Grafikkort vildrede!
Fra : Anders

Dato : 27-01-05 11:45

Mit grafik kort, et Sapphire Radeon 9800XT, er for nylig stået af, så
lige nu sidder jeg med et fx5200 kort og kigger lysbilleder imens
gutterne spiller løs.

Mit spørgsmål er nu. Hvor tidssvarende en spillecomputer kan jeg
forvente at få ved blot at investere i et af de bedste AGP grafikkort på
markedet, og hvilke kort må siges at være de bedste AGP kort?

Kan jeg ligeså godt tage skridtet fuldt ud og investere i nyt bundkort,
processor, ram osv for at kunne smide et pci express kort i dyret?

Min nuværende computer er en p4 2.55Ghz med 1024MB og mit bundkort kan
køre 8x AGP.

På forhånd tak.

------
fortvivlede Anders.

Fra : Nicolai

Dato : 27-01-05 11:51

> Min nuværende computer er en p4 2.55Ghz med 1024MB og mit bundkort kan køre
> 8x AGP.

Køb dig et 6600GT - det ville matche din fine maskine

Fra : Brian Lund

Dato : 27-01-05 13:52

> [...]
> forvente at få ved blot at investere i et af de bedste AGP grafikkort på
> markedet, og hvilke kort må siges at være de bedste AGP kort?

Geforce 6800 Ultra og Radeon X800 XT PE er toppen af markedet til AGP lige
nu!

> [...]
> processor, ram osv for at kunne smide et pci express kort i dyret?
>
> Min nuværende computer er en p4 2.55Ghz med 1024MB og mit bundkort kan

Lige nu er der ingen forskel om du kører på AGP eller PCI express!

Hvis du mener din computer er for sløv til dit behov, ja så købe da nyt
motherboard og CPU, ellers behold det! ;)
Hvis du køber et nyt grafikkort så kig evt. på et Geforce 6600 GT, det er
lidt hurtigere end dit tidligere 9800 XT - Imo er det dumt at smide 3000+ kr
i et grafikkort hvis man egentlig er tilfreds med hvad et kort til det halve
kan yde!

Brian

Fra : Nicolai

Dato : 27-01-05 15:30

> Hvis du køber et nyt grafikkort så kig evt. på et Geforce 6600 GT, det er
> lidt hurtigere end dit tidligere 9800 XT - Imo er det dumt at smide 3000+
> kr

Det er da ikke lidt hurtigere - det er da meget hurtigere?

Fra : Anders

Dato : 27-01-05 16:19

Tak for jeres hurtige svar!

Brian Lund wrote:
> Geforce 6800 Ultra og Radeon X800 XT PE er toppen af markedet til AGP lige
> nu!

Jeg ved ikke alverden om grafikkort.. Får jeg valuta for pengene ved at
købe fx dette kort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93508
i stedet for det noget billigere 6600 GT kort, som I begge nævner?

Altså... Jeg kan se på din udtalelse at du ikke synes at det kan betale
sig at købe så dyrt et kort hvis man kan være tilfreds med mindre, men
kan det med min maskine overhovedet svare sig at købe så stort et kort?

Jeg er lidt ude efter en investering der med et trylleslag forvandler
min computer tilbage til en spillemaskine.. :)

------
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 17:21

Anders wrote:

> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93508 i stedet for det
> noget billigere 6600 GT kort, som I begge nævner?

GF 6600GT er det bedste value-for-money i dén ydelsesklasse.

> mindre, men kan det med min maskine overhovedet svare sig at købe så
> stort et kort?

Ja, det vil jeg mene.

> Jeg er lidt ude efter en investering der med et trylleslag forvandler
> min computer tilbage til en spillemaskine.. :)

Du var tilfrds med din maskine inden dit kort stillede træskoene?

- Så er 6600GT nok dit næste kort

Fra : Anders

Dato : 27-01-05 18:42

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ja, det vil jeg mene.

Så tror jeg altså at det er det store kort jeg skal have mig...

> Du var tilfrds med din maskine inden dit kort stillede træskoene?

Tilfreds er et stort ord at bruge. Jeg var meget tilfreds da jeg i sin
tid satte kortet i maskinen, men det er jo et stykke tid siden. Heh..

Er der nogen faldgruber jeg skal være opmærksom på?. et AGP (8x) kort er
vel et AGP (8x) kort?.. Det kort jeg sendte et link til..
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93508 Det passer vel HELT
sikkert til min maskine, ikke? Vil jo nødigt pakke det ud kun for at se
jeg ikke kan bruge det. :)

For at præcisere lidt.. Er der flere former for AGP slots, så jeg bør
checke om den her passer i mit?.. Mit bundkort kan køre 8x AGP, det er
jeg sikker på... Det står blandt andet nemlig på kassen, som jeg har
endnu. Hehe.

------
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 20:57

http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/agpcompatibility.html

> For at præcisere lidt.. Er der flere former for AGP slots, så jeg bør
> checke om den her passer i mit?.. Mit bundkort kan køre 8x AGP, det

Kig ovenfor.

Fra : Anders

Dato : 28-01-05 00:27

Jesper G. Poulsen wrote:
> http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/agpcompatibility.html
> Kig ovenfor.

Ja ok.. Jeg har altså meget lidt forstand på det, så det der forvirrede
mig lige lidt... Heh... Betyder det at når jeg kan køre ét 8x AGP kort,
så kan jeg køre alle 8x AGP kort eller er det ikke sikkert?..

Har lige checket mit kort... Mit AGP slot er et Universal AGP Pro (8x)..
Kortet er et Soyo SY-p4x400 Dragon Ultra.. Platinum Edition hvis det gør
den store forskel.. Kan nogen fortælle mig om kortet her passer til mit
bundkort?

Tak...

------
Anders

Fra : Brian Lund

Dato : 28-01-05 01:22

> Ja ok.. Jeg har altså meget lidt forstand på det, så det der forvirrede
> mig lige lidt... Heh... Betyder det at når jeg kan køre ét 8x AGP kort,
> så kan jeg køre alle 8x AGP kort

Ja

Du vil kunne bruge _alle_ AGP x4 og x8 kort!

Brian

Fra : Anders

Dato : 28-01-05 04:40

Brian Lund wrote:
> Ja
>
> Du vil kunne bruge _alle_ AGP x4 og x8 kort!

Perfekt!... Tak skal du have :)

------
Anders

Fra : Brian Lund

Dato : 27-01-05 18:56

> Jeg ved ikke alverden om grafikkort.. Får jeg valuta for pengene ved at
> købe fx dette kort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93508
> i stedet for det noget billigere 6600 GT kort, som I begge nævner?

Hvis du omregner hvor meget hver FPS koster i kroner og ører, så kan det
_ikke_ betale sig!
Men det vil da yde 20-30% bedre eller noget i den retning (frit fra
hukommelsen)...

Se på tomshardwareguide...!

> Altså... Jeg kan se på din udtalelse at du ikke synes at det kan betale
> sig at købe så dyrt et kort hvis man kan være tilfreds med mindre, men
> kan det med min maskine overhovedet svare sig at købe så stort et kort?

Ja, men nu er jeg også mere sparsom end du åbenbart er ;)

Men din maskine vil sagtens kunne hive flere FPS ud af spillene med det
dyrere grafikkort!

Brian