ".snm" filer til papirkurven. Næste gang du starter
> Netscape, og klikker ind på dine nyhedesgrupper, genereres der

Hej!

Rigtig mange tak for dette tip! Det virkede sågu! Gad vide om det også kan
anvendes til Netscape på Windåse?
Jeg har to udbyderprofiler og alt i alt var der 6,3 Mb "skrammel", så det
luftede godt ud i newsgrupperne. Nu kan jeg så hente lidt flere ad gangen,
hvis jeg får behov for ældre indlæg. Jeg valgte kun at hente de seneste 1000
styk. I den danske udgave hedder mappen dog "nyheder".

Men ellers tak for de mange svar og forslag. Jeg har valgt også at downloade
nogle af Eriks forslag, da det jo nok ikke kan skade at optimere lidt
forskelligt, nu man er i gang.

Denne NG er lige så hyggelig og effektiv, som den for motorcykler. Gad vide om
ikke Macintosser er lige så glade for deres legetøj, som vi, der også kan lide to-hjulsglæde?

Tak for nu.

Hilsen

Niels Hansen

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-05-01 22:31

In article <3B0AD57C.768966E3@get2net.dk>, mc-stup <mc-stup@get2net.dk>
wrote:

> Gad vide om ikke Macintosser er lige så glade for deres legetøj, som
> vi, der også kan lide to-hjulsglæde?

Alt legetøj man normalt har mellem benene er sjovt at lege med.

Man kan sagtens have en Macintosh mellem benene.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 22-05-01 23:16

> Alt legetøj man normalt har mellem benene er sjovt at lege med.
>
> Man kan sagtens have en Macintosh mellem benene.

[siddende med en PB 145B mellem stængerne]

LOL - Edlich, du er en syg, syg mand, og det er dk.edb.mac's held

--
MVH Jonas

'It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand.
I beat people up.' [Muhammed Ali, 1977]

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-05-01 23:41

In article <1etu30b.mjx5us1o7xblsN%SCRATCHTHISjc@voss.tf>,
SCRATCHTHISjc@voss.tf (Jonas C. Voss) wrote:

> Edlich, du er en syg, syg mand

Jeg udtalte en gang at jeg ikke havde noget imod at blive gammel- bare
jeg blev en gammel gris. Der var nogen der mente at det ikke var noget
jeg behøver at bekymre mig om.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : mc-stup

Dato : 23-05-01 00:44

Martin Edlich skrev:

> Jeg udtalte en gang at jeg ikke havde noget imod at blive gammel- bare
> jeg blev en gammel gris. Der var nogen der mente at det ikke var noget
> jeg behøver at bekymre mig om.

Min kvindelige næstkommanderende på jobbet mente, at denne vits var morsom:

"Hvorfor kan mænd ikke få BSE?"

"?????"

"Fordi de er nogle svin!"

Jo, jeg tror også, at den herlige syge humor trives lige så godt i
tohjulsverdenen, som i Mac-universet.
"Man kan lave meget med en computer, det tager bare lidt længere tid" (TM)
"Med en Mac er det bare sjovere" (ny TM)...))

Tak og godnat

Niels Hansen

Fra : Peter Perlsø

Dato : 22-05-01 23:17

in article newsspam2-069F7A.23310622052001@vip01.news.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam2@mail.edlich.dk wrote on 22/05/01 23:31:

> Man kan sagtens have en Macintosh mellem benene.

Husk at tage stømmen fra først, du.

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-05-01 23:26

In article <B730B1F0.6D9%h@haxor.dk>, Peter Perlsø <h@haxor.dk> wrote:

> Husk at tage stømmen fra først, du.

Så er det sguda ikke lige så sjovt.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-05-01 01:01

mc-stup <mc-stup@get2net.dk> wrote:

> Gad vide om ikke Macintosser er lige så glade for deres legetøj, som vi,
> der også kan lide to-hjulsglæde?

jo, men vi er ikke motoriserede...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg har været boligløs i København siden 1 april