Aopen 6600GT AGP
Fra : Esben

Dato : 20-01-05 01:10

Jeg har netop installeret dette kort (Aopen Aeolus 6600GT AGP). Jeg prøvede
at lave den første test fra 3dmark2001 6-7 gange i træk. Første gang giver
ca. 190 fps, anden gang ca 140 fps, dernæst ca 120 fps og de resterende
omkring 110 fps. Kortet lader ikke til at blive mærkbart varmt (42-49 grader
iflg. driveren). Venter jeg 15 minutter og gør det samme igen er resultatet
det samme.
Det ekstra strømstik ER monteret.

Det øvrige hardware er flg:
Chietec 360 watt psu
Asus p4p800
2x Kingston khx3000/256
P4 2,6/800
1 S-ATA og 1 ATA harddisk
Soundblaster Live

OS er WinXP og WinXP Media Center 2005 - begge med samme resultat
Af drivere er 66.93, 67.66, 71.50 og den på den medflg. CD prøvet - samme
resultat.

AGP fra 8x til 4x - ingen forskel
Fast writes ON til OFF - ingen forskel
PCI latency 64 til 32 - ingen forskel

Hakker i diverse spil - HL2, UT, NFS U2 etc. CMR5 er fx direkte uspilleligt
pga
hakkeriet.

Er kortet defekt, eller er det bare en driverfeature?

--
Esben

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 20-01-05 12:43

On Thu, 20 Jan 2005 01:09:49 +0100, "Esben" <esben@gruf.LAND> wrote:

> [...]
>iflg. driveren). Venter jeg 15 minutter og gør det samme igen er resultatet

Er det ikke meget normalt med 3dmarks, at scoren falder. Dårlig
software. Prøv at reboote efter en benchmark, og test igen.

Giver det så ikke konstant score ?

> [...]
>pga
>hakkeriet.
>
>Er kortet defekt, eller er det bare en driverfeature?

Hvad med directx 9 ?

Hvad er agp bandwidth sat til ? (husker ikke lige hvad man kalder det,
men det bør være sat til halvdelen af din ram, 256 Mb)

Hvis intet andet kan hjælpe. Så kyl det soundblaster ud og se om det
hjælper. Hvis man ikke automatisk slipper af med dets drivere, skal
windows måske reinstalleres.

:-/

mvh

John

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-01-05 15:13

Du har ikke klikket temperatur-alarm funktionen til (under oveclocking) vel
?? Den ændrer jo automatisk clockingen af kortet afhængig af temperaturen på
chip'en ....

Bjarke

Fra : Esben

Dato : 20-01-05 23:07

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:csoe8t$2hes$1@news.cybercity.dk...
> Du har ikke klikket temperatur-alarm funktionen til (under oveclocking)
> vel ?? Den ændrer jo automatisk clockingen af kortet afhængig af
> temperaturen på chip'en ....

Nej, men slowdown burde alligevel først ske ved 127 grader C (iflg
driveren). Core bliver max 49.

--
Esben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-01-05 20:52

Ja, når man kigger 10-20 sec senere ......

Bjarke

Fra : Esben

Dato : 21-01-05 22:36

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:csrmgq$1uu4$1@news.cybercity.dk...
> Ja, når man kigger 10-20 sec senere ......

Nej.

--
Esben

Fra : Esben

Dato : 20-01-05 22:52

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse
> On Thu, 20 Jan 2005 01:09:49 +0100, "Esben" <esben@gruf.LAND> wrote:
>

> Er det ikke meget normalt med 3dmarks, at scoren falder. Dårlig
> software. Prøv at reboote efter en benchmark, og test igen.

Det synes jeg ikke jeg har oplevet i den grad før. Det, og så at kortet
performer dårligere end et Radeon 9000 i alt siger mig at noget er galt.

--
Esben

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 20-01-05 12:49

> [...]

>pga
>hakkeriet.
>
>Er kortet defekt, eller er det bare en driverfeature?

SP1 (SP2) betød forbedringer for spil. Er det installeret ?

Der er desuden spritnye drivere fra i går (19. januar) på aopens site:

http://download.aopen.com.tw/Default.aspx?nothing=nothing&sDropDownCategory=Driver&sDropDownModel=Aeolus%206600GT-DV128&Language=English&WebSite=GL

http://global.aopen.com.tw/products/vga/Aeolus6600GT-DV128.htm

mvh

John

Fra : Jakob

Dato : 20-01-05 14:26

> SP1 (SP2) betød forbedringer for spil. Er det installeret ?

Øhh hvad er det for nogle forbedringer iforhold til spil ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 20-01-05 14:58

On Thu, 20 Jan 2005 14:25:36 +0100, Jakob <no@mail.com> wrote:

>Øhh hvad er det for nogle forbedringer iforhold til spil ?

understøttelse af 256 farver

:-/

/J

Fra : Esben

Dato : 20-01-05 22:50

> On Thu, 20 Jan 2005 01:09:49 +0100, "Esben" <esben@gruf.LAND> wrote:
>
> SP1 (SP2) betød forbedringer for spil. Er det installeret ?

Ja, SP2

> Der er desuden spritnye drivere fra i går (19. januar) på aopens site:

> [...]

Manner, dem havde jeg ikke set. Dem vil jeg prøve.

--
Esben

Fra : Jakob

Dato : 21-01-05 00:03

Hvad er det for nogen forbedringer ?`

Har tværtimod hørt at sp2 skulle sløve systemet, ikke særligt
befordrende for spil

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Esben

Dato : 22-01-05 01:42

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> Manner, dem havde jeg ikke set. Dem vil jeg prøve.

Hmpf, ingenting lader til at hjælpe :(

--

Esben

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-05 10:40

Esben wrote:

> [...]
> > >

> http://download.aopen.com.tw/Default.aspx?nothing=nothing&sDropDownCat
> egory=Driver&sDropDownModel=Aeolus%206600GT-DV128&Language=English&Web

Jeg har tilsyneladende lidt samme problem som dig - i benchmarks ser
det godt ud, i spil går det knapt så godt. I HL2 i 1280x1024 og de
"almindelige" settings (dvs. high overalt, ingen AA, Triliniar) har jeg
en framerate på omkring de 30, hvad jeg ikke synes er imponerende.

For at kunne sammeligne, kunne du så ikke prøve at 1) køre 3dmark03, og
2) køre "video stress test" i Counter-Strike:Source? og så poste
resultaterne her (plus de settings, som du kører med i CS:S). Selv får
jeg 7399 i 3dmark03. Så vidt jeg husker fik jeg omkring 45fps i stress
testen, men den vil jeg lige prøve at køre igen, med de settings, som
du bruger. Samtidigt kunne jeg godt tænke mig at høre nogle resultater
af de to tests fra nogle, som har et 6600GT kort, som de mener kører
perfekt :)

/Mikael

Fra : Esben

Dato : 22-01-05 11:31

"Mikael" <none> skrev i en meddelelse

> For at kunne sammeligne, kunne du så ikke prøve at 1) køre 3dmark03, og

Det prøvede jeg forleden og det hakkede og spruttede. Der kom en fejl i en
af de sidste tests og derfor ikke noget resultat. Men prøv at uploade dit
resultat til Futuremark og sammenlign med andre der har et system der ligner
dit. 6900 scorede det i 3dmark2001, hvilket er helt latterligt.

> 2) køre "video stress test" i Counter-Strike:Source? og så poste
> resultaterne her (plus de settings, som du kører med i CS:S).

Jeg har desværre ikke kortet hjemme længere. Hvilket kort har du?

--
Esben

Fra : MAT

Dato : 22-01-05 13:32

> [...]
> grader
> iflg. driveren). Venter jeg 15 minutter og gør det samme igen er

Da nu de andre forslag åbenbart ikke har givet nogen forklaring (- inkl.
temp).....:
Har du checket systemcache og hukommelse? Hvis du sammenligner værdierne i
"Ydevne" (Ctrl+Alt+Del) før første 3DMark, efter første, efter anden og
tredje test. Har du da samme mængde hukommelse til rådighed?
Hvis du efter første test lukker PC'en ned og starter igen få sekunder efter
og kører testen igen og så fremdeles 3 gange, oplever du da fortsat samme
nedgang i fps?
Hvordan har du indstillet nVidia's grafikkort-egenskaber 'Indstillinger for
ydeevne og kvalitet' - 'Vis avancerede indstillinger' - 'Systemets
ydeevne' - ?
Ifølge manualen til nVidia driver v67.66 har GeForce 6600 GT AGP problemer
med 3D med visse bundkort, dette problem skulle være løst med v67.66
driveren hvad angår SIS-bundkort - men det kunne jo være der var problemer
med andre bundkort.....

Venligst

Fra : Esben

Dato : 22-01-05 23:47

"MAT" <non-exit@non-exit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Ydevne" (Ctrl+Alt+Del) før første 3DMark, efter første, efter anden og
> tredje test. Har du da samme mængde hukommelse til rådighed?

Det prøvede jeg ikke (jeg har ikke kortet hos mig længere). Jeg testede
netop med det gamle kort Radeon 9000, hvor RAM-forbruget efter 5 tests var
det samme som efter første test (men det er jo en anden driver.)

> Hvis du efter første test lukker PC'en ned og starter igen få sekunder
> efter og kører testen igen og så fremdeles 3 gange, oplever du da fortsat
> samme nedgang i fps?

Jep.

> Hvordan har du indstillet nVidia's grafikkort-egenskaber 'Indstillinger
> for ydeevne og kvalitet' - 'Vis avancerede indstillinger' - 'Systemets
> ydeevne' - ?

Prøvede de tre laveste muligheder, samme resultat.

> [...]
> med 3D med visse bundkort, dette problem skulle være løst med v67.66
> driveren hvad angår SIS-bundkort - men det kunne jo være der var problemer

Ok, jeg kan ikke finde noget info om hvilke chipsets der understøttes af
kortet. Andre som har uploadet resultater til futuremark har dog langt bedre
resultater end mig med samme bundkort. Jeg prøvede grafikkortet i en anden
pc med præcist samme dårlige resultater.

--
Esben

Fra : Sune H.

Dato : 28-01-05 02:04

> Er kortet defekt, eller er det bare en driverfeature?

Mit gæt er defekt... (lyder også somom du allerede har sendt det retur når
man læse tråden)

Jeg købte præcis samme Aopen kort og kørte med det i 1 måned hvor jeg var
mere eller mindre utilfreds med ydelsen, men kortet var stabilt osv, så jeg
var grundigt i tvivl... I 3Dmark05 (den der trækker tænder ud) ku' jeg snige
12-1400 point hjem, men ved gentagene test ku jeg få den op på hele 2000
points. Dog efter kort pause ville den være tilbage på 12-1400 points.

Min kammarat købte så et tilsvarende 6600GT kort og det performede (med
præcis samme bundkort og CPU) ca. 50-60% bedre end mit (omkring 3000
points). Når vi byttede kort fulgte problemet kortet og så fik det sparket
tilbage til forhandleren..

Om ca. 7 timer burde postbudet så stå foran min dør med mit nye Aopen kort
Jeg håber det performer væsentlig bedre end det gamle!!

Jeg kan i øvrigt oplyse et citat jeg fik i en mail fra min forhandler:
--- citat -----
Vi er af vores leverandør blevet gjort opmærksom på at der er/var mange fejl
i geforce 6600gt chippene fra Nvidia, så problemet er ikke kun i Aopen kort.
---- /citat ----

/Sune

Fra : Esben

Dato : 29-01-05 14:54

"Sune H." <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

> Mit gæt er defekt... (lyder også somom du allerede har sendt det retur når
> man læse tråden)

Ja, jeg sendte det retur - jeg ved ikke hvad jeg skal købe i stedet, måske
et MSI?

> Om ca. 7 timer burde postbudet så stå foran min dør med mit nye Aopen kort
> Jeg håber det performer væsentlig bedre end det gamle!!

Gider du at melde tilbage om hvordan det går med det nye kort? Hvis det går
godt, kunne det være jeg skulle prøve lykken med Aopen igen.

Ja, se bare her også:
http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2004-43,GGLD:en&q=6600gt+agp+problems

--
Esben