Hvilket skærmkort til spil og recording
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-01-05 12:19

Ok, lad være med at grine, men jeg har i lang tid kørt med et Matrox G400Max
kort. Det er et fedt 2D kort, men præsterer ikke det vilde 3D til
sammenligning med hvad man helt sikkert får i dag.

Har tænkt mig at bikse en ny maskine sammen - hvilket skærmkort skal man
vælge, hvis man gerne vil spille de nye spil med god hastighed og også gerne
kunne grabbe video (i første omgang kun fra analoge kilder, men måske senere
også fra digitale - men den tid den sorg) og smide dem på en DVD.

Vh, Lars.

Fra : iddqd

Dato : 25-01-05 14:12

Lars Bonnesen wrote:

> [...]
> kunne grabbe video (i første omgang kun fra analoge kilder, men måske senere
> også fra digitale - men den tid den sorg) og smide dem på en DVD.

Kig på ATI's All-In-Wonder kort, de gør det vist ret godt og fås i mange
prisklasser. Mht. video fra en digital kilde så gør man det per firewire
og det har faktisk intet med et grafikkort at gøre, her skal du bare
købe et firewire kort eller evt. sørge for at dit kommende bundkort har
et fra fødslen.

Mvh

Bruno

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-01-05 14:22

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> wrote in message

> Kig på ATI's All-In-Wonder kort, de gør det vist ret godt og fås i mange
> prisklasser.

Er ATI ikke netop noget shit når det drejer sig om 3Dperformance,
directplay, OpenGL osv.?

Vh, Lars.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-01-05 14:35

"Lars Bonnesen" <none@none.invalid> wrote in message
> "iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> wrote in message

> Er ATI ikke netop noget shit når det drejer sig om 3Dperformance,
> directplay, OpenGL osv.?

Alternativt kan man vel købe et ordentligt grafikkort, og så købe
"optagedelen" seperat som enten en PCI eller USB-ting?

Vh, Lars.

Fra : Brian Lund

Dato : 25-01-05 19:50

> Alternativt kan man vel købe et ordentligt grafikkort, og så købe
> "optagedelen" seperat som enten en PCI eller USB-ting?

Hvis du vil have et ordentligt grafikkort så køb et... Tadaaa; ATI Radeon!
Hvem hulen har bildt dig ind at Radeon kortene ikke yder tilsvarende til
andre kort!?

ATI og Nvidia's nyeste kort er ca. lige hurtige, der er selvfølgelig lidt
forskel i nogle tilfælde, men gennemsnitligt set kan det være hip som hap
hvad du køber!

ATI Radeon All-in-Wonder er grafikkort med TV-tunere, så vidt jeg ved findes
der ikke noget tilsvarende med Nvidia chip på!

Mellemklasse kort:

Højklasse kort:

Men hvis du nu siger hvor meget du har tænkt dig at bruge på et grafikkort,
og hvad du forventer at det skulle kunne klare 3D mæssigt, er det nok lidt
nemmere at anbefale en konkret løsning ;)

Brian

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-01-05 22:11

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote in message

> Hvis du vil have et ordentligt grafikkort så køb et... Tadaaa; ATI Radeon!
> Hvem hulen har bildt dig ind at Radeon kortene ikke yder tilsvarende til
> andre kort!?

Det er sådan lidt min egen erfaring (og også hvad jeg har stødt på på
Nettet). Men mine dårlige erfaringer med ATI er noget gamle, så det kan være
som iddgd siger, at det var dengang og at det har ændret sig.

> ATI og Nvidia's nyeste kort er ca. lige hurtige, der er selvfølgelig lidt
> forskel i nogle tilfælde, men gennemsnitligt set kan det være hip som hap
> hvad du køber!

Så bliver det ATI, når de nu har integreret videorecorder-del.

> Men hvis du nu siger hvor meget du har tænkt dig at bruge på et
> grafikkort,
> og hvad du forventer at det skulle kunne klare 3D mæssigt, er det nok lidt
> nemmere at anbefale en konkret løsning ;)

Undskyld... jeg skal nok... (-;

Jeg leder ikke efter bleeding edge mht. til spilperformance, men det skal
kunne køre nyeste 3D-spil rimeligt ordentligt.

Vh, Lars.

Fra : Brian Lund

Dato : 25-01-05 22:58

> [...]
>
> Jeg leder ikke efter bleeding edge mht. til spilperformance, men det skal
> kunne køre nyeste 3D-spil rimeligt ordentligt.

A-ha, ja så må du op på det 9800 Pro kort!...

Evt. kan du købe 9800 SE kortet og prøve at soft-modde det... Nogle af 9800
SE kortene kan nemligt soft-moddes (med drivere) til et 9800 Pro kort! -
Husk du har 14 dages returret (ved fjernkøb), så du kan sende det tilbage
hvis det ikke kan. Men "de fleste" 9800 SE kort kan vist klare det...

Alternativt skulle du måske se på et Geforce 6600 GT og et ekstra PCI
TV-tuner kort...
Selvfølgelig igen alt efter budgettet, men som minimum et Geforce 6600 GT
eller Radeon 9800 pro hvis du vil spille de nyeste 3D spil!
(Et 9800 Pro uden TV-tuner kan fåes for 1500 kr! Det kan et 6600 GT også,
men det er lidt hurtigere)

Brian

Fra : iddqd

Dato : 25-01-05 19:01

Lars Bonnesen wrote:

> Er ATI ikke netop noget shit når det drejer sig om 3Dperformance,
> directplay, OpenGL osv.?

Det er længde siden det var sådan, de sidste år har ATI haft godt styr
på både performance og driver kvalitet. Om man foretrækker ATI eller
Nvidia er lidt ligesom om man er til Coca Cola eller Pepsi cola.

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-09.html

Skulle give lidt overblik.

Mvh

Bruno

Fra : Sune Salminen

Dato : 26-01-05 03:39

Lars Bonnesen wrote:
> "iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> wrote in message

> Er ATI ikke netop noget shit når det drejer sig om 3Dperformance,
> directplay, OpenGL osv.?

Directplay er noget netværksspil-agtigt i DirectX, det har ikke noget
med accelereret grafik at gøre.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!