Mærkeligt fænomen med Asus SmartDoctor og ~
Fra : Ziggi

Dato : 08-02-05 10:28

Hejsa!

Jeg har rodet lidt med fan-control på mit Asus EAX800XT-PE. Efter boot
aflæser ATItool idle-temperaturen omkring 50/31. Når Asus SmartDoctor så
startes falder den øjeblikkeligt til ca. 31/31 - men stiger dog med tiden
til en idle-temp omkring 41/41. Det er ikke et langsomt fald fra de 50 -> 31
men sker fra det ene sekund og til det andet. Det tyder derfor meget på, at
SmartDoctor blander sig i aflæsningen - og dermed også påvirker ATItool.

Er der andre der har oplevet det samme - og som ved hvilken en af
aflæsningerne man reelt kan gå efter? Det skal nævnes, at fænomenet er det
samme med flere versioner af SmartDoctor. P.t. kører jeg v4.60.

Efter installationen af SmartDoctor oplever jeg lavere aflæsninger af
idle-temperaturen end tidligere - men peak temperaturerne er nogle grader
højere end før. Tidligere bevægede den sig indenfor intervallet 51-65 mens
den nu ligger indenfor 41-67. Det skal nævnes, at det er selvom der benyttes
manuel fan-control - og den er sat til 100%. Det tyder derfor ikke på at
være pga. en fan-control profil der kører lidt højere hastigheder når den
idler men lavere under pres.

PFT
/Michael

Fra : Ziggi

Dato : 08-02-05 11:13

Jo forresten - er der nogle af jer der kender en helt 3. util som kan aflæse
GPU/RAM temperatur og aflæse fan-speeds? Jeg kunne godt tænke mig at se om
det kan ændre billedet lidt

PFT
/Michael

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-02-05 12:22

"Ziggi" <ziggiman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jo forresten - er der nogle af jer der kender en helt 3. util som kan
> aflæse GPU/RAM temperatur og aflæse fan-speeds? Jeg kunne godt tænke mig
> [...]

Hej
Jeg bruger Everest Home, den kan måle næsten alt i din pc.
Og jeg har prøvet med digital termometer, og det er den ramme mest rigtigt.
Jeg har også prøvet Asus SmartDoctor, men lige pluselig begyndte min pc
at genstarte af sig selv, så det røg ud igen og problemet forsvandt.
Jeg har også et Asus EAX800XT-PE min temp ligger på 51 grader og max på 54
grader.

Kurt

Fra : Ziggi

Dato : 08-02-05 13:20

Hej Kurt!

Det vil jeg straks prøve

Kører du også med standard køleren?

/Michael

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-02-05 15:02

> Hej Kurt!
>
> Det vil jeg straks prøve
>
> Kører du også med standard køleren?
>
> /Michael

Ja, føj den larmer lidt i forhold til mit gamle ATI 9800 Pro
har kikket på Zalman VGA VF700-ALCU Alu-kobberkøler
men ved ikke om den køler nok til dette GF kort,
det er jo lidt hidsig ;)

Kurt

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-02-05 15:29

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har kikket på Zalman VGA VF700-ALCU Alu-kobberkøler
> men ved ikke om den køler nok til dette GF kort,

Sorry
mener Zalman VGA VF700-CU Kobberkøler
Kurt

Fra : ziggiman@hotmail.com

Dato : 08-02-05 18:37

Hej Kurt!

Ja, jeg har også kigget på dem! De ser temmeligt "rare" ud Generelt synes
jeg nu ikke at støjen er så slem fra standard køleren - men det er måske fordi
at min Thermaltake Jungle 512 cpu køler brøler 47dB ud i ansigtet på mig - så
overhører man det meste =/

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-02-05 19:01

> [...]
> fordi
> at min Thermaltake Jungle 512 cpu køler brøler 47dB ud i ansigtet på mig -

Så skulle du da skifte den ud med en Zalman CNPS7000B-CU
sådan en bruger jeg til min P4 3,6 den siger ikke noget og den køler rigtigt
godt.

Stopper jeg min blæser på GF kan jeg slet ikke hører at pcen kører
Har derud over et Antec Sonata - LS138 MidiTower
det er meget lydløst.

Kurt

Fra : Ziggi

Dato : 09-02-05 08:37

Ja, jeg havde også overvejet det - lige til jeg læste
motherboard-kompatibilitetslisten.
Jeg har et P5AD2 Premium - som ved første øjekast står på listen over
kompatible bundkort. Dernæst bemærkede jeg kravet til det "gap" der skal
være fra kanten af bundkortet og til kabinettet. Det er sat til at være 14mm
hvilket ikke er noget problem i et almindeligt kabinet men for første gang
må jeg sige at jeg DESVÆRRE har valgt et Lian Li PC-V2000
(http://www.cluboverclocker.com/reviews/cases/lian_li/pcv2000/page2.htm)
hvor bundkortet reelt vender på hovedet. Her har jeg reelt kun 4-5mm at gøre
med, så jeg rammer i en fysisk begrænsning - nemlig bunden af "1. sal" af
kabinettet

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-02-05 23:32

Hej,

Jeg har lige hentet Everest Home, og det ser da smart nok ud.
Det kan ikke vise noget om temperatur/fan-speed på mit ASUS Extreme N5900.

Hilsen Peter

Fra : Ziggi

Dato : 10-02-05 08:47

Hej Peter!

Ja, det er faktisk et ret praktisk stykke software de der har lavet!

Det er desværre langt fra alle grafikkort der er udstyret med termiske
probes - hvilket også ser ud til at være tilfældet med det omtalte kort
hvilket temmelig sikkert er forklaringen.

/Michael

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-02-05 22:08

Hej Ziggi

Det tror jeg nu ikke, for ASUS SmartDoctor kan vise temperatur(GPU+RAM),
fan-speed og spænding (3 stk.)

Måske er NVidia blot ikke understøttet i programmet eller også ved jeg ikke
om jeg skal gøre et eller andet.

/Peter

Fra : Ziggi

Dato : 11-02-05 23:11

Hejsa!

Ja, så er der vist ingen tvivl om at der er probes "ombord"

Det lyder som om at det ganske enkelt ikke aflæser de korrekte adresser. Jeg
har selv slåsset lidt med MotherBoard Monitor 5 som ikke har lyst til at
aflæse cpu/mobo - eller rettere... det rapporterer temperaturen til 126
grader, så jeg vælger ikke at tro så meget på det