Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Skærmudgang til TV ??
Fra : Tom Frank

Dato : 10-02-05 21:04

Hej,

Jeg har en PC, hvor skærmkortet er en del af bundkortet. Den eneste
udgang er skærmstikket og ikke et S-VHS stik som der typisk også er
med de nyeste grafikkort.

Kan man på nogen måder konvertere signalet fra skærmstikket til et
TV-signal ala S-VHS eller scart stik ?? (Ellers kan jeg kun forestille
mig at jeg skal købe et nyt grafikkort)

Jeg kan huske for nogle år siden hvor S-VHS ikke var så udbredt at man
kunne købe et stik, som kunne gå til enten TV eller PC. Kan man
stadigvæk få det ???

/Tom Frank

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 11-02-05 09:25

> Kan man på nogen måder konvertere signalet fra skærmstikket til et
> TV-signal ala S-VHS eller scart stik ?? (Ellers kan jeg kun forestille
> mig at jeg skal købe et nyt grafikkort)

Jeg tror resultatet ville blive usselt. Der er forskelle mellem et TV-signal
og et monitorsignal på en række punkter: Opløsning,
liniefrekvens/billedefrekvens, interlaced/non-interlaced, farvesignaler etc.
Muligvis kunne du få et monokromt billede i lav opløsning, så køb hellere et
nyt grafikkort.

Niels Dybdahl

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-02-05 12:04

In news:420c6bd1$0$17406$4d4eb98e@news.dk.uu.net,
Niels Dybdahl <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> wrote:

> [...]
> farvesignaler etc. Muligvis kunne du få et monokromt billede i lav
> opløsning, så køb hellere et nyt grafikkort.

Dengang Matrox G400 Dual var toppen af poppen, blev det solgt sammen med
en adapter, hvor der i den ene ende var 15 Ben D-sub, og i den anden
S-VHS, og komposit.

Så det må kunne gøres (Matrox G400 Dual er forsynet med 2 stk. D-sub)

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : LNC

Dato : 11-02-05 14:20

dette kunne virke http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

Mvh Lars

Fra : Sune Salminen

Dato : 12-02-05 00:30

LNC wrote:
> dette kunne virke http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/

Det virker perfekt (bruger det selv og er meget glad for det!) men læg
mærke til at det drejer sig om et Radeon 7000, og ikke kan bruges til
noget hvis kortet ikke kan levere composite sync, interlace, gå lavt nok
ned i pixel clock og den slags. Endvidere skal TV'et selvfølgelig
understøtte RGB på SCART indgangen.

Jeg gør det på den måde at jeg har et Radeon 7000 PCI i min maskine som
sekundært kort der er permanent forbundet til mit TV. Når jeg vil se
film aktiverer jeg kortet og Powerstrip og instruerer mine
medieafspillere til at køre på Radeon kortet istedetfor mit primære
kort. Radeon 7000 har ikke hardware accelereret overlay support så det
sluger en del CPU cycles at se film, men så længe jeg ikke skal bruge
min PC til noget krævende imens er det ikke noget der betyder noget, og
det går overhovedet ikke ud over kvaliteten af filmene.

Den hurtigste måde at finde ud af om ens grafikkort kan bruges med
ovenstående løsning, er at downloade demoversionen af Powerstrip fra
www.entechtaiwan.com og se om der kan sættes flueben ud for "composite
sync" og "interlaced" under Custom Resolutions. Man kan iøvrigt sagtens
nøjes med at bruge en demoversion af Powerstrip til dette formål.

Hvis der er nogen der har spørgsmål til ovenstående projekt så fyr løs,
men gør det her i gruppen.

-Sune
--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Brian Hansen

Dato : 12-02-05 01:37

> [...]
>
> Jeg kan huske for nogle år siden hvor S-VHS ikke var så udbredt at man
> kunne købe et stik, som kunne gå til enten TV eller PC. Kan man

Trust.com har deres TeleViewer der klare problemet, men de er bare næsten
lige så dyre som et nyt grafikkort.

Brian