3DMark og Asus EAX800XT-PE
Fra : Ziggi

Dato : 31-01-05 09:38

Hejsa!

Jeg har netop investeret i en ny PC - incl. ovenstående gfxcrd. Jeg er løbet
i et "spøjst" problem...

Sagen er den, at 3DMark 2005 får PC'en til at laver shutdown - indenfor de
samme 10-15 sekunder HVER gang (desværre kun testet 2 gange og ikke 100%
sikker på om det var PRÆCIST samme sted).

For at have lidt bedre vurderingsgrundlag skal det nævnes, at jeg
naturligvis kører med nyeste BIOS på mit P4AD2-Premium. Jeg har en 480W TT
PSU som uden problemer burde kunne trække maskinen (på trods af en del
blæsere m.v.). Jeg har en Prescott 3.4 med en TT Jungle 512 cpu køler.
Monitorering af CPU temp'en viser ca. 55 grader som peak i 3DMark så det
burde ikke være et issue.

Min første indskydelser var at det enten var PSU'en der ikke gad være med,
men jeg synes ikke normalt at maskinen i så fald laver shutdown. Tidligere
erfaringer har nærmere vist at den fryser med "black-screen-of-death" som
resultat hvis det er et PSU problem.

Anden indskydelse er, at det er et varme problem. Det burde ikke være CPU'en
(jf. ovenstående). Grafikkortet BURDE det heller ikke være, da det så virker
underligt at det er PRÆCIST samme sted. Ved første kørsel burde GPU'en være
"kølig" ved starten - og måtte så formodes at crashe forholdsvist sent. Ved
anden kørsel burde den stadig være lidt varmere fra starten - og måtte så
formodes at crashe senere - hvilket ikke var tilfældet.

Andre med samme oplevelse - eller idéer...?

PFT
/Michael

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 31-01-05 10:45

On Mon, 31 Jan 2005 09:38:20 +0100, "Ziggi" <ziggiman@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>anden kørsel burde den stadig være lidt varmere fra starten - og måtte så
>formodes at crashe senere - hvilket ikke var tilfældet.

Tillykke med dit Monster grafikkort ! Tak skal du have for en pris,
4.800,-

Iflg. asus henviser de til standard ati-drivere:

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/TREIBER/VGA/ATI/index.txt

Du kan jo prøve at hente de nyeste catalyst drivere fra ATI:

http://www.atitech.com/support/driver.html

Pas desuden på at være ajour med directx fra Microsoft.

Ellers har jeg set nogle gange, at det i spil kan være
lydkort-driverne der driller. Jeg ved ikke lige om 3DMarks 2005
trækker på lydkort.

Ifølge hvad jeg har læst, så belaster 3Dmarks 2005 næsten udelukkende
GPU. Så det er vel mest dets køleforhold, der er afgørende. Skud i
tågen: Hvad med at disable spread-spectrum i bios for bundkort ?
Der er også diverse andre grafikkort indstillinger i bios. Jeg ved, at
det er et pci-express grafikkort.

Har grafikkortet en forsyningsledning i nakken ? eller skal det ikke
have det.

Jeg har iøvrigt (oftopic) lige fornylig benchmarked en amd64 3000+
winchester cpu med et geforce 6600GT grafikkort uden problemer.
Koster sølle 1600, og giver 3000 i score.

mvh

John

Fra : Ziggi

Dato : 31-01-05 13:16

Hej John!

Tak for en bunke gode idéer

Jeg havde faktisk slet ikke overvejet problemet med lydkort drivere og
spread-spectrum. Det vil straks teste når jeg kommer hjem

Kortet har faktisk 2 powerkabler i nakken. Jeg overvejede også kraftigt et
GeForce men havde en masse bøvl med de sidste, så jeg besluttede mig for, at
det denne gang skulle være ATI. Generelt har jeg ellers også altid været
glad for GeForce, så jeg kan også kun bifalde dit valg

Fra : Kim Kirckhoff

Dato : 31-01-05 19:04

Ziggi wrote:
> Andre med samme oplevelse - eller idéer...?

Yep. Havde nøjagtigt samme problem på næsten identisk hardware - samme
grafikkort (dog ikke PE) og samme bundkort.

Problemet var at bundkortet! overclockede grafikkortet og det gik galt. Ved
at ændre performance mode
(Advanced \ Jumperfree configuration \ Performance mode i biosen) fra turbo
til standard forsvandt problemet helt. Det er i hvert fald sådan jeg husker
løsningen... Virker det ikke så sig til.

Kim

Fra : Ziggi

Dato : 08-02-05 10:21

Hej Kim!

Undskyld det sene svar

Yep - det lader faktisk til at du har havde helt ret! Kanon - og takker for
hjælpen

/Michael