Geforce MX420 spørgsmål
Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-02-05 21:27

Hej,

Min søn har fået endnu et nyt Hugospil (cannoncruise) - vi får en fejl når
det startes op.

Jeg skrev til deres support og fik svar her til aften. Jeg havde sendt et
skærmprint med en
fejl der vises i en msgboks. Supporten skrev tilbage, at fejlen relaterer
sig til grafikkortet. Jeg skulle bruge et Geforce (eller tilsvarende) med
min 32 MB ram.

Mit kort: Geforce MX420 opfylder det ikke de stillede krav?

Supporten skrev videre, at såfremt jeg havde kortet eller lignende kort
skulle jeg opgradere med en driver, som jeg kunne downloade fra deres
hjemmeside. Det har dog ikke virket med en ny driver.

Spørgsmålet er om mit grafikkort ikke er ok i forhold til de stillede krav -
kan i hjælpe med nogle kommentarer hertil.

Tak for svar på forhånd.

Torben Brøndum

Fra : Sune Salminen

Dato : 04-02-05 22:18

Torben Brøndum wrote:
> Hej,
>
> Min søn har fået endnu et nyt Hugospil (cannoncruise) - vi får en
> fejl når det startes op.

Hvad står der i boksen?

> Spørgsmålet er om mit grafikkort ikke er ok i forhold til de stillede
> krav - kan i hjælpe med nogle kommentarer hertil.

Hvad står der på æsken?

Hvis spillet kræver DirectX 9 support skal du have et andet grafikkort.
MX 420 understøtter kun op til Direct X 8.1.

Prøv at geninstallere DirectX. Du kan altid downloade den nyeste version
her (DirectX 8.1 er inkluderet):
http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx?url=/windows/directx/downloads/default.htm

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Torben Brøndum

Dato : 04-02-05 22:49

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk>

> [...]
> MX 420 understøtter kun op til Direct X 8.1.
>
> Prøv at geninstallere DirectX. Du kan altid downloade den nyeste version

"the main windows hasn´t been destroyed" "In file D:\...............en fil
på cd-rom med spillet............line xxx".

Jeg har nu installeret direcx 9............men mit kot understøtter det jo
ikke efter din tilkendegivelsse.

På spillet står, at grafikkort 32 MB Geforce (recommended Geforce2 32 MB
with direct 9.0 kompatible driver.

Puha.............kan mit MX420 kort klare disse krav?

Torben Brøndum

Fra : Sune Salminen

Dato : 04-02-05 23:11

Torben Brøndum wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk>

/snip

> http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx?url=/windows/directx/downloads/default.htm
>
> "the main windows hasn´t been destroyed" "In file
> D:\...............en fil på cd-rom med spillet............line xxx".

Og så skal jeg selv gætte på resten...?? haha, du er ikke nem at hjælpe.

> Jeg har nu installeret direcx 9............men mit kot understøtter
> det jo ikke efter din tilkendegivelsse.

Det vidste jeg at du ville sige, derfor skrev jeg at DirectX 8.1 er
inkluderet (se ovenfor)

> På spillet står, at grafikkort 32 MB Geforce (recommended Geforce2 32
> MB with direct 9.0 kompatible driver.
>
> Puha.............kan mit MX420 kort klare disse krav?

Ja. Hvis du henter en DirectX 9 kompatibel driver hos www.nvidia.com

Jeg kan godt se det er lidt forvirrende, men et Geforce 2 (det
anbefalede kort) understøtter heller ikke DirectX 9, så tag dig ikke af
det.

-Sune

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-02-05 11:51

> På spillet står, at grafikkort 32 MB Geforce (recommended Geforce2 32 MB
> with direct 9.0 kompatible driver.

Det er vist sidste del af den sætning du skal hæfte dig ved. Du skal hente
de nyeste Nvidia driver.
Spillet brude køre alligevel selv om dit kort ikke understøtter DX9. Du
vil bare ikke have alle grafik detaljer med. Hvis det ikke er tilfældet er
spillet MEGET dårligt programeret og du bør retunere det.

Du kan hente de nyeste drivers til dit kort her
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_66.93

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-02-05 10:13

Sune Salminen wrote:

> grafikkort. MX 420 understøtter kun op til Direct X 8.1.

Er GF4 MX ikke kun DX7-kort?

Jeg mener da at man skal op i et GF4 Ti for at for DX8.1 ...

Fra : Sune Salminen

Dato : 05-02-05 10:33

Jesper G. Poulsen wrote:

> Er GF4 MX ikke kun DX7-kort?

Ikke MX 420.

> Jeg mener da at man skal op i et GF4 Ti for at for DX8.1 ...

Det mente jeg også, men så slog jeg det op for at være sikker:
http://www.nvidia.com/object/LO_20020204_8254.html

-Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-02-05 10:56

Sune Salminen wrote:

> Det mente jeg også, men så slog jeg det op for at være sikker:
> http://www.nvidia.com/object/LO_20020204_8254.html

Så er der da ingen grund til at købe GF4 Ti?

Men se lige hvad jeg fandt:
http://tinyurl.com/6p8om

De oplysninger passer jo ganske godt med dem vi "kendte" i forvejen...

Og nu er jeg begyndt at grave lidt i det... Der er _ingen_ oplysninger
hos nVidia vedr. GF4 Ti.

Fra : Peter Pan

Dato : 05-02-05 13:51

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke MX 420.

Jo, også MX420. Alle GF4 MX kort undersøtter DirectX i nyeste software
version, men hardwaren understøtter kun features op til DirectX 7. Der er
Ingen Pixel og Vertex shaders i de kort.

> Det mente jeg også, men så slog jeg det op for at være sikker:
> http://www.nvidia.com/object/LO_20020204_8254.html

Der står intet om Shaders i det dokument. Og uden hardware shaders er det
ikke andet end et DirectX7 kort.

Desuden har Nvidia intet kort der kører op til DX8.1. Deres kort er enten
DX8 eller 9. Kun Ati har 8.1 kort. (ja jeg ved godt at Nvidia's 9.0 kort
også understøtter 8.1 features)

I kan jo evt. tage et kig på:
http://www.nvidia.com/page/geforce4mx.html
http://www.nvidia.com/page/geforce4ti.html

Så kan i se at under TI siden, står der under features "nfiniteFX II
Engine" - som er Nvidias Vertex og Pixel shader engine.

Mvh
Anders

Fra : Zulu

Dato : 06-02-05 15:34

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke MX 420.

> Det mente jeg også, men så slog jeg det op for at være sikker:
> http://www.nvidia.com/object/LO_20020204_8254.html

Svaret kommer lige på engelsk, da jeg har copy/ pasted fra et indlæg jeg
skrev i alt.comp.periphs.videocards.nvidia d. 28 december 04.

GF4 MX is only partial DX8, as it as based on the NV17 core and only
supports vertex shading 1.1 partially. It has no support for pixel shaders.

Quote from http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=1583&p=6:
" More specifically, the GeForce4 MX features no DirectX 8 pixel shaders and
only limited support for vertex shaders. The chip does support NVIDIA's
Shading Rasterizer (NSR) from the original GeForce2 but that's definitely a
step back from the programmable nature of the GeForce3 core. "

Read here as well:
http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=3&var1=88&var2=0

That means, that most games that requires a DX8 based card, will not run
with a GF4 MX.

Zulu

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 16:08

Zulu wrote:

> Svaret kommer lige på engelsk, da jeg har copy/ pasted fra et indlæg
> jeg skrev i alt.comp.periphs.videocards.nvidia d. 28 december 04.

Hehe, takker

Fra : Sune Salminen

Dato : 06-02-05 18:11

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hehe, takker

Hvorfor fanden skriver Nvidia det så.. Så er det jo løgn det de skriver.

-Sune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-02-05 18:40

Sune Salminen wrote:

> Hvorfor fanden skriver Nvidia det så.. Så er det jo løgn det de
> skriver.

De må rode noget sammen, for GF4 Ti forefindes ikke på deres sider. Mit
dejlige grafikkort har aldrig eksisteret, iflg. nVidia's 'present and
past' GPU'er.

Fra : Peet

Dato : 05-02-05 13:53

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse news:4203da99$0$633$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> min 32 MB ram.
>
> Mit kort: Geforce MX420 opfylder det ikke de stillede krav?

Du har jo ikke skrevet hvor meget ram der er på kortet, men uanset
det , vil ikke mene det er noget problem. Dit kort kan afvikle
spillet ellers er deres målgruppe med spillet meget begrænset,
da det stadig er de færreste der har et grafikkort der understøtter
DX9.x