Forslag til "mediecenter"-kort
Fra : Casper Bang

Dato : 06-02-05 15:12

Hej,

Jeg har en lille "server" (p4 1,6 GHz, 1 GB ram) som skal køre i døgndrift.
Denne vil jeg gerne have til at fungere som "medie-center", men mangler et
passende grafikkort til at optage film fra TV med, og til at afspille
diverse film m.m. som ligger på disken.
Jeg har et billigt grafikkort sidende i nu, så det er underordnet om det nye
kort er PCI eller AGP.

Kortet skal som minimum opfylde følgende krav:

- tv-out, i form af svhs
. mulighed for at styre (start, stop, næste etc.) vha. fjernbetjening; TV
står under 10 m væk

- input fra "standard" antennestik

- mulighed for at time og optage udsendelser
. mulighed for at sætte udsendelser til at optage, fra et web-interface
(eller i det mindste noget software der er kombatibelt med dette)
. skal som minimum optage i stereo - gerne i sorround
. kvaliteten af optagelserne skal være "gode", dvs. mindst som VHS

Jeg har et budget på 1,000 kroner til dette. Er det muligt at få et
hæderligt kort til denne pris, og i så fald, hvilket vil i foreslå mig at
købe?

På forhånd tak for hjælpen!
MVH
Casper Bang

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 07-02-05 09:18

> [...]
> diverse film m.m. som ligger på disken.
> Jeg har et billigt grafikkort sidende i nu, så det er underordnet om det

Jeg har selv bygget to TV-servere. Det bruger et nVidia GeForce4 MX440 og
det andet et nVidia FX5200. Begge til under 400 kr og jeg er godt tilfreds
med output fra begge.

> Kortet skal som minimum opfylde følgende krav:
>
> - tv-out, i form af svhs
> . mulighed for at styre (start, stop, næste etc.) vha. fjernbetjening; TV
> står under 10 m væk

Jeg har købt en radiobaseret fjernbetjening (ATI remote wonder), da serverne
ikke står i samme rum som fjernsynene. Den virker, men ikke vildt godt.
Derudover har jeg trådløst keyboard.

> - input fra "standard" antennestik

Jeg har brugt Hauppauges PVR-250 og PVR-350 begge med indbygget MPEG2
komprimering og gode tunere. Du kan sikkert bruge et PVR-150 (med IR
fjernbetjening) eller et PVR-150MCE (uden IR fjernbetjening og uden
software).

> [...]
> . skal som minimum optage i stereo - gerne i sorround
> . kvaliteten af optagelserne skal være "gode", dvs. mindst som VHS

Jeg bruger selv MythTV som har alle disse muligheder. Vi har en gruppe (76
medlemmer) vedrørende XMLTV i danmark. XMLTV gør at vi kan hente
programoversigten automatisk. Jeg ved at der er brugere af MythTV, Freevo,
Showshifter og MCE2005 på listen og det lyder som om alle disse kan bruge
XMLTV mere eller mindre direkte. Jeg ved ikke om de sidste tre opfylder dine
behov.

> Jeg har et budget på 1,000 kroner til dette. Er det muligt at få et
> hæderligt kort til denne pris, og i så fald, hvilket vil i foreslå mig at
> købe?

Det er tæt på at du kan få et PVR-150 og et FX5200 kort til den pris.

Niels Dybdahl

Fra : Casper Bang

Dato : 07-02-05 17:21

> Jeg bruger selv MythTV som har alle disse muligheder.

Er MythTV ikke et operativsystem (linux) i sig selv?
Så vidt muligt skal computeren fungere som normal XP computer ved siden af;
som filserver og hvad jeg ellers kan finde på.
Findes der programmer til f.eks. Hauppauge WinTV PVR-150 som giver
mulighed for at sætte optagelser til, remote?

Tak!

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-02-05 09:06

> Er MythTV ikke et operativsystem (linux) i sig selv?

MythTV er et program som kører på Linux. MythTV er ikke et operativsystem.
MythTV er dog delt op i tre dele: En backend som kører som service og klarer
optagelserne. En frontend som man kan starte når man vil se TV eller
programmere optagelser. Et modul til Apache som gør at man kan programmere
optagelser via en browser.

> Findes der programmer til f.eks. Hauppauge WinTV PVR-150 som giver
> mulighed for at sætte optagelser til, remote?

Du kan bruge et fjernstyringsprogram (f.eks VNC) til at fjernstyre din PC.
Så kan du gøre det med alle programmer.

Hilsen Niels Dybdahl

Fra : Casper Bang

Dato : 08-02-05 10:30

> [...]
> optagelserne. En frontend som man kan starte når man vil se TV eller
> programmere optagelser. Et modul til Apache som gør at man kan programmere

Ok, tak for forklaringen - men er dog ikke helt klar til at tage springet
til linux endnu.

> Du kan bruge et fjernstyringsprogram (f.eks VNC) til at fjernstyre din PC.
> Så kan du gøre det med alle programmer.

Ja, det er klart en mulighed... men det ville være fedt med et webinterface,
så jeg kan sætte noget til at optage, fra en netcafé i Ukraine f.eks.
Er der ikke MYTH-TV "kloner" til windows?

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-02-05 13:35

> [...]
> så jeg kan sætte noget til at optage, fra en netcafé i Ukraine f.eks.
> Er der ikke MYTH-TV "kloner" til windows?

Jeg kender en som har prøvet næsten alle gratis programmer til Windows uden
at finde noget der virkede ordentligt.
"Sage" er et betalingsprogram til Windows som har et meget godt ry, men jeg
kender ikke noget til det.

Hilsen Niels

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 08-02-05 13:50

> [...]
> at finde noget der virkede ordentligt.
> "Sage" er et betalingsprogram til Windows som har et meget godt ry, men

Det hedder vist SageTV istedet (www.sage.tv). BeyondTV
(http://www.snapstream.com/Products/beyondtv/default.asp) ser ud til at
webinterface og har også et godt ry.
Men bemærk at ikke alle programmer kan hente danske tvoversigter fra
Internettet. Jeg mener at ShowShifter og MCE2005 til Windows kan. (alle
Linuxprogrammer kan selvfølgelig).

Hilsen Niels

Fra : Casper Bang

Dato : 08-02-05 14:29

> Det hedder vist SageTV istedet (www.sage.tv). BeyondTV
> (http://www.snapstream.com/Products/beyondtv/default.asp) ser ud til at
> webinterface og har også et godt ry.

Hmm... begge programmer koster i området af 500 kroner - lige i overkanten.
Men OK, i det tilfælde vil remote desktop da kunne bruges - bedre end
ingenting.

Ok den kan hente danske TV-programmer betyder dog ikke noget for mig... der
har jeg tv.tv2.dk :)

Tak!

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 11-02-05 09:28

> Ok den kan hente danske TV-programmer betyder dog ikke noget for mig...
der
> har jeg tv.tv2.dk :)

For mig betyder det at jeg kun en gang skal fortælle at det skal optage
Krøniken, så optager det alle afsnit. Jeg har altid sidste nyhedsprogram i
kassen uden at skulle tænke på det og børnenes serier bliver også optaget
automatisk. Når man først har vænnet sig til det så...

Niels Dybdahl

Fra : Casper Bang

Dato : 11-02-05 14:46

> [...]
> kassen uden at skulle tænke på det og børnenes serier bliver også optaget
> automatisk. Når man først har vænnet sig til det så...

Hmm ja, det kan jeg så godt se det smarte i...
Men det må vente til jeg en dag får mod til at starte på linux.

Fra : Zulu

Dato : 07-02-05 15:39

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:420625b2$0$48651$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> - tv-out, i form af svhs
> . mulighed for at styre (start, stop, næste etc.) vha. fjernbetjening; TV

Som minimum det billigste DX9 kort, så du kan kører VMR9 i stedet for
overlay.
Læs om VMR9 vs. overley her:
http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=5&idsub=50&idtrg=502#overlay_vs._vmr9
Dernæst er det jo altid rat med et passivt kølet grafikkort. ATi har ry for
den bedste TV-out kvalitet, så jeg ville nok vælge et Radeon 9600SE, som fås
passivt kølet til en fornuftig pris. Ligeledes har ATi-kortene bedre
DVI-udgang end fx Nvidia. Dette kan blive interessant hvis du senere skal
tilslutte HTPC'en til en projektor eller et digitalt TV.

Som tuner kommer man nok ikke uden om Hauppage, som fås i diverse versioner
med og uden remote.

Zulu

Fra : Casper Bang

Dato : 07-02-05 17:19

[SNIP]

Ud fra de to besvarelser der er kommet, har jeg forstået på det hele at der
skal to kort til.
Det første, som primært GFX-kort, til s-vhs out.
Jeg har kigget på:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99573
Vil dette være et godt kort til formålet? Er det "overkill" at købe et
sådant grafikkort?

Som tuner har jeg fundet:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113889
Er dette et godt køb, efter jeres mening?

Igen, tak!
Casper Bang

Fra : Zulu

Dato : 07-02-05 17:32

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4207950e$0$48651$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99573
> Vil dette være et godt kort til formålet? Er det "overkill" at købe et

Læste du min anden post om VMR9?
Jeg ville vælge et DX9 kort, fx http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=100362

Zulu

Fra : Casper Bang

Dato : 07-02-05 18:53

> Læste du min anden post om VMR9?
> Jeg ville vælge et DX9 kort, fx
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=100362

Det gjorde jeg godt nok, jo - men vil det give en forskel når al output sker
igennem svhs, til en fjernsysnsskærm? Der skal jo ikke spilles på computeren
eller lignende; det eneste den skal lave grafisk, er at vise optagede film
m.v.

Fra : Zulu

Dato : 07-02-05 20:20

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4207ab00$0$48738$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> sker igennem svhs, til en fjernsysnsskærm? Der skal jo ikke spilles på
> computeren eller lignende; det eneste den skal lave grafisk, er at vise

Jeg skal ikke kunne sige om det gør en forskel via s-video.
Men med mindre økonomien er meget stram havde jeg valgt 9600SE, for at være
lidt fremtidssikret.

Zulu

Fra : Casper Bang

Dato : 07-02-05 21:06

> Jeg skal ikke kunne sige om det gør en forskel via s-video.
> Men med mindre økonomien er meget stram havde jeg valgt 9600SE, for at
> være lidt fremtidssikret.

Jeg synes det er mange penge for et grafikkort, til en computer som ikke har
brug for at rendere 3D af nogen art :/
Jeg har en anden computer til at spille på - den har et ordentligt
grafikkort.

Kan nogen fortælle mig om SVHS stiller store krav til kortet - om der er en
reel forskel på outputtet fra de forskellige kort?

Fra : Zulu

Dato : 07-02-05 21:32

Casper Bang wrote:

> [...]
>
> Kan nogen fortælle mig om SVHS stiller store krav til kortet - om der
> er en reel forskel på outputtet fra de forskellige kort?

Det hedder nu s-video (SVHS er en båndstandard).
Kvaliteten af outputtet fra s-video, er betinget af den chip, som sender det
ud. Så vidt jeg husker er ATi's TV-encoder indbygget i selve GPU, hvorimod
Nvidia i de fleste tilfælde bruger 3rd party encoder.
Jeg tror ikke at der er den store forskel blandt ATi-kort, men hos Nvidia
kan svinge.

Zulu

Fra : Casper Bang

Dato : 08-02-05 10:35

> Det hedder nu s-video (SVHS er en båndstandard).

Ok, tak :)

> [...]
> hvorimod Nvidia i de fleste tilfælde bruger 3rd party encoder.
> Jeg tror ikke at der er den store forskel blandt ATi-kort, men hos Nvidia

Hmm... ville jeg i så fald kunne bruge et ældre, brugt, ATI-kort med
s-video?
Kortet skal som sagt ikke bruges til andet end at spytte ud til TV (og
derved ikke lave 3D beregninger).

Det er ikke fordi at budgettet er SÅ begrænset - men jeg vil gerne spare
hvor det er muligt, uden at det kan mærkes på kvaliteten :)

Tak

Fra : Zulu

Dato : 10-02-05 20:02

Casper Bang wrote:

> [...]
>
> Det er ikke fordi at budgettet er SÅ begrænset - men jeg vil gerne
> spare hvor det er muligt, uden at det kan mærkes på kvaliteten :)

Jo, et Radeon 9500 (Pro) ville også være et godt bud, det er også DX9 i
hardware.

Men fordelen med 9600SE er at det er passivt kølet, (= ingen støj) + at det
understøtter DX9 i hardware således at du kan køre VMR9 istedet for overlay.

Zulu

Fra : Casper Bang

Dato : 11-02-05 14:47

> [...]
>
> Men fordelen med 9600SE er at det er passivt kølet, (= ingen støj) + at
> det understøtter DX9 i hardware således at du kan køre VMR9 istedet for

Ok, mange tak for hjælpen allesammen.
Jeg ved nu hvad jeg skal gå efter, så vil se hvad jeg kan finde :) Vil prøve
at finde et brugt kort med s-video til at starte med.

Fra : Aksel

Dato : 12-02-05 00:22

> [...]
>

> Jeg har et budget på 1,000 kroner til dette. Er det muligt at få et
> hæderligt kort til denne pris, og i så fald, hvilket vil i foreslå mig at

Jeg har lige købt et grafikkort med integreret tuner, det kan tilsyneladende
alt hvad du har brug for
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=43320&type=hardware
det er måske overkill med grafikydelse, men det tilsvarende Radeon 9200 er
kun 150 kr billigere.
http://www.xpcgear.com/atialra98pro.html denne beskrivelse dækker pro
versionen som er noget hurtigere til 3D grafik, men ellers har samme
specifikationer.

Hilsen Aksel