Drivere
Fra : Sam Bass

Dato : 01-02-05 16:16

Måske et dumt spørgsmål, men vigtigt for mig: Jeg skal fjerne min driver i
forbindelse med udskiftning af grafikkort. I kontrolpanelet står to drivere:

NVIDIA Display Driver
NVIDIA Windows 2000/XP Display Drivers

Jeg har åbenbart flere drivere; skal de alle fjernes?

Er en grafikdriver og en displaydriver det samme?

Der er adskillige seriøse vidende mennesker her på siderne. Kunne jeg få
jer til at give mig en hjælpende hånd?
Jeg har en XP

Med Venlig Hilsen

Sam

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-02-05 16:35

Sam Bass wrote:
> [...]
> NVIDIA Windows 2000/XP Display Drivers
>
> Jeg har åbenbart flere drivere; skal de alle fjernes?
>
> Er en grafikdriver og en displaydriver det samme?

Ja.

> Der er adskillige seriøse vidende mennesker her på siderne. Kunne jeg
> få jer til at give mig en hjælpende hånd?
> [...]

Du kan gøre det sådan her, hvis det skal være med livrem og seler:

Download driveren til dit nye grafikkort.
Gå i enhedshåndtering (højreklik denne computer, vælg egenskaber og find
enhedshåndtering på et af fanebladene), find dit grafikkort på listen og
vælg 'fjern'.
Genstart computeren, og tryk F8 en masse gange under opstart indtil XP's
boot-menu kommer op.
Start maskinen op i VGA mode og gå ind i kontrolpanelet og afinstallér
begge drivere.
Luk computeren ned, pil strømstikket helt ud (eller sluk på din
strømforsynings on/off knap hvis den har sådan en) vent ca. 15 sekunder,
og tag dit gamle grafikkort ud og sæt det nye i.
Start op i VGA mode og installér den nye driver. Genstart computeren
normalt.
Geninstallér evt. chipset drivere til dit bundkort og Direct X, bare for
en sikkerheds skyld.

Bingo, Bob er din onkel.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Sam Bass

Dato : 01-02-05 17:49

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> normalt.
> Geninstallér evt. chipset drivere til dit bundkort og Direct X, bare for

Hej Sune.Jeg vidste der var meget vidende mennesker her i Nyhedsgruppen, men
det var måske for meget prof for mig. Kunne du ikke forenkle for en amatør
(både livrem og seler bliver for meget!) Hvad er den enkle version?

Jeg håber virkelig at du giver mig et svar.

Med venlig hilsen

Sam

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-05 18:52

Sam Bass wrote:
> [...]
> Nyhedsgruppen, men det var måske for meget prof for mig. Kunne du
> ikke forenkle for en amatør (både livrem og seler bliver for meget!)

Jeg tror det er bedre at du stiller spørgsmål til selve tjeklisten, for jeg
synes den er meget fin og velbeskrevet. Hvis blot du følger den nøje burde
det ikke kunne gå galt. Men ved hvilket punkt 'står du af'?

--
Mvh/Martin K
www.LEMANSarea.dk - Motorløbet Le Mans i koncentreret form!

Fra : Sam Bass

Dato : 01-02-05 21:31

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer (a) FJERN DETTE hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:41ffc1a0$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> jeg synes den er meget fin og velbeskrevet. Hvis blot du følger den nøje
> burde det ikke kunne gå galt. Men ved hvilket punkt 'står du af'?

Sandelig er det meget fint og velbeskrevet, det Sune har skrevet, jeg finder
det fornemt. Men for avanceret for mig. Jeg har spurgt her i gruppen, om en
amatør kunne udskifte et grafikkort, og fik svaret at det kunne han godt.
Desværre har tingene forskellig navne. F.eks. står der skærmkort i
enhedshåndteringen, og navnet på driveren skulle så være Geforce4 MX 420,
men det kaldes også for chip type. Dog findes der en driver der hedder:
nv4_disp.dll. Den er ikke i Enhedshåndteringen men nævnes under dxdiag ved
"kør".Jeg ved ikke hvor den sidder.

Jeg ville naivt have gjort følgende:
1. Fjernet driverne i kontrolpanelet under fjern.
2.Udskiftet grafikkortet.
3. Indsat den nye driver ved hjælp af en CD.

At gå ind via F8 har jeg gjort før for at starte computeren, men troede
ellers at det var for professionelle. At der findes noget der hedder VGA er
jeg klar over, men jeg ved ikke hvad det er, og troede at computeren var i
orden hvad det angik.

Hvis I tror at jeg er moden for et IT-værksted, vil I måske fortælle mig
det?

Med Venlig Hilsen
Sam

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-02-05 23:05

"Sam Bass" <forgetit@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville naivt have gjort følgende:
> 1. Fjernet driverne i kontrolpanelet under fjern.

Det kan du også. Fjern begge dem du ser fra nvidia.
Genstart computeren, så den starter med standardriveren.
Sluk computeren.

> 2.Udskiftet grafikkortet.
OK
Genstart computeren
> 3. Indsat den nye driver ved hjælp af en CD.

OK, sværere behøver det ikke at være.

> [...]
er
> jeg klar over, men jeg ved ikke hvad det er, og troede at computeren var i

Det var måske en mere sikker vej, men jeg har brugt den simple, som du stort
set selv beskriver adskillige gange uden problemer.

> Hvis I tror at jeg er moden for et IT-værksted, vil I måske fortælle mig
> det?

Det burde ikke være nødvendigt.

Kurt

Fra : Sam Bass

Dato : 02-02-05 00:27

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> stort
> set selv beskriver adskillige gange uden problemer.

I er gode problemknusere, og jeg takker jer alle for nogle meget fine
mails - Jeg skal nok løse problemet nu.

Med Venlig hilsen

Sam